
Δεν είναι λίγες οι φορές που μεταφέρονται στην μεγάλη οθόνη best sellers πρωτοεμφανιζόμενων ή μη συγγραφέων. Παρόλο που οι λάτρεις της λογοτεχνίας ποτέ δεν βρίσκουν την κινηματογραφική απεικόνιση του βιβλίου τους επαρκή, ωστόσο είναι ένας σίγουρος τρόπος ώστε ο συγγραφέας να διασφαλίσει ότι το όνομα του και το έργο του θα φτάσουν σε ένα ευρύτερο κοινό που θα δώσει ακόμη περισσότερη δημοσιότητα και απήχηση στην ιστορία τους. Κι επίσης δεν είναι λίγες οι φορές που σκηνοθέτες βασισμένοι στην πλοκή διάσημων βιβλίων δημιουργούν αξιόλογες ταινίες οι οποίες επιβραβεύονται από το κοινό και τους κριτικούς. Παρακάτω θα δούμε 4 ψυχολογικά θρίλερ που βασίστηκαν σε μυθιστορήματα, κάνοντας αναφορά στις λεπτομέρειες των αρχικών βιβλίων, στους συγγραφείς που συνέλαβαν την ιδέα αλλά και στην κινηματογραφική τους μεταφορά.
Το Κορίτσι του Τρένου

Εκδόθηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2015 στο Ηνωμένο Βασίλειο κι έπειτα κυκλοφόρησε στα ελληνικά τον Μάρτιο του ίδιου έτους. Αποτελεί το έβδομο βιβλίο της βρετανίδας συγγραφέως Paula Hawkins και το πρώτο της θρίλερ. Το βιβλίο σύντομα βρέθηκε στην πρώτη θέση της λίστας Fiction Best Sellers του 2015 των New York Times και έμεινε σε αυτή την θέση για 13 συνεχόμενες εβδομάδες, ενώ το 2016 έγινε ξανά στην ίδια λίστα το νούμερο 1 Best Seller για δύο εβδομάδες. Από πολλούς θεωρείται το δεύτερο ‘Κορίτσι που Εξαφανίστηκε’, βιβλίο της Αμερικανίδας συγγραφέως Gillian Flynn που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2014. Εμείς παρακάτω θα μιλήσουμε για ένα άλλο βιβλίο της Gillian Flynn το οποίο επίσης μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη. Η συγγραφέας του βιβλίου ‘Το Κορίτσι του Τρένου’ βρέθηκε στην λίστα του BBC των 100 γυναικών τον Νοέμβριο του 2016.
Ο λόγος που το εν λόγω βιβλίο έγινε τόσο το ίδιο όσο και η συγγραφέας του γνωστά είναι επειδή ακολουθεί την τεχνική αφήγησης από διαφορετικά πρόσωπα (δηλαδή το βιβλίο χωρίζεται σε αφηγήσεις των ίδιων γεγονότων αλλά από οπτικές γωνίες διαφορετικών γυναικών), καθώς και γιατί πραγματεύεται θέματα αλκοολισμού, ενδοοικογενειακής βίας και τοξικών συζύγων.
Η περίληψη του βιβλίου:
ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΤΑ ΙΔΙΑ
Η Ρέιτσελ παίρνει το ίδιο τρένο κάθε πρωί. Ξέρει ότι θα σταματήσει στον ίδιο σηματοδότη, την ίδια ώρα, και θα αντικρίσει τα ίδια σπίτια δίπλα στις ράγες. Αρχίζει, μάλιστα, να νιώθει οικεία με το ζευγάρι που ζει σ' ένα από αυτά. «Τζες» και «Τζέισον» τους αποκαλεί. Η ζωή τους, στα δικά της μάτια, είναι τέλεια. Μακάρι να μπορούσε και η Ρέιτσελ να είναι τόσο ευτυχισμένη.
ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
Και ένα πρωί βλέπει κάτι που τη σοκάρει. Κρατάει μόλις μία στιγμή μέχρι να ξεκινήσει και πάλι το τρένο, αλλά είναι αρκετό. Κι αυτό αλλάζει τα πάντα. Τώρα η Ρέιτσελ έχει την ευκαιρία να γίνει μέρος της ζωής που παρακολουθούσε από μακριά. Τώρα ήρθε η ώρα να το καταλάβουν κι εκείνοι: είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα κορίτσι του τρένου...
