Χίος, Σάββατο 20 Ιουλίου

Κάμπος της Χίου. Ένας παράδεισος σε αναζήτηση νέας ταυτότητας.

Αρχιτεκτονικές προτάσεις για επανάχρηση και πολιτιστική αξιοποίηση, επισκεψιμότητας και εκπαιδευτικών δράσεων, του Αρχοντικού Παπαπαντελίδη. Μια εναλλακτική προσέγγιση μέσα από τα περιβόλια.
Δείτε το ΒίντεοΔείτε τις Φωτογραφίες
Κυρ, 12/05/2019 - 07:13

Με τη διοργάνωση και την υποστήριξη του Ομηρείου πνευματικού Κέντρου και την παρουσία του Δημάρχου Χίου Μανώλη Βουρνού που τόνισε την ένθερμη και κατ' επανάληψιν προτροπή του γνωστού μας Καμπούση και πάντα ευαισθητοποιημένου πολίτη της Χίου Γιώργου Μαστοράκη για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης, παρουσιάστηκε στις 7.00 μ.μ. του Σαββάτου 11 Μαϊου 2019, στην αίθουσα συνεδρίων του Ομηρείου, η παρουσίαση των προπτυχιακών εργασιών διπλώματος των αποφοίτων του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ματρώνας Μηλώση και Κωνσταντίνου Τσούκα με θέμα την Αρχιτεκτονική του Κάμπου της Χίου και προτάσεις σχετικά με την επανάχρηση του Αρχοντικού Παπαπαντελίδη και του περιβολιού του.  

          Μια σύγχρονη αρχιτεκτονική ματιά στον Κάμπο της Χίου, εστιασμένη στην επανάχρηση του Αρχοντικού Παπαπαντελίδη και του περιβολιού του, με προτάσεις για την αναζωογόνηση και την τόνωση της πολιτιστικής ζωής, την ενίσχυση των εκπαιδευτικών και οικονομικών δράσεων της περιοχής(με θέματα σχετικά με την καλλιέργεια του μανταρινιού της Χίου και των εσπεριδοειδών, Αρχιτεκτονικής και Ιστορίας, παραγωγής γλυκών κουταλιού κ.ο.κ.) μαζί με την αναβάθμιση της ποιοτικής επισκεψιμότητας του Κάμπου, μέσα από τη μεταμόρφωση του Παπαπαντελίδικου με την κατάλληλη επιστημονική καθοδήγηση, φροντίδα και προσοχή, σε Κέντρο Πολιτισμού με βιβλιοθήκη, χώρους εκδηλώσεων και παράλληλα αίθουσα κι αυλή ανάπαυλας και φιλοξενίας των επισκεπτών, που θα μπορούν να απολαύσουν και να ανακαλύψουν, τους ανεκτίμητους, διαχρονικούς, πολυποίκιλους θησαυρούς και το φυσικό κάλος του Κάμπου της Χίου.

         Την πρόταση αυτή, ''Ανασχεδιάζοντας το Αρχοντικό Παπαπαντελίδη στον Κάμπο της Χίου. Μια εναλλακτική προσέγγιση μέσα από τα περιβόλια.'' που αποτελεί τη Διπλωματική Εργασία που εκπόνησαν από κοινού η Ματρώνα Μηλώση και ο Κωνσταντίνος Τσούκας, η οποία στηρίχτηκε στην Ερευνητική Εργασία ''Ο Κάμπος της Χίου. Ένας παράδεισος σε αναζήτηση νέας ταυτότητας.'' που εκπόνησε η Ματρώνα Μηλώση, ύστερα από το ερέθισμα που της έδωσαν οι γονείς της, που επισκέφθηκαν τον Κάμπο της Χίου για διακοπές, την παρουσίασε η νεαρή Αρχιτέκτονας Ματρώνα Μηλώση, πολύ εμπεριστατωμένα, απλά και κατανοητά, εξηγώντας μέσα από τις φωτογραφίες του κτηρίου και της γύρω περιοχής καθώς επίσης και τα σχέδια της ιδέας για τη μελλοντική διαμόρφωση του χώρου(που προβλήθηκαν για το ακροατήριο), την άμεση και επείγουσα ανάγκη της φροντίδας του Παπαπαντελίδικου που φθείρεται από το χρόνο και την υγρασία, αλλά και τα πλεονεκτήματα της αναζωογόνησης που μπορεί να επιφέρει η υλοποίηση της μελέτης-πρότασης των νεαρών Αρχιτεκτόνων στο συγκεκριμένο χώρο και γενικότερα στην περιοχή του Κάμπου και στο νησί.

