Τα 1000 μέτρα που θα αλλάξουν τη Χίο…

Γράφει ο Χρήστος Παπαχρήστου
Δείτε τις Φωτογραφίες
Τρί, 09/03/2021 - 15:24

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης ενός έτους από την έναρξη της πανδημίας στη χώρα μας και τις πάμπολλες αλλαγές που επέφερε στην καθημερινότητα όλων μας, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα μάλλον παραγνωρισμένο ζήτημα.

Οι ολικοί αποκλεισμοί από τη μια και το πολύμηνο κλείσιμο της εστίασης από την άλλη μας ‘ανάγκασαν’ να ξαναπερπατήσουμε τις γειτονιές μας, να ξαναγνωρίσουμε τις πόλεις μας και μάλλον να διαπιστώσουμε με απογοήτευση το πόσο ασφυκτικές κι αφιλόξενες είναι για πεζούς και ποδηλάτες.

Για οποιαδήποτε πόλη του κόσμου έχει την τύχη να γειτνιάζει με το υδάτινο στοιχείο (θάλασσα, λίμνη ή ποταμό), το παράκτιο μέτωπο αποτελεί πάντοτε τη φυσιολογική διέξοδο και προέκταση του αστικού χώρου.

Στη χώρα μας, η ανάπλαση της παραλίας της Θεσσαλονίκης αποτελεί το πλέον πρόσφατο παράδειγμα μιας επιτυχημένης αστικής παρέμβασης. Ενδεικτικά παραθέτω και μερικές φωτογραφίες από το παραλίμνιο μέτωπο μιας κωμόπολης της Ελβετίας που καταδεικνύουν την απλότητα της παρέμβασης (επιχωμάτωση με βράχια στη λίμνη και δημιουργία πεζόδρομου - ποδηλατόδρομου με άσφαλτο πλάτους περίπου 4,5 μέτρων).

Έτσι λοιπόν και στη Χίο δεν μπορεί κανείς παρά να επικροτήσει τη σχεδιαζόμενη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από τη Δασκαλόπετρα μέχρι το Κοντάρι (και σε δεύτερο χρόνο τα Κεραμεία) που θα αναβαθμίσει κατά κόρον την ποιότητα ζωής και θα μεταμορφώσει την εικόνα του νησιού.

Ωστόσο αν συνυπολογίσει κανείς την ταχύτητα χελώνας της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, τους πόρους που θα απαιτηθούν, το μέγεθος αλλά και την εν γένει δυσκολία του όλου εγχειρήματος (ειδικά αν επιχειρηθεί να κατασκευαστεί ως ενιαίο έργο), η εν λόγω ανάπλαση βάζει πλώρη για να αποτελέσει ένα νέο Κόρης Γεφύρι, δηλαδή ένα έργο μακέτα ή φάντασμα…

Τι θα μπορούσε να γίνει;

Σε λίγες μέρες είναι προγραμματισμένη η εκκίνηση ενός έργου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου που αφορά τη μετατόπιση προς τη θάλασσα μέρους του παραλιακού δρόμου του αεροδρομίου (ως προαπαιτούμενο για την επέκταση του αεροδρομίου που φαίνεται να έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης).

Το εν λόγω κομμάτι μήκους 600 μέτρων εκτείνεται από το βόρειο άκρο του βιολογικού καθαρισμού μέχρι και το χώρο στάθμευσης της Φάρκαινας και το έργο περιλαμβάνει επιπλέον την κατασκευή πεζόδρομου (πλάτους 2 μέτρων) και ποδηλατόδρομου (πλάτους 4 μέτρων). Παρότι προφανώς είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, δυστυχώς, λόγω του μικρού του μήκους και όντας τυφλό, το συγκεκριμένο κομμάτι μάλλον θα έχει περιορισμένη χρήση από τους δημότες και τους επισκέπτες.

Από το χώρο στάθμευσης της Φάρκαινας (όπου και θα σταματήσει το έργο της Περιφέρειας) μέχρι τον Ναυτικό Όμιλο Χίου μεσολαβεί η… εξωπραγματική απόσταση των 1000 μέτρων. 

Οι συναρμόδιοι φορείς θα άξιζε να προωθήσουν κατά προτεραιότητα τη μελέτη και ανάπλαση αυτών των 1000 μέτρων έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας πανέμορφος ενιαίος περίπατος με ποδηλατόδρομο μήκους 1600 μέτρων που θα ενώνει την καρδιά της πόλης της Χίου με το αεροδρόμιο αλλά και τον πολυχώρο της Φάρκαινας.

Η επιχωμάτωση του συγκεκριμένου τμήματος προς τη θάλασσα, χωρίς φυσικά να είμαι ειδικός, δεν φαίνεται ιδιαίτερα δύσκολη από τεχνικής απόψεως κι ως εκ τούτου ούτε ιδιαίτερα δαπανηρή. Επιπλέον, στο ανατολικό της άκρο, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν με τα φερτά υλικά νέες παραλίες μόλις δύο βήματα από την πόλη.

Εκτός από τα προφανή οφέλη για τους κατοίκους, η γειτνίαση της εν λόγω παρέμβασης με μερικές από τις μεγαλύτερες ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού (Χανδρής, Grecian Castle κλπ.) θα έχει και θετικό αντίκτυπο στο κομμάτι του τουρισμού.  

Με άλλα λόγια, το πρώτο τμήμα της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου μπορεί να γίνει πραγματικότητα και μάλιστα σύντομα επιφέροντας μια κοσμογονία για το νησί!

Αναμονή δεκαετιών ή ποδηλατάδα και μπάνιο στη νέα παραλία το καλοκαίρι του 2023;

 

Υ.Γ. 1: Για όσους θα γκρινιάξουν για τη γειτνίαση της νέας παραλίας με τον βιολογικό καθαρισμό απλά να υπενθυμίσουμε πως σύντομα τα λύματα θα επεξεργάζονται σε τρίτο βαθμό και αντί καταλήγουν στη θάλασσα θα αρδεύουν τον Κάμπο…

Υ.Γ. 2: Στη συμβολή της Λεωφόρου Ενώσεως με την Αεροπόρου Ροδοκανάκη (όπου θα γίνει η παρέμβαση της Περιφέρειας) δεν θα μπορούσε να κατασκευαστεί ένας κυκλικός κόμβος με ενδεχόμενη καθαίρεση και του παλιού πολυβολείου;

Υ.Γ. 3 : Αν εκτός από τη νέα Μαρίνα στο Καστέλλο προχωρήσει και η ανάπλαση των εγκαταστάσεων του Ναυτικού Ομίλου δεν θα μιλάμε πλέον για παραλιακό μέτωπο αλλά για… Χιακή Ριβιέρα!

 

Χρήστος Παπαχρήστου, Ψυχίατρος - Ψυχοθεραπευτής

Γενεύη, 09.03.2021

Σχετικά Άρθρα