Χίος, Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου

Ο μύθος του στρες από τη νέα τεχνολογία

Κυρ, 22/02/2015 - 13:15

Ανάμεσα στις μεγάλες αποφάσεις που ελήφθησαν επ’ ευκαιρία της έναρξης του νέου έτους και αναρτήθηκαν στο Twitter, η απόφαση «απογαλακτισμού» και απόστασης από την τεχνολογία βρίσκεται στην τρίτη θέση, μετά την απόφαση για δίαιτα και για διακοπή του καπνίσματος.

Ο κόσμος στρέφεται για βοήθεια στα κέντρα ψηφιακής αποτοξίνωσης, ενώ πληθαίνουν τα υπνοδωμάτια χωρίς οθόνες όπως εξάλλου και οι εφαρμογές που επιβάλλουν  να  σβήσεις για κάποιες ώρες το κινητό τηλέφωνο.

Ολα αυτά αποτελούν απάντηση στην επικρατούσα πεποίθηση ότι η ψηφιακή τεχνολογία, η λήψη υπερβολικών ηλεκτρονικών επιστολών και οι φωτογραφίες των φίλων στο Instagram, που πάντα προκαλούν φθόνο, μας αρρωσταίνουν και μας στρεσάρουν.

Μια καινούργια μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από τους επιστήμονες του Ερευνητικού Κέντρου Pew και του Πανεπιστημίου Ράτζερς, διαπιστώνει ακριβώς το αντίθετο. Οσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά δεν είναι περισσότερο στρεσαρισμένοι από αυτούς που κάνουν μικρότερη χρήση της τεχνολογίας, ενώ, όπως διαπιστώθηκε, η χρήση κάποιων ηλεκτρονικών εργαλείων περιορίζει το στρες στις γυναίκες.

«Ο φόβος ότι χάνουμε κάτι και η ζήλια για τους φίλους που περνάνε ωραία, κάνουν καλύτερες διακοπές και έχουν πιο ευτυχισμένα παιδιά από όλους τους υπόλοιπους τελικά δεν επιβεβαιώνεται», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Λι Ρέινι, επικεφαλής της Ερευνας Διαδικτύου, Επιστημών και Τεχνολογίας στο Ερευνητικό Κέντρο Pew. Ομως όπως όλοι οι κανόνες, έτσι και αυτός έχει την εξαίρεσή του. Η εξαίρεση, σε αυτή την περίπτωση, είναι όταν στο Facebook οι φίλοι βλέπουν στα νέα των φίλων τους ότι περνούν δύσκολες καταστάσεις, όπως παραδείγματος χάρη ότι έχουν κάποια ασθένεια ή βρίσκονται στην ανεργία.

Γιατί τότε ακούμε παντού ότι η τεχνολογία είναι στρεσογόνα; Ο φόβος της τεχνολογίας δεν είναι κάτι νέο. Τα τηλέφωνα, τα ρολόγια και οι τηλεοράσεις θεωρήθηκαν στο παρελθόν υπεύθυνα για τη διασάλευση της ζωής των ανθρώπων καθώς τους εξαναγκάζουν να είναι περισσότερο παραγωγικοί. Ομως, παρότι κάποιες φορές αυτό μπορεί να ισχύει, τα καλά της τεχνολογίας φαίνεται να υπερτερούν των αιτίων που προκαλούν στρες. Η νέα τεχνολογία κάνει τις ζωές μας διαφορετικές, αλλά όχι αναγκαστικά πιο στρεσογόνες από ό,τι θα ήταν υπό διαφορετικές συνθήκες.

«Είναι ακόμα ένα παράδειγμα του πόσο υπερεκτιμούμε τις συνέπειες που έχουν αυτές οι τεχνολογίες στη ζωή μας», εξηγεί ο Κιθ Χάμπτον, κοινωνιολόγος στο Πανεπιστήμιο Ράτζερς και συντάκτης της νέας μελέτης.