           Ο Κωνσταντίνος Τσούκας (συνεργάτης της Ματρώνας Μηλώση στη Διπλωματική αυτή Εργασία και Πρόταση για τον Κάμπο) δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στην εκδήλωση της παρουσίασης στο Ομήρειο, γιατί ζει και εργάζεται στην Πρέβεζα και την παρούσα στιγμή δεν ήταν εφικτό να πάρει άδεια από την εργασία του.

           Την εκδήλωση, μεταξύ άλλων, παρακολούθησαν και πολλοί Καμπούσοι που έλαβαν μέρος στις ερωταπαντήσεις που ακολούθησαν την εισήγηση. Εκφράστηκαν ερωτήσεις και σχόλια από το κοινό, άλλα θετικά και σύμφωνα με την πρόταση που παρουσιάστηκε...και άλλα επιφυλακτικά για τη φύση και τον τρόπο των επεμβάσεων, αναφορικά με τη διαφύλαξη της μοναδικής Αρχιτεκτονικής, της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Κάμπου και της προστασίας του περιβάλλοντος της περιοχής που παρουσιάζει εξαιρετικό φυσικό κάλος. Κάποιοι σωστά παρατήρησαν ότι οι μελετητές και οι Φορείς της Πολιτείας που ενδιαφέρονται για τον Κάμπο και αποφασίζουν να ασχοληθούν με αυτόν, θα πρέπει να ρωτούν και τους Καμπούσους που αγαπούν και γνωρίζουν τον Κάμπο και τη ζωή του, τις ιδιαιτερότητες, τις δυνατότητες, τη φύση και τις ανάγκες του.

Η Ματρώνα Μηλέση (στην αρχή της εισηγησής της) ευχαρίστησε τους Καμπούσους, που της άνοιξαν τα σπίτια τους, την καλοδέχτηκαν και την ξενάγησαν, κατά τη διάρκεια της επιτόπιας έρευνας που πραγματοποίησε στον Κάμπο της Χίου, για την εκπόνηση της Εργασίας της, με την παρούσα Πρόταση. Κατατέθηκαν και σχόλια περιγραφικά της παρούσας κατάστασης και του γενικού σκηνικού που επικρατεί στις μέρες μας στην περιοχή του Κάμπου.

Έγιναν αναφορές στη λειψυδρία, στη στασιμότητα και την αδράνεια των αγροτικών καλλιεργειών και των επενδύσεων, στην αδυναμία συντήρησης των παλαιών Αρχοντικών σπιτιών (πλην ορισμένων που τα αγόρασαν και μπόρεσαν και τα φρόντισαν κάποιοι εύποροι συμπολίτες μας), καθώς επίσης και στο δυσκίνητο θεσμικό πλαίσιο που έχει θεσπιστεί για να προστατεύει τέτοιες περιοχές σαν τον Κάμπο, άλλα επειδή είναι πλέον πεπαλαιωμένο, δυσκολεύει τη συντήρηση, την ανάδειξη, την ανάπτυξη και την εναρμόνιση αυτών των ανεκτίμητων ''θησαυρών'' με τη σύγχρονη ζωή, όπως τόνισε ο Δήμαρχος Χίου Μανώλης Βουρνούς (που σαν Αρχιτέκτονας είναι ευαισθητοποιημένος πάνω στο θέμα). Πρόσθεσε ότι ο Δήμος Χίου έχει υπογράψει μια Προγραμματική Σύμβαση(με πολλές πιθανότητες επιτυχίας)με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, την Περιφέρεια Βορείου Αίγαίου, το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Αιγαίου(που σ' αυτήν θα συμμετέχουν ως παρατηρητές και το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο ΕΟΤ)για να έχουμε ''για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα νέο θεσμικό πλαίσιο ολιστικής αντιμετώπισης της διατήρησης και όχι μονόπλευρη οπτική και στασιμότητα τέτοιων θεμάτων''.

