Χίος, Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου

Δημιουργούμε ένα ηλεκτρονικό δίχτυ προστασίας γύρω από τα παιδιά μας

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΙΩΞΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ
Κυρ, 04/02/2018 - 23:20
Ο Γιώργος Παπαπροδρόμου, διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

«Το διαδίκτυο είναι ένα υπέροχο εργαλείο και αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Ωστόσο σε αυτό υπάρχουν και κάποιοι κίνδυνοι, που ιδιαίτερα οι ανήλικοι είναι δύσκολο να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν. Εμείς δημιουργούμε ένα ηλεκτρονικό δίχτυ προστασίας γύρω από τα παιδιά μας και είμαστε δίπλα τους όλο το 24ωρο», τονίζει στο Αθηναϊκό ? Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Γιώργος Παπαποδρόμου. Μιας νευραλγικής Διεύθυνσης της ΕΛ.ΑΣ που είναι στο πλευρό, όχι μόνο των ανηλίκων, αλλά όλων των πολιτών. Ο κ.Παπαπροδρόμου δίνει, μεταξύ άλλων, πολύτιμες συμβουλές για τους χρήστες του διαδικτύου, ενώ επισημαίνει ότι η επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά τους αποτελεί το σημείο κλειδί.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Γιώργου Παπαπροδρόμου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον δημοσιογράφο Δημοσθένη Καλαμπάκα

ΕΡ: Ποιοι είναι οι σύγχρονοι κίνδυνοι που ελλοχεύουν, ειδικά για τους ανήλικους, στο διαδίκτυο;

ΑΠ: «Το διαδίκτυο είναι ένα υπέροχο εργαλείο και αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Ωστόσο σε αυτό υπάρχουν και κάποιοι κίνδυνοι, που ιδιαίτερα οι ανήλικοι είναι δύσκολο να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν. Ενδεικτικά αναφέρουμε ένα σύγχρονο φαινόμενο όπως ο σεξουαλικός διαδικτυακός εξαναγκασμός και εκβιασμός των παιδιών, γνωστός και με τον όρο «sextortion». Η μεθοδολογία των διαδικτυακών δραστών περιλαμβάνει την προσέγγιση των θυμάτων τους με δόλιο τρόπο, παριστάνοντας συνομήλικους του ιδίου φύλου, συνομιλώντας μαζί τους, κάνοντας χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών αυτών, κι αφού αποκτήσουν την εμπιστοσύνη των παιδιών με απατηλούς τρόπους, ζητούν από αυτά υλικό ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όπως φωτογραφίες ή βίντεο, για προσωπική ή για επαγγελματική δήθεν χρήση, όπως για παράδειγμα για μόντελινγκ. Αφού παραλάβουν το υλικό, ζητούν κι άλλες φωτογραφίες ή βίντεο, με πορνογραφικό αυτήν τη φορά περιεχόμενο. Εφόσον τα παιδιά ενδώσουν, αποκαλύπτουν τους πραγματικούς τους σκοπούς, που είναι κυρίως σεξουαλικού ή οικονομικού ενδιαφέροντος».

EΡ: Πώς καταπολεμάτε την μάστιγα της παιδοφιλίας, μέσω διαδικτύου;

AΠ:«Στην Διεύθυνσή μας λειτουργεί σε 24ωρη βάση ειδικό Τμήμα Προστασίας Ανηλίκων, τα εξειδικευμένα στελέχη του οποίου διεξάγουν διαδικτυακή έρευνα και εντοπίζουν άτομα που έχουν σκοπό να αποπλανήσουν ανηλίκους. Παράλληλα, διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό για την παροχή πληροφόρησης σχετικά με τη διακίνηση υλικού πορνογραφίας ανηλίκων. Επιπρόσθετα, η προσπάθεια αυτή ενισχύεται σημαντικά μέσα από θεσμοθετημένες διαδικασίες ανταλλαγής πληροφοριών (διεθνής αστυνομική και δικαστική συνεργασία)».

ΕΡ: Μια ακόμη σύγχρονη μάστιγα είναι και ο διαδικτυακός εκφοβισμός ανηλίκων. Ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισής του;

ΑΠ: «Σε περίπτωση που κάποιος πέσει θύμα εκφοβισμού ? προσβολής:

· Στο Facebook: Μπορούμε να "μπλοκάρουμε" τον δράστη μέσω της επιλογής "Block" και κάνοντας αναφορά με την επιλογή ?Report? (αναφορά).

Περισσότερες λεπτομέρειες μπορούμε να βρούμε στους σχετικούς οδηγούς που θα μας βοηθήσουν όπως:

www.facebook.com/help/263149623790594/

www.facebook.com/help/168009843260943

www.facebook.com/safety

· Στο Youtube: Υπάρχει επιλογή ?Flag content as inappropriate? κάτω από κάθε βίντεο. Μπορούμε να βρούμε εδώ και σχετικό οδηγό: https://support.google.com/youtube/answer/2802027

· Στα Chatrooms: Στη συντριπτική πλειοψηφία τους υπάρχουν διαχειριστές που είναι συνήθως πολύ αυστηροί σε τέτοιες περιπτώσεις. Οπότε στέλνουμε email στο διαχειριστή και αναφέρουμε το περιστατικό».

EΡ: Τι θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα οι γονείς;

ΑΠ: «Θα πρέπει να προσέχουν τα εξής:

Στις περιπτώσεις εκδήλωσης cyberbullying;

· Αρχικά, η επικοινωνία με το παιδί είναι το σημείο κλειδί! Είναι σημαντικό να ακούμε προσεκτικά τι μας λέει το παιδί για τις online εμπειρίες του και να είμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της ζωής μας. Επιπλέον, μέσα από τη συζήτηση να ενδιαφερόμαστε για να ρωτούμε τις ιστοσελίδες που το παιδί μας θεωρεί σημαντικές.

Η «δαιμονοποίηση» του διαδικτύου και της τεχνολογίας σίγουρα δεν ωφελεί κανέναν και ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο που ήρθε και θα μείνει στη ζωή μας.

· Αρκετοί γονείς, στην προσπάθεια τους να αποτρέψουν ενοχλητικά μηνύματα, απαγορεύουν στα παιδιά τους να επισκέπτονται διάφορες ιστοσελίδες, γεγονός που ουσιαστικά δεν βοηθά καθόσον τα κρατούν μακριά από την εξέλιξη της τεχνολογίας και την προσωπική τους ανάπτυξη.

· Θα πρέπει να κρατήσουμε όλα τα αποδεικτικά στοιχεία κι όχι να τα διαγράψουμε γιατί είναι χρήσιμα σε μια πιθανή ψηφιακή διερεύνηση τους από την Διεύθυνση μας.

Είναι πολύ σημαντικό να έχετε ενημερώσει τα παιδιά εκ των προτέρων ότι εάν δεχτούν απειλητικά ή προσβλητικά μηνύματα να τα αποθηκεύσουν και όχι να τα διαγράψουν, να κρατήσουν δηλαδή όλα τα αποδειχτικά στοιχεία.

Επιπλέον καλό θα ήταν να μάθουμε στα παιδιά μας ότι πρέπει ακόμα και να εκτυπώνουν τα απειλητικά μηνύματα που ενδεχομένως λάβουν και βεβαίως να μας τα δείξουν.

· Συχνά ο θύτης είναι κάποιος γνωστός του θύματος.

Σε αυτήν την περίπτωση είναι σημαντικό να ενημερωθούν οι γονείς του παιδιού για τη συμπεριφορά του, το σχολείο του (διευθυντής, δάσκαλος, καθηγητής), αν τα παιδιά πηγαίνουν στο ίδιο σχολείο, με βασικό στόχο να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια το θύμα και να ελεγχθεί και έτσι να περιοριστεί ο θύτης.

Σημαντική είναι και η ενημέρωση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για το περιστατικό και κυρίως για τη διερεύνηση του κατά πόσο υπάρχουν και άλλα αντίστοιχα περιστατικά, τα οποία δεν είχαν γίνει γνωστά.

· Σε περιπτώσεις όπου η παρενόχληση επιμένει και προέρχεται από άγνωστο αποστολέα, μπορούμε να καταγγείλουμε το περιστατικό στη ΔΙ.Δ.Η.Ε. προκειμένου να ενημερωθεί η αρμόδια Εισαγγελική Αρχή και να κινηθεί η ποινική διαδικασία.

· Εάν το παιδί συνεχίζει να εμφανίζεται αγχωμένο, φοβισμένο, είναι σημαντικό να ζητήσουμε τη βοήθεια ενός ειδικού σε τέτοιου είδους θέματα, εξειδικευμένου ψυχολόγου».

EΡ: Πώς διασφαλίζουμε γενικότερα την ασφαλή πλοήγησή μας στο διαδίκτυο;

ΑΠ: «Ο χρήστης πρέπει να κάνει τις εξής ενέργειες:

· Να μην κοινοποιεί ευαίσθητα δεδομένα στο διαδίκτυο πριν ελέγξει την ασφάλεια ενός ιστοτόπου

· Να δίνει έμφαση στη διεύθυνση του ιστοτόπου.

Κακόβουλοι ιστότοποι μπορεί να προσομοιάζουν με νόμιμους, αλλά η ηλεκτρονική διεύθυνση (το URL) μπορεί να διαφοροποιείται από το επίσημο είτε λεκτικά είτε ως προς μέρος αυτής [όπως το domain (.com, .net)]

· Να εγκαθιστά και συντηρεί αντι-ιικά προγράμματα, firewalls, και email φίλτρα, ώστε να μειωθεί η διακίνηση κακόβουλων μηνυμάτων.

Επίσης, κάποιες άλλες χρήσιμες συμβουλές είναι να:

Μην γνωστοποιούμε τους κωδικούς πρόσβασής μας στο διαδίκτυο.

