Χίος, Τρίτη 19 Ιουνίου

Με διεθνές Οσκαρ της γεύσης η Citrus και η παράδοση της Χίου στα εσπεριδοειδή

Σάβ, 12/08/2017 - 08:16

Και μόνο στο άκουσμα, το «αμυγδαλωτό χιώτικου μανταρινιού» προκαλεί το ενδιαφέρον. Φαίνεται ότι οι κριτές στον διεθνή διαγωνισμό Great Taste Awards ενδιαφέρθηκαν σοβαρά και του έδωσαν την υψηλότερη βράβευση (3 χρυσά αστέρια) ανάμεσα σε 12.366 προϊόντα. Μόνο 165 προϊόντα από όλον τον κόσμο βραβεύτηκαν με 3 χρυσά αστέρια. Τα Great Taste Awards είναι τα «Οσκαρ των τροφίμων» και αυτή η βράβευση της Citrus, που διακρίθηκε για ακόμη μία φορά αποσπώντας τρία βραβεία, μας υπενθυμίζει τι σημαίνει η πορεία μιας εταιρείας με κριτήριο την ποιότητα σε περιβάλλον σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού. Από ένα χρυσό αστέρι απέσπασαν ακόμη το «γλυκό τεσσάρων εσπεριδοειδών» και το «γλυκό τριαντάφυλλο».

«Αυτό για εμάς αποτελεί επιβράβευση της συνολικής προσπάθειας που καταβάλλουμε ως ομάδα, ώστε να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών και να προσφέρουμε προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας», λένε οι άνθρωποι της Citrus. «Ταυτόχρονα, όμως, έχουμε κερδίσει και ένα μεγάλο στοίχημα, να συνδυάσουμε την ποιότητα με την ιστορία του τόπου και των καρπών. Με αυτό τον τρόπο προσφέρουμε στον καταναλωτή ένα ολοκληρωμένο ταξίδι στις γεύσεις και στα αρώματα της Χίου».

Με αφετηρία τον Κάμπο της Χίου, εκεί όπου κατά τον 14ο αιώνα άρχισε η καλλιέργεια των εσπεριδοειδών στο νησί (και του μοναδικού μανταρινιού), η εταιρεία Citrus ιδρύθηκε το 2008, αρχικά από τον Βαγγέλη Ξύδα και τον Γιώργο Πλακωτάρη. Εξαρχής αποτέλεσε μια σύνθετη επιχειρηματική πρωτοβουλία με βασικό αντικείμενο την παραγωγή και διάθεση διατροφικών προϊόντων με βάση τα ονομαστά εσπεριδοειδή της Χίου. Eίναι η εφαρμογή του μοντέλου που προχωράει η υγιής ιδιωτική πρωτοβουλία: υπεραξία του τόπου, εξειδίκευση, ανάδειξη ποιοτικών χαρακτηριστικών και branding, πρόταση νέου πνεύματος επιχειρηματικότητας με συναίσθηση ενός πλέγματος ιστορίας, καλλιέργειας προϊόντων και διεθνούς περιβάλλοντος.

Η Citrus, την οποία διευθύνει τα τελευταία χρόνια ο αρχιτέκτων Στάμος Φαφαλιός με τον συντονισμό της CF Company, του αρχιτεκτονικού γραφείου που διατηρεί με τον Στέλιο Κούτσικο, έχει εξακτινώσει τις γεύσεις της χιώτικης γης σε μια σειρά προϊόντων με ελκυστική συσκευασία. Τα καταστήματα της Αθήνας στο Γκάζι (Κωνσταντινουπόλεως 62) και στη Χίο (Αργέντη 9-11, Κάμπος) είναι οι ναυαρχίδες που συνδέουν τη μνήμη του αρώματος με την ανάγκη για ποιότητα. Εχει ειδικό βάρος η σύνδεση της Citrus με το ιστορικό, οικοτεχνικό κύτταρο του Κάμπου στη Χίο, όπου η εταιρεία καλλιεργεί δύο κτήματα με ποικιλίες εσπεριδοειδών.

Υπάρχει ένα πολιτισμικό απόθεμα βαθύ, εν μέρει αναξιοποίητο, το οποίο εν προκειμένω έχει επιστρατευθεί για την αξιοποίηση των θησαυρών που δίνει η γη του νησιού και τη διοχέτευσή τους στην ελληνική και διεθνή αγορά. Στον μοναδικό χώρο της Citrus στον Κάμπο λειτουργεί μουσείο όπου ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί για την ακμή της περιοχής χάρη στα μοναδικά της εσπεριδοειδή, ενώ δίνεται η δυνατότητα σε όποιον το επιθυμεί, μέσω της περιήγησής του και στο κτήμα, να βιώσει το συναρπαστικό παρελθόν αλλά και το δημιουργικό παρόν και μέλλον των εσπεριδοειδών του Κάμπου. Στο κτήμα του Κάμπου, η Citrus κάνει και φέτος όπως κάθε χρόνο σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων και εκπαιδευτικών δράσεων, διατηρώντας ζωντανό τον διάλογο με την κοινωνία.

Έντυπη Καθημερινή. Νίκος Βατόπουλος

 

Σχετικά Άρθρα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΔΑΛΑΣ: ΚΛΕΙΔΙ ΓΙΑ ΟΛΑ Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ
Τρί, 19/06/2018 - 07:06
φωτο αρχείου
Ηχητικό απόσπασμα:

15 τόνοι ετησίως, που αντιστοιχούν στο 10% της παραγωγής μαστίχας, καταλήγει σε ελληνικές βιομηχανίες που παράγουν προϊόντα τροφίμων και ποτών, καλλυντικά και παραφαρμακευτικά χωρίς να περιλαμβάνονται στους αποδέκτες του προϊόντος χιώτικες εταιρείες, η ΕΜΧ (που παράγει χρόνια την ΕΛΜΑ) και η Μediterra, που επίσης παράγει μεγάλη γκάμα προϊόντων και κρατούν τα σκήπτρα στη σχετική λίστα.

Όλα αυτά σήμερα, γιατί αν ανατρέξει κανείς στη δεκαετία του ‘90 οι προς διάθεση ποσότητες γι’ αυτό το σκοπό ήταν ελάχιστες, αν εξαιρέσουμε την ΕΛΜΑ,  γεγονός που οδηγεί τον Γιάννη Μανδάλα, Δ/ντα Σύμβουλο της Mediterra, να δηλώνει στην “Α” ότι το στοίχημα για την είσοδο της μαστίχας στην ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών έχει κερδηθεί και ακολουθεί το επόμενο, που αφορά στη χρήση της σε “φαρμακευτικά” προϊόντα, για το οποίο καθοριστική θα είναι και η συμβολή του υπό ίδρυση Κέντρου Έρευνας.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε ένα νέο προϊόν -αναψυκτικό- με μαστίχα από την Coca Cola, όμως πολλές ελληνικές βιομηχανίες, ανάμεσα στις οποίες την πρώτη θέση κατέχει η CHIPITA, που για χρόνια τιμά -σύμφωνα με τον ίδιο- τη μαστίχα Χίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχουν εντάξει το μοναδικό προϊόν στην παραγωγή τους.

Στα αξιοσημείωτα αυτής της επιτυχημένης πορείας της μαστίχας στην Ελληνική Βιομηχανία, το γεγονός ότι συνεχίζεται, παρά την οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με τον Γ. Μανδάλα, την τελευταία τριετία σημειώνεται και πάλι αυξανόμενο ενδιαφέρον - ανάλογο φαινόμενο είχαμε, όπως είπε, και την περίοδο 2006-2008 - για το σχεδιασμό και παραγωγή προϊόντων μαστίχας από μικρούς και μεγάλους της Ελληνικής Βιομηχανίας που επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα ευρήματα της επιστημονικής έρευνας.

Η ποσότητα μαστίχας που απορροφάται γι’ αυτό το σκοπό, αποτελεί σχεδόν το 50% της μαστίχας που αναλώνεται στην Ελλάδα για όλες τις χρήσεις.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον, όπως είπε,  είναι και το ότι στον κατάλογο των ελληνικών βιοτεχνιών και βιομηχανιών συμμετέχουν εταιρείες όλων των κλάδων (τρόφιμα, ποτά, καλλυντικά, παραφαρμακευτικά) με τα μεγάλα μερίδια να τα κρατά ο κλάδος τροφίμων και ποτών επιβεβαιώνοντας την ελληνική παράδοση που θέλει τη μαστίχα κυρίως ως συστατικό τροφίμων και ποτών. Ανάμεσα στις βιομηχανίες αυτές θα εντοπίσουμε σημαντικά ονόματα όπως η CHIPITA, που προαναφέρθηκε, καθώς και οι PALLAS (ΛΑΒΔΑΣ), FRONERI (Nestle), ΜΑΥΡΑΚΗΣ, OPTIMAL SUPPLY CHAIN (Skinos), DS MILKA, MINOS FOODS, ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ, ΒΕΝΕΤΗΣ, ΓΑΤΣΙΟΣ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΕΡΓΙΟΥ κ.ά.

Όλα αυτά, εκτιμά, δημιουργούν προσδοκίες ότι θα ακολουθήσουν κι άλλοι.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, “σήμερα το λικέρ μαστίχας είναι μια ολόκληρη κατηγορία. Είναι το ελληνικό λεμοντσέλο”, όταν πριν από μερικά χρόνια υπήρχαν μόνο τα χιώτικα λικέρ, που κύρια απευθύνονταν στην τουριστική αγορά. Τώρα, πάνω από 40 ποτοποιίες φτιάχνουν λικέρ μαστίχας.

Ανάλογα αποτελέσματα, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα πολύ παραδοσιακά, δηλ.  λουκούμια, υποβρύχια, μαρμελάδες και θα το δούμε -όπως είπε- και στα καλλυντικά, αλλά στο μέλλον και στην κατηγορία των παραφαρμακευτικών προϊόντων.

“Μιλάω για προϊόντα που δεν θα τα σχεδιάσουμε ή δεν θα τα παράγουμε απαραίτητα εμείς”, σημείωσε.

“Θεωρούμε ότι στο βαθμό που λειτουργούν οι δύο πυλώνες αυτής της διαδικασίας, η προβολή – marketing και η επιστημονική έρευνα, αυτό θα δημιουργεί σταθερές βάσεις  για νέες ιδέες όσον αφορά τα προϊόντα μαστίχας που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν, ή για τον σχεδιασμό προϊόντων σε κατηγορίες που ήδη υπάρχουν αλλά υψηλότερης ποιότητας και με μεγαλύτερη συμμετοχή μαστίχας”, τόνισε ο Γ. Μανδάλας.

Αναφερόμενος στο στοίχημα των «φαρμακευτικών» προϊόντων επεσήμανε:

 “Θεωρώ ότι το μέλλον της μαστίχας είναι συνδεδεμένο μ’ αυτή τη διάσταση, με την έννοια ότι η «φαρμακευτική» διάσταση της μαστίχας είναι πιο ενδιαφέρουσα για όλους: για τους παραγωγούς, για την Ένωση, γι’ αυτούς που θα φτιάξουν τελικά τα προϊόντα. Πρόκειται για προϊόντα που έχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά: Είναι προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, και χρήσιμα στον καταναλωτή για να βελτιώσουν τη ζωή του, να αντιμετωπίσουν ασθένειες…”

Ο Δ/νων Σύμβουλος της θυγατρικής εταιρείας της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών παρουσίασε τον παραπάνω στόχο και ως στόχο του νησιού, εκτιμώντας ότι για την επίτευξή του θα συμβάλλει το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας,  για το οποίο θέλουν να πιστεύουν ότι σε μία διετία θα έχει ολοκληρωθεί.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι την Πέμπτη 21 Ιουνίου,  σε συνέντευξη Τύπου η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου θα παρουσιάσει την έναρξη συνεργασίας του φορέα με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο πλαίσιο της εκτέλεσης του έργου με τίτλο: «Σχεδιασμός και υλοποίηση παρεμβάσεων για τη βελτίωση της αλυσίδας αξίας της παραγωγής, επεξεργασίας και διάθεσης προϊόντων μαστίχας».