Ένα πλέγμα προτάσεων για τις παρεμβάσεις στον αστικό ιστό του νησιού μας, παρουσίασε ο δημοτικός συνδυασμός «Χίος Μπροστά» στο πλαίσιο παρουσίασης των προγραμματικών θέσεων .
Οι προτάσεις μας για τη στρατηγική βελτίωσης της αστικής περιοχή της Χίου (αλλά και των οικισμών) στηρίζονται σε καλές πρακτικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην ανάπτυξη της λειτουργίας της πόλης και τη βελτίωση της κινητικότητας., ανέφερε ο επικεφαλής του συνδυασμού Γιάννης Καραβασίλης.
Η παρουσίαση έγινε από τους Σταμάτης Σαραντινό, που παρουσίασε τους τρεις βασικούς πυλώνες, τις βασικές προϋποθέσεις για να πετύχουν οι όποιες παρεμβάσεις, τον Χρήστο Καραχάλιο που αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που προτείνονται να γίνουν σε βάθος χρόνου, και τον Γιώργο Αγιωργούση που παρουσίασε τις προτάσεις για έργα που μπορούν να γίνουν άμεσα, με χρηματοδότηση στην τρέχουσα χρηματοδοτική περίοδο.
Ακολουθούν αναλυτικά οι τοποθετήσεις :
Γιάννης Καραβασίλης
Συνεχίζοντας την παρουσίαση των προγραμματικών θέσεων μας, σας καλέσαμε σήμερα για να παρουσιάσουμε ένα πλέγμα προτάσεων για τις παρεμβάσεις στον αστικό ιστό του νησιού μας.
Εισαγωγικά σημειώνω ότι αναφερόμαστε στις αστικές παρεμβάσεις, καθώς αποτελούν ιδίως στο ΕΣΠΑ, ειδικό κεφάλαιο χρηματοδότησης. Προφανώς και αντίστοιχες παρεμβάσεις μπορούν να γίνονται στα χωριά μας με διαμορφώσεις και επαναδιαμορφώσεις πλατειών, τις παιδικές χαρές, την αξιοποίηση των χώρων που δεν λειτουργούν πλέον σχολεία, των αύλειων χώρων των υφιστάμενων σχολείων κλπ. Πολλά από αυτά τα είχαμε συμπεριλάβει και στο πρόγραμμά μας το 2019 και εξακολουθούν να ισχύουν
Είναι επιλογή μας να ανοίξουμε την προγραμματική συζήτηση, το κάνουμε και με τις παρεμβάσεις μας αυτές, ώστε να γνωρίζουν οι δημότες τι λέμε. Προεκλογικά θα ακουστούν πολλά. Εξ αυτών κάποια μεγαλεπίβολα. Κάποιοι έχουν εθιστεί στο να ονομάζουν έργα που δεν γνωρίζουν ούτε το εάν, ούτε το πώς θα γίνουν. Τα ονομάζουν και μετά φταίνε όλοι οι άλλοι που δεν υλοποιούν τις φαντασιώσεις τους!
Κατά τη διάρκεια της παρουσία μας στο Δημοτικό Συμβούλιο καταθέσαμε σειρά προτάσεων. Σημειώνω τα θέματα της ασφάλειας των σχολείων. Το θέμα των εγκαταλελειμμένων και ετοιμόρροπων κτιρίων. Το θέμα της σχολικής στέγης. Της μεταφοράς των φυλακών εκτός αστικού ιστού. Της οδικής ασφάλειας (με αφορμή τις νησίδες στο νοσοκομείο). Των παράνομων επεμβάσεων στον αιγιαλό ( Ιούλιος του 2020). Για να αναφέρω μόνο ορισμένα που σχετίζονται με τη σημερινή παρουσίαση. Δυστυχώς η παρούσα Δημοτική Αρχή σφύριζε αδιάφορα και πιπιλάει ακόμη τη μαστίχα της υπονόμευσης, αντί να αξιοποιεί τις προτάσεις μας. Αλλά οι δημότες γνωρίζουν πλέον καλά ότι έχουμε τη χειρότερη δημοτική αρχή που δεν μπορεί να υλοποιήσει ούτε τα πλέον ώριμα έργα και εμφανίζει ως «επανάσταση» τα μέτρα άσφαλτο του στρώνει.
Ο αστικός ιστός της Χίου ξεκινά από το Βροντάδο και πρακτικά φτάνει μέχρι τα Θυμιανά. Σε αυτό το τμήμα ζει το 65% του πληθυσμού του νησιού, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή.
Οι παρεμβάσεις σε αυτόν οφείλουν να εντάσσονται σε έναν ενιαίο σχεδιασμό, ο οποίος να έχει συμφωνηθεί και να υλοποιείται. Δυστυχώς μέχρι σήμερα έχουμε αποσπασματικές παρεμβάσεις, χωρίς ενιαία συνοχή και πολλές φορές αντιφατικές.
Κάνουμε για παράδειγμα αντικατάσταση πλακών στα πεζοδρόμια και δεν ασχολούμαστε εάν το πεζοδρόμιο οδηγεί στο πουθενά ή εάν στο τέλος της αντικατάστασης δεν υπάρχει πεζοδρόμιο.
Οι προτάσεις μας για τη στρατηγική βελτίωσης της αστικής περιοχή της Χίου (αλλά και των οικισμών) στηρίζονται σε καλές πρακτικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην ανάπτυξη της λειτουργίας της πόλης και τη βελτίωση της κινητικότητας.
Σταμάτης Σαραντινός
Ο αστικός ιστός εμφανίζει προβλήματα που όλοι μας αντιμετωπίζουμε καθημερινά σε αυτό που ονομάζουμε δημόσιο αστικό χώρο. Από την κίνηση των πεζών. Από τους ανύπαρκτους ποδηλατόδρομους. Τις ανύπαρκτες περιπατητικές διαδρομές. Τους χώρους στάθμευσης και της κίνησης των αυτοκινήτων έως τα πάρκα και τις πλατείες ή τους χώρους αναψυχής/άθλησης. Μία ματιά γύρω μας αναδεικνύει τα προβλήματα που όλοι μας ζούμε καθημερινά, όταν κάνουμε τη βόλτα μας, κινούμαστε με το παιδί μας. Και ακόμη χειρότερα για τα ΑμΕΑ που μπορούν να κινηθούν με ιδιαίτερη δυσκολία.
Αυτό χρειάζεται να το αλλάξουμε. Είναι και αναγκαίο και εφικτό.
Επί της αρχής προτείνουμε 3 βασικούς πυλώνες:
Πρώτον, να γίνει ένας συνολικός σχεδιασμός. Συμφωνημένος μετά από διαβούλευση, ο οποίος να μπορεί να υλοποιηθεί.
Η Χίος χρειάζεται άμεσα προγραμματισμό και λογική καθολικής αντιμετώπισης.Βασική αρχή: μια και ενιαία πόλη.
Δεν μπορεί να υλοποιείς αποσπασματικά έργα χωρίς είναι ενταγμένα σε μια ενιαία μελέτη κινητικότητας για όλη την πόλη. Φτιάχνει κανείς πεζοδρόμια, εκεί που πιθανά θα βάλει αύριο έναν ποδηλατόδρομο. Αυτό γιατί δεν μπορεί να προβλεφθεί; Πόσο δύσκολο είναι;
Δεύτερος πυλώνας: Να υπάρχει στιβαρή διοικητική μέριμνα για αυτό. Προτείνουμε σε επίπεδο υπηρεσιών του Δήμου, υπό το Γενικό Γραμματέα, να υπάρξει ομάδα που να ασχολείται με το σχεδιασμό, την υλοποίηση, την παρακολούθηση των έργων, την αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων και την εξεύρεση καλών πρακτικών.
Παράλληλα σημειώνουμε ότι ήδη έχουν αναπτυχθεί πρωτοβουλίες σε επίπεδο συνεργασίας δήμων προς αυτή την κατεύθυνση. Χρειάζεται να εξετάσουμε τη συμμετοχή του Δήμου σε αυτές. Η παρούσα δημοτική αρχή μάλλον το αγνοεί και επιχειρεί με πολυδάπανα σχέδια όπως ο ΑΟΤΑ, όχι να λύσει προβλήματα αλλά να μοιράζει συμβάσεις. Υπάρχουν δίκτυα δήμων που ενημερώνουν για χρηματοδοτικά εργαλεία, παρέχουν τεχνική υποστήριξη, και προετοιμάζουν φακέλους ακόμη και για προγράμματα απευθείας χρηματοδοτήσεων από την ΕΕ.
Η ομάδα αυτή σε επίπεδο των υπηρεσιών που Δήμου να έχει ως προτεραιότητα το σχεδιασμό, την παρακολούθηση, την εξεύρεση καλών πρακτικών, χρηματοδοτικών εργαλείων και παρακολούθησης των έργων.
Και επιπλέον με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλιστεί και η συνέχεια των έργων με την ισχυροποίηση των υπηρεσιών του δήμου.
Η τρίτη προϋπόθεση είναι η ικανότητα να υλοποιούνται τα έργα. Η παρούσα δημοτική αρχή κάθε άλλο παρά έχει αποδείξει ότι έχει την ικανότητα. Ακόμη και ώριμα σχέδια από την προηγούμενη δημοτική αρχή έχει τεράστια αδυναμία να τα υλοποιήσει. Δεν έχει ούτε την ικανότητα, ούτε τη γνώση. Τι να πρωτοθυμηθούμε. Τη Χρήστου που εδώ και έναν χρόνο τελειώνει; Το αντιπλημμυρικό του Καλοπλύτη που το υπονόμευσε και διασώθηκε από τις «κακές» αντιπολιτεύσεις. Είναι μακρύς ο κατάλογος της ανικανότητας.
Εάν δούμε τι γίνεται γύρω μας από τα Τρίκαλα, που αποτελούν ένα πρότυπο για πολλούς, έως τις άλλες καλές πρακτικές και παραδείγματα άλλων πόλεων που σε διάφορους τομείς πρωτοπορούν.
Οι δύο πρώτες προϋποθέσεις είναι ουσιαστικές αλλαγές ώστε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση να αποκτήσει συνέχεια και συνέπεια και η τρίτη αντιμετωπίζει στο μέτρο του δυνατού τις συνέπειες μιας κακής και ανίκανης δημοτικής αρχής.
Χρήστος Καραχάλιος
Στο πλαίσιο που προαναφέρθηκε οι προτάσεις μας στηρίζονται σε καλές πρακτικές, στα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν ειδικότερα στο ΕΣΠΑ και ανταποκρίνονται στην κοινή λογική.
Σε επίπεδο μακροχρόνιου σχεδιασμού η στόχευση αφορά σε παρεμβάσεις που να κάνουν τη διαφορά, να μετατρέπουν την πόλη σε πραγματικά βιώσιμη για όλους. Προφανώς είναι δύσκολο να γίνουν ιδιαίτερα δραστικές παρεμβάσεις όταν ο δημόσιος χώρος έχει ήδη έχει στρεβλωθεί αλλά μπορούν να υπάρξουν παρεμβάσεις με σαφή προσανατολισμό βελτιώσεων
Στο επίπεδο του μακροχρόνιου σχεδιασμού προτείνουμε:
Ανατολικό μέτωπο. Πολλές φορές έχει τεθεί το θέμα και σταθερά βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο. Είτε προμελέτες, είτε σημειακές μελέτες.Είχε γίνει και μεγάλη διαφήμιση για εκ νέου μελέτη από την παρούσα δημοτική αρχή. Κανείς δεν γνωρίζει που βρισκόμαστε. Η πρόταση για διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό θα πρέπει να επανεξεταστεί. Στα πολεοδομικά σχέδια υπάρχουν προβλέψεις. Απαιτείται ένα ενιαίο σχέδιο που να προβλέπει τις επιμέρους παρεμβάσεις, που θα υλοποιούνται.
Ταμπάκικα, χρειάζεται να μελετηθεί και να υλοποιηθεί μία σοβαρή παρέμβαση που να αποδώσει χώρο και λειτουργίες στους δημότες.
Η όποια παρέμβαση εδώ δεν μπορεί να είναι παρά προϊόν συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο, τους ιδιώτες και το Δήμο.
ΝΟΧ, προχωρούν τα σχετικά θέματα και ο Δήμος οφείλει να γίνει συμπαραστάτης στην προσπάθεια. Να μην είναι εμπόδιο, αλλά επιταχυντής.
Στο ίδιο πλαίσιο χρειάζεται να δούμε συνολικά την ανάπλαση της ΜπέλαΒίστα και με την εξέλιξη του MasterPlan του λιμανιού. Και αυτό γιατί σίγουρα οι 2 από τις 3 λειτουργίες που προαναφέρθηκαν θα είναι εκεί στον ίδιο χώρο, ενώ και το masterplan του λιμανιού προβλέπει και εκεί παρεμβάσεις. Άρα η λογική επιβάλει ενιαία αντιμετώπιση.
Ομηρικό Κέντρο. Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να δούμε και τη δημιουργία του Ομηρικού Κέντρου (που και αυτό έχει πελαγοδρομεί) με παρεμβάσεις στη Δασκαλόπετρα που να αναβαθμίζουν τις λειτουργίες της περιοχής.
Εγκαταλελειμμένα κτίρια…… το είχαμε θέσει τόσο από την πλευρά της ασφάλειας, όσο και των αναπλάσεων. Δεν εισακουστήκαμε και χάθηκαν 2 χρόνια. Μαζί με τα 2 χρόνια χάθηκαν και ευκαιρίες χρηματοδότησης. Το επαναφέρουμε στο δημόσιο διάλογο. Ο Δήμος Αθηναίων έχει κάνει σοβαρά βήματα. Πρόσφατα στον Πειραιά υπήρξαν 2 κατεδαφίσεις. Η εμπειρία από το Δήμο Αθηναίων μπορεί να εφαρμοστεί και σε εμάς. Είναι ένα από τα θέματα που ακόμη και εάν δεν υπάρξει νομοθετική παρέμβαση που να απλοποιεί τις διαδικασίες, μπορούν να γίνουν πολλά. Είναι θέμα και ασφάλειας και δημόσιου χώρου.
Αναπλάσεις όψεων κτιρίων. Δημιουργία και υλοποίηση σχετικού προγράμματος την αναβάθμιση των όψεων των κτιρίων. Αυτό μπορεί να γίνει και σε επίπεδο δήμου.
Πεζοδρομήσεις: Θα πρέπει να στοχεύσουμε στην ενοποίηση των υφιστάμενων πεζόδρομων προκειμένου να αποτελούν ένα ενιαίο δίκτυο.
Αντίστοιχο προγραμματισμό για την ενοποίηση χώρων από λειτουργίες που θα αποκτήσουν, για παράδειγμα ο άξονας Μαρίνα – Ταμπάκικα – Κάστρο - Κέντρο Πόλης – Λιμάνι
Μελετημένες παρεμβάσεις για νέες πεζοδρομήσεις και υλοποίησή τους σε βάθος χρόνου καθώς πλέον χρειάζεται τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου εάν δεν προβλέπονται.
Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, με χρήση κυκλικών κόμβων, αξιοποίηση των δημοσίων μέσων μεταφοράς, του ποδηλάτου και εξασφάλισης θέσεων πάρκινγκ. Για τους κυκλικούς κόμβους σημειώνουμε όχι έχουν να κάνουν με πεζούς, ποδηλάτες και αυτοκίνητα. Θεωρούνται 30% περισσότερο ασφαλείς από τα φανάρια και τις διασταυρώσεις με STOP ως προς τα τροχαία ατυχήματα. Ήδη γίνεται προσπάθεια εισαγωγής στην ελληνική νομοθεσία προδιαγραφών άλλων κρατών.
Θέλουμε να δώσουμε έμφαση στην άνετη και ασφαλή κυκλοφορία των πεζών. Στην ήπια και ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων. Η κύρια στόχευση όλων των παρεμβάσεων είναι ο συνεχής, σταθερός ρυθμός για όλους, πεζούς, ποδηλάτες και οδηγούς.
Ξεχωριστοί στόχοι είναι οι αναπλάσεις δημοτικών κτιρίων ώστε ειδικότερα οι λειτουργίες του δήμου να καταστούν με μηδενικό αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα.
Επιπλέον, οι ίδιες οι λειτουργίες του δήμου να εντάξουν τεχνολογίες πληροφορικής που να διευκολύνουν τη ζωή των δημοτών όχι μόνο με την αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων αλλά και στη διευκόλυνση της αξιοποίησης του δημόσιου χώρου.
Γιώργος Αγιωργούσης
Εκτός του συνολικού σχεδιασμού, του πλαισίου που κινούνται οι παρεμβάσεις και των μεγάλων παρεμβάσεων που οφείλουμε να εκκινήσουμε με σοβαρότητα και συνέχεια, σας παρουσιάζουμε και τις προτάσεις μας για τις μεσοπρόθεσμες και άμεσες παρεμβάσεις.
Οι προτάσεις μας αυτές μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα τρέχοντα προγράμματα όπως το ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου.
Συγκεκριμένα:
Ανάπλαση των χώρων γύρω από τον Κήπο. Την ανάπλαση του κήπου, όποτε ολοκληρωθεί, θα πρέπει να ακολουθήσει η ανάπλαση γύρω από τον κήπο. Εδώ δεν πρέπει να είναι μία λογική αντικατάστασης πλακών. Χρειάζεται να δούμε και τυχόν κυκλοφοριακές παρεμβάσεις ή μικρές παρεμβάσεις στη στάθμευση, προκειμένου περισσότερος χώρος να αποδοθεί σε πεζούς και ποδηλάτες.Να ενοποιήσουμε λειτουργικά τους υφιστάμενους πεζόδρομους και την Απλωταριά. Να υλοποιηθούν παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των στενών γύρω από τον Κήπο.
Σε συνεργασία με την αρχαιολογική υπηρεσία η δημιουργία παρεμβάσεων στο χώρο του Κάστρου. Για την Τάφρο έχουμε ήδη καταθέσει μία αρχική πρόταση.
Από όσο γνωρίζουμε η αρχαιολογική υπηρεσία έχει προβεί σε σχεδιασμούςπου σε συνεργασία με το Δήμο μπορούν να υλοποιηθούν
Η δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών που θα αναδεικνύουν τον πλούτο του αστικού ιστού της Χίου. Σε αυτό καθοριστική σημασίας μπορεί να είναι και αντίστοιχες διαδικτυακές εφαρμογές.
Η αναζωογόνηση της ζωής στη γειτονιά με τη δημιουργία δικτύου κοινόχρηστων χώρων (από τα πάρκα τσέπης μέχρι μικρές παιδικές χαρές, αξιοποίηση των σχολικών αυλών όπου είναι δυνατό κλπ). Ουσιαστικά να διαμορφωθούν ας τα ονομάσουμε τα «πάρκα της γειτονιάς» όπου δρόμοι, μικρές πλατείες ή και παιδικές χαρές να μετατραπούν σε πράσινους μικρούς πολυχώρους. Στόχος είναι η γειτονία να αποκτήσει και πάλι την αξία της. Στις πυκνοδομημένες περιοχές η έμφαση είναι στους θύλακες πρασίνου. Στις αραιοδομημένες και σε χώρους δράσεων και ποιοτικής ενασχόλησης.
Επιτέλους θα πρέπει να αποκτήσουμε ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων.Ο ποδηλατόδρομος από την Πόλη μέχρι τον Κάμπο έχει ήδη προταθεί και δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο σε κάποια τμήματα, ώστε να δείξουμε ότι κάτι κάνουμε. Είναι η ώρα της υλοποίησης. Έχει διπλό ρόλο, αφενός της διασύνδεσης, της απόδοσης χώρου στους ποδηλάτες και τους πεζούς, αλλά και της πολιτιστικής ανάδειξης του Κάμπου. (Αυτά ως σχεδιασμός εκκρεμούν από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Πιθανότητα ενόψει του νέου ΠΕΠ να τα ακούσουμε και πάλι, αλλά η ανικανότητα της δημοτικής αρχής είναι το πρόβλημα στην υλοποίηση)
Η περίφημη Βόρεια Φάρκαινα που επίσης για 4 χρόνια φυτοζωεί καθώς δεν μπορεί να επιλύσει η δημοτική αρχή ένα τυπικό πρόβλημα. Και αυτή θα ανακοινωθεί και πάλι προεκλογικά, αλλά 4 χρόνια πέρασαν άσκοπα.
Ρεξ, αφού μελετήσαμε τη μελέτη. Έχει έρθει η ώρα της ένταξης καθώς αποτελεί ένα ώριμο έργο. Και πάλι καθυστερημένη η δημοτική αρχή. Και αυτό θα το χρησιμοποιήσει προεκλογικά, αλλά το μόνο που θα κάνει είναι να αναδείξει την ανικανότητά της.
Το νεοκλασικό της Απλωταριάς έχει έρθει η ώρα να ενταχθεί και να υλοποιηθεί, αντί να βάζουμε ενισχυμένες προστασίες για να μην πέσει στο κεφάλι των περαστικών;
Η αξιοποίηση του χώρου του παζαριού είτε με τη δημιουργία ανοικτής αγοράς, είτε με τη δημιουργία χώρου αναψυχής
Η ανάπλαση της «φτωχιάς» προκυμαίας
Η αξιοποίηση του χώρου στο κολυμβητήριο με αθλητικές εγκαταστάσεις, πέραν του ίδιου του κολυμβητηρίου και της λειτουργίας και της καταδυτικής πισίνας
Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για τις θέσεις στάθμευσης, για τον έλεγχο και για την ενημέρωση.(Σημειώνουμε ότι προτείναμε στο Δημοτικό Συμβούλιο μέρος από τα πρόστιμα για την παράνομη στάθμευση να τροφοδοτούν έναν κοινωνικό κουμπαρά, ο οποίος να καλύπτει ανάγκες συμπολιτών που δεν μπορούν, πχ την πληρωμή του ρεύματος ή του νερού)
Ειδικό πρόγραμμα ενημέρωσης για τις θέσεις στάθμευσης ΑμΕΑ προς τα ΑμΕα για να γνωρίζουν που υπάρχει άμεσα θέση
Η μετατροπή όλων των δημοτικών κτιρίων σε φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια και τελικά μηδενικού αποτυπώματος διοξειδίου του άνθρακα.
Η αξιοποίηση των αύλειων χώρων των σχολείων με ουσιαστική αναβάθμιση ως χώρων που μπορούν να ικανοποιήσουν ανάγκες της γειτονιάς αλλά και ως οργανωμένων χώρων άθλησης. Μπορεί να μία παρέμβαση να ικανοποιηθούν πολλαπλοί στόχοι: Και η ασφάλεια των μαθητών. Και η ξεκούραση τους και το παιχνίδι τους στο διάλειμμα και η αξιοποίηση από τη γειτονιά και η δραστηριότητα των αθλητικών συλλόγων.
Η δημιουργία «έξυπνων διαβάσεων» με τη χρήση νέων τεχνολογιών.
Η βελτίωση της εικόνας της πόλης στους χώρους των κάδων απορριμμάτων (είτε με υπογειοποίηση, είτε με άλλες παρεμβάσεις που να μειώνουν την όχληση)
Αναπλάσεις πεζοδρομίων οι οποίες όπου είναι εφικτό να περιλαμβάνουν μεταβολές και στα γεωμετρικά και ποιοτικά τους χαρακτηριστικά.
Η δημιουργία των έξυπνων στάσεων για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η ανάπτυξη συστημάτων τηλεματικής για τις αστικές συγκοινωνίες
Η δημιουργία ψηφιακού πάρκου για τους νέους με παιχνίδια επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας
Και προφανώς δεν χρειάζεται να αναφέρουμε την ανάγκη συντήρησης των υφιστάμενων παιδικών χαρών και της συνεχούς προσπάθειας αναβάθμισή τους. Τη δημιουργία προγράμματος φυτεύσεων και συντήρησης των υφιστάμενων χώρων.
Και τέλος, μα όχι τελευταίο, την ανάπτυξη με κάθε δυνατό τρόπο των προσβάσεων των ΑμΕΑ για να μπορούν να είναι σε κάθε δραστηριότητα που επιλέγουν.
Θεωρούμε ότι ένα πλαίσιο παρεμβάσεων όπως αυτές που ανακοινώσαμε με τις προϋποθέσεις της ενιαίας αντιμετώπισης και της σοβαρής διοίκησης μπορούν να αλλάξουν τον αστικό ιστό. Να δώσουν καλύτερη ποιότητα ζωής για τους δημότες και τους επισκέπτες.