Χίος, Κυριακή 22 Απριλίου

Η Σεξουαλική Αγωγή ως εκπαιδευτική δράση

Παρ, 19/05/2017 - 16:25

Τη Δευτέρα 22 Μαϊου στις 7.30 μ.μ. στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Χίου η Διδάκτωρ ης Σχολής Επιστημών της Συμπεριφοράς του Πανεπιστημίου Ελσίνκι και Σχολικη Σύμβουλος, Μαργαρίτα Γερούκη θα αναπτύξει το θέμα «Η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο και το σπίτι. Αναγκαιότητες και προκήσεις».

Ακολουθεί άρθρο της κας Γερούκη για το ίδιο θέμα:

Το φαινόμενο της σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών δεν είναι πρωτόγνωρο στην Ελλάδα. Το 1992 το Ινστιτούτο Υγείας του παιδιού, ανάφερε ότι ένα στα οκτώ κορίτσια και ένα στα δέκα αγόρια μπορεί να υπάρξει θύμα κάποιας μορφής σεξουαλικής κακοποίησης πριν την ηλικία των 18 ετών. Τα ποσοστά αυτά έχουν πλέον αυξηθεί καθώς σύμφωνα με τη σχετική καμπάνια του Συμβουλίου της Ευρώπης, ένα στα πέντε παιδιά μπορεί να είναι θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Οκτώ στις δέκα φορές το παιδί μπορεί να είναι θύμα επαναλαμβανόμενης σεξουαλικής κακοποίησης. Ενώ ένα στα τρία περιστατικά δεν καταγγέλλονται.

Θα πρέπει λοιπόν σοβαρά να αναρωτηθούμε πώς είναι δυνατό να μην κινδυνεύει ένα παιδί, όταν δε γνωρίζει για το σώμα του, όταν δεν έχει ακούσει από τους ανθρώπους που το φροντίζουν (γονείς και εκπαιδευτικούς) για τη διαφορά ανάμεσα σε εμφανή και απόκρυφα μέρη του σώματος, ανάμεσα σε κατάλληλη και ακατάλληλη επαφή· ένα παιδί που δεν έχει συζητήσει για τις μορφές της ανεπιθύμητης σεξουαλικής προσοχής, δε γνωρίζει όρους όπως «σεξουαλική συναίνεση» καθώς και την ηλικία που τα άτομα θεωρούνται ώριμα να συναινέσουν σε σεξουαλική επαφή, ένα παιδί που δεν έχει ενημερωθεί με τον πιο υπεύθυνο, εμπεριστατωμένο και παιδαγωγικό τρόπο, πώς κανένας (ούτε κάποιος από το άμεσο οικογενειακό ή φιλικό του περιβάλλον, όπως συμβαίνει στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων) δεν έχει το δικαίωμα να εμπλέκεται με οποιονδήποτε τρόπο σε σεξουαλικές συμπεριφορές μαζί του ή με άλλα ανήλικα άτομα. Τέλος, πώς είναι δυνατό να μην κινδυνεύει ένα παιδί που δε γνωρίζει ότι αν κάτι τέτοιο συμβεί, πρώτον δεν είναι δικό του λάθος και δεύτερον ότι υπάρχουν φορείς, άτομα και υπηρεσίες που θα το προστατεύσουν.

Η απάντηση της κοινωνίας μπορεί και πρέπει να έρθει μέσα από την εκπαίδευση. Δηλαδή μέσα από τη συστηματική, οργανωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη εφαρμογή προγραμμάτων Σεξουαλικής Αγωγής. Σκοπός της Σεξουαλικής Αγωγής είναι η προαγωγή της σεξουαλικής υγείας. Στόχος των προγραμμάτων Σεξουαλικής Αγωγής είναι η καλλιέργεια γνωστικών ικανοτήτων και η προώθηση στάσεων και συμπεριφορών που επηρεάζουν θετικά την σωματική και ψυχική υγεία του ατόμου. Στη χώρα μας η Σεξουαλική Αγωγή αποτελεί θεματική ενότητα της Αγωγής Υγείας για περισσότερα από δέκα χρόνια τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δυστυχώς όμως, τα προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής που εφαρμόζονται, αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, κάνοντας φανερή την ανάγκη προώθησης και υποστήριξης του θεσμού από τη μεριά της πολιτείας και των φορέων εκπαίδευσης. Η Σεξουαλική Αγωγή μπορεί να μην είναι εύκολη υπόθεση, σίγουρα όμως όταν σχεδιάζεται και εφαρμόζεται με τον κατάλληλο τρόπο μπορεί να έχει θετική συμβολή στην ψυχοσωματική ανάπτυξη και υγεία του ατόμου. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν πλήθος ερευνών παγκόσμια.

Σημαντικοί διεθνείς οργανισμοί όπως η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, η UNESCO κ.α. αναγνωρίζοντας τη σημασία της σεξουαλικής αγωγής για την επίτευξη και τη διατήρηση καλής σωματικής και ψυχικής υγείας και συναισθηματικής ισορροπίας, την καθιστούν ως απαραίτητο στοιχείο της εκπαίδευσης κάθε ανθρώπου.

Σίγουρα πρόκειται για μια προσπάθεια που θέλει υπομονή, επιμονή, όραμα και πίστη. Όμως η οικοδόμηση της γνώσης πάνω σε σεξουαλικά ζητήματα και η ανάπτυξη δεξιοτήτων διαλόγου και λήψης αποφάσεων προετοιμάζουν το έδαφος για ένα υγιέστερο τρόπο ζωής και αυτό ακριβώς είναι που ευχόμαστε και επιδιώκουμε για τα παιδιά μας.

Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι Σχολική Σύμβουλος πρωτοβάθμιας, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου του Ελσίνκι.

 

Σχετικά Άρθρα

Πέμ, 19/04/2018 - 16:05

Τους προβληματισμούς αλλά και τις ανησυχίες τους, για τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στην οικογένεια αλλά κυρίως στο παιδί, η υποχρεωτική ένταξη του στο νηπιαγωγείο από τα 4 έτη, μετέφεραν στον προϊστάμενο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Χίου Αρ.Κελεπερτζή, γονείς που συγκεντρώθηκαν στο γραφείο του, προκειμένου να λάβουν απαντήσεις αλλά κυρίως να «πιέσουν» έτσι ώστε να  υπάρχει μια περίοδο δυο ετών που θα μπορούν οι γονείς να επιλέγουν αν το τετράχρονο θα παραμείνει σε παιδικό σταθμό ή θα εγγραφεί σε νηπιαγωγείο.

«Σε όλη την Ελλάδα υπάρχει μια περίοδο μέχρι το 2020 όπου δεν θα ισχύσει υποχρεωτικά το μέτρο, αλλά προαιρετικά» ανέφεραν οι γονείς καταθέτοντας ο καθένας την δική του ξεχωριστή περίπτωση.

Από πλευράς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τόσο ο προϊστάμενος της Αριστείδης Κελεπερτζής όσο και ο πρόεδρος των σχολικών επιτροπών Αλέκος Αντωνίου, εμφανίστηκαν καθησυχαστικοί και ως προς την περίοδο  εφαρμογής του  νόμου, λέγοντας ότι θα εξεταστούν περιπτώσεις που υπάρχει πρόβλημα όσο και για τις υποδομές που θα πρέπει να είναι έτοιμες για να υποδεχτούν με ασφάλεια τα τετράχρονα νήπια.

 

sygkentrosi_goneon_gia_tin_ypohreotiki_foitisi_nipion