Τι συμβαίνει στο σώμα σου όταν είσαι ώρες μπροστά σε οθόνες

Δείτε το Βίντεο
Τρί, 02/04/2024 - 18:21

Εξελικτικά, το ανθρώπινο σώμα δεν έχει φτιαχτεί για όλες αυτές τις ώρες που περνάμε πια όλοι σκυμμένοι σε οθόνες. Δες πώς παθαίνουμε «tech neck» και μερικές απλές ασκήσεις για να ανακουφιστείς.

Μεταξύ των επιδημιών που καλούμαστε να διαχειριστούμε τη σήμερον ημέρα είναι και κάποιες που απασχολούν όλους τους κατοίκους του πλανήτη. Ανεξάρτητα από ηλικίες, φύλα, φυλές και κοινωνικές συνθήκες. Όπως το λεγόμενο «tech neck», που αφορά ενοχλήσεις τις οποίες νιώθουμε στον αυχένα, στον ώμο και τη μέση, αλλά και την αδυναμία μας να σηκώσουμε ψηλά τα χέρια μας χωρίς πόνο. Συχνά, το tech neck κρύβεται και πίσω από τη δύσπνοια.

Ο αγγλικός αυτός όρος υποδεικνύει και τον υπαίτιο των ενοχλήσεων αυτών: την τεχνολογία, που μας αναγκάζει να περνάμε ώρες με κατεβασμένο κεφάλι, κυρτή στάση σώματος και τα μάτια καρφωμένα σε μια οθόνη. Ουσιαστικά τους πάντες, από τη σχολική ηλικία έως τα βαθιά γεράματα.

Για αρχή, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως «κατασκευαστικά» το είδος μας εξελίχθηκε για να κινείται. Όχι για να μένει καρφωμένο σε μια καρέκλα και κυρτωμένο πάνω από ένα smartphone.
 

tech neck
 

Πώς προκαλείται το «teck neck»

Η Christina Slaven, γνωστή και ως «Professor Posture» χάρη στην ενασχόλησή της με τη σωστή στάση του σώματος, εμφανίστηκε σε αμερικάνικη τηλεοπτική εκπομπή για να εξηγήσει τα ανατομικά της συνθήκης που μας απασχολεί. Δηλαδή, τι κάνουμε στο σώμα μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε.

«Οι ωμοπλάτες είναι ο μηχανισμός ελέγχου για τους ώμους, σαν το τιμόνι στο αυτοκίνητο. Μπορούν και κινούνται προς όλες τις κατευθύνσεις – πάνω, κάτω, μέσα, έξω. Πολλοί μύες που βρίσκονται στο πάνω μέρος της πλάτης μας συνδέουν τους ώμους με τον αυχένα και βοηθούν τα οστά να κάνουν αυτά που πρέπει να κάνουν. Οι μύες βοηθούν τα οστά να εκτελέσουν τις λειτουργίες τους. Δεν κάνουν από μόνοι τους κάτι.
 

tech neck
 

»Για να διαχειριστούμε το φαινόμενο «tech neck», επανεκπαιδεύουμε αυτούς τους μυς ώστε να μας κρατούν σε όρθια στάση και να μη γέρνουν προς τα εμπρός το κεφάλι και οι ώμοι μας. Όταν λέμε σε κάποιον να κάθεται με ίσια την πλάτη, συνήθως υπερβάλλει και γέρνει την πλάτη προς τα πίσω. Αυτό που είναι σωστό να συμβαίνει είναι να σκεφτόμαστε πως έχουμε ένα σκοινί που ξεκινάει από το ταβάνι και φτάνει στην κορυφή του κεφαλιού μας, το οποίο μας τραβάει προς τα επάνω».

Αν έχετε κάνει pilates, γνωρίζετε πως το σκοινί αυτό φτάνει επί της ουσίας έως τη βάση της σπονδυλικής μας στήλης.

«Η σωστή λοιπόν, φράση είναι να καθόμαστε σε όρθια θέση – και όχι με ίσια την πλάτη που αυτομάτως μας κάνει να πηγαίνουμε τους ώμους προς τα πίσω».

Τι μπορούμε να κάνουμε ενάντια στο tech neck

«Αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι μύες “κολλούν” όταν κάνουμε το ίδιο πράγμα συνεχώς, όπως για παράδειγμα να γέρνουμε προς τα εμπρός το κεφάλι για να βλέπουμε στην οθόνη του κινητού (δηλαδή, το tech neck). Χρειάζεται λοιπόν, να τους θυμίσουμε πως υπάρχει και άλλος τρόπος να υφίστανται, να κινούνται και να δουλεύουν.

