Χίος, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου

Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΔΑΣ και της Commercial Value

Δευ, 20/05/2019 - 15:58
Ν. Μηταράκης στη Βουλή

Συνάντηση, με τον Σύλλογο Ζημιωθέντων από την «ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ», είχε ο κ. Νότης Μηταράκης, Αν. Τομεάρχης Εργασίας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Χίου. Η συνάντηση έγινε μετά από αίτημα του Συλλόγου και καθ’ υπόδειξη του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.

Με το πέρας της συνάντησης ο κ. Μηταράκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Είναι απαράδεκτο, εδώ και μια δεκαετία να παραμένουν «ανοιχτές» οι υποθέσεις της ΑΣΠΙΔΑΣ και της Commercial Value. Αποτελούν δε, χαρακτηριστικό παράδειγμα των αγκυλώσεων και των εξαιρετικά αργών διαδικασιών εκκαθάρισης, περιλαμβανομένων και των δικαστικών. Οι δικαιούχοι συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται και η δυσπιστία του κόσμου απέναντι στην ασφαλιστική αγορά και άρα απέναντι στην αποταμίευση, εξακολουθεί να υφίσταται.

Με το Σύλλογο Ζημιωθέντων είχαμε μια εποικοδομητική συζήτηση. Ενημερώθηκα για την εξαιρετικά αργή πορεία της εκκαθάρισης, καθώς και για το ότι το Υπουργείο Οικονομικών, την τελευταία τετραετία, επιδεικνύει χαρακτηριστική αδράνεια για το θέμα, ακυρώνοντας στην ουσία την πρόοδο που είχε συντελεστεί κατά την τριετία 2012-2014. Επειδή δεν πρέπει η πτώχευση δύο εταιρειών να «στοιχειώνει» την οικονομική ζωή της χώρας και για δεύτερη δεκαετία, κατέθεσα ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να ενημερωθούμε επίσημα για το χρονοδιάγραμμα και την πορεία της εκκαθάρισης».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Τον Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: «Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΔΑΣ και της Commercial Value».

Σχεδόν μια δεκαετία από την ανάκληση των αδειών λειτουργίας της “ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ” και της “Commercial Value”, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ούτε η διαδικασία εκκαθάρισης των εταιρειών, ούτε η αποζημίωση των δικαιούχων ασφαλισμένων. Την τελευταία τετραετία παρατηρείται περαιτέρω επιβράδυνση των διαδικασιών εκκαθάρισης, με την κυβέρνηση να φαίνεται απρόθυμη να συμβάλει σε μια οριστική λύση του προβλήματος.

Η επίλυση του χρονίζοντος προβλήματος της «ΑΣΠΙΔΑΣ» και της «Commercial Value» πέρα από την οικονομική αποζημίωση των δικαιούχων, είναι καθοριστικής σημασίας και για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης σε ένα σημαντικό κλάδο της οικονομίας, αυτό της ασφαλιστικής αγοράς.

Για τους λόγους αυτούς ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1. Πόσες είναι σήμερα οι απαιτήσεις των πρώην ασφαλισμένων της «ΑΣΠΙΔΑΣ» και της «Commercial Value»; Πόσοι είναι οι ασφαλισμένοι οι οποίοι έχουν ενταχθεί αμετάκλητα στη κατάσταση δικαιούχων; Πόσοι είχαν καταθέσει αιτήσεις ανακοπής κατά της Κατάστασης Δικαιούχων και για ποιο ποσό απαιτήσεων; Πόσοι από αυτούς έχουν δικαιωθεί, πόσων οι ανακοπές απερρίφθησαν και πόσες βρίσκονται σε εκκρεμότητα;

2. Ποια είναι η πορεία εκκαθάρισης των δύο εταιρειών; Ποια πρόοδος έχει συντελεστεί από το 2015 έως σήμερα και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης;

3. Γιατί δεν προχωρά η διαδικασία πώλησης της ακίνητης περιουσίας των δύο εταιρειών; Πόσο αποτιμάται η περιουσία αυτή σήμερα και τι ποσοστό των απαιτήσεων μπορεί να καλύψει η ρευστοποίησή της;

4. Σκοπεύει η κυβέρνηση να ενεργοποιήσει το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής πριν από την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, προκειμένου να επισπευθούν οι διαδικασίες αποζημίωσης και με δεδομένο ότι τα ποσά που θα προκύψουν από την εκκαθάριση σε καμιά περίπτωση δεν θα υπερβαίνουν τα δικαιούμενα ποσά;

Ο ερωτών βουλευτής,

Νότης Μηταράκης

 

Σχετικά Άρθρα

Εισήγηση Νότη Μηταράκη στο διεθνές συνέδριο του Economist
Πέμ, 12/12/2019 - 19:35

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήθελα κατ’ αρχάς να σας συγχαρώ και να σας ευχαριστήσω που μου δίνετε την ευκαιρία να μιλήσω για τη νούμερο ένα πρόκληση που αντιμετωπίζουν ως έθνος, το δημογραφικό. 

