Εννοείται... κατά των Πρότυπων Γυμνασίων ο Σύλλογος Δασκάλων

Ανακοίνωση του Συλλόγου Δασκάλων και ΝηπιαγωγώνΧίου
Τετ, 27/11/2024 - 06:05

Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου στέκεται μαζί με τους συναδέλφους του 1ου Γυμνασίου Χίου, που δικαιολογημένα αγωνίζονται ενάντια στη μετατροπή του Σχολείου τους σε «Πρότυπο». Ενώνουμε τη φωνή μας μαζί τους, μαζί με όλους τους συναδέλφους, τους γονείς των μαθητών μας για την υπεράσπιση των Σχολείων μας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από την κατηγοριοποίηση, τον ανταγωνισμό και την υποβάθμιση. Άμεσα η ΕΛΜΕ Χίου να πάρει θέση στο πλευρό των εκπαιδευτικών. Οι συνάδελφοι έχουν δίκιο!

Η προσπάθεια μετατροπής των σχολείων σε Πρότυπα συνδέεται με τη γενικότερη διαχρονική αντιεκπαιδευτική πολιτική της πολυκατηγοριοποίησης, της δημιουργίας σχολείων πολλών ταχυτήτων. Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση για όλα τα σχολεία ανεξάρτητα από την περιοχή, τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, τη σύνθεση μαθητικού πληθυσμού.

Τα «Πρότυπα» σχολεία σύμφωνα με το νόμο αφορούν την «…καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας…» , γι’ αυτό η επιλογή των μαθητών γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή με κλήρωση στο Δημοτικό. Είναι απαράδεκτο η εκπαιδευτική διαδικασία να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αντί στόχος να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου ανεξαιρέτως όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια, οι οποίες δεν δίνονται.

Τα περιβόητα «μαθησιακά αποτελέσματα» στα Πρότυπα σχολεία, για τα οποία μιλούν (μεγαλύτερα ποσοστά εισαγωγής στα Πανεπιστήμια), δεν είναι άσχετα με το γεγονός ότι έχει γίνει προεπιλογή των μαθητών με εξετάσεις. Μήπως όμως στα Πρότυπα σχολεία δεν πληρώνουν οι γονείς ακόμα περισσότερα χρήματα στα φροντιστήρια;

Η χρηματοδότηση των Προτύπων όπως και των Πειραματικών θα γίνεται «από δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, επιχορηγήσεις από άλλες πηγές», «επισημοποιώντας» έτσι την εμπλοκή χορηγών, απαλλάσσοντας το κράτος από την ευθύνη λειτουργίας αυτών των σχολείων.

Την ίδια στιγμή, οι εκπαιδευτικοί θα είναι «υψηλών προσόντων», θα τοποθετούνται όχι με οργανική θέση, αλλά με θητεία και θα αξιολογούνται διαρκώς στα πρότυπα των «Αρίστων», κάθε χρόνο με κριτήρια «…το βαθμό συμμετοχής στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου, την αποδοτικότητα (!) των μαθητών στις δράσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια προγραμματισμού δράσεων και εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου…»,  διαδικασία που θα περιλαμβάνει και συνέντευξη!!! Οι νυν υπηρετούντες συνάδελφοι χάνουν τις οργανικές τους θέσεις, ενώ στην πράξη αμφισβητείται γενικά η οργανικότητα, η σταθερή και μόνιμη εργασία. Το υπάρχων εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων που θα μετατραπούν σε Πρότυπα ή/και Πειραματικά για την Πρωτοβάθμια θα έχει μια «περίοδο χάριτος» για να προσαρμοστεί, να «αυτομορφωθεί» και να μπει στην παρέα των «λίγων και εκλεκτών», αλλιώς θα χάσει και αυτό την οργανική του θέση. Αν αξιολογηθείς θετικά, μπορεί και να μείνεις (άρθρο 20, παρ. 4). Αν όχι, πας σε άλλο σχολείο,  όχι σε ΠΠΣ (άρθρο 20, παρ. 6), αλλά σε ένα από … “αυτά”, τα … “κανονικά”…

Η εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν είναι ο έλεγχος και οι βαθμοί των εξετάσεων, αλλά είναι η ολόπλευρη μόρφωση - γνώση για τους μαθητές, η ομαλή κοινωνικοποίησή τους, η διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων με κριτήριο την κοινωνική πρόοδο και ευημερία. Το παιδαγωγικό έργο δεν μπορεί να μετρηθεί με δείκτες και κουτάκια!!!  

Μια τέτοια εξέλιξη ειδικά σε ένα τόπο όπως η Χίος, με συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά θα υποβάθμιζε πολύ γρηγορότερα το σύνολο των σχολείων, γι’ αυτό και αφορά τους πάντες! Θα σήμαινε ανακατανομή του μαθητικού δυναμικού, κατάργηση των γεωγραφικών ορίων, θα άνοιγε το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Αυτό είναι το λεγόμενο «Ανοικτό και αυτόνομο σχολείο» στο οποίο οδηγεί η «Αξιολόγηση», και υπηρετείται μέσα και από αυτά τα σχολεία. «Αξιολόγηση» που απορρίπτει για χρόνια μαζικά ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή.

Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να δυναμώσουν, από κοινού με τους γονείς, τον αγώνα για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, για την ικανοποίηση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των παιδιών του λαού μας. Να μην προχωρήσει η μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Χίου σε «Πρότυπο». Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών, θα κάνει ό,τι είναι δυνατό ώστε όλοι μαζί να αποτρέψουμε αυτά τα σχέδια υποβάθμισης!

 

Σχετικά Άρθρα