Φιλοδοξία Κ. Τριαντάφυλλου να γίνει η Χίος τουριστικός προορισμός

Πέμ, 14/03/2019 - 21:50

Τις θέσεις του για τον τομέα του τουρισμού ανέπτυξε σήμερα σε συγκέντρωση στο  Metropolis στην Προκυμαία ο υπ. Δήμαρχος Κ. Τριαντάφυλλος.

Αναλυτικά οι θέσεις όπως κοινοποιήθηκαν σε σχετικό δελτίο τύπου είναι οι εξής: 

 

 

Η Χίος μας, δυστυχώς, κατά την τελευταία δεκαετία εμφάνισε σημαντική μείωση στην τουριστική προσέλευση και αυτό οφείλεται σε πλείστους παράγοντες.

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ 2015 – 2018:

-66,4% ευρωπαίων επισκεπτών (ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΧΙΟΥ)

• Μέσα σε 4 χρόνια χάθηκαν οι αγορές της Ολλανδίας, της Νορβηγίας, της Αυστρίας και της Τσεχίας.

• Το 2017 και όπως φαίνεται το 2019, η μοναδική πτήση θα έρχεται από τη Σλοβενία.

- 93% επισκεπτών κρουαζιέρας (ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΧΙΟΥ)

• Από 42 προσεγγίσεις και 25.229 επιβάτες το 2015 κατρακυλήσαμε στις 10 προσεγγίσεις και μόλις 1.766 επιβάτες το 2018. -40% Τούρκων επισκεπτών (ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ ΧΙΟΥ)

• Η οικονομική κρίση στην Τουρκία και η σταδιακή ανάπτυξη γειτονικών ανταγωνιστικών προορισμών επιβεβαίωσαν το λάθος της μονοκαλλιέργειας. Η Χίος παραμένει σήμερα ανέγγιχτη από τις επιρροές του τουρισμού των προηγούμενων δεκαετιών.

--------

Βασική επιδίωξη μας είναι, μετά την ανάλυση των δεδομένων, η αξιοποίηση τους στο μέλλον, με στόχο να ενταχθεί το νησί μας βαθμιαία και με συντεταγμένη τουριστική πολιτική στον τουριστικό χάρτη της χώρας. Αυτό μπορεί να γίνει πραγματικότητα μέσω της ανάδειξης και προβολής της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς και πολιτισμικής ταυτότητας του νησιού μας στη διεθνή αγορά, λανσάροντας το τουριστικό branding της στα πλαίσια στοχευμένης ανταγωνιστικής προώθησης με σύγχρονα μέσα, επενδύοντας στη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών, προσελκύοντας νέες επενδύσεις δυνάμενες να δημιουργήσουν νέες προοπτικές, διασυνδέοντας την αγορά εργασίας με την τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση και αξιοποιώντας όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει η Χίος μας ως τουριστικός προορισμός. Αυτά, άλλωστε, θα αποτελέσουν και τους βασικούς πυλώνες προώθησης του τουριστικού προϊόντος μας.

Η επίτευξη της επιδίωξης μας αυτής θα συντελεστεί μέσω της συγκέντρωσης οικονομικών πόρων και ανθρωπίνου δυναμικού και της κοινωνικής ενεργοποίησης προκειμένου η Χίος μας να μετατραπεί σε νησί με δική του μοναδική ταυτότητα. Στόχος μας και γνώμονας μας οφείλει να είναι η ανάδειξή των ιδιαίτερων πολιτισμικών χαρακτηριστικών με επίκεντρο τη Μαστίχα, των ξεχωριστών εμπειριών και της διακριτής ταυτότητας κάθε περιοχής του νησιού, της προώθησης της Χίου ως κέντρο Ναυτιλίας αλλά και ως Νησί του Ομήρου. Το βαρύ και διαχρονικό αποτύπωμα της Ιστορίας της, η αρχιτεκτονική φυσιογνωμία των οικισμών της και η κουλτούρα εξωστρέφειας που της χαρίζει η ναυτική της ενασχόληση εγγυώνται στον τουρίστα από επισκέπτης να αισθάνεται στον τόπο μας φιλοξενούμενος. Επιθυμούμε ο επισκέπτης να επιλέγει συνειδητά τον προορισμό για όλες εκείνες τις ιδιαίτερες ταξιδιωτικές εμπειρίες που του προσφέρει. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε το άλλο πρόσωπο της Χίου. Αυτό της φιλοξενίας και του εναλλακτικού τουρισμού. Ο τελευταίος δύναται να προσδώσει νέα πνοή στα χωριά, να λειτουργήσει ως όχημα για την άμβλυνση της εποχικότητας και την προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων. Επενδύουμε στις αυθεντικές εμπειρίες και στο βιωματικό τουρισμό, ενδυναμώνουμε το τουριστικό μας προϊόν, απαντώντας στις σύγχρονες τάσεις και ανάγκες.

