«Η Χίος έχει έναν αναξιοποίητο πλούτο από βυζαντινά μνημεία και μοναστήρια πολλά από τα οποία ούτε εμείς οι Χιώτες δεν τα γνωρίζουμε καλά καλά. Πόσοι από εσάς έχετε ποτέ επισκεφθεί από μέσα την Παναγία Κρήνα ή την Παναγία Σικελιά; Ελάχιστοι. Πόσοι γνωρίζετε την Παναγία Αγρελωπούσαινα έξω από την Καλαμωτή; Μετρημένοι στα δάκτυλα» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Επιπλωμένων Δωματίων - Διαμερισμάτων και Τουριστικών Επιπλωμένων Κατοικιών Χίου σημειώνοντας:
«Γνωρίζετε ότι απαιτούνται 10 πολιτιστικά κριτήρια για να δοθεί ο τίτλος Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ ανάμεσα τους «να αποτελεί αριστούργημα της ανθρώπινης δημιουργικής διάνοιας», «να επιδεικνύει σημαντικές ανθρώπινες αξίες για μακρά περίοδο χρόνου» και «να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα τύπου αρχιτεκτονικού συνόλου που απεικονίζει σημαντική ή σημαντικές φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας»; Η Χίος έχει την τιμή να διαθέτει ένα τέτοιο μνημείο την Νέα Μονή και είναι ένα από τα 18 μνημεία που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία που υπάρχουν στην Ελλάδα αλλά σύνδεση με το ΚΤΕΛ δεν υπάρχει...
Υπάρχουν και άλλοι ναοί και μοναστήρια όπως οι Άγιοι Απόστολοι στο Πυργί, η Μονή Μουνδών, ο Άγιος Μηνάς, η Αγία Μαρκέλλα, οι Άγιοι Πατέρες, ο ναός του Αγίου Γεωργίου Συκούση, ο ναός της Παναγιάς Αγιογαλούσαινας, η λίστα είναι ατελείωτη.
Δυστυχώς λίγα από τα μνημεία μας αξιοποιούνται και σε πολύ μικρό βαθμό. Έχουμε έναν θησαυρό σε «χειμερία νάρκη» αλλά φταίμε και εμείς οι ίδιοι που ζούμε σε αυτόν τον τόπο που καταρχήν δεν έχουμε ενδιαφερθεί να ανακαλύψουμε όλα τα μνημεία του νησιού που είναι τεράστιας πολιτιστικής αξίας.
Η τελευταία εκδήλωση του Συλλόγου αυτόν τον σκοπό είχε. Να αναδείξουμε τις τρεις Παναγιές που χρονολογούνται από την βυζαντινή περίοδο (Κρήνα, Σικελιά, Αγρελωπούσαινα) μέσω της προβολής του βίντεο στα ΜΜΕ και να αφυπνισθεί η χιακή κοινή γνώμη. Εάν ξέραμε τι έχουμε θα είμασταν πιο ευαισθητοποιημένοι και θα ζητάγαμε να αναδειχθούν περισσότερο και να είναι προσβάσιμα δηλαδή ανοικτά κατόπιν των απαραίτητων ενεργειών. Πως θα γίνει πρακτικά αυτό; Σε ότι αφορά την επίσκεψη σε Παναγία Κρήνα και Παναγία Σικελιά με την καθιέρωση ενός δρομολογίου πούλμαν με ξεναγό που να συνδυασθεί και με τους Αγίους Αποστόλους Πυργίου. Έχει δοθεί ως πρόταση στον Δήμο Χίου. Για την Νέα Μονή που έγινε αναφορά πιο πάνω να υπάρξει σύνδεση με υπεραστικό ΚΤΕΛ για να μπορούν και οι τουρίστες που δεν έχουν αμάξι να την δουν (μία από τις προτάσεις που έχουμε κάνει προς την Περιφέρεια από αρχές Νοεμβρίου σε σχέση με τα υπεραστικά δρομολόγια του ΚΤΕΛ).
Στην Μονή Μουνδών, με τις υπέροχες αγιογραφίες της, δεν θα φτάσει σχεδόν ποτέ ένας τουρίστας διότι πολύ απλά καταρχήν δεν γνωρίζει για την ύπαρξη της και δεύτερον δεν γνωρίζει πως θα μπει μέσα εκτός εάν επισκεφθεί τα Διευχά και το ζητήσει από τους κατοίκους του. Στο tripadvisor 4 κριτικές μόλις υπάρχουν για την Μονή Μουνδών (αυτό μας δείχνει ότι δεν υπάρχει στον τουριστικό χάρτη) και όλες λένε το ίδιο πράγμα «είναι εγκαταλειμμένη και ότι είναι κρίμα να αφήνονται τέτοια μνημεία να καταστρέφονται». Επίσης στα Μεστά για το ξύλινο τέμπλο στην παλιά εκκλησία δεν θα μάθουν ποτέ για την ύπαρξη του οι επισκέπτες μας και το ίδιο περίπου ισχύει και για το άλλο ξύλινο τέμπλο στο Άγιο Γάλας.
Με βάση τα στοιχεία του World Religious Travel Association, περίπου 300 εκατ. άνθρωποι ταξιδεύουν κάθε χρόνο σε θρησκευτικούς τόπους, πραγματοποιώντας 600εκατ. προσκυνηματικές περιηγήσεις. Τα νούμερα αυτά αντιστοιχούν στο περίπου ένα τέταρτο των διεθνών αφίξεων τουριστών ενώ ο ετήσιος τζίρος ξεπερνά τα 15 δις. δολάρια.
Πέραν των παραπάνω αναφερθέντων ενεργειών (δρομολογήσεις πούλμαν, ξεναγήσεις) η αυτοδιοίκηση θα πρέπει να προωθήσει τον θρησκευτικό τουρισμό μέσω δράσεων προώθησης και προβολής αυτής της μορφής τουρισμού κάτι το οποίο άλλωστε το επιδιώκουν πολλοί δήμοι ανά την Ελλάδα.
Τελειώνοντας να αναφέρουμε το παράδειγμα της Πάτμου η οποία έχει κερδίσει την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα για τον προσκυνηματικό τουρισμό και αυτό αποτυπώνεται από την αυξημένη επισκεψιμότητα των ξένων επισκεπτών. Στο ζενίθ φιλοξενεί ημερησίως 18000 επισκέπτες. Ως τουριστικός προορισμός διαφέρουμε σε σχέση με την Πάτμο αλλά σε θρησκευτικά μνημεία δεν υστερούμε, τουναντίον και έχουμε όλα τα εφόδια για να προσελκύσουμε τουριστικές αγορές αρκεί να επενδύσουμε και σε αυτήν την μορφή τουρισμού μέσω της αναδείξεως των θρησκευτικών μας μνημείων και μοναστηριών».