Σχολιάζοντας την τοπική επικαιρότητα (Νο 50/ 22-11-2021)

Δευ, 22/11/2021 - 16:11

*Σήμερα, φθάσαμε αισίως στο 50ο σημείωμά μας! Ξεκινώντας τον Ιούνιο του 2019, με την καθιέρωση της παρούσας στήλης, σχολιασμού της επικαιρότητας.

Από τα μέσα του επόμενου μήνα θα επανακυκλοφορήσει η έντυπη μορφή της περιοδικής μας έκδοσης, ανά τρίμηνο, υπό τον τίτλο <<Χιώτικα Πνευματικά Διανθίσματα>>, όπου θα δημοσιεύονται όλα τα κείμενά μας και θα αποστέλλεται δωρεάν σε όποιον το επιθυμεί.

Το περιοδικό μας αυτό κυκλοφόρησε το χρονικό διάστημα 2011-2014 και σήμερα, πλέον, επανακυκλοφορεί στην Β΄ περίοδό του. Όποιος επιθυμεί να λαμβάνει το τευχίδιο ταχυδρομικά, μπορεί να μας γράψει σχετικά στο e-mail: geofotpapchi@yahoo.gr για να συμπεριληφθεί στον πίνακα παραληπτών.

*Είχαμε πει την προηγούμενη φορά ότι, θα γράψουμε δυο λόγια για τον Ναό του Αγίου Ιωσήφ των Ρωμαιοκαθολικών στην περιοχή του Φραγκομαχαλά (στον αύλειο χώρο του πρώην «Κολλεγίου»), που αγόρασε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χίου επί Νομαρχίας του αειμνήστου Νομάρχη Γιώργου Καλουτά και στεγάζει σήμερα μέρος των Υπηρεσιών της η Περιφερειακή Ενότητα Χίου. Τότε, κατά τους όρους της πώλησης του κτιρίου από την Ρωμαιοκαθολική Αρχιεπισκοπή εξαιρείτο ο Ναός του Αγίου Ιωσήφ τον οποίο απαίτησαν να επισκευαστεί και να χρησιμοποιείται από τους Παπικούς.

Έκτοτε ακολούθησαν πολλά γεγονότα, που δεν είναι της παρούσης να αναλυθούν. Θα αναφέρω μόνο μια σκέψη μου: Γιατί δέχθηκε έναν τέτοιο όρο η Νομαρχία Χίου, τη στιγμή που αγόρασε το «Κολλέγιο» και δεν της διατέθηκε δωρεάν; Εάν το διέθετε δωρεάν, ας είχε απαιτήσεις η Ρωμαιοκαθολική Αρχιεπισκοπή, αλλά εάν πήρε χρήματα και πούλησε το κτίριο, γιατί έπρεπε να έχει απαιτήσεις; Κατά την ταπεινή μου άποψη, κακώς αυτό το δέχθηκε τότε η Νομαρχία.

Ασφαλώς, δεν μπορώ να μην επισημάνω το γεγονός ότι, εδώ και τόσα χρόνια είχε αφεθεί ο Ναός σε αθλία κατάσταση και τούτο ένεκα του ότι, κατά την εκτέλεση εργασιών στον ευρύτερο χώρο, καταστράφηκε η μια πλευρά του Ναού. Τα κτίρια που χρησιμοποιούνται σαν λατρευτικοί χώροι οφείλουμε να σεβόμαστε, ανεξάρτητα σε ποιο δόγμα ή θρησκεία ανήκουν.

Γι' αυτό και είναι επαίσχυντο να αφήνονται ως ερείπια ή να εγκαταλείπονται έπειτα από στατικές βλάβες ή καταστροφές. Και ακριβώς γι' αυτό, αποτελεί θετικό στοιχείο το γεγονός ότι, επιτέλους, αποκαταστάθηκε σήμερα.      

Όμως, θα μου επιτρέψετε να καταθέσω την γενικότερη άποψή μου: Οι Λατίνοι, οι Γενουάτες, οι Ρωμαιοκαθολικοί των προηγούμενων αιώνων ήλθαν στη Χίο ως δυνάστες. Κατέκλεψαν κειμήλια, Άγια λείψανα, εικόνες και αφιερώματα. Σε πολλές των περιπτώσεων κακοποίησαν ηθικά και πνευματικά τον χιακό λαό, επιβάλλοντας το δόγμα τους και δημιουργώντας πλείστα προβλήματα στον τόπο.

