
Πριν από δεκαπέντε ημέρες (το απόγευμα της Δευτέρας 01/04) απεδήμησε εις Κύριον ένας εκλεκτός Ιεράρχης. Πρόκειται για τον μακαριστό Μητροπολίτη πρ. Αττικής & Μεγαρίδος Νικόδημο (Γκατζιρούλη).
Ο μακαριστός πρ. Αττικής Νικόδημος φέρνει στη σκέψη μας τους Ιεράρχες εκείνους οι οποίοι υπέστησαν τα πάνδεινα είτε από την σχιζοφρενική διοίκηση και αντιμετώπιση της κρατικής μηχανής έναντι των ανθρώπων της Εκκλησίας μας, είτε την εσφαλμένη διοίκηση εκκλησιαστικών ανδρών που κάθε άλλο παρά εφάρμοζαν το Ευαγγέλιο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, αποστερώντας από τον χώρο της Εκκλησίας την ενεργό δράση Ιεραρχών που Την λάπρυναν με το σωτήριο έργο και τον θείο λόγο τους. Η περίπτωση του, ήδη μακαριστού, πρ. Αττικής, κυρού Νικοδήμου, αποτελεί το λαμπρό παράδειγμα της απαξίωσης ενός εξ αυτών, από τον, υπό του μετρίου πνευματικού και διοικητικού αναστήματος, Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ ο οποίος, ΄΄γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων του΄΄ ιερούς θεσμούς, άγια πρόσωπα και το ιερό σέβας, έθεσε στο περιθώριο δώδεκα εκλεκτούς Ιεράρχες (με εναπομείναντα μέχρι πρότινος εξ αυτών τον μακαριστό Νικόδημο) και εκλέγοντας αντ΄ αυτών τυχάρπαστους επί το πλείστον, με την δήθεν δικαιολογία της εξ αριστείνδην συνόδου εκλογή των δώδεκα (ενώ αποσιωπήθηκε για εκείνον το γεγονός ότι ήταν ο εκλεκτός της δικτατορίας των συνταγματαρχών και κατόρθωσε να εκλεγεί, να ορκίσει τον Ανδρουτσόπουλο και στη συνέχεια να ξεγλιστρήσει και να μείνει στα πράγματα, ενεργώντας διπλωματικά, όπως ο Στρατηγός Φαίδων Γκιζίκης που από χουντικός μας βγήκε δημοκράτης, από τον προ δικτατορίας δικτάτορα Καραμανλή που ήλθε σαν σωτήρας …!). Έκτοτε, ο μακαριστός Νικόδημος παρέμεινε εκτός της Μητροπόλεως που δικαιωματικά του ανήκε και πήγαν σ΄ αυτήν είτε Ιεράρχες εκ μεταθέσεως (Καστορίας Δωρόθεος), κάτι που οι ιεροί κανόνες απαγορεύουν (άσχετα με το τι πράττουν οι Σύνοδοι σήμερα, κλπ), είτε ανάξιοι κληρικοί που εξέπεσαν της ιεροσύνης τους και καθαιρέθηκαν (Παντελεήμων Μπεζενίτης). Ο μακαριστός Νικόδημος (Γκατζιρούλης) ανήκε στους Ιεράρχες που ο λόγος τους έπεφτε σαν πύρινη ρομφαία στα κεφάλια των αρνητών της πίστης και των μη διοικούντων συνετά. Δεινός ρήτορας, άριστος γνώστης της Θεολογικής και Φιλολογικής επιστήμης, πνευματικός με πλούσιο έργο, εκλεκτός συγγραφέας, Κληρικός που, με καρτερική υπομονή, αντιμετώπισε όσα άδικα και άνομα υπέστη από τους κρατούντες. Δυστυχώς, ούτε ο μακαριστός Χριστόδουλος, ούτε ο νυν Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β΄ κατόρθωσαν να τον αποκαταστήσουν όπως του άξιζε. Υπήρξε στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου του Α΄ (Κοτσώνη) και συνέβαλε τα μέγιστα για την κάθαρση και την προαγωγή της Ελλαδικής Εκκλησίας την περίοδο της Αρχιεπισκοπίας του. Από τότε και μέχρις εσχάτων διήγε βίο ασκητικό, εντός της Ιεράς Μονής που δημιούργησε (στον Αυλώνα Αττικής) και που εγκαταβιούσε μέχρι την κοίμησή του. Όσοι έχουν μελετήσει τα δεκάδες βιβλία του και έχουν εντρυφήσει στη ζωή και το έργο του, μπορούν να αντιληφθούν τούτα τα λόγια. Κι αν ακόμη δεν έχουν διαβάσει τα βιβλία του, ας διαβάσουν το συναξάρι, όπου θα δουν πόσοι Άγιοι Ιεράρχες της Εκκλησίας μας υπέστησαν διωγμούς από αδελφούς που κινούνταν από τα πάθη του φθόνου, της ζήλιας, της συκοφαντίας. Τελευταίο λαμπρό παράδειγμα ο Άγιος Νεκτάριος που εδίωξαν κακόβουλοι και ζηλόφθονες άλλοι Ιεράρχες.