Αποφεύγουμε να στέλνουμε τη φωτογραφία και τα προσωπικά στοιχεία μας ?έσω διαδικτύου σε άγνωστο και

Μην εμπιστευόμαστε ό,τι βλέπουμε στο διαδίκτυο».

-EΡ: Ποιες είναι οι συμβουλές σας προς τους πολίτες ώστε να μην πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης;

ΑΠ: «Ο κάθε πολίτης επιβάλλεται να ακολουθεί τους παρακάτω κανόνες:

- Να μην κάνει τις συναλλαγές μας χρησιμοποιώντας κοινόχρηστους υπολογιστές ή ελεύθερα δίκτυα, όπως από καφετέριες, ξενοδοχεία, βιβλιοθήκες κ.λ.π. Οι κοινόχρηστοι υπολογιστές μπορεί να έχουν εγκατεστημένα λογισμικά καταγραφής πληκτρολογήσεων ή κακόβουλο λογισμικό (keyloggers ή spywares), χωρίς απαραίτητα να το γνωρίζει το προσωπικό του χώρου αυτού. Ετσι, μπορούν εύκολα να υποκλέψουν ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία μας και να προβούν σε συναλλαγές οι κακόβουλοι χρήστες.

- Όταν πραγματοποιεί συναλλαγές από τον υπολογιστή του, θα πρέπει να είναι σίγουρος ότι έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας πρόσφατα ενημερωμένα (firewall, antivirus, antispyware, κλπ).

- Όταν συγκρίνει προϊόντα από διάφορες ιστοσελίδες, μπορεί να βρούμε σε κάποιες από αυτές τα ίδια προϊόντα φθηνότερα σε σχέση με άλλες ιστοσελίδες.

- Καλό θα ήταν, λοιπόν, να διερευνούμε εάν οι ιστοσελίδες αυτές είναι εικονικές- «φαντάσματα». Μια έρευνα μέσω μιας μηχανής αναζήτησης στο διαδίκτυο με την επωνυμία της ιστοσελίδας με τα πολύ φθηνά προϊόντα αρκεί. Πάντα να κάνουμε τις συναλλαγές μας, πληκτρολογώντας οι ίδιοι τη διεύθυνση της ιστοσελίδας. Κάνοντας κλικ σε κάποιο σύνδεσμο ? link που συμπεριλαμβάνεται σε ένα αγνώστου αξιοπιστίας email , παρεχόμενο για το σκοπό αυτόν μπορεί να οδηγήσει σε άλλο ιστότοπο από αυτόν που επιθυμούμε.

- Να πραγματοποιούμε τις πληρωμές ? συναλλαγές μας, μόνο μέσω ιστοσελίδων που έχουν το εικονίδιο ασφαλείας (μία κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser). Το εικονίδιο αυτό μας ενδιαφέρει ουσιαστικά εκεί που πληκτρολογούμε π.χ. αριθμό κάρτας και τα υπόλοιπα ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία και κλικάρουμε αποστολή.

- Να επαληθεύουμε ότι εκεί που πληκτρολογούμε τα ευαίσθητα στοιχεία του, στον browser δε αναγράφει http αλλά https.

- Προτού πραγματοποιήσουμε κάποια συναλλαγή, μέσω μιας ιστοσελίδας, θα πρέπει να καλέσουμε στο ηλεκτρονικό κατάστημα, προκειμένου να επιβεβαιώσουμε εάν θα μας απαντήσουν και εάν είναι εκεί και λειτουργεί η επιχείρηση. Εάν δεν απαντήσουν, το πιθανότερο είναι να μην αποστείλουν ούτε το αγορασθέν προϊόν, ακόμη και εάν έχει πληρωθεί από εμάς.

- Πάντα να τηρούμε κάπου στον υπολογιστή μας ή να εκτυπώνουμε τις αποδείξεις από τις αγορές μας.

- Να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά συναλλαγές μέσω εταιρειών ή ιδρυμάτων ή οντοτήτων μεταφοράς χρημάτων και διεθνών πληρωμών.

- Να είμαστε βέβαιοι ότι οι κωδικοί, οι αριθμοί των καρτών (χρεωστικών-πιστωτικών) και τα άλλα ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία μας, είναι φυλαγμένα επαρκώς, ώστε να μην μπορεί κάποιος να τα υποκλέψει ή να τα απομνημονεύσει.

- Να φροντίζουμε ώστε να αλλάζουμε τους κωδικούς μας σε τακτά χρονικά διαστήματα, και αυτοί να αποτελούνται από συνδυασμό μικρών και κεφαλαίων γραμμάτων, αριθμών και συμβόλων.

- Να μην πληρώνουμε προκαταβολικά σε πωλητή, τον οποίο δε γνωρίζουμε, ακόμη και εάν αυτός αποκαλύπτει τα προσωπικά του στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού του λογαριασμού».

EΡ: Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να κάνουμε τις διαδικτυακές αγορές;

ΑΠ: «Μία προπληρωμένη κάρτα που θα έχει εκδότη ένα έγκριτο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

- E-banking για την άμεση πρόσβαση στις κινήσεις των λογαριασμών και των καρτών του, αλλά και για την άμεση πραγματοποίηση πληρωμών.

- Να αναζητούμε πληροφορίες - αναρτήσεις σχετικά με το πώς το διαδικτυακό κατάστημα διαχειρίζεται τυχόν παράπονα πελατών του.

- Να ζητούμε το σχετικό φορολογικό παραστατικό ή γραπτή απόδειξη αγοράς.

- Να προσέχουμε ιδιαιτέρως όταν η προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή και το άλλο μέρος ασκεί συνεχώς πίεση για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.

- Να προσέχουμε όταν μας ζητείται η πληρωμή μεγάλων χρηματικών ποσών σε ανθρώπους που δε γνωρίζουμε, θα πρέπει να πραγματοποιείται συνάντηση σε κάποιο κατάστημα ή δημόσιο χώρο.

- Να προσέχουμε εάν κατά την αγορά επώνυμων προϊόντων αυτά είναι όντως αυθεντικά».

EΡ: Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει πρώην χάκερ στις τάξεις της;

ΑΠ:«Η Υπηρεσία μας έχει στο δυναμικό της: Πρώτον, αξιωματικούς Γενικών Καθηκόντων, που έχουν αποφοιτήσει από τις σχολές της Ελληνικής Αστυνομίας και δεύτερον αξιωματικούς Ειδικών Καθηκόντων, οι οποίοι έχουν αποφοιτήσει από Πανεπιστημιακές Σχολές και στη συνέχεια εντάχθηκαν στην Ελληνική Αστυνομία».

EΡ: Ποιες είναι οι ενημερωτικές δράσεις της Υπηρεσίας σας;

ΑΠ: «Συνοπτικά, οι καινοτόμες δράσεις που υλοποιούνται από την Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι οι ακόλουθες:

• Μνημόνιο Συνεργασίας Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Παιδείας:

Στις 11-05-2017 υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των προαναφερθέντων Υπουργείων, το οποίο περιλαμβάνει την παρουσίαση του εκπαιδευτικού υλικού, μέσω ενημερωτικών ημερίδων και διαλέξεων, από εξειδικευμένο αστυνομικό προσωπικό σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε όλη την επικράτεια, για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας

• Εκπαιδευτικές Επισκέψεις:

Καθημερινά η ΔΙ.Δ.Η.Ε και η Υ.Δ.Η.Ε.Β.Ε γίνονται αποδέκτες πολλών αιτημάτων σχολείων και διάφορων φορέων που θέλουν να επισκεφτούν τις εγκαταστάσεις της και να ενημερωθούν για θέματα που αφορούν την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

• Ημερίδες Ασφαλούς Πλοήγησης:

Το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, μέσω της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, διοργανώνει ημερίδες σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, έχοντας ως στόχο την ενημέρωση των πολιτών και ιδιαίτερα των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών, για τα φαινόμενα διαδικτυακής βίας, τους κινδύνους που ελλοχεύουν στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και γενικά την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κινδύνων που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες.

• Διοργάνωση συνεδρίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο:

Τα τελευταία χρόνια,, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο, πραγματοποιήθηκαν συνέδρια σχετικά με Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο, τα οποία περιλάμβαναν παρουσιάσεις από διακεκριμένους και εξειδικευμένους σε θέματα που αφορούν στην Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο.

Στα συνέδρια αυτά αναπτύχθηκαν θεματολογίες σχετικά με τις μελλοντικές εξελίξεις σε θέματα του διαδικτύου, όπως και σχετικές με τη νομοθεσία που εφαρμόζεται στο χώρο του κυβερνο-εγκλήματος.

Μετά την ολοκλήρωση των συνεδρίων η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προχώρησε στην έκδοση των πρακτικών των συνεδρίων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, μέσα από τα οποία δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να ενημερωθούν αναλυτικά για τις εισηγήσεις που πραγματοποιήθηκαν στα συνέδρια.

• Τηλεδιασκέψεις:

Πραγματοποιούνται, ενημερώσεις ανά την επικράτεια, οι οποίες γίνονται σε πραγματικό χρόνο και επιτρέπουν να πραγματοποιηθεί παρουσίαση, συνομιλία, ερωτήσεις και απαντήσεις μεταξύ ομιλητών και ακροατών που βρίσκονται σε απόσταση.

• Τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά «σποτ»:

Η ΔΙ.Δ.Η.Ε προχώρησε στην παραγωγή και προβολή μέσω ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, τεσσάρων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών «σποτ» στο πλαίσιο της εκστρατείας πληροφόρησης ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων για την προστασία τους από τις παγίδες του διαδικτύου.

• Συγγραφή και διαμοιρασμός ενημερωτικών φυλλαδίων:

Η ΔΙ.Δ.Η.Ε έχει προβεί στην έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων με δέκα (10) διαφορετικές θεματικές ενότητες για την παροχή συμβουλών για ασφαλέστερη πλοήγηση στο Διαδίκτυο. Επίσης από την Υπηρεσία μας δημιουργήθηκαν Φιλικές Συμβάσεις Γονιού-Παιδιού ανά ηλικιακή ομάδα αναφορικά με τη χρήση διαδικτύου και κινητού τηλεφώνου.

• Συμμετοχή στο Πληροφοριακό Κέντρο της ΕΛ.ΑΣ. στη ΔΕΘ: περισσότεροι από 50.000 πολίτες επισκέφθηκαν το περίπτερο της Ελληνικής Αστυνομίας τα τελευταία χρόνια και ενημερώθηκαν σχετικά με την ασφαλή διαδικτυακή πλοήγηση και τη διεξαγωγή ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών, με αποτέλεσμα το περίπτερο να αποτελέσει σημαντικό πόλο έλξης.

• Ιστότοπος cyberkid.gr και εφαρμογή Cyberkid:

Στο www.cyberkid.gr παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με το πως μπορεί να εκμεταλλευτεί όλη η οικογένεια τα θετικά των σύγχρονων τεχνολογιών που μας περιβάλλουν και φυσικά του διαδικτύου.

Στο πλαίσιο της συνεχούς ενημέρωσης και ανάπτυξης του ιστότοπου www.cyberkid.gr δημιουργήθηκε η ενότητα, όπου τα παιδιά μπορούν να παίζουν τα αγαπημένα τους ηλεκτρονικά παιχνίδια με απόλυτη προστασία από τους κινδύνους που παραμονεύουν στο διαδίκτυο.

Η εφαρμογή Cyberkid για κινητά δημιουργήθηκε με σκοπό να ενημερώνει καθημερινά τους γονείς και τα παιδιά κάθε οικογένειας για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο και τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό. Παράλληλα, είναι μία διαδραστική εφαρμογή, η οποία δίνει την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω της γραμμής CYBER ALERT αλλά και μέσω αποστολής άμεσου μηνύματος e-mail, με τη χρήση ενός κουμπιού, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ψυχαγωγίας μέσω των διαφόρων παιχνιδιών.

• Ιστότοπος Cyberalert.gr ? Feelsafe και εφαρμογή Feelsafe: Με την αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου στις καθημερινές αγορές και τις εμπορικές συναλλαγές, κρίνεται επιβεβλημένη η διεύρυνση της ενημέρωσης ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου και η περαιτέρω ενημέρωση μεταξύ άλλων και του εμπορικού κόσμου. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Εσωτερικών (πρώην Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης) σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.), προχώρησαν στην υλοποίηση πλατφόρμας καινοτόμων δράσεων με την ονομασία «FeelSafe».

Στόχος είναι η από κοινού συστηματική και επιστημονική μελέτη των θεμάτων και προβλημάτων που προκύπτουν για το εμπόριο και τους καταναλωτές από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, με σκοπό την ενημέρωση εμπόρων και καταναλωτών για τους διαδικτυακούς κινδύνους και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου στις εμπορικές συναλλαγές και τις διαδικτυακές αγορές.

Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιήθηκε η ιστοσελίδα http://cyberalert.gr/feelsafe/ αλλά και η πρωτοποριακή εφαρμογή (application) ?FeelSafe?, οι οποίες αποτελούν βασικό βήμα ενημέρωσης των καταναλωτών αλλά και των μελών της Ε.Σ.Ε.Ε., μιας και το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών, χρησιμοποιεί «έξυπνα» κινητά στην καθημερινότητά του.

Στην πλατφόρμα αυτή παρουσιάζονται με άμεσο τρόπο οδηγίες για την αποφυγή ηλεκτρονικών απατών ανά κατηγορία.

Ο συνδυασμός αυτών των πληροφοριών με online γραμμή καταγγελιών (SOS) και η καθημερινή ενημέρωση από εξειδικευμένους αξιωματικούς της ΔΙ.Δ.Η.Ε. για τις τρέχουσες παγίδες ? απάτες κρίνεται ως καθοριστική στην έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών.

• Παρουσία στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Facebook, Instagram),

Η Σελίδα του Cyberkid στο Facebook δημιουργήθηκε τον Μάιο του 2014, η οποία είναι πιστοποιημένη από το 2017, με σκοπό να ενισχύσει την προβολή της ιστοσελίδας www.cyberkid.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τον Απρίλιο του 2015 ξεκίνησε η λειτουργία του λογαριασμού Twitter «@CyberAlertGR» που έχει ως στόχο την άμεση και σε πραγματικό χρόνο (real time) ενημέρωση των πολιτών για τους κινδύνους που ανακύπτουν καθημερινά στο διαδίκτυο, ενώ ταυτόχρονα και οι ίδιοι θα μπορούν να ενημερώσουν τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σε περίπτωση κινδύνου ή απειλής στο διαδίκτυο.

Tον Αύγουστο του 2015 δημιουργήθηκε αντίστοιχη σελίδα και στο Facebook «CYBER ALERT», η οποία είναι πιστοποιημένη από το 2017.

Επίσης, η Διεύθυνσή μας μας διαθέτει στο YouTube το κανάλι CYBER ALERT.

Αρχές του 2018 η παρουσία της Διεύθυνσής μας εδραιώθηκε στα κοινωνικά δίκτυα με τη δημιουργία λογαριασμού στο Instagram με όνομα «cyberalert.gr.Τέλος, στους ιστοτόπους cyberkid.gr και www.cyberalert.gr μπορούν οι πολίτες να βρουν σε ηλεκτρονική μορφή όλο το έντυπο υλικό που έχε παραχθεί από την Υπηρεσία μας».

Σχετικά Άρθρα

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ Η ΤΕΛΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ 15 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΩ, ΜΟΝΟ ΜΕ ΓΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Τετ, 07/02/2018 - 12:14

Με κεντρικό μήνυμα «Δημιούργησε, επικοινώνησε και μοιράσου με σεβασμό. Ένα καλύτερο διαδίκτυο ξεκινά από εσένα»  εορτάστηκε φέτος για 15 η συνεχόμενη χρονιά σε πάνω από 160 χώρες στον κόσμο η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο INSAFE/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, που εορτάστηκε για πρώτη φορά στις 6 Φεβρουαρίου 2004, προσφέρει την ευκαιρία να αναδειχθούν οι θετικές χρήσεις της τεχνολογίας και να διερευνηθεί ο ρόλος που όλοι διαδραματίζουμε συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας καλύτερης και ασφαλέστερης διαδικτυακής κοινότητας. Την ευθύνη οργάνωσης του εορτασμού στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας που πραγματοποίησε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας, κεντρική εκδήλωση στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην οποία συμμετείχαν αρχές, εμπλεκόμενοι φορείς, εκπαιδευτικοί και πολλοί μαθητές. Παράλληλα, με δραστηριότητες και με σχετικό υλικό που είχε διατεθεί από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, μαθητές από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και από ολόκληρη την επικράτεια συμμετείχαν στον εορτασμό από τα σχολεία τους στέλνοντας ηχηρό μήνυμα για ένα, όχι μόνο ασφαλές αλλά και ποιοτικό διαδίκτυο.

Η Νομική Ελέγκτρια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων δρ. Φερενίκη Παναγοπούλου  ανακοίνωσε την απόφαση της αρμόδιας ελληνικής επιτροπής σύμφωνα με την οποία προτείνεται να αλλάξουν τα ηλικιακά όρια χρήσης των κοινωνικών δικτύων από τους νέους και πλέον από 15 ετών και κάτω να απαιτείται η γονική συναίνεση  για την πρόσβασή τους. H κ. Παναγοπούλου τόνισε χαρακτηριστικά: Η προστιθέμενη αξία του Κανονισμού στον τομέα της προστασίας της παιδικής ηλικίας συνίσταται στην απαίτηση λήψεως ή εγκρίσεως της συγκαταθέσεως από τους ασκούντες τη γονική μέριμνα για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων παιδιών ηλικίας έως δεκαέξι ετών. Ο Κανονισμός αφήνει το περιθώριο στα κράτη μέλη να προβλέπουν δια νόμου μικρότερη ηλικία, όχι όμως κατώτερη των δεκατριών ετών. Υπό την έννοια αυτή, ο Κανονισμός εκλαμβάνει ως δεδομένη την απειρία των παιδιών, τη δυνατότητα επηρεασμού τους σε αλόγιστες ενέργειες, η οποία αυξάνει την πιθανότητα διακινδυνεύσεως των δικαιωμάτων των παιδιών κατά την επεξεργασία δεδομένων. Αυτό που αξίζει προσοχής είναι η αναγνώριση της ευθύνης για τη λήψη της συγκαταθέσεως από τους ασκούντες τη γονική μέριμνα στον υπεύθυνο επεξεργασίας, ο οποίος οφείλει να καταβάλλει εύλογες προσπάθειες για να επαληθεύσει ότι η συγκατάθεση παρέχεται ή εγκρίνεται από το πρόσωπο που έχει τη γονική μέριμνα του παιδιού λαμβάνοντας υπ' όψιν τη διαθέσιμη τεχνολογία. Η μελέτη προτείνει τη θέσπιση ευθύνης γονέων σε περίπτωση εκθέσεως του παιδιού σε διαδικτυακό κίνδυνο. Ερώτημα πάντως ανακύπτει εάν το δικαίωμα προστασίας δεδομένων είναι σκόπιμο να είναι δύο ταχυτήτων. Ένα «επαυξημένο» για τα παιδιά, τα οποία ούτως ή άλλως έχουν ανατραφεί σε ένα «φυσικό ψηφιακό περιβάλλον», και ένα «κανονικό» για όλους τους άλλους. Παρά την ανάγκη προστασίας της παιδικής ηλικίας κρίνεται ότι η ενισχυμένη προστασία δεν πρέπει να ισχύει μόνο για τα παιδιά, αλλά για όλους. Δεν είναι λίγοι οι ενήλικες διαδικτυακώς «αναλφάβητοι» που με πλήρη άγνοια κινδύνου εισέρχονται στο διαδίκτυο. Χρήσιμη θα ήταν η καθιέρωση της αρχής εν αμφιβολία υπέρ της προστασίας όλων. Για παράδειγμα, αυτό είναι χρήσιμο στις υπηρεσίες κοινωνικής δικτυώσεως μέσω της προεπιλογής των ρυθμίσεων απορρήτου υπέρ της προστασίας των προσωπικών δεδομένων του χρήστη (privacy by default). Ευάλωτα στο διαδίκτυο είναι πολλά πρόσωπα και όχι μόνο τα παιδιά λόγω της ελλιπούς ενημερώσεως και της ανύπαρκτης ψηφιακής παιδείας. Πέραν των ανωτέρω προβληματισμών αναφορικά με τη διαφοροποίηση του επιπέδου προστασίας μεταξύ παιδιών και ενηλίκων, το φλέγον πρακτικό ζήτημα που ανακύπτει είναι κατά πόσον είναι εφικτό, επιθυμητό, αλλά και δέον να αφαιρεθεί το δικαίωμα στα παιδιά να συμμετέχουν ελεύθερα στη νέα διαδικτυακή εποχή. Πολλές φωνές διαμαρτυρίας αμερικανικής κυρίως προελεύσεως έχουν ως αφετηρία την ελευθερία του λόγου. Περαιτέρω, ψυχραιμότερες ευρωπαϊκές φωνές εκφράζουν ανησυχία για την παρεμπόδιση του δικαιώματος αυτοδιαθέσεως των παιδιών και εμμένουν ότι η αυστηρή ερμηνεία της διατάξεως εγείρει έντονα ζητήματα συνταγματικότητας. Για το λόγο αυτό μεγάλη έμφαση πρέπει να δίδεται και στην αντιληπτική ικανότητα των παιδιών.»

Στις δράσεις αφύπνισης και ενημέρωσης της Δ/νσης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Προϊστάμενος κ. Γιώργος Παπαπροδρόμου τονίζοντας ότι ο ρόλος της ΕΛΑΣ πρέπει να είναι πρωτίστως ενημερωτικός και εν συνεχεία κατασταλτικός. Ο κ. Παπαπροδρόμου επεσήμανε ότι ο ενημερωμένος πολίτης είναι ο προστατευμένος πολίτης  και αυτή η ενημέρωση πρέπει να φτάνει από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη. Επίσης μιλώντας στους μαθητές μέσα στην κατάμεστη αίθουσα τους επεσήμανε ότι δεν είναι μόνοι τους και ότι αν κάτι συμβεί διαδικτυακά πρέπει να ζητήσουν βοήθεια από τους γονείς τους ή από ένα άτομο που εμπιστεύονται.

C:\Users\Katerina\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\2.jpg

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και κοινοτήτων Ελλάδας κ. Γιώργος Πατούλης  επεσήμανε ότι η σωστή χρήση του διαδικτύου είναι θέμα παιδείας την οποία οφείλουν όλοι οι φορείς και κυρίως η πολιτεία να παρέχει τη νέα γενιά και δήλωσε την αμέριστη συμπαράστασή του στο έργο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί ο ψηφιακός αναλφαβητισμός σε μικρούς και μεγάλους τον οποίο χαρακτήρισε ως μια από τις χειρότερες μορφές αποκλεισμού .

Ο Προϊστάμενος της Δ/νσης  Ηλεκτρονικών Δικτύων και επικοινωνίας κ. Γιώργος Πάντος στο χαιρετισμό του τόνισε ότι η ενασχόληση με τον ψηφιακό κόσμο απαιτεί την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και νέων δεξιοτήτων έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να πλοηγούμαστε με ασφάλεια. Ο νέος κανονισμός ( GDPR) βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση με προϋπόθεση βέβαια την εν τω βάθη ενημέρωση των πολιτών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

 

 Το δικό τους μήνυμα για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2018 έστειλαν και οι νέοι του Youth Panel του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου οι οποίοι επεσήμαναν ότι οι αλλαγές που φέρνει ο νέος νόμος είναι προς το συμφέρον των παιδιών καθώς ακόμα δεν έχουν αποκτήσει την κριτική ικανότητα που απαιτείται και η εκπαίδευσή τους σε θέματα απορρήτου δεν είναι επαρκής.

Η συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου κ. Παρασκευή Φραγκοπούλου στην ομιλία της ανέλυσε τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας που διεξάγει το Κέντρο και η οποία αφορά τη σχέση των παιδιών με τα κοινωνικά δίκτυα, μέσα από τα μάτια των γονιών.

Πιο συγκεκριμένα οι  τάσεις έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί μέχρι στιγμής είναι οι εξής:

•    Οι γονείς παραδέχονται ότι τα παιδιά τους, αν και δεν επιτρέπεται, χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα χωρίς να έχουν συμπληρώσει το 13ο έτος της ηλικίας τους. Δηλώνουν όμως ότι θα επιθυμούσαν η χρήση των κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά, χωρίς τη συναίνεση του γονέα, να ξεκινούσε από το 16ο έτος της ηλικίας τους και άνω.