Οι ερευνητές και οι μελετητές της τοπικής ιστορίας γνωρίζουν επακριβώς τι είχε συμβεί στη Χίο με την παρουσία των παπικών. Υπέστη ο Ελληνορθόδοξος ντόπιος πληθυσμός πολλά δεινά από αυτούς (Να μην αναφέρουμε και άλλα ζητήματα, όπως π.χ. τη στάση του Πάπα το 1940 που ξέσπασε ο πόλεμος με τους Ιταλούς και ζήτησε να αλλαξοπιστήσουμε οι Έλληνες και να γίνουμε Ρωμαιοκαθολικοί για να μην μας πειράξουν οι Ιταλοί!

Όποιος επιθυμεί, του δίδω περισσότερα ιστορικά ντοκουμέντα). Εμείς, βέβαια, ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί, δεν αντιμετωπίζουμε με μοχθηρία και εμπάθεια κανέναν (και δεν πρέπει), όμως δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε όσα οικτρά λάθη και διαστρεβλώσεις (ηθικές, θεολογικές, αλλά και κοινωνικές) επέβαλλαν αυτοί στον τόπο μας, επιχειρώντας να επιβληθούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και τον Ελληνισμό.

Εάν η Παπική Εκκλησία ήθελε να δείξει δείγματα καλής συμπεριφοράς και συναδέλφωσης με την Ορθόδοξη Εκκλησία μας, κι αφού πληρώθηκε για την αγορά του <<Κολλεγίου>> και δεν το έδωσε δωρεάν για την εξυπηρέτηση των πολιτών της Χίου, θα έπρεπε να διαθέσει δωρεάν (δια μονίμου εκχωρήσεως) στην Ορθόδοξη Εκκλησία και τον συγκεκριμένο Ναό, ο οποίος δεν έχει σήμερα λόγο λειτουργικής ύπαρξης, μιας και αφενός οι πιστοί τους δεν ξεπερνούν τις λίγες δεκάδες άτομα στη Χίο και αφετέρου μόλις 200 μέτρα πιο κάτω υπάρχει ο Μητροπολιτικός Ναός τους και σε άλλα 200 μέτρα από εκεί ακόμη ένας μεγάλος Ναός τους. Αυτά για να λέμε τα «σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη».

Στον Ναό αυτό θα έπρεπε να τιμώνται οι Ορθόδοξοι Άγιοι Νεομάρτυρες της Χίου, της περιόδου της Τουρκοκρατίας, η πλειοψηφία των οποίων έλαβαν μαρτυρικό τέλος μόλις 300 μέτρα κοντά, στη βρύση του <<Μελέκ Πασά>> και στο <<Βουνάκι>>. Εκεί, έλαβαν το ίδιο, μαρτυρικό τέλος, πολλοί Χιώτες Έλληνες Ορθόδοξοι ακόμη και κατά την περίοδο των Γενουατών, Λατίνων, κλπ. κατακτητών της νήσου μας. 

Εμείς αγαπάμε κάθε συνάνθρωπό μας, αλλά δεν θα γίνουμε και επιλήσμονες της ιστορίας του τόπου μας. Θα συνεχίσουμε δε να κηρύσσουμε τις αλήθειες της πίστεώς μας και την ουσιαστική αγάπη που η Εκκλησία μας πρεσβεύει, όχι μια κάλπικη όπως αυτή που η εκκοσμίκευση, η ευμάρεια, ο δήθεν καθωσπρεπισμός και η ανομία των Παπικών ΄΄κληρικών΄΄ καθημερινά μας προκαλούν θυμηδία και αποτροπιασμό και που συχνά πυκνά έρχονται στο φως της δημοσιότητας ! Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ έλεγε ότι το Βατικανό δεν είναι Εκκλησία, αλλά Κράτος, συνεπώς ουδεμία σχέση έχει με τον λόγο της Αγίας Γραφής που οφείλει να εφαρμόζει. Ταύτα πάντα λέγω με ανυπόκριτη αγάπη και ευθύτητα λόγου.

*Αρκετά είναι τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, την παρούσα περίοδο, στη Χίο και εκτελούνται είτε από την Περιφέρεια, είτε από τον Δήμο. Δρόμοι παράκαμψης αεροδρομίου, έναρξη αντιπλημμυρικών στην ίδια περιοχή, λιμάνι Καρδαμύλων, εκτεταμένες οδοποιίες, αντιπλημμυρικό πόλης, κ.α. Κάτι έχει «πάρει μπρός» και για το Λωβοκομείο, αλλά και για το ενδεχόμενο κατασκευής δρόμου που θα ενώνει το Μέσα Λατόμι (περιφερειακός δρόμος παράκαμψης της πόλης πάνω από τον Κοφινά) με την δεύτερη στροφή του Αίπους και θα αποσυμφορήσει ουσιαστικά το κέντρο του Βροντάδου από το κυκλοφοριακό κομφούζιο που -πολλάκις- σημειώνεται σήμερα, σε συγκεκριμένα σημεία της περιοχής Αγ. Γεωργίου Βροντάδου (Πούλου, Γεμέλικο, κ.α.).