Οι ερευνητές βρίσκονται στα αρχικά στάδια καθορισμού των συνεπειών της χρήσης της τεχνολογίας στον εγκέφαλό μας. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μπορεί να αυξήσει το στρες και την ανυπομονησία και να περιορίσει την ικανότητα εστίασης της προσοχής, μάθησης και μνήμης. Αλλοι, αντιθέτως, βρήκαν ότι ενισχύει την εμπιστοσύνη που έχουμε στους άλλους γύρω μας, την κοινωνική υποστήριξη και τις στενές διαπροσωπικές σχέσεις.

Κατά πάσα πιθανότητα κάνει και τα δύο, αλλά όλα εξαρτώνται από το πώς ο άνθρωπος χρησιμοποιεί την τεχνολογία.

Μπορεί να ενισχύσει τις ανθρώπινες σχέσεις

Οι ερευνητές του Pew και του Πανεπιστημίου Ράτζερς μέτρησαν τα επίπεδα άγχους σε αντιπροσωπευτική ομάδα ανθρώπων χρησιμοποιώντας μια κλίμακα μέτρησης άγχους η οποία αξιολογεί τις απαντήσεις των ανθρώπων σε ερωτήματα σχετικά με τη ζωή τους. Στη συνέχεια μέτρησαν τη συχνότητα χρήσης σύγχρονης τεχνολογίας και προσμέτρησαν δημογραφικούς παράγοντες, όπως, παραδείγματος χάρη, αν κάποιος ήταν παντρεμένος και το μορφωτικό του επίπεδο.

Οι ειδικοί δεν κατάφεραν να καταγράψουν μεταβολές του επιπέδου στρες στους χρήστες της τεχνολογίας. Οι γυναίκες που χρησιμοποιούν το Twitter, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και εφαρμογές για τη διανομή φωτογραφιών είχαν 21% χαμηλότερη βαθμολογία στην κλίμακα του στρες συγκριτικά με όσες δεν χρησιμοποιούσαν τα τεχνολογικά επιτεύγματα. Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή κοινοποιώντας τα σημαντικά γεγονότα στη ζωή τους ενισχύουν την ευδαιμονία τους, λένε οι κοινωνικοί επιστήμονες. Οι γυναίκες έχουν την τάση να μοιράζονται τα σημαντικά για τη ζωή τους περισσότερο από τους άνδρες, είτε είναι συνδεδεμένες στο Διαδίκτυο είτε εκτός αυτού. Η τεχνολογία φαίνεται ότι τους προσφέρει ένα μηχανισμό αντιμετώπισης της πραγματικότητας, χωρίς πολλές απαιτήσεις. Αλλωστε το Διαδίκτυο είναι εύκολα προσβάσιμο. Αλλά δεν φαίνεται να το χρησιμοποιούν οι άνδρες με τον ίδιο τρόπο, αναφέρει η επιστημονική μελέτη.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιδιαίτερα το Facebook ενισχύουν το στρες κάνοντας τους ανθρώπους να βλέπουν «από πιο κοντά» τα μεγάλα δράματα στις ζωές των ανθρώπων γύρω τους. Κι αυτό το χαρακτηριστικό είναι ισχυρότερο στις γυναίκες. Αυτή η διαπίστωση ενισχύει την άποψη ότι το στρες τελικά μπορεί να είναι μεταδοτικό, αναφέρουν οι ερευνητές.

Ομως, όταν οι ίδιοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εκτίθενται σε στρεσογόνα γεγονότα που αφορούν τη ζωή ανθρώπων που δεν ήταν και τόσο κοντινοί τους φίλοι, αναφέρθηκαν χαμηλότερα επίπεδα στρες.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό ενδεχομένως να συμβαίνει λόγω της ευγνωμοσύνης που νιώθουν για την ίδια τους τη ζωή η οποία δεν εκτίθεται σε τέτοιους στρεσογόνους παράγοντες.

Ωστόσο πολλοί επιστήμονες προειδοποιούν ότι η τεχνολογία δεν είναι υποκατάστατο της ανθρώπινης επαφής και αλληλεπίδρασης στην αντιμετώπιση των καταστάσεων που προκαλούν στρες. «Αυτή η άμεση επαφή είναι πιο αποτελεσματική όταν χρησιμοποιείται προκειμένου να ενισχύσει υγιείς κοινωνικές καταστάσεις και δεσμεύσεις», εξηγεί η Σούζαν Πίνκερ, αναπτυξιακή ψυχολόγος και συγγραφέας του «Η επίδραση του χωριού: Πώς η άμεση επαφή πρόσωπο με πρόσωπο μας κάνει υγιέστερους, ευτυχέστερους και εξυπνότερους» (The Village Effect: How Face to Face Contact Can Make Us Ηealthier, Happier and Smarter).

Μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν συνέκρινε παιδιά που μιλούσαν ή έστελναν μηνύματα με τη μητέρα τους κατά τη διάρκεια κάποιου στρεσογόνου γεγονότος. Οι ερευνητές μετρήσαν τα επίπεδα της κορτιζόλης, της λεγόμενης ορμόνης του στρες, και της οξυτοκίνης, μιας ορμόνης που ανιχνεύεται στις θετικές σχέσεις. Τα παιδιά που μιλούσαν με τις μητέρες τους είχαν λιγότερο στρες και περισσότερα θετικά συναισθήματα συγκριτικά με τα παιδιά που έστελναν μηνύματα, και τα οποία παρέμεναν στρεσαρισμένα.

«Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι αυτή η διαφορά έχει να κάνει με το πληροφοριακό υλικό, αλλά στην πραγματικότητα έχει να κάνει περισσότερο με τη μη λεκτική επικοινωνία: το χτύπημα στην πλάτη, τον τόνο της φωνής με τον οποίο σου μιλούν και σου λένε ότι κάποιος βρίσκεται εκεί για εσένα», εξηγεί η Πίνκερ. Παραμένει αναπάντητο ερώτημα αν τα παιδιά θα ένιωθαν καλύτερα όταν είχαν ανταλλάξει μηνύματα με τις μητέρες τους ή όταν δεν είχαν καμία επαφή και επικοινωνία.

Οπως το τηλέφωνο διευκόλυνε τη διατήρηση των διαπροσωπικών σχέσεων, αλλά ούτε τις υποκατέστησε ούτε και τις κατέστρεψε, έτσι και η πρόσφατη αυτή έρευνα υποδεικνύει ότι η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ένα εργαλείο για να αυξήσει και να ενισχύσει τις ανθρώπινες σχέσεις που ήδη έχουμε.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Σχετικά Άρθρα

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ Η ΤΕΛΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ 15 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΩ, ΜΟΝΟ ΜΕ ΓΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Τετ, 07/02/2018 - 12:14

Με κεντρικό μήνυμα «Δημιούργησε, επικοινώνησε και μοιράσου με σεβασμό. Ένα καλύτερο διαδίκτυο ξεκινά από εσένα»  εορτάστηκε φέτος για 15 η συνεχόμενη χρονιά σε πάνω από 160 χώρες στον κόσμο η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο INSAFE/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, που εορτάστηκε για πρώτη φορά στις 6 Φεβρουαρίου 2004, προσφέρει την ευκαιρία να αναδειχθούν οι θετικές χρήσεις της τεχνολογίας και να διερευνηθεί ο ρόλος που όλοι διαδραματίζουμε συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας καλύτερης και ασφαλέστερης διαδικτυακής κοινότητας. Την ευθύνη οργάνωσης του εορτασμού στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας που πραγματοποίησε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας, κεντρική εκδήλωση στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην οποία συμμετείχαν αρχές, εμπλεκόμενοι φορείς, εκπαιδευτικοί και πολλοί μαθητές. Παράλληλα, με δραστηριότητες και με σχετικό υλικό που είχε διατεθεί από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, μαθητές από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και από ολόκληρη την επικράτεια συμμετείχαν στον εορτασμό από τα σχολεία τους στέλνοντας ηχηρό μήνυμα για ένα, όχι μόνο ασφαλές αλλά και ποιοτικό διαδίκτυο.

