Ετήσια έκθεση ΕΕΕ: Η Ναυτιλία των Ελλήνων, φάρος σταθερότητας και εξέλιξης

Τρί, 28/05/2024 - 18:04

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς επιβεβαιώνουν για ακόμη μία χρονιά τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.

Αναλυτικότερα, στην έκθεση, που δημοσιεύτηκε σήμερα, σημειώνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη. Την τελευταία μάλιστα δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%. Συγκεκριμένα, ο ελληνικής διαχείρισης στόλος αποτελείται από 2.602 bulk carriers (25,2% του παγκόσμιου τονάζ), 910 δεξαμενόπλοια (30,2% του παγκόσμιου τονάζ), 507 chemical & product tankers, 147 LNG carriers (23,1% του παγκόσμιου τονάζ), 163 LPG carriers, 504 containerships και 71 vehicle carriers.

Σε ό,τι αφορά την κατανομή του ελληνόκτητου στόλου, σχεδόν ένα στα δύο πλοία (48,2%) είναι bulk carrier ενώ το ποσοστό των πετρελαιοφόρων διαμορφώνεται στο 34,27%. Τα containerships του ελληνόκτητου στόλου αντιστοιχούν στο 6,35% ενώ για τα product/chemical tankers το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 4,3%.

Κατανομή ελληνόκτητου στόλου ανά τύπο πλοίου, Πηγή δεδομένων: Ετήσια Έκθεση Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών με στοιχεία από την S&P Global
Κατανομή ελληνόκτητου στόλου ανά τύπο πλοίου, Πηγή δεδομένων: Ετήσια Έκθεση Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών με στοιχεία από την S&P Global

Την ίδια ώρα, η έκθεση αναγνωρίζει το γεγονός ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία. Το orderbook των Ελλήνων πλοιοκτητών απαρτίζεται από 384 πλοία χωρητικότητας 34 εκατ. dwt. Σε σχέση με το 2023, τα υπό παραγγελία πλοία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα.

Η EE δίνει έμφαση στην ενίσχυση της οικονομικής ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας των βιομηχανιών της έναντι άλλων χωρών και περιοχών του κόσμου. Η επιτυχία του Green Deal Industrial Plan που αποσκοπεί στην υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της πράσινης βιομηχανίας της ΕΕ και σε μια ταχεία μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, καθώς και άλλων σχετικών νομοθετικών πρωτοβουλιών, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη ναυτιλία. Για παράδειγμα, μέσω θαλάσσης μεταφέρονται ήδη οι μεγαλύτερες ποσότητες προϊόντων καθαρής ενέργειας προς/από την ΕΕ – 71,9% για τα υγρά βιοκαύσιμα, 92,3% για τις ανεμογεννήτριες και 81,9% για τα φωτοβολταϊκά πάνελ. Στο πλαίσιο αυτό, η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας είναι σημαντικότατη. Η ελληνική ναυτιλία είναι ο βασικός πυλώνας αυτού του ζωτικού κλάδου, καθώς αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% του εμπορικού στόλου που ελέγχεται από την ΕΕ. Το μερίδιο αυτό είναι ακόμα υψηλότερο για τους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας που μεταφέρουν κρίσιμες προμήθειες στα Κράτη Μέλη της ΕΕ.

Παρά τις έντονες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία σε διεθνές επίπεδο, η «Ναυτιλία των Ελλήνων λειτουργεί ως φάρος σταθερότητας και εξέλιξης», σημειώνει η πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Μελίνα Τραυλού. Η πρόεδρος της ΕΕΕ σημείωσε ακόμη ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας «αποδείχτηκε και πρόσφατα όπου, με απόλυτη επιτυχία και παρά τις γεωπολιτικές εξελίξεις, συνέβαλε στην ασφάλεια της ενεργειακής και επισιτιστικής αλυσίδας εφοδιασμού της Ευρώπης. Κατέχοντας πάνω από το 60% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, είμαστε η ραχοκοκαλιά ενός κλάδου στρατηγικής σημασίας για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ)».

https://www.naftikachronika.gr.