Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν βυθισμένο αρχαίο οικισμό Αβορίγινων - Ανοιχτά των ακτών της Αυστραλίας

Το 2016, μια έρευνα γονιδιωμάτων αποκάλυψε πως οι Αβορίγινες Αυστραλοί είναι ο αρχαιότερος γνωστός πολιτισμός πάνω στη γη, με προγόνους που φτάνουν έως και 75.000 πριν.
Παρ, 03/07/2020 - 01:26
avorigines_australia

Ερευνητές ανακαλυψαν τον πρώτο επιβεβαιωμένο υποθαλάσσιο αρχαιολογικό χώρο Αβορίγινων, ανοιχτά των ακτών της Αυστραλίας, και προβλέπουν πως το νερό κρύβει πολλούς ακόμα ιστορικούς θησαυρούς.

Πολλοί οικισμοί είχαν χτιστεί σε περιοχές που, προς το τέλος της Εποχής των Παγετώνων, βρίσκονταν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, όμως βυθίστηκαν όταν οι πάγοι έλιωσαν και η στάθμη του νερού ανέβηκε, κατακλύζοντας το ένα τρίτο της κατοικημένης γης της ηπείρου, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε χθες, Τετάρτη στην επιθεώρηση PLOS ONE.

Η αυστραλιανή ακτή εκτεινόταν περίπου 160 χλμ πιο βαθιά στη θάλασσα σε σχέση με σήμερα, αναφέρει η ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον αρχαιολόγο Τζόναθαν Μπέντζαμιν, του πανεπιστημίου της Αδελαΐδας, γι'αυτό και εικάζει πως είναι πιθανό να υπάρχουν πολλοί άλλοι αρχαιολογικοί χώροι κάτω από το νερό.

Οι επιστήμονες επιστράτευσαν όχι μόνο δύτες για την υποβρύχια εξερεύνηση των βυθισμένων οικισμών, αλλά και πλήθος άλλων τεχνικών - όπως εναέρια και υποθαλάσσια τηλεπισκόπηση.

Ανακάλυψαν δύο χώρους ανοιχτά των βορειοδυτικών ακτών της Αυστραλίας. Ο πρώτος, σε βάθος περίπου 2,5 μέτρων στο Cape Bruguieres Channel, περιλάμβανε 269 λίθινα αντικείμενα ηλικίας τουλάχιστον 7.000 ετών - που φαίνονταν σχεδιασμένα για δραστηριότητες όπως aξύσιμο, κοπή και σφυρηλάτηση. Ενώ στο δεύτερο, στο Flying Foam Passage, σε βάθος περίπου 13 μέτρων, εντόπισαν μόλις ένα τέχνεργο άνω των 8.500 ετών.

Παρότι πολλά από τα αντικείμενα αυτά είχαν «καταληφθεί» από θαλάσσια ζωή, η ομάδα κατάφερε να αναγνωρίσει πλήθος λίθινων εργαλείων - μεταξύ αυτών και δύο πιθανών μυλόπετρων.

Τα σημαντικά ευρήματα αποδεικνύουν πως οι ερευνητικές αυτές τεχνικές είναι χρήσιμες στην ανίχνευση υποθαλάσσιων αρχαιολογικών χώρων, τονίζουν οι επιστήμονες που ευελπιστούν πως η συστηματική τους χρήση θα ανασύρει και άλλους αρχαιολογικούς θησαυρούς.

Η ομάδα αρχαιολόγων κάλεσε την αυστραλιανή κυβέρνηση να θεσπίσει νόμους που θα προστατεύουν και θα διαχειρίζονται την αρχαιολογική κληρονομιά των Αβορίγινων, στα ανοιχτά της ακτογραμμής της.

«Τα ευρήματα αυτά αποτελούν το πρώτο βήμα σε ένα ταξίδι ανακάλυψης για να εξερευνήσουμε τις προοπτικές της αρχαιολογίας που μπορεί να καλύψει ένα μεγάλο κενό στην ανθρώπινη ιστορία της ηπείρου» αναφέρει ο Μπέντζαμιν.

Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν πως οι Αβορίγινες απομακρύνθηκαν από τους Ευρασιάτες πριν από 57.000 χρόνια, πιθανώς φτάνοντας στην ήπειρο 31.000 χρόνια πριν.

Με πληροφορίες από CNN/Smithsonian Magazine