 

 

 

ΑΠΟ ΤΗ ΧΙΟ ΤΩΝ ΕΙΚΟΣΙ ΗΜΕΡΩΝ ΣΤΗ ΧΙΟ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

 

ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Το Στρατηγικό Σχέδιο της «ΣυμμαΧίας Αξιών» στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:

 

Α’ ΑΞΟΝΑΣ. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΈΝΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ – ΥΠΟΔΟΜΕΣ

  1. Ενίσχυση του αντικειμένου του τουρισμού στη διοίκηση του Δήμου Χίου

· Ίδρυση Διεύθυνσης Τουρισμού, σταδιακά εντός της τετραετίας με ενίσχυσή προσωπικού και

· Σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης, μέσω της συνέργειας του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων, ώστε να εξασφαλιστούν σε ετήσια βάση πόροι ύψους 250.000 ευρώ, από τους προϋπολογισμούς τους.

 

  1. Δημιουργία και δυναμικό λανσάρισμα του τουριστικού branding της Χίου (Όμηρος, Μαστίχα, Μεσαιωνικά χωριά, Ναυτική παράδοση)

ü Συνεργασία με εξειδικευμένο γραφείο για τη δημιουργία brand

ü Χάραξη της στρατηγικής για την προώθηση του νησιού.

 

  1. Δημιουργία εμπειριών 4 εποχών:
  • Με εξωστρεφή προσανατολισμό και αξιοποιώντας την πολιτιστική παράδοση και τα έθιμα του νησιού και το πολυάριθμό δυναμικό εθελοντών και ασχολούμενων σε πολιτιστικές, περιβαλλοντικές και αθλητικές ομάδες καθιερώνονται δράσεις και γεγονότα διασκορπισμένα σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, ικανά να προσελκύσουν επισκέπτες – φιλοξενούμενους από όλο τον κόσμο.
  • Ανάπτυξη μοναδικών, ελκυστικών εμπειριών βιωματικού χαρακτήρα που λειτουργούν ως πρεσβευτές του Χιώτικου προϊόντος μέσω της αξιοποίησης στοιχείων της τουριστικής προσφοράς της Χίου όπως ιστορία, πολιτισμός, αξιοθέατα, περιβάλλον, προϊόντα, δραστηριότητες, παραδόσεις, διατροφή, τρόπο ζωής.
  1. Αξιοποίηση των Νομικών Προσώπων του Δήμου (π.χ. Μονομετοχική) για τη διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος του νησιού ώστε όλοι οι μνημειακοί και μουσειακοί χώροι του νησιού να καταστούν επισκέψιμοι. Με τη σύμφωνη γνώμη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χίου υποβολή αιτήματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για παραχώρηση της διαχείρισης μνημείων που ανήκουν στη δικαιοδοσία του Υπουργείου Πολιτισμού στο Δήμο Χίου με παράλληλη υποχρέωση του να καλύψει τις ανάγκες στελέχωσης τους σε προσωπικό. Κανένας μουσειακός και μνημειακός χώρος του νησιού δεν επιτρέπεται να είναι μη επισκέψιμος.
  2. Συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς που διαχειρίζονται χώρους μνημειακού και μουσειακού ενδιαφέροντος ώστε να αξιοποιηθούν τουριστικά και να καθορίσουν και να ανταποκριθούν σε ωράριο λειτουργίας τους.
  3. Διοργάνωση τακτικών / εβδομαδιαίων ξεναγήσεων σε συνεργασία με τους επαγγελματίες του τουρισμού και τις ενώσεις τους, με στόχο την δημιουργία εμπειριών για τους επισκέπτες του νησιού.
  4. Ανάπτυξη ειδικής έξυπνης εφαρμογής για κινητά, που θα παρέχεται δωρεάν στους επισκέπτες, με στόχο την εξυπηρέτηση τους και την ανάδειξη των μυστικών και της ομορφιάς του νησιού μας.
  5. Δημιουργία Σχεδίου Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) για τα Μαστιχοχώρια προκειμένου να αναδειχθεί η ‘μαστίχα’ ως μοναδικό τοπικό προϊόν αλλά και το συνολικότερο πολιτιστικό απόθεμα του νησιού
  6. Βελτίωση και αναβάθμιση των υπαρχόντων πόρων και υποδομών, σε συνεργασία με τους εκάστοτε ενδιαφερόμενους/εμπλεκόμενους φορείς)

