Χίος, Δευτέρα 25 Ιουνίου

Δρομολόγηση πρότυπου εμπορικού σκάφους για εκπαιδευτικούς πλόες, στο Αιγαίο

Η είδηση από τον χαιρετισμό του καπ. Παν. Τσάκου στην Ημερίδα για τη ναυτιλία
Σάβ, 11/03/2017 - 06:16

Μια σημαντική είδηση ανέδειξε η χθεσινή Ημερίδα για τη ναυτιλία στο Ομήρειο, που οργάνωσαν τα "Ναυτικά χρονικά" καθώς ενώπιον δεκάδων Σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού ναυτικού και φοιτητών του τμήματος Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο καπ. Παναγιώτης Τσάκος σε χαιρετισμό του, που διαβάστηκε, εκτός από τον έντονο συναισθηματικό του χαρακτήρα, περιέχονταν απόφασης του Ιδρύματός "Μ. Τσάκος" να προβή στη δρομολόγηση πρότυπου εμπορικού σκάφους για εκπαιδευτικούς πλόες, στο Αιγαίο, τον Εύξεινο Πόντο και την Α. Μεσόγειο, για την αξιοποίηση του στη συμπληρωματική κάλυψη της πρακτικής εκπαίδευσης των δοκίμων ΑΕΝ.

 

Αναλυτικά ο χαιρετισμός του Καπετάνιου ήταν ο εξής:

«Αγαπητοί Σύνεδροι, σημερινά και μελλοντικά στελέχη της Ναυτιλίας μας, θα ήθελα, κι εγώ με τη σειρά μου, να σας καλωσορίσω στη ναυτομάνα Χίο και να συγχαρώ τα «Ναυτικά Χρονικά», διοργανωτές αυτής της αξιέπαινης και σημαντικής ημερίδας.

Εμείς οι Χιώτες, αν θελήσουμε να γράψουμε τη ναυτική παράδοση του Τόπου μας, δεν ξέρουμε πόσο «πίσω», χρονικά, πρέπει να πάμε, αφού οι ρίζες της ναυτικής μας παράδοσης χάνονται στα βάθη των αιώνων. Θα μπορούσε να πει κανείς πως, από καταβολής κόσμου, ξεκινά αυτή η λαμπρή πορεία που φτάνει δυναμικά και προοδευτικά μέχρι τις μέρες μας.

Έτσι, και οι δικοί μας προπάτορές δεν θα μπορούσουν να κάνουν αλλιώς από το να συνεχίσουν, με απαράμιλλη δυναμική και δεξιότητα τη ζωή τους στη θάλασσα και να αναδείξουν κορυφαία τη Χιακή Ναυτoσύνη στεριώνοντάς την, σε διαχρονικώς στέρεα θεμέλια. Γι’ αυτό έχουμε επωμισθή μεγάλη ευθύνη να φανούμε αντάξιοι της παρακαταθήκης που μας κληροδότησαν και των αξιών που μας μεταλαμπάδευσαν για να μπορέσουμε να περάσουμε τη σκυτάλη σε εσάς, τη νέα γενιά, με τις ίδιες αρχές, ιδεώδη, αξίες και παραδόσεις που παραλάβαμε από τις ηγετικές και πρωτοπόρες μορφές της Ναυτιλίας μας. Μιας Ναυτιλίας που θεώρησε και θεωρεί καθήκον της πρωταρχικό να αναβαθμίζει και προάγει την εκπαίδευση και κατάρτιση νέων που έχουν αποφασίσει να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα. Μιας Ναυτιλίας που προσέφερε, και συνεχίζει να προσφέρει, όσο κανένας άλλος τομέας, στην εθνική μας οικονομία, την κοινωνία και την εθνοπολιτική ισχύ της Χώρας.

Σε μια συνάθροιση σαν τη σημερινή, οφείλουμε να στρέψουμε ευγνώμονα τις σκέψεις μας στους πρωτοπόρους της Ναυτιλίας μας του προηγούμενου αιώνα: Τον Πατριάρχη της Δυναστείας των Λιβανών, Γεώργιο Μιχαήλ Λιβανό, ο οποίος ίδρυσε το 1925 το Λιβάνειο Γυμνάσιο Καρδαμύλων που ανέδειξε εκαντοτάδες Πλοιάρχους και δεκάδες εφοπλιστές, τον Στρατή Ανδρεάδη με το Ναυτικό Γυμνασίο Βροντάδου, τους Χανδρήδες και τον Ιωάννη Καρρά που ίδρυσαν την Σχολή Μηχανικών Χίου, η οποία επεξετάθη από τον Γεώργιο Πατέρα και έτερο Καρδαμυλίτη εφοπλιστή, τον Μιχαήλ Μ. Ξυλά και τη σύζυγό του που δημιούργησαν το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο και τον Ιδρυτή της Helmepa Γεώργιο Πανταζή Λιβανό. Να αποτίσουμε φόρο τιμής στην οικογένεια Πατέρα για την ίδρυση του Ναυτικού Γυμνασίου Οινουσσών και την ΑΕΝ Πλοιάρχων Οινουσσών αλλά και όλους τους πατριώτες Χιώτες – Αιγνουσιώτες για όσα έκαναν για την ανάδειξη της ναυτοσύνης του Τόπου τους, όπως το Ναυτικό Μουσείο Χίου που ίδρυσε η οικογένεια του κυρίου Νίκου Λω, με κορωνίδα το υπέροχο Ναυτικό Μουσείο, προσφορά της οικογένειας Λεμού, κορυφαίο και μοναδικό στην Ελλάδα.

Αυτοί όλοι μόχθησαν και έσπειραν, γενιές ολόκληρες τον σπόρο της δημιουργίας πριν από εμάς και το μήνυμα που θέλω να περάσω σήμερα είναι ότι ο σπόρος αυτός δεν ήταν πρόσκαιρος, δεν ήταν ευκαιριακός, δεν ήταν απλώς ένας κρίκος σε μια αλυσίδα προσοδοφόρας δοσοληψίας. Ερρίφθη και ρίζωσε σε βαθειά θεμέλια ήθους, πάθους, σεβασμού και εκτίμησης, αγάπης, αλληλεγγύης και αφοσίωσης προς την θάλασσα και το πλοίο. Ετσι ξεκίνησε και μεγαλούργησε η Ελληνική ναυτωσύνη, χέρι-χέρι με τους καπετάνιους, τους καραβοκύρηδες και τους ναυτικούς που επί γενιές εναλλάσσονται στους ρόλους, μοιράζοντας μεταξύ τους τους καρπούς της θάλασσας. Η ναυτιλία μας έχοντας ως ύψιστη αρετή την ευγενή άμιλλα, την ευπρέπεια, τον αλληλοσεβασμό και την αλληλοεκτίμηση, βασίστηκε στη συνέπεια και εθέσπισε ως ανώτερο κώδικα τιμής και ηθικής την αποφυγή του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αυτός ο κώδικας τιμής και αυτές οι αξίες θα πρέπει να διαφυλαχθούν και να παραμείνουν ως κόρη οφθαλμού από όλους μας, εργοδότες και εργαζομένους, ιδιαίτερα από τους νεοεισερχομένους στο επάγγελμα και στο χώρο.

Στη γενική προσπάθεια διατήρησης και περαιτέρω ανάπτυξης της ναυτιλίας μας, αναγνωρίζουμε και τη δική μας ευθύνη να σας δώσουμε όλα τα εφόδια και να σας εξασφαλίσουμε την ανώτερη δυνατή εκπαίδευση και κατάρτιση για να μπορέσετε να αντεπεξέλθετε με επιτυχία στις απαιτήσεις των συνεχώς μεταβαλλόμενων και αυξανόμενων συγκυριών του ναυτιλιακού χώρου και όχι μόνο.

Για το λόγο αυτό και επειδή ενστερνιζόμαστε πλήρως το καθήκον μας να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους συνεργάτες μας Ναυτικούς, δημιουργήσαμε, εγώ και η οικογένειά μου, εδώ στη Χίο, το πρώτο μας ναυτιλιακό γραφείο, εδώ και 40 χρόνια, επενδύοντας συνεχώς στην εκπαίδευση των ναυτικών μας και του προσωπικού των γραφείων με κορωνίδα των αντίστοιχων δραστηριοτήτων μας το εν Αθήναις Κέντρο Ναυτικής Εκπαίδευσης «MARIA TSAKOS – Training Academy», εξοπλισμένο με τους πιο σύγχρονους προσομοιωτές γέφυρας, μηχανοστασίου και φόρτωσης πλοίων.

Συγχρόνως, πιστεύοντας ακράδαντα ότι αυτά που απλόχερα μας δίνει η θάλασσα οφείλουμε να τα επιστρέφουμε στην κοινωνία, δημιουργήσαμε, πριν 7 χρόνια, το Κοινωφελές Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος» Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης που, πέρα από το κοινωνικό και εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στο «Σπίτι της Μαρίας» στα Καρδάμυλα, καταγίνεται με πολυσχιδείς ναυτικές, φιλανθρωπικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, έχοντας σαν μόνιμη έγνοια τους ανθρώπους της θάλασσας και τις οικογένειές τους.

Και χαίρομαι ιδιαίτερα που η Ημερίδα σας μου δίνει την ευκαιρία να ανακοινώσω στο χιακό κοινό την απόφαση του Ιδρύματός μας να προβεί στη δρομολόγηση πρότυπου εμπορικού σκάφους για εκπαιδευτικούς πλόες, στο Αιγαίο, τον Εύξεινο Πόντο και την Αν. Μεσόγειο, για την αξιοποίησή του στη συμπληρωματική κάλυψη της πρακτικής εκπαίδευσης των δοκίμων ΑΕΝ.

Τελειώνοντας, σας συγχαίρω για την επιλογή σας να υπηρετήσετε τη Ναυτιλία – τη μοναδική παγκόσμια πρωτιά διαρκείας που έχει κατακτήσει η πατρίδα μας και σας εύχομαι κάθε πρόοδο και προκοπή στη σταδιοδρομία σας επ’ ωφελεία υμών των ιδίων, της οικογένειάς σας, της ιδιαίτερης πατρίδας σας και της Ελλάδας μας.

Σας ευχαριστώ!»

Σχετικά Άρθρα

Μια έρευνα της Χριστίνας Ψυλλή για το τι αλλάζει δραματικά στην ζωή και την τσέπη μας από την αύξηση του ΦΠΑ από την 1η Ιουλίου
Κυρ, 24/06/2018 - 08:17
αρχείο

Η αντίστροφη μέτρηση για την αύξηση του ΦΠΑ και στο νησί μας έχει ξεκινήσει και από 1η Ιουλίου θα νιώσουμε στην τσέπη μας τις συνέπειες της κυβερνητικής απόφασης, η οποία –εκτός των άλλων– δημιουργεί δεδομένα τα οποία δύσκολα θα ανατραπούν.

Έτσι, σε μια περίοδο που, και για εθνικούς αλλά και για πρακτικούς λόγους (λόγω νησιωτικότητας και αυξημένου κόστους ζωής που επιφέρει από μόνη της αυτή η πραγματικότητα), αντί να συζητάμε –γιατί όχι;- για μηδενικό ΦΠΑ στα νησιά, ή για τον χαμηλότερο συντελεστή, εμείς παλέψαμε για να μην γίνει το 4% σε 6%, το 9% σε 13% και το 17% σε 24% και τελικά η μάχη χάθηκε.

Επειδή βέβαια οι επιχειρήσεις και οι υπηρεσίες δεν μπορούν να απορροφήσουν εύκολα μια μέση αύξηση της τάξεως του 5 ή 6%, επιχειρήσαμε να δούμε από 1η Ιουλίου, πόσο πιο ακριβά θα πληρώσουμε κάποια προϊόντα ή υπηρεσίες.

Μια άλλη παράμετρος, που ίσως έχει περάσει στα «ψιλά γράμματα», είναι οι πόροι που θα στερηθούμε σαν νησί για εκτέλεση έργων, ζήτημα που αναλύει σε άρθρο του, που δημοσιεύουμε σήμερα, ο Αντιδήμαρχος Χίου, Στρατής Γδύσης, εκτιμώντας ότι σε ετήσια βάση η μετάβαση από το 17% στο 24% θα στερήσει πόρους 350.000 ευρώ από το Δήμο Χίου, με τις 100.000 ευρώ να αφορούν το τεχνικό πρόγραμμα, ενώ τα υπόλοιπα θα επιβαρύνουν τις δαπάνες που πληρώνονται από τα τακτικά και ανειδίκευτα έσοδα του Δήμου, συμπεριλαμβανομένων και των ανταποδοτικών.

