Καρκίνος και διατροφή

Πέμ, 21/08/2014 - 20:44

Ο καρκίνος είναι η δεύτερη συχνότερα εμφανιζόμενη ασθένεια μετά την καρδιά.

  Eπιδημιολογικές έρευνες αποδεικνύουν ότι η διατροφή συνδέεται με την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου σε σημαντικό βαθμό, γι΄ αυτό και οι ερευνητές τα τελευταία χρόνια έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στη μελέτη των διατροφικών συνηθειών των ασθενών με καρκίνο και στον εντοπισμό των διαφορών τους σε σχέση με τον υγιή πληθυσμό, με στόχο τους την ανακάλυψη / εύρεση των διαφόρων διατροφικών παραγόντων.

  Έτσι, διάφορα συστατικά βρέθηκαν ότι είναι υπεύθυνα τόσο για την καρκινογένεση όσο και για την ταχύτερη ανάπτυξη διαφόρων μορφών καρκίνου ενώ κάποια άλλα βρέθηκε ότι έχουν σημαντικές αντικαρκινικές ιδιότητες.

  Συμβουλευτικά λοιπόν λέμε ότι για την καλύτερη πρόληψη και αντιμετώπιση του καρκίνου:        Πρέπει:

*Να καταναλώνουμε ποικιλία τροφών και να αποφεύγουμε την μονοτονία στη διατροφή μας.

 

*Να μειώνουμε την πρόσληψη λίπους στη διατροφή μας.

 

*Να μην χρησιμοποιούμε βούτυρο και μαργαρίνη στο μαγείρεμα και στα γλυκά, παρά μόνο λάδι, αλλά κι αυτό με μέτρο.

 

*Να καταναλώνουμε περισσότερους σύνθετους υδατάνθρακες και τροφές πλούσιες σε άμυλο, όπως όσπρια και δημητριακά και τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες όπως λαχανικά και φρούτα.

 

*Να καταναλώνουμε ποικιλία λαχανικών και φρούτων καθημερινά.

 

*Να αυξήσουμε την κατανάλωση εσπεριδοειδών.

 

*Να καταναλώνουμε αλκοόλ με μέτρο (το πολύ 2 ποτηράκια ημερησίως για τους άνδρες και 1 για τις γυναίκες.)

 

*Να αποφεύγουμε την κατανάλωση καπνιστών και πλούσιων σε αλάτι και νιτρικά, τροφών.

 

*Να αποφεύγουμε την κατανάλωση λευκής ζάχαρης και την χρήση μεγάλης ποσότητας αλατιού στα φαγητά.

Αν δεν μπορούμε να στερηθούμε την γλυκιά γεύση, όπου μπορούμε, να αντικαθιστούμε την λευκή ζάχαρη με καστανή ζάχαρη ή στέβια.

 

*Επίσης να αντικαταστήσουμε το μαγειρικό αλάτι με αλάτι χαμηλό σε νάτριο .

 

*Να καταναλώνουμε γλυκά με μέτρο, γιατί είναι πλούσιες πηγές κεκορεσμένων λιπών και λευκής ζάχαρης.

 

*Να αποφεύγουμε τις πλαστικές τροφές που είναι πηγές συντηρητικών, χρωστικών και αρωμάτων.

 

*Να φροντίζουμε να έχουμε ένα σωστό βάρος και να αποφεύγουμε την παχυσαρκία.

 

*Να αποφύγουμε τις αυστηρές δίαιτες που σκοπό έχουν την γρήγορη απώλεια βάρους, δηλαδή πάνω από 4 κιλά το μήνα, γιατί αυτές εξασθενούν αφάνταστα το αμυντικό μας σύστημα και το κάνουν ευάλωτο.

 

*Να αποφεύγουμε την άσκοπη χρήση φαρμάκων και ιδιαίτερα φαρμάκων αδυνατίσματος, ανορεξιογόνων και λιποδιαλυτικών ουσιών.

 

*Γενικά πρέπει να ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή, χωρίς υπερβολές ή στερήσεις, επιλέγοντας καθημερινά τροφές από όλες τις ομάδες τροφίμων.

 

 

Αν και τα στοιχεία αυτά είναι αποσπασματικά ωστόσο, αποδεικνύουν ότι η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί ιδανικό μέσο πρόληψης αλλά και αντιμετώπισης του καρκίνου.

Πραγματικά, έρευνες έδειξαν ότι ακόμα και για καρκινοπαθείς,  μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη ανάρρωση βοηθώντας στη απόκτηση υγιούς βάρους και στη βελτίωση του προφίλ.

Κλείνοντας ας θυμηθούμε τον Ιπποκράτη που έλεγε «η τροφή σου να είναι το γιατρικό σου και το γιατρικό σου η τροφή σου»

Κι ας εφαρμόσουμε στην ζωή μας το «παν μέτρον άριστον»

 

Ηλιάνα Αναστασάκη-Μαρίνου

Κλινικός διαιτολόγος –Διατροφολόγος

(BSc, Diploma, MSc Πανεπιστημίου Λονδίνου)