Αυτό, ασφαλώς, είναι κάτι, που για να υλοποιηθεί, θα πρέπει πρωτίστως να γνωμοδοτήσει θετικά η τοπική κοινωνία του Βροντάδου. Μείζον ζήτημα εκ των πλέον σημαντικών για τον τόπο, εξακολουθεί να είναι το φράγμα Κόρης Γεφύρι, με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης (Γεωργίας) να επιδεικνύει προκλητική ολιγωρία (που, πολιτικά, θα καταστεί -τοπικά- ολέθρια για το κυβερνόν κόμμα, εάν δεν αλλάξει κάτι γρήγορα στις εξελίξεις της υπόθεσης αυτής προς θετική κατεύθυνση).

*Ξεκίνησε, από τον Δήμο, το στήσιμο του χριστουγεννιάτικου στολισμού- διακόσμου στην πόλη και τα χωριά μας. Ομολογουμένως, ολοένα και βελτιώνεται. Ειδικά, διαπιστώσαμε ότι, φέτος, στολίζονται και σημεία κεντρικών δρόμων συνοικιών της πόλης, που ουδέποτε άλλοτε είχαν στολιστεί. Εγώ βλέπω ότι, ο φίλος Αντιδήμαρχος Παναγιώτης Μανδάλας, από όπου περάσει αφήνει δείγματα της δουλειάς του. Δουλεύει πολύ και φέρνει αποτέλεσμα. Είναι ένας από τους καλύτερους στη διαχείριση της δημοτικής καθημερινότητας.

*Το αυτό θα πω και για τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ. Παναγιώτη Αναγνώστου, με τον οποίο έτυχε να συνεργαστώ επί σειρά ετών στο παρελθόν (2000-2010). Εργάζεται εντατικά και με ζήλο. Σημαντική η είδηση, ότι μέσα στο 2022 θα έλθουν στο Δήμο Χίου αρκετά νέα απορριμματοφόρα. Ο αγαπητός Πάνος είχε ανακαινίσει όλο τον μηχανοκίνητο στόλο της καθαριότητας και την περίοδο 2000 - 2002, όπως επίσης έδωσε θετικότατα δείγματα εργασίας στο ίδιο αντικείμενο και την περίοδο 2007 - 2010 με αντίστοιχες παρεμβάσεις. Μάλιστα ο άνθρωπος δεν έχει σήμερα κανένα οικονομικό όφελος από την ενασχόλησή του με τα κοινά και αγωνίζεται αφιλοκερδώς.

*Από εκεί και πέρα, καθένας που έχει σκοπό να «βγάλει χολή», θα το κάνει, ακόμη κι αν του δείξεις …«θαύματα»! Και επειδή κάποιοι δεν μπορούν να μιλήσουν για συγκεκριμένα ζητήματα, ασχολούνται με άλλα, αποπροσανατολίζοντας την κοινή γνώμη, μην τυχόν και δει κάτι θετικό ο πολίτης και χαρεί!!!

Φτηνές πρακτικές, παλαιομοδίτικες, στείρου αντιπολιτευτικού λόγου! Παντού και πάντα υπήρχαν αυτά, αλλά όχι κι έτσι!

Υπάρχει και ηθική στην πολιτική ! Έλεος με την λάσπη και την αντιπολιτευτική εμμονή !!!  Λες και όλοι οι προηγούμενοι δεν έπρατταν αντίστοιχα (στο μέτρο του δυνατού του καθένας)!

*Με μεγάλη ανακούφιση άκουσαν οι συμπολίτες μας, στα τοπικά ΜΜΕ, τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Γιάννη Ξενάκη να αναφέρει ότι, έπειτα από σχεδόν 2,5 χρόνια, θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το κάτω (ανατολικό) τμήμα της οδού Ευστρατίου Αργέντη (κάθετη οδός στην Ελευθ. Βενιζέλου), από το οποίο δεν διέρχονταν οχήματα, λόγω πτώσης υλικών από παρακείμενο κτίριο, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται δραματικά η διέλευση οχημάτων στις οδούς Ελευθ. Βενιζέλου, Αφων Ράλλη, Ευστρ. Αργέντη, Τσελεπή, κ.α., στο κέντρο της πόλης, λόγω του προκληθέντος κυκλοφοριακού φόρτου. Ευτυχώς, πρυτάνευσε η λογική και δεν θα ισχύσει το -κατά τα σύγχρονα ειωθότα- «πονάει δόντι, κόβει κεφάλι»! 