Φωτιά στα καύσιμα

Εκεί που σίγουρα... καιγόμαστε όλοι είναι τα καύσιμα.

Έτσι, με μέση τιμή στο νησί μας (στις 22/6/ 2018) της αμόλυβδης “95” 1,692 ευρώ/ λίτρο, με ΦΠΑ 24% θα την πληρώσουμε 1,793 (δηλαδή 10 λεπτά του ευρώ περισσότερο).

Ανάλογη η διαφορά και για τη σούπερ (από 1,743 ευρώ/λίτρο θα αυξηθεί στο 1,846) και το diesel κίνησης από 1,414 ευρώ/ λίτρο σε 1,497 ευρώ ανά λίτρο).

Στην κατηγορία μετάβασης του ΦΠΑ από το 17 στο 24% και τα τσιγάρα, με ένα πακέτο που κοστίζει σήμερα 3,90 ευρώ να αυξάνεται στα 4,13 ευρώ, ενώ στο καλάθι του σούπερ μάρκετ ένα καθαριστικό γενικής χρήσης που σήμερα κοστίζει 3,50 ευρώ μπορεί να αυξηθεί σε 3,60 ευρώ.

Ο συντελεστής 24% θα επηρεάσει ακίνητα, καύσιμα, τσιγάρα, ποτά, ροφήματα, λογαριασμούς σταθερών και κινητών τηλεφώνων, είδη οικιακού εξοπλισμού, συσκευασμένα και μεταποιημένα είδη διατροφής, είδη σερβιριζόμενα σε καταστήματα μαζικής εστίασης, εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, κόμιστρα ταξί, και πλήθος άλλων προϊόντων και υπηρεσιών στα οποία σήμερα επιβάλλεται συντελεστής 17%, σύμφωνα και με τη σχετική παρουσίαση που είχε γίνει πριν από μήνες, όταν ξεκίνησε η συζήτηση του θέματος, στο Επιμελητήριο Χίου.

Λογαριασμοί φωτιά

Ο μειωμένος συντελεστής που εφαρμόζεται για αγαθά και υπηρεσίες και ο οποίος από 9% θα αυξηθεί σε 13% θα επηρεάσει τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, του νερού, τα νωπά κρέατα, τα ψάρια, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φυτά (αληθινά), τα λαχανικά και τα βρώσιμα φρούτα, τα δημητριακά, άμυλα και τα προϊόντα αλευροποιίας, το ελαιόλαδο, τα παρασκευάσματα για τη διατροφή των παιδιών, το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα φυσικά νερά, τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα είδη και συσκευές ορθοπαιδικής και τις υπηρεσίες διαμονής σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα.

Για παράδειγμα το ψωμί των 0,80 ευρώ θα αυξηθεί κατά 0,02 ευρώ, το 1 λίτρο λάδι με κόστος αγοράς σήμερα 6,40 ευρώ θα αυξηθεί στα 6,63 ευρώ, ενώ κατά 0,05 ευρώ ακριβότερο θα είναι και το 1 λίτρο γάλα (από 1,40 σε 1,45).

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι ενδεικτικά, υπολογίζοντας τη διαφορά του ΦΠΑ επί της τρέχουσας αξίας των προϊόντων, από εκεί και πέρα είναι θέμα εταιρειών ποια πολιτική θα ακολουθήσουν, απορρόφησης ή μη, αν και η ζωή έχει δείξει ότι ο καταναλωτής δεν την γλυτώνει τέτοιου είδους αύξηση, άμεσα ή σταδιακά θα την υποστεί.

Να θυμίσουμε ότι το Επιμελητήριο Χίου είχε εκτιμήσει ότι επιβάρυνση φόρου 7% σημαίνει, για έναν δημόσιο υπάλληλο των 800 ευρώ που βγάζει 9.600 ευρώ το χρόνο και δαπανά τα 3.600 ευρώ σε καταναλωτικά αγαθά (σε ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές, βενζίνες, εστιατόρια, καφέ, απορρυπαντικά κλπ) επιβάρυνση μεγαλύτερη από 350 ευρώ το χρόνο (εάν υπολογίσει κανείς τη μετάπτωση του ΦΠΑ στη ΔΕΗ από 9 στο 13%).