Μια πρόκληση μου επηρεάζει το κράτος πρόνοιας, τις δαπάνες υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης.

Μια πρόκληση που καταφανώς επηρεάζει τα διανεμητικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, όπως εφαρμόζεται σήμερα στην χώρα μας, και στην κύρια και στην επικουρική ασφάλιση. 

Βέβαια να τονίσουμε ότι το δημογραφικό είναι δημιούργημα ενός ευτυχούς και ενός δυστυχούς γεγονότος. 

Το ευτυχές είναι ότι ζούμε περισσότερο. Και όπως συζητήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα στον ΟΑΣΑ στο Παρίσι είναι κάτι για το οποίο πρέπει να γιορτάζουμε.

To 2005 ένας άντρας 65 ετών θα ζούσε ακόμα 17 χρόνια και μια γυναίκα 20. Σήμερα ένας αντίστοιχος 65αρης θα ζήσει ακόμα 18,5 χρόνια και μια γυναίκα 22, ενώ το 2070 θα έχουμε φτάσει τα 24 χρόνια για τους άντρες και τα 27 για τις γυναίκες.

Το δυστυχές είναι ότι γεννάμε λιγότερο. Το 2007 είχαμε 112.000 γεννήσεις και το 2018 μόλις 86.500. Αντιστοιχούν μόλις 1,38 παιδιά ανά γυναίκα, όταν ο δείκτης διατήρησης του πληθυσμού είναι στα 2,1.  

Ένα σύστημα διανεμητικό όπως έχουμε σήμερα χρειάζεται περίπου 4 εργαζόμενους για 1 συνταξιούχο για να είναι βιώσιμο.

Εμείς σήμερα έχουμε  περίπου 1,64 εργαζόμενους ανά συνταξιούχο και το 2070 θα έχουμε 1,25.

Εξαιτίας του δημογραφικού, με το σημερινό συνταξιοδοτικό, ο συντελεστής αναπλήρωσης εισοδήματος από 70% το 2019 θα πέσει στο 56% το 2070 σύμφωνα με τις ισχύουσες μελέτες.

Άρα, από δημογραφικής πλευράς, το σύστημα πιέζεται. 

Και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, όχι αύριο, ή σε 10 χρόνια, αλλά σήμερα.

Όπως έχει πει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι ένα διακύβευμα σχεδόν υπαρξιακό. 

Καταρχάς να καθησυχάσω ότι δεν έρχομαι να εξαγγείλω σήμερα αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Ήδη με μέση ηλικία συνταξιοδότησης το 2030 στα 65 έτη, η Ελλάδα βρίσκεται ελαφρώς πιο ψηλά από το μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι στα 64,7 έτη. 

Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ήδη στο Υπουργείο Εργασίας σχεδιάζουμε μια σειρά από δράσεις με θετικό αντίκτυπο. 

Πρώτον σταματάμε να βλέπουμε τιμωρητικά την εργασία των ήδη συνταξιούχων, μειώνοντας την περικοπή των συντάξεών τους. 

Δεύτερον εργαζόμαστε για την ανάσχεση του brain drain. 

Ταυτόχρονα με κίνητρα και ελέγχους στηρίζουμε την πλήρη απασχόληση και τις τυπικές μορφές εργασίας, άρα και την εισφοροδότηση. 

Ωστόσο, όλα αυτά τα μέτρα είναι βραχυπρόθεσμα και πυροσβεστικά.

Δεν αντιμετωπίζουν την αιτία του προβλήματος, δηλαδή το ότι τα διανεμητικά συστήματα δε μπορούν να σηκώσουν αποτελεσματικά το βάρος του δημογραφικού. 

Χρειαζόμαστε συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, μεικτά. Στα οποία θα υπάρχει στάθμιση των διαφορετικών κινδύνων (δημοσιονομικός, δημογραφικός, επενδυτικός). 

Μεικτό σύστημα συνεπάγεται την εισαγωγή στοιχείων κεφαλαιοποίησης παράλληλα με το Pay-as-you go σύστημα.

Ταυτόχρονα, πρέπει και το ίδιο το κράτος να αναπροσαρμόσει το ρόλο του και τις πολιτικές του ως θεματοφύλακας και διαχειριστής της κοινωνικής ασφάλισης. 

Η αποκλειστική στροφή προς ιδιωτικά ή αμιγώς προαιρετικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης έχει αποδειχτεί διεθνώς, ανεπαρκής. 

Αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο που πρέπει να προχωρήσουμε από την απλή διαπίστωση στο σχεδιασμό και την πράξη.

Ανοίγουμε το διάλογο και προχωράμε αποφασιστικά σε συγκεκριμένες προτάσεις, γιατί το μέλλον είναι ήδη εδώ και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. 

Σας ευχαριστώ.