Δεν χρειάζονται πολλά. Αρκεί μια λαστιχένια κορδέλα. Καθόμαστε σε μια καρέκλα, χωρίς να είναι σταυρωμένα τα πόδια, την περνάμε στους καρπούς και σηκώνουμε όσο πιο ψηλά μπορούμε τα χέρια, με τεντωμένους τους αγκώνες, πάνω από το κεφάλι.

Μετά τεντώνουμε λίγο την κορδέλα –ανοίγουμε ελαφρώς τα χέρια– για κάποια δευτερόλεπτα και γυρίζουμε στην αρχική θέση. Επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές και νιώθουμε τους τραπεζοειδείς και τους ρομβοειδείς μυς. Οι ρομβοειδείς ελέγχουν τις ωμοπλάτες, βρίσκονται στο μεσοδιάστημά τους».
 

άσκηση
 

Το φαινόμενο του «παγωμένου ώμου»

Η παρουσιάστρια της εκπομπής ρώτησε την ειδικό και για το φαινόμενο του «παγωμένου ώμου» που περιορίζει τις κινήσεις του χεριού μας.

Η Slaven διευκρίνισε ότι «το βραχιόνιο οστό είναι το μόνο οστό του βραχίονα στο πάνω μέρος του χεριού μας, στο μπράτσο. Όταν περιστρέφεται στην άρθρωση του ώμου, όταν δηλαδή προσπαθούμε να σηκώσουμε το χέρι μας, ο βραχιόνιος κολλάει στην άρθρωση και δεν μπορούμε να σηκώσουμε εύκολα το χέρι μας για γωνία μεγαλύτερη του 20%.

»Υπάρχουν ασκήσεις που βοηθούν στο να “ανοίξουμε” και να περιστρέφεται το οστό προς τα έξω, αντί για προς τα μέσα. Το σημαντικό είναι ότι κάνοντας για καιρό τις κατάλληλες ασκήσεις, εκπαιδεύουμε το σώμα μας να κάνει αυτές τις δουλειές από μόνο του».

Γιατί δεν αναπνέουμε σωστά

Σε ό,τι αφορά την αδυναμία μας να οξυγονωθούμε επαρκώς μέσω της αναπνοής εξαιτίας της κυρτής στάσης του σώματος και του tech neck, η Slaven εξήγησε πως «η στάση μας καταπιέζει το πνευμονογαστρικό νεύρο που “τρέφει” το διάφραγμά μας (ο μυς που βρίσκεται στη βάση τoυ θώρακα και με τη διαστολή του επιτρέπει στους πνεύμονες να “ανοίξουν” πλήρως και να δεχθούν το οξυγόνο. Όταν είμαστε σκυμμένοι όλη την ώρα, με κατεβασμένο το κεφάλι και τα μάτια καρφωμένα στο τηλέφωνο μας (ή όποια άλλη οθόνη συσκευής), το διάφραγμα δεν έχει αρκετό χώρο να τραφεί από το πνευμονογαστρικό νεύρο. Έτσι, προκύπτει θέμα με την αναπνοή.

»Κρατήστε πως η στάση του σώματος μας τις ατελείωτες ώρες που είμαστε μπροστά σε οθόνες, δεν βοηθάει κανένα από τα εσωτερικά μας όργανα να λειτουργήσουν σωστά. Δεν έχουν το χώρο να είναι αποτελεσματικά».

Οπότε, ας ισιώσουμε για να σωθούμε ποικιλοτρόπως. Δεν είναι δα, και τόσο δύσκολο. Ιδιαίτερα όταν βλέπουμε το κακό που μας κάνουμε.

Aκολουθεί video με ασκήσεις/διατάσεις που σε 1 χρόνο έχει συγκεντρώσει 7,5 εκατομμύρια views. Διαρκεί μόλις 10 λεπτά. Επειδή πρώτα ζούμε και μετά γράφουμε, δοκιμάσαμε τις προτάσεις της Mady Morrison και όντως είχαν αποτέλεσμα (σαν να ελάφρυνε το «βάρος» στην πλάτη και τον αυχένα κατά 5 κιλά).

Πηγή: ow.gr

fix_your_posture_and_reduce_backpain_10_minute_daily_stretch_routine