Τέλος ο Δήμαρχος Χίου τόνισε ότι εκείνη η χρόνια Δικαστική διαμάχη μεταξύ Νοσοκομείου και Δήμου Χίου που υπάρχει σχετικά με τη χρήση του Παπαπαντελίδικου, πρέπει να λήξει το ταχύτερο γιατί δεν έχει κανένα νόημα. Ο Δήμαρχος Χίου Μανώλης Βουρνούς (όπως και ο Πρόεδρος του Ομηρείου Ηλίας Σμυρνιούδης) εξέφρασε τη χαρά του για τη δραστηριότητα και τις φρέσκιες ιδέες που παρουσίασαν οι δύο νέοι Αρχιτέκτονες (που δεν είναι Χιώτες) για τον Κάμπο της Χίου...και δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον.

                  Η Ματρώνα Μηλέση, η νεαρή Αρχιτέκτων που παρουσίασε την πρόταση την οποία μελέτησαν και εκπόνησαν, για τον Κάμπο της Χίου και την επανάχρηση του Αρχοντικού Παπαπαντελίδη, μαζί με τον Κωνσταντίνο Τσούκα (ως Διπλωματική τους Εργασία) τόνισε την αέναη εποπτεία και υποστήριξη της Καθηγήτριάς τους Μαρίας Δούση στο έργο τους. Έκλεισε λέγοντας ''θελήσαμε με την ορμή, τη φλόγα και τα όνειρα που μας διακατέχουν τώρα που σπουδάσαμε και μόλις αποφοιτήσαμε να δημιουργήσουμε και να προσφέρουμε ένα έργο πραγματικά καλό και ωφέλιμο''!

           Δημήτρης Ζαφείρης

Παρ, 19/07/2019 - 15:44

Η Θεατρική Ομάδα Χίου παρουσιάζει τη δροσερή και άκρως επίκαιρη κωμωδία του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή «Του Κουτρούλη ο Γάμος». Θα δοθούν δύο παραστάσεις: την Πέμπτη 25 και Παρασκευή 26 Ιουλίου, στις 9.15 μ.μ, στην θεατρική σκηνή του Ομηρείου.

Είσοδος: εθελοντική συνεισφορά

Λίγα λόγια για το έργο

Ο κυρ Μανώλης ο Κουτρούλης θέλει να παντρευτεί. Και να μεγαλοπιαστεί. Έρχεται στην Αθήνα από τη Σύρο και ζητάει το χέρι της Ανθούσας, κόρης εστιάτορα και ξενοδόχου. Εκείνη όμως έχει δεσμό με τον Λεωνίδα τον Ξανθούλη, έναν απλό αστυνομικό. Για να κόψει την όρεξη του Κουτρούλη, του βάζει όρο: για να την παντρευτεί πρέπει πρώτα να γίνει υπουργός! Αδύνατο, θα μου πείτε. Στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, όπου ζούμε τίποτα δεν είναι αδύνατο.

Έτσι, αρχίζει ένας κύκλος συνωμοσίας, ίντριγκας και ψεύτικων ειδήσεων (fake news) στον οποίο πρωτοστατεί ο δαιμόνιος υπηρέτης του Κουτρούλη, ο Στροβίλης. Κάπου εδώ εμφανίζονται και οι ξένες δυνάμεις, οι διεφθαρμένοι κρατικοί λειτουργοί, ο αργυρώνητος τύπος, αυτό που λέμε σήμερα με μια λέξη, διαπλοκή.

