Χίος, Πέμπτη 13 Αυγούστου

Τι αποκαλύπτει το DNA των Σταυροφόρων του 13ου αιώνα στη Μέση Ανατολή

Σάβ, 20/04/2019 - 11:28

Η πρώτη γενετική ανάλυση των Σταυροφόρων στη Μέση Ανατολή επιβεβαιώνει ότι έκαναν συχνές επιμιξίες με τον ντόπιο πληθυσμό και ότι, αφού αποκτούσαν μεγάλες οικογένειες, στρατολογούσαν τα παιδιά τους στις ιερές μάχες και πέθαιναν μαζί τους, όπως συνέβαινε και με τους ντόπιους χριστιανούς που πολεμούσαν στο πλευρό των δυτικοευρωπαίων Σταυροφόρων κατά των μουσουλμάνων.

Οι επιστήμονες από τη Βρετανία, το Λίβανο και το Βέλγιο, με επικεφαλής τον δρα Κρις Τάιλερ-Σμιθ του βρετανικού ινστιτούτου γενετικής Wellcome Trust Sanger, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό «American Journal of Human Genetics», ανέλυσαν αρχαίο DNA από εννέα σκελετούς του 13ου αιώνα, που ανακαλύφθηκαν στην παράκτια πόλη της Σιδώνας στο Λίβανο.

Στις Σταυροφορίες που διήρκεσαν μεταξύ 1095 και 1291, πολλοί Ευρωπαίοι πολέμησαν και πέθαναν. Ενώ για τους ευγενείς Σταυροφόρους αρκετά πράγματα είναι γνωστά, πολύ λιγότερες είναι οι λεπτομέρειες για τους απλούς στρατιώτες. Πριν από μερικά χρόνια οι αρχαιολόγοι είχαν ανακαλύψει σε ένα ταφικό λάκκο στη Σιδώνα 25 σκελετούς, όλοι άνδρες που είχαν σκοτωθεί με βίαιο τρόπο στη μάχη, όπως έδειχναν τα τραύματα στο κρανίο και άλλα οστά τους. Τα πτώματά τους είχαν στη συνέχεια ριχτεί στο λάκκο και είχαν καεί.

Η νέα ολοκληρωμένη ανάλυση του γονιδιώματος εννέα από αυτούς τους σκελετούς, που χρονολογήθηκαν μεταξύ του 1025 και του 1283, αποκάλυψε ότι οι τρεις ήταν καθαροί Ευρωπαίοι (από Ισπανία και Σαρδηνία), τέσσερις ήσαν μεσανατολίτες (που μάλλον είχαν στρατολογηθεί στο πλευρό των Σταυροφόρων) και δύο είχαν μεικτό γενετικό «προφίλ», κάτι που προδίδει ότι ήταν απόγονοι Ευρωπαίων και μεσανατολιτών, προφανώς μετά από επιμειξία.

«Η γονιδιωματική μας παρέχει μια άνευ προηγουμένου κατανόηση του παρελθόντος, δείχνοντας ότι οι Σταυροφόροι από τη Δυτική Ευρώπη στρατολογούσαν ντόπιους στις μάχες τους και ακόμα ότι οι Σταυροφόροι και οι μεσανατολίτες ζούσαν, πολεμούσαν και πέθαιναν δίπλα-δίπλα», δήλωσε ο δρ Τάιλερ-Σμιθ. Η εναλλακτική εξήγηση -όχι τόσο πιθανή- θα ήταν ότι τόσο οι Σταυροφόροι όσο και οι μουσουλμάνοι αντίπαλοί τους θάβονταν στο ίδιο μέρος.

Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η γενετική παρουσία των Σταυροφόρων στην περιοχή ήταν βραχύχρονη και δεν άφησε αποτύπωμα διαρκείας, όπως δείχνει το DNA των κατοίκων του σημερινού Λιβάνου. Οι σύγχρονοι Λιβανέζοι έχουν μεγαλύτερη γενετική ομοιότητα με τους κατοίκους του Λιβάνου κατά τη ρωμαϊκή περίοδο πριν από 2.000 χρόνια, με άλλα λόγια το DNA των Σταυροφόρων που μεσολάβησε, δεν άσκησε αισθητή επίδραση. Αυτό, πιθανώς, οφείλεται στο ότι, όταν τελείωναν οι μάχες, οι απόγονοι των Σταυροφόρων παντρεύονταν με ντόπιες, ώσπου τελικά, μετά από διαδοχικές γενιές, τα γενετικά ίχνη των Σταυροφόρων χάθηκαν.

 

Πηγή: http://www.skai.gr

Σχετικά Άρθρα

44% η μείωση των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία 2010-2019
Σάβ, 08/08/2020 - 08:40

Ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας εξελίσσεται ως ο πλέον καθοριστικός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, όπως αναδείχθηκε και σε πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση που οργάνωσαν η INTERAMERICAN και η Anytime με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας (ΕΜΠ) για τη βιώσιμη Μετακίνηση. Ήδη, η εταιρεία συνδέει τις ψηφιακές εφαρμογές με τη σύγχρονη προϊοντική προσέγγιση της ασφάλισης, αποβλέποντας στη μικρότερη χρήση των αυτοκινήτων (pay as you drive), αλλά κυρίως στον έλεγχο της συμπεριφοράς κατά την οδήγηση και την υποστήριξη της συνετής οδήγησης.

Ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, ως επικεφαλής της ομάδας του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας που συνεργάζεται με την INTERAMERICAN, τονίζει: «Η εξέλιξη της τεχνολογίας, η ανάπτυξη έξυπνων συστημάτων μεταφορών, καθώς και η πρόοδος στην επιστήμη των δεδομένων και στην τεχνητή νοημοσύνη, θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στην προληπτική αντιμετώπιση του μείζονος παγκόσμιου κοινωνικού προβλήματος των οδικών ατυχημάτων».

 

Η ψηφιακή τεχνολογία για την ασφάλεια στη μετακίνηση

 

Οι διαθέσιμες τεχνολογίες αφορούν στη μείωση και πρόληψη των σφαλμάτων που δυνητικά θα προκαλούσαν ένα οδικό ατύχημα. Οι περισσότερες από αυτές τις τεχνολογίες είναι σχετικές με έξυπνα συστήματα μεταφορών (Intelligent Transport Systems - ITS), ορισμένες από τις οποίες έχουν αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματικές. Όπως εξηγεί ο κ. Γιαννής, τα έξυπνα συστήματα μεταφορών διακρίνονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:

- Σε τεχνολογίες ασφάλειας εντός του οχήματος, όπως π.χ. είναι τα συστήματα ανίχνευσης αλκοόλ, συστήματα ανίχνευσης υπνηλίας, συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντων, συστήματα παρακολούθησης της χρήσης ζώνης ασφαλείας κ.ά.

- Σε συστήματα ασφάλειας βάσει της υποδομής: διαχείρισης ταχυτήτων, δυναμικής διαχείρισης κυκλοφορίας και προειδοποιήσεων τοπικού κινδύνου, αυτοματοποιημένης επιβολής κανόνων κυκλοφορίας κ.ά.

- Σε συνεργατικά συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο την υποδομή όσο και το όχημα με κατάλληλους συνδέσμους επικοινωνίας μεταξύ τους: π.χ. έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας (ISA), e-call, συστήματα πλευρικού ελέγχου κ.ά.

Επιπλέον, η συνεχώς αυξανόμενη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων, αισθητήρων και συνδεδεμένων αντικειμένων προσφέρουν όλο και περισσότερα δεδομένα μεταφορών που είναι χρήσιμα για τη διεξαγωγή προηγμένων αναλύσεων οδικής ασφάλειας. Με ανάλογες αναλύσεις, υποστηρίζονται ο προσδιορισμός βασικών παραγόντων κινδύνου, η αντιμετώπιση της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των σφαλμάτων των χρηστών της οδού, καθώς και κρίσιμες παράμετροι σχετικές με την κυκλοφορία, τις υποδομές και τα οχήματα.

Εκ μέρους της INTERAMERICAN ο Γιάννης Ρούντος, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων και Υπευθυνότητας, εστιάζοντας εδώ και 15 χρόνια στην αποτελεσματικά προληπτική διαχείριση του κινδύνου στην οδική κυκλοφορία ως ζητήματος εταιρικής ευθύνης, υπογραμμίζει ότι οι πρακτικές ασφάλισης είναι αναπόσπαστες από αυτές της οδικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει το στέλεχος της εταιρείας, «η ψηφιοποίηση και η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αξιοποιήσιμη τόσο για να βελτιώνεται η συνείδηση και κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης όσο και σε επίπεδο λήψης αποφάσεων και επιλογών για την οδική ασφάλεια, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα δε στον ασφαλιστικό κλάδο», συμπληρώνοντας πως η INTERAMERICAN και η Anytime κινούνται μεθοδικά προς αυτή την κατεύθυνση. «Ο παράγων χρήστης -αναφορικά με την αντίληψη και τη γνώση- είναι η πιο δυναμική μεταβλητή για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ως κοινός παρονομαστής άλλωστε, σε σχέση με τους παράγοντες των τεχνικών υποδομών και των εξελίξεων στην αυτοκινητοβιομηχανία. Επομένως, ο “διάλογος” του χρήστη με την εφαρμοσμένη ψηφιακή τεχνολογία για πιο ασφαλή μετακίνηση μπορεί να αλλάξει δραστικά τα πράγματα» παρατηρεί ο κ. Ρούντος.

 

Οι δείκτες των συνεπειών από τα τροχαία ατυχήματα

 

Κατά τη δεκαετία 2010-2019, η Ελλάδα σημείωσε σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων σε οδικά ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξεως του 44%. Παρά την εντυπωσιακή μείωση, κατά το 2019 ο αριθμός των νεκρών στη χώρα μας παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με το 2018, ενώ στην Ε.Ε. σημειώθηκε μείωση περίπου 3%, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (65 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού), σε σημαντική απόσταση από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού).

Τα θύματα των οδικών ατυχημάτων μειώθηκαν σημαντικά κατά το πρώτο τετράμηνο φέτος, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μείωση θανάτων στους δρόμους κατά 18% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ για τον μήνα Απρίλιο η μεταβολή μείωσης ήταν 58% σε σχέση με πέρυσι, δεδομένης της φετινής διαφοροποίησης στη μετακίνηση για το Πάσχα.