ü Εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων του Τελωνείου Χίου (διαμόρφωση εσωτερικών & εξωτερικών χώρων)

ü Μετατροπή του κτιρίου της Παλαιάς Ιχθυόσκαλας σε αίθουσα αναμονής.

ü Άμεση και διαρκή παρέμβαση για την επίσπευση της επέκτασης του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης και των κτιριακών υποδομών του Αεροδρομίου.

ü Αναβάθμιση τουριστικών παραλιακών μετώπων (Φώτα, Σκαλοπάτια)  Βελτίωση της προσβασιμότητας

§ Αρχιτεκτονική Μελέτη για έργα αναβάθμισης της εικόνας του Καρφά και των υπόλοιπων ζωνών υψηλής τουριστικής παραγωγικότητας με άμεσες μελέτες συνολικού σχεδιασμού των περιοχών και ολοκλήρωση των μελετών αντιμετώπισης της διάβρωσης που απειλεί τις παραλίες μας.

ü Δημοτικά παρκινγκ σε τουριστικές περιοχές

ü Βελτίωση της σήμανσης των τουριστικών περιοχών

ü Βελτίωση των υποδομών στις παραλίες (Καθαρισμός και στρώσιμο παραλιών, Δημιουργία αποχωρητηρίων και τοποθέτηση ντουζιέρων, προτυποποίηση των ομπρελών, πρόσβαση ΑμεΑ)

ü Αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών του νησιού.

ü Ανάπτυξη Κεντρικού Λιμένα Χίου, με άμεση ολοκλήρωση master plan και κατασκευή προβλήτα και απαραίτητων κτιριακών υποδομών.

ü Λιμένας Μεστών

§ Δημιουργία Πύλης Schengen – για να μπορεί να υποδέχεται και Κ/Ζ.

§ Διεκδίκηση διασύνδεσης του Λιμένα με Τουρκία και γραμμή Πειραιά – Ικαρία – Σάμου.

ü Κατά προτεραιότητα συντήρηση και λειτουργία όλων των δομών τουριστικού ενδιαφέροντος ιδιοκτησίας του Δήμου Χίου (μύλοι, σπήλαια, υδροθεραπευτήριο κ.α.)

ü Δημιουργία δικτύων μονοπατιών και διαδρόμων πολιτιστικής και περιβαλλοντικής αξίας και εκπαίδευσης

      • Περιπατητικές διαδρομές στη Βόρεια και Κεντρική Χίο
      • Καθιέρωση περιπάτων μικρής και μεγάλης διάρκειας, στην πόλη και στα χωριά, με επίσκεψη σε μνημειακούς και μουσειακούς χώρους.

§ Ενοποίηση των Μαστιχοχωρίων και σύνδεση με το Μουσείο Μαστίχας

ü Ανάδειξή του Κάστρου της Χίου  και του ιστορικού κέντρου της Χίου.

ü Ανάδειξη της Χίου ως Κέντρο πολιτισμού αναμορφώνοντας  την περιοχή περιμετρικά της Βιβλιοθήκης του Κοραή (Μητρόπολη Χίου, Πανεπιστήμιο, Βιβλιοθήκη Κοραή, 1ο Γυμνάσιο Χίου).

10. Αξιοποίηση των τοπικών πόρων που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού

ü θρησκευτικός τουρισμός

§ Νέα Μονή και μοναστήρια

§ Αγ. Μαρκέλλα

ü πεζοπορικός τουρισμός

§ Περιπατητικές διαδρομές μέσα από επιλεγμένα αξιοθέατα και μνημεία.

ü αθλητικός τουρισμός

§ Καθιέρωση αθλητικών εκδηλώσεων

ü εκπαιδευτικός τουρισμός

§ Διοργάνωση εκδρομών σχολείων

ü συνεδριακός τουρισμός

§ Καθιέρωση συνεδρίων καθ’ όλη την διάρκεια του έτους

ü θαλάσσιος τουρισμός

§ Καταδυτικός τουρισμός

§ Διοργάνωση αγώνων θαλασσίων αθλημάτων

ü θεματικός τουρισμός 

§ Τουλίπες

§ Σούμα

§ Καμπαναριά της Χίου

ü αγροτουρισμός

§ Καλλιέργεια Μαστίχας

§ Κάμπος και συγκομιδή οπορωφόρων

ü γαστρονομικός τουρισμός

§ Προβολή γευστικών περιηγήσεων στη Χίο.

§ Σύμφωνο Χιακής Γαστρονομίας

 

11. Στήριξη του επιχειρηματία του τουρισμού, μέσω της ίδρυσης Γραφείου επιχειρηματικότητας, όπου θα μπορούν να απευθύνονται όλοι οι επιχειρηματίες για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

 

 

 

Β’ ΑΞΟΝΑΣ. ΠΡΟΩΘΗΣΗ

  1. Προβολή της Χίου μέσα από σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία και  ψηφιακά μέσα, ακολουθώντας τις παγκόσμιες και διεθνείς πρακτικές. 

ü μέσα κοινωνικής δικτύωσης,

ü ιστοσελίδα του Δήμου, που θα αφορά αποκλειστικά και μόνο στο τουριστικό προϊόν «Χίος» και

ü χρήση μέσων πολυόρασης (i-e Books, Multivision κλπ)

  1. Διαρκής αναζήτηση νέων αγορών και ομάδων-στόχων για τους προσφερόμενους τουριστικούς πόρους της Χίου με σκοπό την επέκταση της τουριστικής περιόδου και την άμβλυνση της εποχικότητας

ü ‘Έρευνα αγοράς και αποτύπωση αναγκών και προσδοκιών των επισκεπτών

    • δημιουργία ευέλικτου μηχανισμού επικοινωνίας, που θα κεφαλαιοποιήσει κάθε δυνατότητα στοχευμένης προβολής και σφυρηλάτησης σχέσεων.

ü Στοχευμένη προώθηση της Χίου στην εγχώρια αγορά, όπου υπάρχουν ήδη αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις, σε συνεργασία με φορείς, ΟΤΑ και τους τοπικούς πράκτορες.

ü Στοχευμένη προώθηση της Χίου σε αγορές του εξωτερικού, σε συνεργασία με τους τοπικούς πράκτορες.

  1. Συμμετοχή του Δήμου σε διεθνείς εκθέσεις και διοργάνωση ταξιδιών γνωριμίας με τη Χίο.
  2. Έμμεση δημοσιότητα (φιλοξενίες bloggers, δημοσιογράφων, διασημοτήτων κ.λπ.). Πρόσκληση δημοσιογράφων εκπροσώπων τουριστικών οδηγών και περιοδικών με σκοπό την προώθηση του νησιού και των ιδιαιτεροτήτων του με σκοπό την αντιστροφή του κλίματος που έχει δημιουργηθεί από δημοσιεύματα που πλήττουν την εικόνα του νησιού με επίκεντρο τη μεταναστευτική κρίση.
  3. Παρακολούθηση όλων των δημοσιευμάτων, που γράφονται για τη Χίο σε όλο τον πλανήτη και άμεση παρέμβαση στην περίπτωση αρνητικής ή ψευδούς ειδήσεως που αφορά στο νησί μας. Να αντιμετωπίσουμε στην πράξη την ψευδή – αρνητική εικόνα για το νησί μας, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της προβολής αρνητικών ειδήσεων από την προσφυγική/ μεταναστευτική κρίση.
  4. Ανάπτυξη και ισχυροποίηση δεσμών με την ομογένεια
    • Εκστρατεία ενεργοποίησης της Χιακής ομογένειας με σύνθημα «φέρε το φίλο σου να του γνωρίσεις τον τόπο σου».
    • Δημιουργία σελίδας που να απευθύνεται αποκλειστικά στους ομογενείς και
    • Διοργάνωση της μεγάλης, παγκόσμιας συνάντησης των Χιωτών στη Χίο, με πρωτοβουλία του Δήμου Χίου.

 

  1. Αξιοποίηση των repeaters ως πρεσβευτών του νησιού και επιβράβευση αυτών.

 

 

 

Γ’ ΑΞΟΝΑΣ. ΣΥΝΕΡΓΙΕΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  1. Συνεργασία με επιχειρηματικούς φορείς του τουρισμού και το Επιμελητήριο Χίου για την από κοινού χάραξη της τουριστικής προβολής και διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος. Δέσμευση του Δήμου για τη διασφάλιση των θεμελιωδών  προϋποθέσεων για την ανάπτυξή  του τουριστικού προϊόντος (καθαριότητα, νερό, αστικά δίκτυα, υποδομές) με παράλληλη δέσμευση των επιχειρήσεων για βελτίωση της παροχής υπηρεσιών. 
  2. Αμοιβαία τουριστική αλληλοϋποστήριξη των νησιών της Περιφέρειας. Σε συνεργασία με τους Δήμους Λέσβου και Σάμου και τις Ιερές Μητροπόλεις και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Χίου, Λέσβου και Σάμου συμφωνία διοργάνωσης των μαζικών εκδρομέων ΚΑΠΗ – Ενοριών – Σχολείων και Συλλόγων των τριών νησιών μεταξύ τους ως ενέργεια άμεσης απόδοσης.
  3. Στοχευμένη συνδιαφήμιση με tour operators για να γίνει ελκυστικότερο το άνοιγμα νέων ευρωπαϊκών αγορών.
  4. Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και ειδικότερα με το τμήμα τουρισμού, με στόχο την άντληση πληροφορίας τόσο για τις διεθνείς τάσεις της τουριστικής αγοράς όσο και την άντληση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
  5. Δημιουργία εργαλείων για την αποτελεσματικότητα των προωθητικών ενεργειών
  6. Συνδιοργάνωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για εργαζόμενους και επαγγελματίες του τουρισμού αλλά και των υπολοίπων επαγγελμάτων, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
  7. Δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των κατοίκων και επαγγελματιών της Χίου, με στόχο την καλλιέργεια σεβασμού για τη μεταχείριση των κοινόχρηστων χώρων και για τη διαμόρφωση της κυκλοφοριακής μας συνείδησης.

-------

 

Η ΒΟΥΛΗΣΗ

Η τουριστική ανασύνταξη της Χίου απαιτεί θυσίες από όλους μας. Πρώτος ο Δήμος θα δώσει το παράδειγμα, ιεραρχώντας έργα που θα έχουν καθαρή συμβολή στη μετατροπή της τοπικής οικονομίας σε τουριστική. Η υιοθέτηση ενός μοντέλου «τουρισμού φιλοξενίας και ποιότητας» για το νησί μας έχει ως αναγκαία συνθήκη μια νέα στρατηγική ισόρροπης ανάπτυξης για να αναδειχθούν οι πραγματικές δυνατότητες των χωριών μας να πρωτοστατήσουν στη νέα οικονομική σελίδα της Χίου.

Ο ΤΕΛΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ

Επιδιώκουμε στο τέλος της θητείας μας ο σημερινός τουρισμός των 20 καλοκαιρινών ημερών να έχει επεκταθεί σε φιλοξενία τεσσάρων εποχών, με τα οφέλη της να διαχέονται σε όλη τον τοπικό ιστό. Να σβήσουμε την αντίληψη ότι οι Χιώτες δεν θέλουν τουρισμό. Να την αντικαταστήσουμε με την αντίληψη ότι η Χίος μπορεί να παράγει τον πιο ποιοτικό τουρισμό στο Αιγαίο. Και με συνεργασία όλων θα τα καταφέρει.

 

 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα