Χίος, Κυριακή 18 Αυγούστου

Παγκόσμια ανησυχία για την ασφάλεια των πλοίων μετά την επίθεση σε Ομάν

Δείτε το Βίντεο
Πέμ, 13/06/2019 - 20:38

Αυξάνονται οι ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων τους που διαπλέουν τα Στενά του Χορμούζ μετά την επίθεση που δέχθηκαν τα δύο πλοία στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με την ένωση δεξαμενόπλοιων INTERTANKO. 

«Έπειτα από δύο επιθέσεις σε πλοία μελών μας σήμερα το πρωί, ανησυχώ πάρα πολύ για την ασφάλεια των πληρωμάτων μας που διαπλέουν τα Στενά του Χορμούζ», ανέφερε σε δήλωσή του ο Πάολο ντ'Αμίκο, πρόεδρος της INTERTANKO.

«Πρέπει να θυμόμαστε ότι περίπου το 30% του (διά θαλάσσης μεταφερόμενου) αργού πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά. Αν τα νερά καθίστανται επικίνδυνα, η προσφορά σε όλο τον Δυτικό κόσμο μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο».

Η INTERTANKO εκπροσωπεί το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου ανεξάρτητου στόλου δεξαμενόπλοιων.

Μετά την επίθεση στα δύο δεξαμενόπλοια στον Κόλπο του Ομάν, όπου σημειώθηκαν εκρήξεις και ξέσπασαν πυρκαγιές, άλμα σχεδόν 4% καταγράφεται στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. 

Το ένα τάνκερ που μετέφερε πετρέλαιο, σύμφωνα με ιρανικά μέσα ενημέρωσης, κινδυνεύει να βυθιστεί και το δεύτερο, που ήταν φορτωμένο με μεθανόλη, έχει υποστεί ζημιές.

Όπως μεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία, τα 21 μέλη του πληρώματος του τάνκερ Kokuka Courageous, με σημαία Παναμά, και 23 μέλη του πληρώματος του τάνκερ ΜΤ Front Altair, με σημαία των Νήσων Μάρσαλ, του νορβηγικού ομίλου Frontline, εγκατέλειψαν τα πλοία και έχουν μεταφερθεί σε ασφαλές σημείο.

Εκπρόσωπος της εταιρείας Frontline διέψευσε τα ιρανικά ΜΜΕ που μετέδωσαν ότι το Front Altair βυθίστηκε. «Υπάρχουν φωτογραφίες από ένα σκάφος διάσωσης που κάνει κύκλους γύρω από το πλοίο και το σκάφος δεν έχει βυθιστεί», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πατ Άνταμσον, επικαλούμενος την πιο πρόσφατη πληροφορία που είχε λάβει λίγα λεπτά νωρίτερα από την τεχνική διαχείριση του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δοθεί νωρίτερα στη δημοσιότητα, το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας.

Το δεξαμενόπλοιο δέχθηκε "επίθεση" σήμερα το πρωί καθώς έπλεε ανάμεσα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν, ενώ τρεις εκρήξεις σημειώθηκαν σε αυτό, ανακοίνωσαν επίσης οι ναυτιλιακές αρχές της Νορβηγίας, οι οποίες διευκρίνισαν ότι κανένα μέλος του πληρώματός του δεν τραυματίστηκε.

Την ίδια ώρα, η εταιρεία τεχνικής διαχείρισης του πλοίου International Tanker Management, ανακοίνωσε ότι τα αίτια των εκρήξεων στο πλοίο δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά.

Επίθεση στην ίδια ζώνη είχε στόχο κι άλλο δεξαμενόπλοιο, το Kokuka Courageous, σημείωσε η νορβηγική διεύθυνση ναυτιλιακών υποθέσεων στην ανακοίνωσή της.

Νωρίτερα, το τμήμα των Εμπορικών Επιχειρήσεων του βρετανικού Ναυτικού εξέδωσε προειδοποίηση για το περιστατικό με το Βασιλικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου να κάνει λόγο για μια κατάσταση που χρήζει «εξαιρετικής προσοχής» εν μέσω της έντασης στις σχέσεις Ουάσινγκτον και Τεχεράνης αλλά και στο περιθώριο της επίσκεψης του Ιάπωνα πρωθυπουργού στο Ιράν

«Το Ηνωμένο Βασίλειο και οι εταίροι του διερευνούν το περιστατικό», επισημαίνεται στην ανακοίνωση του βρετανικού Ναυτικού. 

Μάλιστα, ο υπουργός Εμπορίου της Ιαπωνίας ανακοίνωσε λίγη ώρα μετά τη γνωστοποίηση του περιστατικού ότι τα δύο τάνκερ μετέφεραν εμπόρευμα «ιαπωνικών συμφερόντων». 

Σε επικοινωνία του Reuters με αξιωματικό του 5ου στόλου των αμερικανικού πολεμικού Ναυτικού που έχει τη βάση του στο Μπαχρέιν, επιβεβαιώθηκε ότι τα δύο πλοία εξέπεμψαν σήματα κινδύνου στις 6.12 το πρωί το πρώτο και στις 7.00 το δεύτερο (τοπικές ώρες)

Πηγή: http://www.skai.gr.

