
Τζότζο ★★★½
ΚΩΜΩΔΙΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Τάικα Γουατίτι
Ερμηνείες: Ρόμαν Γκρίφιν Ντέιβις, Σκάρλετ Γιόχανσον, Τάικα Γουατίτι, Σαμ Ρόκγουελ
Εξι οσκαρικές υποψηφιότητες, μεταξύ αυτών και για την καλύτερη ταινία, για το πιο παράξενο από τα χολιγουντιανά φιλμ που ξεχώρισαν φέτος. Ο Τάικα Γουατίτι, που είχε τραβήξει την προσοχή με το θεοπάλαβα χιουμοριστικό «Thor: Ragnarog», παρωδεί εδώ τη ναζιστική Γερμανία, τολμώντας μάλιστα να το κάνει μέσα από τα μάτια ενός παιδιού.
Ο δεκάχρονος Τζότζο ζει με τη μητέρα του (Σκάρλετ Γιόχανσον) στο Βερολίνο του 1944 και όπως τα περισσότερα αγόρια της ηλικίας του είναι πιστός στο καθεστώς των ναζί. Εχοντας μάλιστα για φανταστικό φίλο τον... Αδόλφο Χίτλερ (τον υποδύεται ο ίδιος ο Γουατίτι), το μοναχικό αγόρι βάζει τα δυνατά του ώστε να γίνει πρότυπο νεαρού άριου, άρτια εκπαιδευμένου και έτοιμου για μάχη κατά των εχθρών της Γερμανίας και του Φύρερ. Τα πάντα, ωστόσο, θα αλλάξουν όταν ο Τζότζο ανακαλύπτει πως η μητέρα του κρύβει μια μικρή Εβραιοπούλα μέσα στους τοίχους του σπιτιού τους.
Ο Γουατίτι χρησιμοποιεί δίχως οικονομία το μαύρο χιούμορ, προσφέροντας πότε απολαυστικές και πότε κάπως υπερβολικές στιγμές· καταφέρνει πάντως να δημιουργήσει μια συνολικά διασκεδαστική ταινία, με όμορφη φωτογραφία και τα ανάλογα αντιπολεμικά/αντιφασιστικά μηνύματα. «Εχω ζήσει στιγμές ρατσιστικής αντιμετώπισης κυρίως εξαιτίας του χρώματος του δέρματός μου. Παραδοσιακά στη Νέα Ζηλανδία υπήρχε προκατάληψη ενάντια σε όσους κατάγονταν από την φυλή των Μαορί. Το έζησα και κατάφερα με μια έννοια να το ξεπεράσω. Αυτά όλα μπορώ πλέον να τα περάσω εύκολα στην κωμωδία πια. Γι’ αυτό τον λόγο νιώθω πολύ άνετα να κάνω πλάκα στους ανθρώπους που πιστεύουν πως είναι έξυπνο να μισούν κάποιον για αυτό το οποίο είναι», λέει ο ίδιος ο Νεοζηλανδός κινηματογραφιστής.
Σουρεαλισμός
Η ταινία του είναι παιχνιδιάρικη, γεμάτη χαρακτήρες-καρικατούρες και μερικές φορές στα όρια του σουρεαλισμού, έχει όμως, όπως είπαμε, πολύ σοβαρό περιεχόμενο. Ο πόλεμος ενάντια στους Εβραίους, η νοοτροπία της ανελέητης βίας και κυρίως η πλύση εγκεφάλου που εφαρμόστηκε συστηματικά από τους ναζί ακόμα και στις πολύ μικρές ηλικίες, είναι το πραγματικό θέμα, ενώ οι κωμικές σκηνές εναλλάσσονται αρμονικά με τις δραματικές, διατηρώντας τον ρυθμό και το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος. Σε αυτό το τελευταίο συμβάλλουν φυσικά και οι ερμηνείες της Σκάρλετ Γιόχανσον (είναι υποψήφια για Οσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου) και του Σαμ Ρόκγουελ, ο οποίος υποδύεται έναν μισοπάλαβο αλλά και κατά βάθος συμπονετικό αξιωματικό.
Καθημερινή