Ελέχθη ότι, θα κατασκευαστεί μια καλύτερη και ασφαλέστερη πέργκολα (υπόστεγο), στο εν λόγω σημείο της οδού Ευστρ. Αργέντη, δίδοντας το στην κυκλοφορία και παράλληλα δίδοντας τέλος στο μαρτύριο οδηγών, επαγγελματιών της περιοχής, αλλά και διερχομένων που ταλαιπωρούνται εδώ και πάνω από 2 χρόνια.

*Ακόμη, η δημιουργία ενός μικρού χώρου στάθμευσης, έπειτα από τη διαμόρφωση ανάλογου οικοπεδικού χώρου, στην περιοχή της Παναγίας Ευαγγελίστριας, έρχεται να δώσει μια νότα ανακούφισης στους περιοίκους της. Μακάρι να προκύψουν και άλλοι τέτοιοι χώροι σε πολλές γειτονιές της πόλης, όπου η εύρεση ακόμη και μιας θέσης στάθμευσης φαντάζει ως προτέρημα. Μπράβο στο Δήμο!

*Θα κλείσω το σημείωμα, αναφέροντας και πάλι ολίγα τινά περί των εμβολίων και του εμβολιασμού των ανθρώπων έναντι της πανδημίας, διότι αρκετοί με βλέπουν και ρωτούν ποια είναι η γνώμη μου. Μην ακούτε τι αναφέρει κάθε τυχάρπαστος και σαλτιμπάγκος. Το εάν θα κάνετε το εμβόλιο, θα σας το πει ο ιατρός σας, ούτε ο Πνευματικός σας ούτε κανένας άλλος.

Όπως δεν ανεχόμαστε και δεν επιτρέπουμε σε κανένα ιατρό να αμφισβητεί ή να προσβάλλει ζητήματα της πίστεως μας, των Μυστηρίων της Εκκλησίας μας, τη Θεία Κοινωνία, κλπ., το ίδιο δεν έχει λόγο και ένας θεολόγος ή Πνευματικός να πει σε κάποιον πιστό εάν θα κάνει ή όχι το εμβόλιο που αφορά στην υγεία του και την ιατρική επιστήμη. Δεν έχει καμία σχέση το εμβόλιο με τον αντίχριστο ή κάτι τέτοιο.

Όποιος γνωρίζει από Αγία Γραφή ξέρει ότι ο αντίχριστος θα έλθει επίσημα στον κόσμο και θα επιδιώξει να τον ακολουθήσουν οι άνθρωποι φανερά. Τα σημεία που αναφέρονται στο θεόπνευστο βιβλίο της Αποκαλύψεως του Ιωάννου δεν έχουν σχέση με όσα εμείς συζητάμε σήμερα.

Το «χάραγμα» μπορεί να μοιάζει ως πρακτική με πολλά από όσα συμβαίνουν κατά περιόδους (και που, μερικώς, συνέβαιναν και στο παρελθόν), αλλά δεν διανύουμε σήμερα την καθαυτό περίοδο που οι Γραφές αναφέρουν ότι θα λάβει χώρα μελλοντικά, αλλά ενδεχομένως ψήγματα αυτής. Έχει τεράστια ευθύνη ένας Πνευματικός εάν αποτρέψει το πνευματικό του τέκνο να εμβολιασθεί και έπειτα αυτό νοσήσει και πιθανόν πεθάνει. Βέβαια, νοσούν και αποθνήσκουν και εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι.

Όμως, εάν έχει μια πιθανότητα στις χίλιες να αποβιώσει ένας εμβολιασμένος, ο ανεμβολίαστος έχει τριάντα φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνει.

Άλλο το να φοβάται κάποιος να εμβολιαστεί, λόγω πιθανών παρενεργειών (αυτό πρέπει να συζητήσει με τον ιατρό του) και άλλο να είναι αρνητής και να μην εμβολιάζεται γιατί θεωρεί το ζήτημα πνευματικό και όχι ιατρικό.

Όπως για τα πνευματικά ζητήματα και τα θέματα πίστεως δεν θα ρωτήσουμε τον ιατρό αλλά τον Πνευματικό, έτσι και για το εμβόλιο δεν θα ρωτήσουμε τον Πνευματικό αλλά τον ιατρό. Και η ιατρική και η θεολογία είναι επιστήμες. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση και οι δύο αυτές επιστήμες επισημαίνουν τον σεβασμό της ανθρώπινης προσωπικότητας, την προστασία της ζωής και τη χρησιμότητα των ιατρών και των φαρμάκων.