Ας είναι η μνήμη του αιωνία και η ευχή του να μας συνοδεύει.
Κατωτέρω, παραθέτω αυτούσιο το κείμενο που δημοσίευσε για τον εκλιπόντα, η εφημερίδα <<Ορθόδοξος Τύπος>> (Αριθμ. Φύλλου 1970/5-4-2013).
Εἰς τήν ἐξόδιον Ἀκολουθίαν του συμμετεῖχον πολλοί
Σεβ. Μητροπολῖται
ΕΚΟΙΜΗΘΗ ΕΝ ΚΥΡΙῼ Ο ΠΡΩΗΝ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ ΚΥΡΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ τήν ἑσπέ-
ραν τῆς Δευτέρας 1ης Ἀπριλίου
ὁ Σεβ. Μητροπολίτης πρώην Ἀτ -
τικῆς καί Μεγαρίδος κυρός Νικό-
δημος Γκατζιρούλης εἰς ἡλικίαν
86 ἐτῶν. Ὁ μακαριστός Μητρο-
πολίτης ἐκηρύχθη τήν 13ην Ἰου-
λίου 1974 ἔκπτωτος ἀπό τόν θρό-
νον του (ὅπως καί ἄλλοι 11 μακα-
ριστοί Μητροπολῖται) ἄνευ δίκης
καί ἀπολογίας. Τήν 18ην Ἰουλίου
τοῦ 1974 τοῦ ἀπεδόθη ὁ τίτλος
τοῦ Μητροπολίτου Ἕλους.
Μετά τήν ἔκπτωσιν ἀπό τόν
θρόνον του ἤρχισε δικαστικόν
ἀγῶνα διά τήν δικαίωσίν του.
Προσέφυγεν εἰς τό Συμβούλιον
τῆς Ἐπικρατείας, τό ὁποῖον τόν
ἐδικαίωσεν, ἀλλά ἡ ἀπόφασίς του
ποτέ δέν ἐφηρμόσθη, διότι ἐν τῷ
μεταξύ ἡ Ἱερά Μητρόπολις
Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος εἶχε πο-
λυδιασπασθῆ μέ τήν δημιουργίαν
νέων Ἱερῶν Μητροπόλεων καί
τήν ἐκλογήν Σεβ. Μητροπολιτῶν
εἰς αὐτάς.
Ὀλίγον πρό τῆς ἀναλήψεως
τῶν καθηκόντων τοῦ Μητροπολί-
του Ἀττικῆς κ. Παντελεήμονος
Μπεζενίτου (σήμερον μοναχός)
εἶχε κάνει ἀγῶνα διά τήν ἀποκα-
τάστασίν του ὡς κανονικοῦ Μη-
τροπολίτου Ἀττικῆς. (Τήν θέσιν
τοῦ κ. Π. Μπεζενίτου διεκδίκει
τότε ὁ Ἐπίσκοπος Δωδώνης καί
μετέπειτα Ζακύνθου κ. Χρυσό-
στομος, ἀλλά τελευταίαν στιγμήν
ἤλλαξεν ὁ προσανατολισμός τοῦ
μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου
Ἀθηνῶν κυροῦ Σεραφείμ καί ἰδι-
αιτέρως τῶν Συνοδικῶν, οἱ ὁποῖοι
τόν περιεστοίχιζον). Τήν ἐποχήν
ἐκείνην εἶχε «στρατοπεδεύσει»
εἰς τόν προαύλιον χῶρον τοῦ Μη-
τροπολιτικοῦ Ναοῦ καί πολλοί
ἔκαμνον λόγον διά κατάληψιν
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως ὑπό τοῦ
κοιμηθέντος, τῶν συμβούλων
του καί πιστῶν. Κατά τάς ἡμέρας
τῆς «καταλήψεως» εἶχον σημει-
ωθῆ καί ἐπεισόδια μέ τάς Ἀστυ-
νομικάς δυνάμεις (τά ΜΑΤ τῆς
ἐποχῆς).