Η Νομική Ελέγκτρια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων δρ. Φερενίκη Παναγοπούλου  ανακοίνωσε την απόφαση της αρμόδιας ελληνικής επιτροπής σύμφωνα με την οποία προτείνεται να αλλάξουν τα ηλικιακά όρια χρήσης των κοινωνικών δικτύων από τους νέους και πλέον από 15 ετών και κάτω να απαιτείται η γονική συναίνεση  για την πρόσβασή τους. H κ. Παναγοπούλου τόνισε χαρακτηριστικά: Η προστιθέμενη αξία του Κανονισμού στον τομέα της προστασίας της παιδικής ηλικίας συνίσταται στην απαίτηση λήψεως ή εγκρίσεως της συγκαταθέσεως από τους ασκούντες τη γονική μέριμνα για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων παιδιών ηλικίας έως δεκαέξι ετών. Ο Κανονισμός αφήνει το περιθώριο στα κράτη μέλη να προβλέπουν δια νόμου μικρότερη ηλικία, όχι όμως κατώτερη των δεκατριών ετών. Υπό την έννοια αυτή, ο Κανονισμός εκλαμβάνει ως δεδομένη την απειρία των παιδιών, τη δυνατότητα επηρεασμού τους σε αλόγιστες ενέργειες, η οποία αυξάνει την πιθανότητα διακινδυνεύσεως των δικαιωμάτων των παιδιών κατά την επεξεργασία δεδομένων. Αυτό που αξίζει προσοχής είναι η αναγνώριση της ευθύνης για τη λήψη της συγκαταθέσεως από τους ασκούντες τη γονική μέριμνα στον υπεύθυνο επεξεργασίας, ο οποίος οφείλει να καταβάλλει εύλογες προσπάθειες για να επαληθεύσει ότι η συγκατάθεση παρέχεται ή εγκρίνεται από το πρόσωπο που έχει τη γονική μέριμνα του παιδιού λαμβάνοντας υπ' όψιν τη διαθέσιμη τεχνολογία. Η μελέτη προτείνει τη θέσπιση ευθύνης γονέων σε περίπτωση εκθέσεως του παιδιού σε διαδικτυακό κίνδυνο. Ερώτημα πάντως ανακύπτει εάν το δικαίωμα προστασίας δεδομένων είναι σκόπιμο να είναι δύο ταχυτήτων. Ένα «επαυξημένο» για τα παιδιά, τα οποία ούτως ή άλλως έχουν ανατραφεί σε ένα «φυσικό ψηφιακό περιβάλλον», και ένα «κανονικό» για όλους τους άλλους. Παρά την ανάγκη προστασίας της παιδικής ηλικίας κρίνεται ότι η ενισχυμένη προστασία δεν πρέπει να ισχύει μόνο για τα παιδιά, αλλά για όλους. Δεν είναι λίγοι οι ενήλικες διαδικτυακώς «αναλφάβητοι» που με πλήρη άγνοια κινδύνου εισέρχονται στο διαδίκτυο. Χρήσιμη θα ήταν η καθιέρωση της αρχής εν αμφιβολία υπέρ της προστασίας όλων. Για παράδειγμα, αυτό είναι χρήσιμο στις υπηρεσίες κοινωνικής δικτυώσεως μέσω της προεπιλογής των ρυθμίσεων απορρήτου υπέρ της προστασίας των προσωπικών δεδομένων του χρήστη (privacy by default). Ευάλωτα στο διαδίκτυο είναι πολλά πρόσωπα και όχι μόνο τα παιδιά λόγω της ελλιπούς ενημερώσεως και της ανύπαρκτης ψηφιακής παιδείας. Πέραν των ανωτέρω προβληματισμών αναφορικά με τη διαφοροποίηση του επιπέδου προστασίας μεταξύ παιδιών και ενηλίκων, το φλέγον πρακτικό ζήτημα που ανακύπτει είναι κατά πόσον είναι εφικτό, επιθυμητό, αλλά και δέον να αφαιρεθεί το δικαίωμα στα παιδιά να συμμετέχουν ελεύθερα στη νέα διαδικτυακή εποχή. Πολλές φωνές διαμαρτυρίας αμερικανικής κυρίως προελεύσεως έχουν ως αφετηρία την ελευθερία του λόγου. Περαιτέρω, ψυχραιμότερες ευρωπαϊκές φωνές εκφράζουν ανησυχία για την παρεμπόδιση του δικαιώματος αυτοδιαθέσεως των παιδιών και εμμένουν ότι η αυστηρή ερμηνεία της διατάξεως εγείρει έντονα ζητήματα συνταγματικότητας. Για το λόγο αυτό μεγάλη έμφαση πρέπει να δίδεται και στην αντιληπτική ικανότητα των παιδιών.»

