Η πρωτοπόρος τάση των Ελλήνων πλοιοκτητών να βρίσκονται στην εμπροσθοφυλακή σημαντικών αλλαγών καθίσταται για ακόμα μία φορά αδιαμφισβήτητη. Εντός του προηγούμενου έτους ξεκίνησαν οι (απανωτές) παραγγελίες για έναν σχετικά νέο τύπο πλοίου ‒που αναμένεται να διαδραματίσει καίριο ρόλο στη ναυτιλία του αύριο‒, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αποτελούν βασικό μέρος του «ανέμου αλλαγής».
Ειδικότερα, τα VLACs (Very Large Ammonia Carriers) είναι ο νεότερος τύπος υγραεριοφόρου που γεμίζει τα βιβλία των διεθνών ‒ή καλύτερα νοτιοκορεατικών‒ ναυπηγείων. Η θαλάσσια μεταφορά αμμωνίας αναμένεται να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία του αύριο, καθώς η υιοθέτησή της ως καυσίμου όχι μονάχα στη ναυτιλία αλλά και σε άλλες βιομηχανίες θα αποτελέσει καταλύτη της ενεργειακής μετάβασης.
Στο πλαίσιο αυτό, ακόμα μία εταιρεία ελληνικών συμφερόντων εισέρχεται στον χορό των ammonia carriers. Βάσει στοιχείων της ναυλομεσιτικής Intermodal, η Evalend Shipping, με επικεφαλής τον κ. Κρίτωνα Λεντούδη, προχώρησε στην παραγγελία δύο VLACs μεταφορικής ικανότητας 91.000 κ.μ. Τα πλοία εκτιμάται πως θα παραδοθούν το 2027, ενώ θα κατασκευαστούν από την HD KSOE έναντι $121 εκατ. έκαστο.
Ωστόσο, η Evalend δεν συνιστά τη μοναδική εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που αποφάσισε να προχωρήσει στο στοίχημα των VLACs. Τον Σεπτέμβριο του 2023, η Capital Gas, με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη, προχώρησε στην παραγγελία δύο VLACs μεταφορικής ικανότητας 88.000 κ.μ. στην HD KSOE. Η παράδοσή τους εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα το 2027.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Naftomar τοποθέτησε παραγγελία για τέσσερα VLACs μεταφορικής ικανότητας 93.000 κ.μ. και συνολικού κόστους $498 εκατ. Η παράδοση των πλοίων ‒τα οποία θα κατασκευαστούν από την Hanwha Ocean‒ εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα το 2027.
Επίσης εντός Νοεμβρίου του 2023, η Dorian LPG αποφάσισε να εισέλθει στον χορό των ammonia carriers, προχωρώντας σε παραγγελία ενός VLAC μεταφορικής ικανότητας 93.000 κ.μ. στα ναυπηγεία της Hanwha Ocean. Το κόστος του πλοίου ‒το οποίο εκτιμάται πως θα παραδοθεί το 2026‒ ανέρχεται σε $125 εκατ.
Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2024, η Alpha Gas, με επικεφαλής την κ. Άννα Αγγελικούση και τους υιούς της Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, προχώρησε σε παραγγελία για τέσσερα Very Large Ammonia Carriers. Τα δύο θα ναυπηγηθούν από την HD KSOE, ενώ τα άλλα δύο από την Hanwha Ocean. Καθένα εκ των πλοίων θα διαθέτει μεταφορική ικανότητα 93.000 κ.μ., ενώ αναμένεται να παραδοθούν το 2027.
Την ίδια ώρα, αξίζει να αναφερθεί ακόμα μία πρωτοποριακή πρωτοβουλία με εστίαση στην αμμωνία και έντονο άρωμα ελληνικής ναυτιλίας. Τον Απρίλιο του 2023, η Green Ships του Ομίλου Αγγελικούση και η Chevron Shipping Company της Chevron Corporation ανακοίνωσαν ότι θα προβούν σε κοινή μελέτη προκειμένου να εξερευνήσουν τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας με δεξαμενόπλοια.
Όπως όλα δείχνουν, η θαλάσσια μεταφορά αμμωνίας είναι η νέα τάση που απασχολεί την ελληνική ναυτιλία. Το 2026 και το 2027, ο ελληνόκτητος στόλος θα υποδεχτεί τα πρώτα VLACs, ένα πλοίο που σαφώς έχει την προοπτική να αποδειχθεί ένα ακόμα ισχυρό χαρτί για τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας των Ελλήνων στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι.
Πηγή: naftikachronika.gr