Τήν περίοδον ἐκείνην ἤρχισε
νά συνεργάζεται καί διά πολύ με-
γάλην περίοδον μέ τόν «Ο.Τ.»,
εἰς τόν ὁποῖον ἐχάρασσε καί
«γραμμήν». Ὁ μακαριστός Μη-
τροπολίτης ἐτέλει εἰς ἀκοινωνη-
σίαν ἕως καί τήν κοίμησίν του.
Πολλοί Σεβ. Μητροπολῖται ἐθεώ-
ρουν καί τήν ἔκπτωσιν ἀπό τόν
θρόνον καί τό μέτρον τῆς ἀκοι-
νωνησίας ὡς ἄδικον καί δι᾽ αὐτό
κατέβαλλον προσπάθειαν τόσον
διά τήν ἄρσιν τῆς ἀκοινωνησίας
ὅσον καί διά τήν ἀποκατάστασίν
του. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ἠλεί-
ας κ. Γερμανός τοῦ εἶχε προτεί-
νει νά γίνη ἡ περιφέρεια τῆς Ἀμα-
λιάδος Ἱερά Μητρόπολις μέ τόν
ἴδιον ὡς Μητροπολίτην, ἀλλά ὁ
κοιμηθείς ἠρνήθη τήν πρότασιν.
Μίαν παρομοίαν πρότασιν, ἀλλά
διά τήν περιοχην τοῦ Ἰλίου εἶχε
γίνει εἰς τόν κοιμηθέντα τήν πε-
ρίοδον 1990-1991, ἀλλά ἐνῶ ἦσαν
ὅλα ἕτοιμα, ἀπέρριψε τήν πρότα-
σιν.Ὁ σημερινός Ἀρχιεπίσκοπος
Ἀθηνῶν κ. Ἱερώνυμος, ὡς Μη-
τροπολίτης Θηβῶν καί Λεβαδεί-
ας εἶχε κάμνει εἰσήγησιν εἰς τήν
Ἱεράν Σύνοδον τῆς Ἱεραρχίας, μέ
τήν ὁποίαν ἐτάσσετο ἐναντίον
τοῦ μέτρου τῆς ἀκοινωνησίας καί
ἐζήτει τήν ἄρσιν τοῦ μέτρου τό-
σον διά τόν κοιμηθέντα ὅσον καί
διά τούς ἄλλους ἕνδεκα μακαρι-
στούς ἐκπτώτους Μητροπολίτας,
οἱ ὁποῖοι διεκρίθησαν ὅλοι των
διά τήν πνευματικότητά των, τόν
πολύ καλόν θεολογικόν λόγον,
ἀλλά καί τά φιλανθρωπικά των
ἔργα. Ὁ σημερινός Ἀρχιεπίσκο-
πος εἶχεν ὑποσχεθῆ τήν ἀποκα-
τάστασιν τοῦ κοιμηθέντος Μη-
τροπολίτου. Τήν διαβεβαίωσιν
αὐτήν τήν εἶχεν ἐπαναλάβει ὀλί-
γον μετά τήν ἐκλογήν του εἰς τήν
ἐξόδιον ἀκολουθίαν τῆς συζύγου
Καθηγητοῦ Πανεπιστημίου (ὁ
ὁποῖος ἀρθρογραφεῖ εἰς Κυρια-
κάτικην ἐφημερίδα) εἰς τόν ἱερόν
Ναόν τῆς Ἁγίας Εἰρήνης (ἐπί τῆς
ὁδοῦ Αἰόλου). Ἀνέθεσε δέ εἰς
τόν πρώην Σεβ. Μητροπολίτην
Ζακύνθου καί νῦν Ἐπίσκοπον
Δωδώνης νά κάμνη τήν σχετικήν
εἰσήγησιν εἰς τήν Ἱεραρχίαν.
Ἐνῶ ὅλα ἐβάδιζον πρός τήν ἀπο-
κατάστασιν ἐτινάχθησαν «ὅλα
εἰς τόν ἀέρα» διά ἀγνώστους λό-
γους, ἄν καί ὡρισμένοι ἐκκλησια-
στικοί κύκλοι ὑπεστήριζον ὅτι ὁ
Ἀρχιεπίσκοπος εἶχε λάβει τήν
ἀπόφασιν νά διασπάση τήν Ἱεράν
Μητρόπολιν Ἀττικῆς εἰς Κηφι-
σίας καί Ἰλίου.
Ἔκτοτε ἤρχισεν ἕνας φοβε-
ρός »πόλεμος» μεταξύ τοῦ μακα-
ριστοῦ Μητροπολίτου καί τοῦ τό-
τε Μητροπολίτου Ζακύνθου κ.