Το αν τελικά ο Κουτρούλης θα γίνει υπουργός και θα πάρει την Ανθούσα του, θα το μάθετε στην παράσταση. Με αφορμή όμως αυτόν τον γάμο, ο συγγραφέας κάνει μια καυστική αριστοφανική σάτιρα στο πολιτικό σύστημα της εποχής του, ένα σύστημα διάτρητο, σαθρό, έρμαιο ξένων και ντόπιων συμφερόντων, διεφθαρμένο και διαπλεκόμενο.

Ένα πολιτικό σύστημα το οποίο, δυστυχώς, δεν έχει αλλάξει καθόλου από το 1843 που γράφτηκε το έργο.

 

Συντελεστές:

Σκηνοθετική Συνεργασία: Μαρία Φούτσου- Νίτσα Κλούβα

Σκηνογραφία-Σκηνικός διάκοσμος: Τάκης Μπελόκας- Νικολής Φράσκος

Φωτισμοί: Παναγιώτης Λούρος

Σχεδιασμός Αφίσας-Κοστουμιών: Αλέκα Γλύκα

(σε ενδυματολογική επιμέλεια Μαρίας Φούτσου)

Κατασκευή Κοστουμιών- Αξεσουάρ: Μαρίκα Φλατσούση-Αλέκα Γλύκα

Χορογραφίες: Μίνα Μπατσακούτσα (Σχολή χορού Allegro)

Μουσική Επιμέλεια: Ανθίππη Φιαμού

Στίχοι τραγουδιών: Νίτσα Κλούβα

Διδασκαλία Τραγουδιών-Ακορντεόν: Βέρα Μαυρίκη

Χειρισμός Ήχου: Σοφία Τοπαλίδου- Ηλίας Βορριάς

Υποβολείο: Έλλη Κοντογιάννη

Μακιγιάζ: Άννα Μαυρή, Ελένη Σωτηριανού, Πωλίνα Λυμπέρη, Ρούλα Μελέκου

Επιμέλεια Προγράμματος-χορηγίες-διαφήμιση: Ντέπη Στουπάκη, Ανθίππη Φιαμού. Ευγενία Ασλανίδη-Αλέκα Γλύκα

Φροντιστήριο: Ντέπη Στουπάκη-Καλλιόπη Χούλη

Υποδοχή: Ευγενία Ασλανίδη

Φωτογραφίες: Ντέπη Στουπάκη

Οργάνωση παραγωγής: Μαρία Φούτσου

Παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:

Χορός-Λαός: Έφη Βλαχάκη, Γιάννης Γκαγιαλής, Μπέλλα Διαμαντάρα, Λουκάς Δρίζος, Στέλλα Πολιτάκη, Άννα Σαββάκη, Αργυρώ Στρατάκη, Κωσταντία Φακίρη και οι μικροί

Μαρία - Αναστασία και Χρήστος –θεόδωρος Σταϊκόπουλος.

Ανθούσα: Ανθούλα Μπουγδάνου

Λεωνίδας (Αστυνομικός): Θανάσης Κοκκινάκης

Σπύρος (πατέρας Ανθούσας): Στέλιος Μακρυάς / Μάρκος Διαμαντάρας

Μανώλης Κουτρούλης: Θοδωρής Αργυρούδης

Στροβίλης: Δημήτρης Κουτσουράκης

Μεγάλες Δυνάμεις: Ελένη Μονογιούδη (Ρωσία), Ντέπη Στουπάκη (Γερμανία) Ανθίππη Φιαμού (Αμερική)

Μισφοφάς: Ηλίας Σγουραλής

Σφηκίας: Μανώλης Σιδεράτος

Ρεσεψιονίστ: Γιάννης Γκαγιαλής