•    Η πλειοψηφία των γονιών έχει καθημερινή ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα, το ίδιο πράττουν και τα παιδιά.

•    Τα δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα στα παιδιά είναι πρώτο και με διαφορά το Viber, ακολουθεί το INSTAGRAM και στην Τρίτη θέση προτίμησης έρχεται το FACEBOOK.

•                Σε συνθήκες άγχους προκύπτει από τα πρώτα αποτελέσματα ότι τα παιδιά στρέφονται στη χρήση κοινωνικών δικτύων και αυξάνουν το χρόνο ενασχόλησης με αυτά.

•                Οι γονείς θεωρούν ότι επηρεάζεται /διαμορφώνεται ο χαρακτήρας των παιδιών από τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι εφησυχασμένοι ότι τα παιδιά  ξέρουν να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα στο διαδίκτυο και δεν πιστεύουν ότι η χρήση των κοινωνικών δικτύων βελτιώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.

 

Συμπερασματικά επιβεβαιώνεται ότι τα ελληνόπουλα χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα από πολύ μικρή, μη επιτρεπτή ηλικία.   Θα τολμούσαμε να πούμε, ότι ο νέος κανονισμός για τα προσωπικά δεδομένα (GDPR) που θα ισχύσει από 25/5 και στη χώρα μας, ίσως αποτελέσει ένα σοβαρό σύμμαχο για τους γονείς  και ίσως βοηθήσει να επαναπροσδιοριστεί η σχέση των παιδιών με τα κοινωνικά δίκτυα. Αυτό προκύπτει από την απάντηση της πλειοψηφίας των γονιών σύμφωνα με την οποία θα επιθυμούσαν η χρήση των κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά να ξεκινούσε από το 16ο έτος της ηλικίας τους και άνω. Με το νέο κανονισμό που επιβάλλει τη συναίνεση των γονιών για τη χρήση κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά, οι γονείς μπορούν να επαναδιαπραγματευθούν το συγκεκριμένο ζήτημα και να επιβάλλουν τα όρια τους.

Αν και η έρευνα βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο ότι οι γονείς θεωρούν ότι επηρεάζεται/διαμορφώνεται ο χαρακτήρας του παιδιού τους από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ότι σε συνθήκες άγχους αυξάνουν το χρόνο ενασχόλησης τους με αυτά.  Αναδεικνύεται μέσα από τις συγκεκριμένες απαντήσεις ότι τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεριφορές εξάρτησης.

Η εκδήλωση έκλεισε με την απονομή των βραβείων  των πανελλήνιων μαθητικών διαγωνισμών στους νικητές. Οι πανελλήνιοι μαθητικοί διαγωνισμοί διοργανώθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα από  το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Συμμετείχαν περισσότερα από 300 σχολεία όλων των βαθμίδων από ολόκληρη την επικράτεια και οι δημιουργίες των παιδιών ξεπέρασαν τις προσδοκίες, καθιστώντας τη ψηφοφορία για την ανάδειξη των νικητών, πολύ δύσκολη διαδικασία.

Τα σχολεία τα οποία αναδείχθηκαν στις τρείς πρώτες θέσεις των 2 διαγωνισμών από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα  και τα οποία βραβεύτηκαν  είναι:

Για το διαγωνισμό «θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο»

Σχολή  Ι Μ Παναγιωτοπούλου / Λύκειο Τυχερού / Καλλιτεχνικό σχολείο Περιστερίου / Δημοτικά Μακρυχωρίου και Συκουρίου Λάρισας / 11ο Δημοτικό Ευόσμου / 47ο Δημοτικό Ηρακλείου Κρήτης / 22ο Νηπιαγωγείο Ρόδου / Νηπιαγωγείο Ανάβρας Λάρισσας / 2θ Νηπιαγωγείο Ροδόπολης

Για το διαγωνισμό «Αρχαία Ελλάδα και Διαδίκτυο»

2ο Γυμνάσιο Πύργου Ηλείας /  ΕΠΑΛ Μήλου / Γυμνάσιο Αμμοχωρίου Φλώρινας / 13ο Δημοτικό Λαμίας / 7ο Δημοτικό Πρέβεζας / 9ο Δημοτικό Καρδίτσας

Υπενθυμίζουμε ότι το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο και  παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:

Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με το οποίο μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας. Το ενημερωτικό αυτό portal απευθύνεται τόσο σε γονείς και εκπαιδευτικούς όσο και σε εφήβους και παιδιά και περιλαμβάνει κατάλληλο πολυμεσικό υλικό.

Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τη υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.

Και μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr), δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου και συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE. H SafeLine είναι δηλαδή ένα κομμάτι ενός μεγάλου παζλ, μιας και η καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου του Ίντερνετ είναι υπόθεση παγκόσμιας κλίμακας και δεν περιορίζεται από εθνικά σύνορα.