Χρυσοστόμου μέσα ἀπό τό
ἐκκλησιαστικόν ὄργανον τοῦ μα-
καριστοῦ, ἀλλά καί ἀπό ἱστοσελί-
δας καί ἐφημερίδας, αἱ ὁποῖαι
ἐδημοσίευον τάς «πολεμικάς»
θέσεις καί τῶν δύο. Ὑπογραμμί-
ζεται ὅτι ὁ Σεβ. Πειραιῶς κ. Σερα-
φείμ εἶχεν ἡγηθῆ προσπαθείας
μέ σκοπόν τήν ὑπογραφήν ἑνός
κειμένου ἀπό Ἱεράρχας, μέ τό
ὁποῖον θά ἠτεῖτο ἀπό τήν Ἱεραρ-
χίαν ἡ ἄρσις τῆς ἀκοινωνησίας
τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου.
Ὅταν διεσπάσθη ἡ Ἱερά Μητρό-
πολις Ἀττικῆς εἰς Ἰλίου καί Κηφι-
σίας καί ἐπρόκειτο νά ἐκλεγοῦν
οἱ σημερινοί Μητροπολῖται των ὁ
Σεβ. Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς
κ. Νικόλαος εἶχε προβῆ εἰς ἐπα-
νειλλημένας δηλώσεις ὑπέρ τοῦ
μακαριστοῦ Μητροπολίτου προ-
φανῶς, διά νά τόν ἐξευμενίση.
Συμφώνως πρός ὅσα ἔλεγεν ἦτο
ἕτοιμος νά συλλειτουργήση μαζί
του ἤ ἀκόμη καί νά παραιτηθῆ
ἀπό τόν θρόνον του, προκειμέ-
νου νά ἀποκατασταθῆ πλήρως ἡ
εἰρήνη εἰς τήν Ἐκκλησίαν. Ἡ διά-
σπασις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Ἀττικῆς εἰς Κηφισίας καί Ἰλίου
καί ἡ ἐκλογή νέων Μητροπο-
λιτῶν εἶχε προκαλέσει τήν ἀντί-
δρασιν τοῦ κοιμηθέντος, ὁ
ὁποῖος εἶχε προσφύγει ἐκ νέου
εἰς τό Συμβούλιον τῆς Ἐπικρατεί-
ας ἐναντίον τῆς ἀποφάσεως τῆς
Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας
καί τῆς Πολιτείας, ἡ ὁποία ἐνέκρι-
νεν αὐτήν τήν ἀπόφασιν.
Εἰς τήν ἐξόδιον ἀκολουθίαν, ἡ
ὁποία ἐτελέσθη τήν 2αν Ἀπριλίου
εἰς τήν Ἱεράν Μονήν Μεταμορ-
φώσεως (Νέου Στουδίου) εἰς τόν
Αὐλῶνα, προεξῆρχεν ὁ Σεβ. Μη-
τροπολίτης Καρυστίας καί Σκύ-
ρου κ. Σεραφείμ καί συμμετεῖχον
οἱ Σεβ. Ἀχελώου Εὐθύμιος, Πει-
ραιῶς Σεραφείμ, Νέας Σμύρνης
Συμεών, Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνα-
νίας Κοσμᾶς, Κυθήρων Σερα-
φείμ, Γλυφάδας Παῦλος, Γόρτυ-
νος Ἰερεμίας καὶ Παροναξίας
Καλλίνικος. Παρέστησαν συμ-
προσευχόμενοι οἱ Μητροπολίτες
Κηφισίας κ. Κύριλλος καὶ ὁ ἐπιχώ-
ριος Ἰλίου κ. Ἀθηναγόρας. Εἰς
τήν ἐξόδιον ἀκολουθίαν καί τήν
ταφήν του παρέστη πλῆθος
ὀρθοδόξων πιστῶν ἀπό ὁλόκλη-
ρον τήν Ἀττικήν.
Ὁ μακαριστὸς Μητροπολίτης
κατέθετε τήν θεολογικήν, Ἐκκλη-
σιαστικήν καί προσωπικήν του
μαρτυρίαν διά τά ἐκκλησιαστικά
πράγματα τῆς Χώρας ἀπό τάς σε-
λίδας τοῦ ἐπισήμου ὀργάνου του
ὑπό τήν ἐπωνυμίαν «Ἐλεύθερη
Πληροφόρηση». Ἤσκει σκληράν
κριτικήν διά ὅσα ἔπρεπε νά γίνουν
καί δέν ἐγένοντο, σκάνδαλα κ.λπ.-


