Έλληνες και Κινέζοι παραμένουν κυρίαρχοι, αλλά με μειωμένες παραγγελίες
Σάβ, 17/08/2019 - 09:45

«Κράτει» στις νέες παραγγελίες πλοίων έκαναν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου οι Έλληνες και οι Κινέζοι εφοπλιστές. Τα δύο κράτη συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να κυριαρχούν στις νέες ναυπηγήσεις, ωστόσο τον προηγούμενο μήνα οι συνολικές τους παραγγελίες έφτασαν το 12% του συνόλου. 

Συνολικά πάντως η εικόνα των νέων παραγγελιών τον Ιούλιο ακολούθησε τους ρυθμούς των προηγούμενων μηνών, αποτυπώνοντας την απροθυμία των ναυτιλιακών εταιρειών να προσεγγίσουν τα ναυπηγεία. 

Ειδικότερα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, αναφέρει η Golden Destiny στο μηνιαίο report της, οι συνολικές νέες παραγγελίες έφτασαν τις 66. Αριθμός που μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του Ιουνίου (53), αλλά είναι μειωμένες σε ποσοστό 33% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (98). 

Όσον αφορά τη δραστηριότητα των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου αφορούσε την παραγγελία τεσσάρων δεξαμενόπλοιων συνολικής χωρητικότητας 546.000 τόνων και αξίας 224,2 εκατ. δολαρίων. Ένα μήνα πριν είχαν καταθέσει 12 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 αφορούσαν δεξαμενόπλοια, ενώ ένα χρόνο πριν είχαν κατατεθεί 18 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 ήταν για LNG carriers αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων. 

Σε χαμηλό τέμπο όμως κινούνται και οι Κινέζοι, αφού ναυτιλιακές εταιρείες από τη χώρα του μεταξιού κατέθεσαν επίσης παραγγελίες για τέσσερα δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 638.000 τόνων και αξίας (τα δύο εξ αυτών) 170 εκατ. δολαρίων. 

Πέρυσι τέτοια περίοδο είχαν «βάλει» εφτά παραγγελίες, ενώ τον προηγούμενο μήνα είχαν φτάσει τις οκτώ.

Η συνολική εικόνα
Τον έβδομο μήνα του έτους η συνολική εικόνα για τις νέες παραγγελίες, σύμφωνα με την Golden Destiny, διαμορφώθηκε στις 66, συνολικής χωρητικότητας 6,8 εκατ. τόνων και αξίας 3,6 δισ. δολαρίων. Ένα χρόνο πριν οι παραγγελίες για νέα πλοία που είχαν κατατεθεί έφταναν τις 98, ενώ κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουνίου τις 53.

Όσον αφορά τα ναυπηγεία, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, τα κινεζικά κέρδισαν τη ναυμαχία προσέλκυσης νέων συμβολαίων, με 29, συνολικής χωρητικότητας 4,36 εκατ. dwt και μερίδιο 44%. Ακολούθησαν οι Νοτιοκορεάτες με 18 και μερίδιο 27%, ενώ οι ιαπωνικές κλίνες κέρδισαν 16 συμβόλαια, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 24%.

Στο εξάμηνο
Με πτώση έκλεισε ο τομέας των νέων παραγγελιών πλοίων και στο εξάμηνο του 2019. Όπως έχει αναφέρει η Vessels Value, στα bulk carriers οι νέες ναυπηγήσεις είναι κατά 73% κάτω σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Αντίστοιχα και στα δεξαμενόπλοια η εικόνα είναι αρνητική, καταγράφοντας πτώση σε ποσοστό 47% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα σούπερ τάνκερ των VLCC οι νέες παραγγελίες είναι κατά 60% λιγότερες σε σχέση με πέρυσι.

Ανάλογη είναι η πτώση και στα containerships, κατά 49% κάτω σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2018, ενώ ακόμα και στα LNG carriers, παρά τη ζήτηση που έχει αναπτυχθεί, οι νέες παραγγελίες είναι μειωμένες κατά 39% συγκριτικά με πέρυσι.

Η ελληνική παρουσία
Σε ανάλογο ρυθμό βρίσκονται και οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών. Συνολικά οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κλείσει το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2019 33 νέα συμβόλαια, έναντι 95 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Από τις 33 νέες παραγγελίες, οι 21 αφορούν δεξαμενόπλοια, οι 10 πλοία LNG και μία μόνο φορτηγό πλοίο, ενώ δεν έχει καταγραφεί καμία παραγγελία για containerships.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα LNG carriers τους τελευταίας 18 μήνες έχουν κατατεθεί συνολικά 100 νέες παραγγελίες για LNG carriers, από παλιούς αλλά και από νέους παίκτες, ενώ μόνο το 2018 οι παραγγελίες που κατατέθηκαν τελικά έφτασαν τις 77. Τα πλοία αυτά θα κοστίσουν σύμφωνα με την αναφορά των Clarksons 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Όπως επισημαίνεται από τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο, η κατακόρυφη άνοδος στις νέες παραγγελίες οφείλεται στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα και τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα ΥΦΑ.

Στο παιχνίδι των νέων ναυπηγήσεων οι Έλληνες φαίνεται να είναι οι κυρίαρχοι. Μπορεί στον εν ενεργεία στόλο οι Ιάπωνες να ελέγχουν το 20% και οι Έλληνες το 16%, αλλά στο βιβλίο παραγγελιών το 42% αφορά ελληνικές παραγγελίες.  

 

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr