Με πρωτοβουλία του Κώστα Τριαντάφυλλου, ψηφίσθηκαν ομόφωνα, από τη Βουλή των Ελλήνων, δύο διατάξεις, που επιλύουν δύο χρόνια και σοβαρά ζητήματα των νησιωτικών περιοχών και των παραλιακών οικισμών.
Συγκεκριμένα, ο Κώστας Τριαντάφυλλος, κατέθεσε στις 20 Δεκεμβρίου 2014 τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, την οποία συνυπέγραψαν ο Παναγιώτης Ρήγας, Γραμματέας Κ.Ο. ΠΑΣΟΚ, η Νίκη Φούντα, Εισηγήτρια της Κ.Ο. της ΔΗΜΑΡ, ο Πάρις Μουτσινάς, Εισηγητής της Κ.Ο. των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών, ο Γιάννης Καράμπελας, Βουλευτής της Ν.Δ., η Έλενα Κουντουρά, Εισηγήτρια της Κ.Ο. των Αν.Ελ. και ο Βασίλειος Υψηλάντης, Βουλευτής της Ν.Δ., ενώ θετικά είχε εκφρασθεί και ο Βαγγέλης Αποστόλου, Εισηγητής της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ.
Με την πρώτη παράγραφο της συγκεκριμένης νομοθετικής πρότασης, επιλύεται το ζήτημα, που είχε προκύψει με την καθολική αρμοδιότητα γνωμοδότησης των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής στα νησιά. Με την διάταξη που πρότεινε και ψηφίσθηκε επιτυγχάνεται η αποσυμφόρηση των Συμβουλίων και περιορίζεται δραστικά η γραφειοκρατία και η πολύμηνη αναμονή.
Η δεύτερη παράγραφος, αφορά τους παραλιακούς οικισμούς της χώρας, στην πλειοψηφία τους σε τουριστικές περιοχές. Επί πολλές δεκαετίες απαγορευόταν, ακόμη και η επισκευή των νομίμων κτηρίων που βρίσκονται μεταξύ γραμμής αιγιαλού και οικοδομικής γραμμής. Με αποτέλεσμα, πολλά από αυτά να καταρρέουν και να μην προστατεύονται στην ουσία οι οικισμοί, που αποτελούν την «τουριστική βιτρίνα» της χώρας μας. Με την ψηφισθείσα διάταξη, στο εξής θα επιτρέπεται η επισκευή των κτιρίων αυτών.
Στο απόσπασμα από την ομιλία του Κώστα Τριαντάφυλλου που ακολουθεί, υποστηρίζεται η αναγκαιότητα των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, πριν από την κατάθεση της πρότασης νομοθετικής ρύθμισης, και στην οποία ζητά να υπάρξει ευρύτατη συναίνεση, προκειμένου αυτή να κατατεθεί, όπως και έγινε:
«Τέλος, θα ήθελα να πω –επειδή, έχω κάνει μια πρόταση στο Υπουργείο και έχω συζητήσει ήδη, με έναν, δύο συναδέλφους εκτός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας στην οποία ανήκω- ότι υπάρχουν δύο ζητήματα που έχουν να κάνουν με το συγκεκριμένο αντικείμενο του νομοσχεδίου. Είναι δύο ζητήματα που αφορούν τις νησιωτικές περιοχές και τους παραλιακούς οικισμούς.
Ευελπιστούσα, βέβαια, ότι θα είχαμε τη δυνατότητα να τα συζητήσουμε αυτά το Σεπτέμβρη που είχατε, κύριε Υπουργέ, την πρόθεση να φέρετε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ωστόσο, λόγω των διαφόρων εξελίξεων, φτάσαμε τώρα την τελευταία στιγμή να συζητούμε πάνω σε αυτά τα θέματα.
Υπάρχει μια διάταξη που ψηφίστηκε πέρσι το καλοκαίρι και η οποία έχει δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο όγκο τόσο υποθέσεων, όσο όμως και μια πολύ μεγάλη γραφειοκρατική καθυστέρηση σε σχέση με τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής στις νησιωτικές περιοχές της χώρας. Αυτή η υπαγωγή όλων των οικοδομικών δραστηριοτήτων των νησιών στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής έχει δημιουργήσει μια υπερβολική καθυστέρηση.
Αν λάβετε υπόψη ότι η διάταξη αυτή ισχύει για περίπου ένα χρόνο και από την άλλη μεριά, δεν υπάρχει ουσιαστικά μεγάλη οικοδομική δραστηριότητα αυτήν την εποχή λόγω οικονομικής κρίσης -σας επισημαίνω ότι ήδη, έχουν δημιουργηθεί καθυστερήσεις έξι και επτά μηνών στην έκδοση απλών ή μικρής επισκευής ή μικρής κλίμακας αδειών- αντιλαμβάνεστε πόσο μεγάλο θα είναι το πρόβλημα τον επόμενο ή τον μεθεπόμενο χρόνο εάν δεν διορθωθεί αυτή η διάταξη και προκειμένου, να προστατευθεί η νησιωτικότητα, να υπάγουμε στην αρμοδιότητα των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής, εκτός του γενικού πλαισίου αρμοδιότητας που ισχύει για όλη την Ελλάδα, τις κατοικίες ή τα κτήρια τα οποία βρίσκονται σε απόσταση εκατό μέτρων από τον αιγιαλό και τις εκτός σχεδίου κατοικίες.
Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά θα έχουμε προστασία της νησιωτικότητας, αλλά ταυτόχρονα θα περιορίσουμε κατά πάρα πολύ τη γραφειοκρατία.
Δεύτερον, που επίσης, σχετίζεται με την πολεοδομία, γνωρίζετε ότι στους παραλιακούς μας οικισμούς, που είναι η βιτρίνα της χώρας μας, που είναι ουσιαστικά η φωτογραφία που κυκλοφορεί σε όλο τον πλανήτη από τη χώρα επί πολλές δεκαετίες τα κτήρια τα οποία βρίσκονται εκτός αιγιαλού, αλλά όχι εντός οικοδομικής γραμμής δεν επιτρέπεται ουσιαστικά να επισκευαστούν. Δεν επιτρέπεται δηλαδή, παρά μόνο για λόγους ασφάλειας και υγιεινής να επιδιορθωθούν, ούτε καν ουσιαστικά να επιβαφτούν. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό ούτε προστατεύει τους παραλιακούς μας οικισμούς, ούτε δημιουργεί ένα πλαίσιο να διατηρήσουμε τη βιτρίνα της χώρας μας, αλλά ούτε ταυτόχρονα προστατεύει και οτιδήποτε άλλο, οποιοδήποτε άλλο έννομο αγαθό.
Προτείνουμε, λοιπόν, να υπάρξει η δυνατότητα επισκευής αυτών των σπιτιών, αλλά ταυτόχρονα να υπάρχει ρητώς στη διάταξη ότι αυτά τα σπίτια -μιλάμε για τα νομίμως υφιστάμενα, όχι αυθαίρετα, κλπ.- να μην έχουν δικαίωμα στην επέκταση. Δηλαδή να μην μπορεί κάποιος μέσα από μια άδεια επισκευής να επεκτείνει ή να μεγαλώσει ή καθέτως ή οριζοντίως την κατοικία αυτή, παρά μόνο να την ενισχύσει, να τη βελτιώσει στον τρόπο με τον οποίο βιώνει ο καθένας την κατοικία του και με αυτόν τον τρόπο να την καταστήσει κατάλληλη προς κατοίκιση.
Αυτό βελτιώνει την εικόνα της χώρας και ταυτόχρονα δημιουργεί άλλες προϋποθέσεις για την ποιότητα ζωής του κάθε ενός κατοίκου, όχι μόνο στα νησιά, αλλά στο σύνολο των παραλιακών οικισμών της χώρας. Είναι κάτι το οποίο δεν θίγει τον αιγιαλό, δεν θίγει την παραλία, δεν θίγει το φυσικό περιβάλλον και έχει να κάνει μόνο, ενδεχομένως, με ολιγωρία επίλυσης προβλημάτων των πολιτών, τα οποία μέχρι τώρα δεν τα είχαμε φέρει να τα συζητήσουμε στη Βουλή.
Ξαναλέω ότι αναφέρομαι σε δύο ρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με το αντικείμενο του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όμως λόγω της συγκυρίας, λόγω του ότι θεωρώ ότι πρέπει να προστατεύσουμε πρώτα από όλα το Κοινοβούλιο και τον κοινοβουλευτισμό δεν θα καταθέσω τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, παρά μόνο εάν αυτές τύχουν υποστήριξης και από τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες που δεν ανήκουν στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία.»
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τροπολογίας:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Προσθήκη - τροπολογία στο σχέδιο νόμου «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Αιτιολογική Έκθεση
Με το άρθρο 49 του ν. 4178/2013 «Τροποποιήσεις των διατάξεων περί Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομικών Θεμάτων» προβλέπεται αφενός η δυνατότητα συγκρότησης Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής Αιγαίου στις νησιωτικές περιοχές αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και αφετέρου για τις ίδιες περιοχές προβλέπεται αρμοδιότητα γνωμοδότησης επί των αρχιτεκτονικών μελετών για κάθε οικοδομική εργασία για την άδεια της οποίας απαιτείται και η υποβολή αρχιτεκτονικής μελέτης κατά τις κείμενες διατάξεις.
Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη, η οποία ισχύει περίπου ένα έτος, ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, έχει δημιουργήσει σοβαρή εμπλοκή στην έκδοση των σχετικών αδειών, καθώς για όλες σχεδόν τις οικοδομικές εργασίες, ακόμη και μικρής κλίμακας, απαιτείται η γνωμοδότηση αυτή, με αποτέλεσμα, παρά οι λιγοστές, λόγω οικονομικής κρίσης, οικοδομικές άδειες, να συσσωρεύονται στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής και να καθυστερούν αδικαιολογήτως, επί πολλούς μήνες.
Με τη δεύτερη παράγραφο, επιλύεται το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι παραλιακοί οικισμοί της χώρας. Είναι κοινά παραδεκτό ότι οι παραλιακοί οικισμοί της χώρας είναι η βιτρίνα της. Είναι αυτοί οι οικισμοί που προκαλούν το μεγαλύτερο τουριστικό ενδιαφέρον και οι εικόνες τους είναι γνωστές σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ωστόσο παρά το γεγονός αυτό, οι κάτοικοι τους, βιώνουν μια πραγματικότητα, που βρίσκεται σε αντίθεση με την υπερπροβολή. Το υφιστάμενο νομικό καθεστώς δεν επιτρέπει την επισκευή των συγκεκριμένων νομίμως υφιστάμενων κατοικιών, που βρίσκονται εκτός Αιγιαλού, παρά μόνο για λόγους υγιεινής και ασφάλειας. Επομένως όλες οι άλλες εργασίες δεν υπάγονται στην άδεια επισκευής, που εκδίδεται από τις αρμόδιες Αρχές. Επομένως κρίνεται αναγκαίο για την διάσωση, προστασία των οικισμών και των κτιρίων αλλά και την βελτίωση της ζωής των κατοίκων αυτών των οικισμών, να ρυθμισθεί το ζήτημα της επισκευής των νομίμως υφισταμένων κατοικιών τους.
Προτεινόμενη Προσθήκη - Τροπολογία
Α) Η παρ. 4 του άρθρ. 49 του ν. 4178/13 (Α΄174) τροποποιείται ως εξής:
«4. Στο άρθρο 21 του ν. 4030/2011 (Α΄ 249) προστίθεται παράγραφος 3 ως εξής:
«3. Στις νησιωτικές περιοχές αρμοδιότητας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής, πέραν των ανωτέρω διατάξεων, είναι αρμόδια για τη γνωμοδότηση επί των αρχιτεκτονικών μελετών για κάθε οικοδομική εργασία, για την οποία απαιτείται έκδοση άδειας δόμησης (παρ. 2 άρθρου 3 του Ν.4030/2011), σε ακίνητα κείμενα εκτός ορίων οικισμού ή σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων ή σε απόσταση μικρότερη των εκατό (100) μέτρων από την γραμμή αιγιαλού.»
Β) Στην παράγραφο 4 του άρθρου 6 του π.δ./τος της 24.04/03.05.1985 (Δ’ 181) προστίθεται εδάφιο στ) ως εξής:
«Σε νομίμως υφιστάμενα κτίσματα που βρίσκονται εκτός αιγιαλού και εντός της ζώνης που ορίζεται από την οικοδομική γραμμή και τη γραμμή αιγιαλού, επιτρέπονται οι επισκευές για λόγους χρήσης και υγιεινής, όπως εργασίες επισκευής, ενίσχυσης του φέροντος οργανισμού, αποκατάστασης, διαρρύθμισης, αντικατάσταση μεσοπατωμάτων, στέγης κ.ο.κ. και χωρίς περαιτέρω επέκταση αυτών, καθ’ ύψος ή εκτός περιγράμματος, όπως αυτό ορίζεται από το διάγραμμα κάλυψης.»
Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2014
Οι προτείνοντες βουλευτές