Στις δράσεις αφύπνισης και ενημέρωσης της Δ/νσης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Προϊστάμενος κ. Γιώργος Παπαπροδρόμου τονίζοντας ότι ο ρόλος της ΕΛΑΣ πρέπει να είναι πρωτίστως ενημερωτικός και εν συνεχεία κατασταλτικός. Ο κ. Παπαπροδρόμου επεσήμανε ότι ο ενημερωμένος πολίτης είναι ο προστατευμένος πολίτης  και αυτή η ενημέρωση πρέπει να φτάνει από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη. Επίσης μιλώντας στους μαθητές μέσα στην κατάμεστη αίθουσα τους επεσήμανε ότι δεν είναι μόνοι τους και ότι αν κάτι συμβεί διαδικτυακά πρέπει να ζητήσουν βοήθεια από τους γονείς τους ή από ένα άτομο που εμπιστεύονται.

C:\Users\Katerina\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\2.jpg

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και κοινοτήτων Ελλάδας κ. Γιώργος Πατούλης  επεσήμανε ότι η σωστή χρήση του διαδικτύου είναι θέμα παιδείας την οποία οφείλουν όλοι οι φορείς και κυρίως η πολιτεία να παρέχει τη νέα γενιά και δήλωσε την αμέριστη συμπαράστασή του στο έργο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί ο ψηφιακός αναλφαβητισμός σε μικρούς και μεγάλους τον οποίο χαρακτήρισε ως μια από τις χειρότερες μορφές αποκλεισμού .

Ο Προϊστάμενος της Δ/νσης  Ηλεκτρονικών Δικτύων και επικοινωνίας κ. Γιώργος Πάντος στο χαιρετισμό του τόνισε ότι η ενασχόληση με τον ψηφιακό κόσμο απαιτεί την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και νέων δεξιοτήτων έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να πλοηγούμαστε με ασφάλεια. Ο νέος κανονισμός ( GDPR) βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση με προϋπόθεση βέβαια την εν τω βάθη ενημέρωση των πολιτών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

 

 Το δικό τους μήνυμα για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2018 έστειλαν και οι νέοι του Youth Panel του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου οι οποίοι επεσήμαναν ότι οι αλλαγές που φέρνει ο νέος νόμος είναι προς το συμφέρον των παιδιών καθώς ακόμα δεν έχουν αποκτήσει την κριτική ικανότητα που απαιτείται και η εκπαίδευσή τους σε θέματα απορρήτου δεν είναι επαρκής.

Η συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου κ. Παρασκευή Φραγκοπούλου στην ομιλία της ανέλυσε τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας που διεξάγει το Κέντρο και η οποία αφορά τη σχέση των παιδιών με τα κοινωνικά δίκτυα, μέσα από τα μάτια των γονιών.

Πιο συγκεκριμένα οι  τάσεις έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί μέχρι στιγμής είναι οι εξής:

•    Οι γονείς παραδέχονται ότι τα παιδιά τους, αν και δεν επιτρέπεται, χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα χωρίς να έχουν συμπληρώσει το 13ο έτος της ηλικίας τους. Δηλώνουν όμως ότι θα επιθυμούσαν η χρήση των κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά, χωρίς τη συναίνεση του γονέα, να ξεκινούσε από το 16ο έτος της ηλικίας τους και άνω.

•    Η πλειοψηφία των γονιών έχει καθημερινή ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα, το ίδιο πράττουν και τα παιδιά.

•    Τα δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα στα παιδιά είναι πρώτο και με διαφορά το Viber, ακολουθεί το INSTAGRAM και στην Τρίτη θέση προτίμησης έρχεται το FACEBOOK.

•                Σε συνθήκες άγχους προκύπτει από τα πρώτα αποτελέσματα ότι τα παιδιά στρέφονται στη χρήση κοινωνικών δικτύων και αυξάνουν το χρόνο ενασχόλησης με αυτά.