Ξέρετε κανένα φάρμακο ή κανένα εμβόλιο που δεν έχει παρενέργειες; Όμως είναι επί το πλείστον ελάχιστες και στη «ζυγαριά» του «Ναι» και του «Όχι», υπερισχύει το «Ναι» για τη χορήγησή τους!

Όσοι επικαλούνται κάτι διαφορετικό δεν ξέρω τι πιστεύουν και που ανήκουν ιδεολογικά και θρησκευτικά, πάντως σίγουρα δεν είναι Ορθόδοξοι και δεν κατέχουν «γρι» από Ορθόδοξη θεολογία. Γεμίσαμε από «super Ορθόδοξους Ταλιμπάν» τελευταία. Η Εκκλησία μας, με ιδιαίτερο αίσθημα ευθύνης, από την πρώτη στιγμή της πανδημίας, στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και διαφώτισε το λαό, επισημαίνοντας ποιο είναι το σωστό, πνευματικά, αλλά και επιστημονικά.

Τον ιατρό και τα φάρμακα μας τα έδωσε ο Θεός, για να υπηρετήσουν τον άνθρωπο, αναφέρει η Αγία Γραφή. Αυτό το αγνοούν οι αρνητές. Από εκεί και πέρα θα διαφωνήσω κι εγώ με ορισμένα λάθη, που διακρίνω ότι έχει πράξει η κυβέρνηση γύρω από τον εμβολιασμό.

Πρώτον, αντί να πείσει τον κόσμο να εμβολιαστεί, ζητά με κυρώσεις να εκβιάσει καταστάσεις. Δεύτερον, έπρεπε να συνταγογραφείται το εμβόλιο και να γνωρίζει ο πολίτης ποιες ουσίες φέρει, όπως γνωρίζει για κάθε φάρμακο που το λαμβάνει με συνταγή ιατρού και έχει μέσα στη συσκευασία του έντυπο οδηγιών, ενδείξεων, αντενδείξεων, κ.λπ.

Τρίτον, η καλλιέργεια της αντίληψης ότι για όλα φταίνε οι ανεμβολίαστοι επιφέρει τα αντίθετα των επιδιωκομένων (εμβολιασμός) αποτελέσματα.

Σε μια χώρα όπου το 65% είναι εμβολιασμένοι και ένα σημαντικό ποσοστό οι νοσήσαντες, δεν «ρίχνεις τη μπάλα στη σέντρα» για να πείσεις! Επικοινωνιακό λάθος των συμβούλων του κυβερνητικού επιτελείου, να τοποθετούν ταμπέλες στους ανθρώπους και να χωρίζουν τους πολίτες σε δυο κατηγοριών ανθρώπους!

Και τέταρτον, πρέπει να πληροφορήσει κάποιος την κυβέρνηση ότι, «Ου βασιλέων εστί νομοθετείν τη Εκκλησία» (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός). Δεν μπορεί η Ιερά Σύνοδος να πληροφορείται από τα ΜΜΕ ποια μέτρα αποφάσισε η κυβέρνηση για τους Ιερούς Ναούς και να συγκαλείται εκ των υστέρων, έχοντας τη δαμόκλειο σπάθη του «Καίσαρα» επάνω Της!

Δεν έχει τέτοιο δικαίωμα η κυβέρνηση, όπως δεν έχει δικαίωμα κανένας Υπουργός και κανένας Πρωθυπουργός να αποφασίζει τι θα γίνεται μέσα στους Ιερούς Ναούς και ποιοι θα μπαίνουν ή όχι. Αυτό αφορά την Εκκλησία και τον Επίσκοπο.

Μήπως ήλθε η ώρα να υπενθυμίσει κάποιος στον αξιότιμο κύριο πρωθυπουργό μας, εντελώς καλοπροαίρετα σε πρώτη φάση, τη φράση που είχε πει άλλοτε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος «χέρι που άγγιξε την Εκκλησία ξεράθηκε»;

Πάντως, ανεξάρτητα από τα λάθη και τις κυβερνητικές αδυναμίες στο εν λόγω θέμα, εγώ σας προτρέπω να συμβουλευτείτε τον ιατρό σας και να πάτε να εμβολιαστείτε. Ο εμβολιασμός σώζει.

*Εις το επανιδείν, λίαν συντόμως! Χαίρετε.

Άλλες απόψεις: Του Γιώργου Φωτ. Παπαδόπουλου