To παράδοξο των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ «ανακαλύψαμε» κάτι που ήταν γνωστό στους άμεσα εμπλεκόμενους όχι όμως και στους περισσότερους από εμάς, που ως καταναλωτές ταξιδεύουμε ακτοπλοϊκώς.

Μέχρι τώρα τα εισιτήρια για τα ταξίδια Χίο – Πειραιά επιβαρύνονται με 24% ΦΠΑ, ενώ μεταξύ προορισμών που είναι στο ειδικό καθεστώς, π.χ. Χίο – Μυτιλήνη, με 17%. Από 1η του Ιούλη θα πληρώνουμε για όλα 24%... για να μην μπερδευόμαστε.

Μεγαλύτερη επιβάρυνση σε βασικά είδη διατροφής 

Για το ίδιο θέμα ο λογιστής (μέχρι πρότινος Πρόεδρος του Συλλόγου Λογιστών Χίου), Στέλιος Πασσάδης απαντώντας σε ερωτήματα της «Α» επεσήμανε ότι «γενικά η αύξηση του ΦΠΑ στο νησί μας θα επηρεάσει το κόστος διαβίωσης του χιώτη κατοίκου, δεδομένου ότι ο ΦΠΑ ως κατ’ εξοχήν έμμεσος φόρος κατανάλωσης θα επιρριφθεί στον τελικό καταναλωτή».

Ο ίδιος εκτιμά ότι η μεγαλύτερη επιβάρυνση θα είναι στα βασικά είδη διατροφής και στους λογαριασμούς υπηρεσιών, μην αποκλείοντας το ενδεχόμενο, αν λειτουργήσει η εταιρική ευθύνη στις επιχειρήσεις του κλάδου αυτού (δηλ. του χώρου ειδών διατροφής), η μεταβολή να μην επιβαρύνει την τελική κατανάλωση εξ ολοκλήρου(7% ή 4%).

«Στα άλλα είδη (εκτός ειδών διατροφής και υπηρεσιών) ίσως και να μην δούμε μεγάλες διαφορές, δηλαδή τελικά η αύξηση αυτή να μην μετακυλήσει στον τελικό καταναλωτή», σχολίασε ο κ. Πασσάδης.

Μετακύλιση αύξησης ΦΠΑ ή απορρόφηση;

Εμπεριστατωμένα συμπεράσματα εξήχθησαν το Νοέμβρη του 2017 στη μελέτη – έκθεση που συντάχθηκε από ερευνητές μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών για το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ των νησιών του Αιγαίου.

Όπως σημειωνόταν, ειδικά για το ζήτημα της μετακύλισης της αύξησης του Φ.Π.Α. στον τελικό καταναλωτή ή της απορρόφησής του από την επιχείρηση, στην πρώτη περίπτωση (μετακύλιση) θα επέλθει αύξηση των τιμών των προϊόντων και υπηρεσιών κατά 6%, γιατί η τιμή ενός προϊόντος που κάνει 117,00 ευρώ θα αυξηθεί σε 124,00 ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση της απορρόφησης της αύξησης του Φ.Π.Α. από τις επιχειρήσεις, θα επέλθει μείωση του περιθωρίου κέρδους με ό,τι αυτό συνεπάγεται ειδικά σε αγαθά που έχουν πολύ μικρό περιθώριο κέρδους.

Ως προς τα ανωτέρω σημείωνε η μελέτη - έχει ενδιαφέρον η άποψη των κατοίκων των νησιών, όπου στη συντριπτική τους πλειοψηφία πιστεύουν ότι η αύξηση των συντελεστών Φ.Π.Α. επιφέρει όπου πραγματοποιήθηκε ή θα επιφέρει στα νησιά που έχει ανασταλεί, αύξηση των τιμών των προϊόντων, με παράλληλη αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων.

Οι συνέπειες

Συνοπτικά και όσον αφορά τις συνέπειες της αύξησης του ΦΠΑ επισημαίνονταν τα εξής:

• Σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών (αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών, αύξηση κόστους παρεχομένων υπηρεσιών).

• Μείωση της ανταγωνιστικότητας των παραγομένων στα νησιά προϊόντων.

• Μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων.

• Αύξηση της ύφεσης με αποτέλεσμα της συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών.

• Κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, αύξηση της ανεργίας και ερήμωση των νησιών.

Το δημοσιονομικό «όφελος»

Θυμίζουμε ότι στη συγκεκριμένη έρευνα γινόταν αναφορά και στο περιβόητο δημοσιονομικό όφελος, τονίζοντας τα εξής:

 «Όσο αυξάνεται ο συντελεστής, μεγαλώνει η απώλεια εσόδων λόγω αυτής της διάβρωσης της φορολογικής βάσης...

...Οι επιπτώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά του Αιγαίου σε επίπεδο τοπικών οικονομιών, κατά συνέπεια και στην οικονομία της χώρας, κανείς δεν περιμένει να είναι θετικές, διότι αυξάνεται το κόστος διαβίωσης των κατοίκων, οι τοπικές οικονομίες θα μπουν σε ακόμη μεγαλύτερη ύφεση από αυτή που ακόμα καταγράφεται στην υπόλοιπη χώρα και φυσικά ως κατ’ εξοχήν τουριστικοί προορισμοί για την πλειοψηφία αυτών θα χαθεί η ανταγωνιστικότητά τους τη στιγμή που το ζητούμενο είναι η αύξησή της […]. Κατά συνέπεια βάσει του συντελεστή αναγωγής από τους μειωμένους στους κανονικούς συντελεστές που χρησιμοποίησε το τεχνικό κλιμάκιο του ΔΝΤ στην έκθεσή του, χωρίς να ληφθεί υπόψη η απώλεια εσόδων λόγω της αναμενόμενης αύξησης της παραβατικής συμπεριφοράς, τα επιπλέον έσοδα από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να υπερβούν το ποσό των 68.789.160,00 ευρώ».

Για το θέμα της επίτευξης του φορολογικού στόχου αύξησης των εσόδων στα κρατικά ταμεία ο κος Πασσάδης εκτίμησε ότι «η αύξηση του ΦΠΑ σαφώς και θα επηρεάσει τα φορολογικά έσοδα προς τα πάνω διότι οι δαπάνες που κάνουν τα νοικοκυριά αυτή την περίοδο της κρίσης είναι ανελαστικές και δεν νομίζω ότι η πτώση στη ζήτηση θα είναι τέτοια που η μείωση του ΦΠΑ από την πτώση στην κατανάλωση θα υπερκεράσει την αύξηση από την αύξηση στους συντελεστές ΦΠΑ.»

Και αύξηση φοροδιαφυγής

Η έρευνα καταλήγει με την επισήμανση ότι «η ταμειακή επιβάρυνση των κατοίκων, επηρεάζει ακόμη περισσότερο την αρνητική ψυχολογία που ήδη υπάρχει και ως αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθεί ο τζίρος της μαύρης οικονομίας και να εκτιναχθεί στα ύψη η φοροδιαφυγή. Επίσης οι τουρίστες θα γίνουν ακόμα πιο διστακτικοί στην επιλογή ως τουριστικού προορισμού των νησιών του Αιγαίου, βλέποντας τη μείωση της αγοραστικής τους ικανότητας λόγω υψηλών συντελεστών».

Αντιδήμαρχος Χίου, Στρατής Γδύσης

Πόσο επιβαρύνεται ο Δήμος Χίου από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ;

Δυστυχώς, παρόλη την αντίθεση όλων των νησιωτών και τον αγώνα που δώσαμε, εδώ και χρόνια, η Κυβέρνηση φαίνεται να κωφεύει και να προχωρά στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για τα νησιά, ερχόμενη σε αντίθεση ακόμα και με σχεδόν όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που κάθε μία από αυτές έχει λάβει ιδιαίτερα μέτρα για την ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών τους.

Τα προβλήματα που θα προκύψουν στην τοπική κοινωνία και οικονομία θα είναι σημαντικά. Η αύξηση του κόστους παραγωγής, η μείωση της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων, η οικονομική επιβάρυνση των νοικοκυριών, η μείωση της απασχόλησης και πολλά άλλα είναι δυστυχώς μερικές από τις αναμενόμενες εξελίξεις που θα πυροδοτήσει η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.