•                Οι γονείς θεωρούν ότι επηρεάζεται /διαμορφώνεται ο χαρακτήρας των παιδιών από τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι εφησυχασμένοι ότι τα παιδιά  ξέρουν να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα στο διαδίκτυο και δεν πιστεύουν ότι η χρήση των κοινωνικών δικτύων βελτιώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.

 

Συμπερασματικά επιβεβαιώνεται ότι τα ελληνόπουλα χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα από πολύ μικρή, μη επιτρεπτή ηλικία.   Θα τολμούσαμε να πούμε, ότι ο νέος κανονισμός για τα προσωπικά δεδομένα (GDPR) που θα ισχύσει από 25/5 και στη χώρα μας, ίσως αποτελέσει ένα σοβαρό σύμμαχο για τους γονείς  και ίσως βοηθήσει να επαναπροσδιοριστεί η σχέση των παιδιών με τα κοινωνικά δίκτυα. Αυτό προκύπτει από την απάντηση της πλειοψηφίας των γονιών σύμφωνα με την οποία θα επιθυμούσαν η χρήση των κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά να ξεκινούσε από το 16ο έτος της ηλικίας τους και άνω. Με το νέο κανονισμό που επιβάλλει τη συναίνεση των γονιών για τη χρήση κοινωνικών δικτύων από τα παιδιά, οι γονείς μπορούν να επαναδιαπραγματευθούν το συγκεκριμένο ζήτημα και να επιβάλλουν τα όρια τους.

Αν και η έρευνα βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο ότι οι γονείς θεωρούν ότι επηρεάζεται/διαμορφώνεται ο χαρακτήρας του παιδιού τους από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ότι σε συνθήκες άγχους αυξάνουν το χρόνο ενασχόλησης τους με αυτά.  Αναδεικνύεται μέσα από τις συγκεκριμένες απαντήσεις ότι τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεριφορές εξάρτησης.

Η εκδήλωση έκλεισε με την απονομή των βραβείων  των πανελλήνιων μαθητικών διαγωνισμών στους νικητές. Οι πανελλήνιοι μαθητικοί διαγωνισμοί διοργανώθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα από  το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Συμμετείχαν περισσότερα από 300 σχολεία όλων των βαθμίδων από ολόκληρη την επικράτεια και οι δημιουργίες των παιδιών ξεπέρασαν τις προσδοκίες, καθιστώντας τη ψηφοφορία για την ανάδειξη των νικητών, πολύ δύσκολη διαδικασία.

Τα σχολεία τα οποία αναδείχθηκαν στις τρείς πρώτες θέσεις των 2 διαγωνισμών από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα  και τα οποία βραβεύτηκαν  είναι:

Για το διαγωνισμό «θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο»

Σχολή  Ι Μ Παναγιωτοπούλου / Λύκειο Τυχερού / Καλλιτεχνικό σχολείο Περιστερίου / Δημοτικά Μακρυχωρίου και Συκουρίου Λάρισας / 11ο Δημοτικό Ευόσμου / 47ο Δημοτικό Ηρακλείου Κρήτης / 22ο Νηπιαγωγείο Ρόδου / Νηπιαγωγείο Ανάβρας Λάρισσας / 2θ Νηπιαγωγείο Ροδόπολης

Για το διαγωνισμό «Αρχαία Ελλάδα και Διαδίκτυο»

2ο Γυμνάσιο Πύργου Ηλείας /  ΕΠΑΛ Μήλου / Γυμνάσιο Αμμοχωρίου Φλώρινας / 13ο Δημοτικό Λαμίας / 7ο Δημοτικό Πρέβεζας / 9ο Δημοτικό Καρδίτσας

Υπενθυμίζουμε ότι το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο και  παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:

Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με το οποίο μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας. Το ενημερωτικό αυτό portal απευθύνεται τόσο σε γονείς και εκπαιδευτικούς όσο και σε εφήβους και παιδιά και περιλαμβάνει κατάλληλο πολυμεσικό υλικό.

Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τη υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.

Και μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr), δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου και συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE. H SafeLine είναι δηλαδή ένα κομμάτι ενός μεγάλου παζλ, μιας και η καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου του Ίντερνετ είναι υπόθεση παγκόσμιας κλίμακας και δεν περιορίζεται από εθνικά σύνορα.