Ο ίδιος ο Δήμος είναι ένας από τους Οργανισμούς που θα έχουν μια πολύ μεγάλη επιβάρυνση. Όπως είναι γνωστό, ο ΦΠΑ για τους ιδιώτες ή για όσες επιχειρήσεις απαλλάσσονται του ΦΠΑ είναι έξοδο. Το ίδιο ισχύει και για τον Δήμο, αφού οι υπηρεσίες που παρέχει δεν τιμολογούνται με ΦΠΑ, επομένως δεν εισπράττει ΦΠΑ για να τον συμψηφίσει.

Η αύξηση, επομένως, του ΦΠΑ από 17 % σε 24 % από την 1η Ιουλίου θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου σημαντικά. Παρόλο που ο ακριβής υπολογισμός της επιβάρυνσης δεν είναι μια απλή διαδικασία, οι εκτιμήσεις μας είναι ότι πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 350.000 ευρώ ετησίως, από το οποίο περίπου 100.000 ευρώ αφορούν το τεχνικό πρόγραμμα, ενώ τα υπόλοιπα θα επιβαρύνουν τις δαπάνες που πληρώνονται από τα τακτικά και ανειδίκευτα έσοδα του Δήμου, συμπεριλαμβανομένων και των ανταποδοτικών.

Έτσι, εκτός της ζημιάς που θα προκληθεί στην τοπική οικονομία και των βαρών που θα επιφέρει στις ήδη βεβαρυμμένες οικονομικά νησιωτικές οικογένειες, ο Δήμος έχει να αντιμετωπίσει άλλο ένα πρόβλημα που αφορά την εξεύρεση ενός σημαντικού ποσού για να καλύψει.

Όσον αφορά τα 100.000 ευρώ, με τα οποία θα επιβαρυνθεί το τεχνικό πρόγραμμα, στην ουσία συνεπάγονται αντίστοιχη μείωση του έργου που θα υλοποιείται. Δεδομένου, ότι τα χρήματα που εισπράττονται και δαπανούνται ετησίως για τεχνικά έργα είναι περίπου 1.500.000 ευρώ, είναι κατανοητό ότι η απώλεια των 100.000 ευρώ είναι σημαντική. Για λόγους σύγκρισης αναφέρω ότι για καθαρισμούς ποταμών, η ετήσια δαπάνη είναι περίπου 50.000 – 60.000 ευρώ, για συντηρήσεις σχολικών κτηρίων 105.000 ευρώ κ.λπ.

Όμως, ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα δημιουργείται στη διαχείριση των τακτικών εσόδων του Δήμου, τα οποία χωρίς να αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, υφίστανται σταδιακά περικοπές, με αποτέλεσμα να έχουν περιοριστεί σε βαθμό που καθιστούν τη λειτουργία του Δήμου προβληματική.

Έτσι, τα τελευταία χρόνια καταργήθηκαν οι παρακρατηθέντες πόροι ύψους περίπου 1,5 εκατομμυρίου από το 2017, έχουν καταργηθεί πολλοί άλλοι πόροι, που αποδίδονταν στους Δήμους (π.χ. φόρος ζύθου κ.λπ.) και αντίθετα, στο διάστημα αυτό επιβλήθηκαν φόροι και εισφορές στους Δήμους, όπως ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα των Δήμων -περίπου 90.000 ευρώ- φόρος εισοδήματος για τα μισθώματα ακινήτων -περίπου 400.000 ευρώ- και ασφαλιστικές εισφορές για το προσωπικό -περίπου 600.000 ευρώ. Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και η διαφορά που θα προκύψει από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ της τάξης των 250.000 ετησίως.

Τέλος, όσον αφορά τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, τουλάχιστον δεν θα επιβαρυνθεί ο Δήμος για την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά αυτή θα καλυφθεί με πόρους του προγράμματος. Παρόλα αυτά, η επιβάρυνση που θα υποστεί, ιδιαίτερα το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Β. Αιγαίου, θα έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθούν τα διαθέσιμά του για αξιοποίηση από τους φορείς που μπορούν να τα διεκδικήσουν, δηλαδή εν ολίγοις θα χαθούν κάποια έργα, που θα μπορούσαν να γίνουν στην Περιφέρεια Β. Αιγαίου.