Το βιβλίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο τον Οκτώβριο του 2017, ενώ τα δικαιώματα του βιβλίου είχαν ήδη πωληθεί στην DreamWorks Pictures πριν την έκδοση του. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Emily Blunt, Justin Theroux, Luke Evans και Rebecca Ferguson. Σκηνοθετήθηκε από τον Tate Taylor, σκηνοθέτη των ταινιών Υπηρέτριες (The Help, 2011) και Get On Up (2014). Κέρδισε μία βαθμολογία 6.5 στα 10 στο iMDb, 44% στο Rotten Tomatoes και 48 στα 100 στο Metacritic. Ο κριτικός Peter Travers των Rolling Stones αναφέρει: «Η ταινία ‘μαρτυρά’ την αλήθεια πιο γρήγορα απ’ ότι το μυθιστόρημα, αλλά η Emily Blunt υποδύεται τόσο καλά τον ρόλο της αλκοολικής και εν δυνάμει δολοφόνου σε σημείο που ‘Το Κορίτσι του Τρένου’ καταλήγει μαγευτικό.»
Η ταινία διατίθεται και με ελληνικούς υπότιτλους στην συνδρομητική πλατφόρμα του Netflix.
Η Γυναίκα στο Παράθυρο

Αποτελεί το πρώτο μυθιστόρημα του Αμερικανού 45χρονου A.J. Finn και εκδόθηκε τον Ιανουάριο του 2018 ενώ κυκλοφόρησε στα ελληνικά έναν μήνα αργότερα. Βρέθηκε και αυτό στην πρώτη θέση των New York Times ενώ ο Finn αναφέρει ότι επίσης άντλησε έμπνευση από ‘Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε’. Ο Finn ήταν αρθρογράφος τόσο στο Λονδίνο όσο και στη Νέα Υόρκη για πολλά χρόνια προτού εκδώσει το πρώτο του βιβλίο. Μετά την επιτυχία που γνώρισε ‘Η Γυναίκα στο Παράθυρο’, ο Finn εξέδωσε τον Φεβρουάριο του 2024 το δεύτερο του μυθιστόρημα ‘Τέλος Ιστορίας’ το οποίο κυκλοφορεί ήδη από τον Μάιο του 2024 και στα ελληνικά.
Η περίληψη του βιβλίου ‘Η Γυναίκα στο Παράθυρο’:
Δεν είναι παράνοια αν πραγματικά συμβαίνει…
Η Άννα Φοξ ζει μόνη της, κλεισμένη στο σπίτι της στη Νέα Υόρκη, του οποίου το κατώφλι αδυνατεί να διαβεί. Περνά τις μέρες της με τις αναμνήσεις παλιών ευτυχισμένων στιγμών, πίνοντας κρασί, βλέποντας παλιές ταινίες και… κατασκοπεύοντας τους γείτονές της.
Μια μέρα μετακομίζει στο απέναντι σπίτι η οικογένεια Ράσελ - ο πατέρας, η μητέρα και ο έφηβος γιος τους. Η τέλεια οικογένεια. Αλλά, όταν η Άννα, παρακολουθώντας από το παράθυρό της, βλέπει κάτι που δεν έπρεπε να δει, ο κόσμος της αρχίζει να καταρρέει και τα τρομερά μυστικά του να αποκαλύπτονται.
Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Τι κινείται στη σφαίρα της φαντασίας; Ποιος διατρέχει κίνδυνο και ποιος έχει τον έλεγχο; Σ’ αυτό το διαβολικά ανατριχιαστικό θρίλερ, κανένας και τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.
Έξυπνο, δυνατό και συγκινητικό, Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ είναι ένα θρίλερ που φέρνει στο μυαλό του αναγνώστη τις καλύτερες στιγμές του Χίτσκοκ.
Η δυσλειτουργική πρωταγωνίστρια του βιβλίου που υποφέρει από αγοραφοβία μετά από ένα τραγικό συμβάν που σημάδεψε την ζωή της καθώς και η τάση της για παρακολούθηση ξένων ανθρώπων προκειμένου να ‘ζήσει’ μέσω αυτών θυμίζουν το ‘Κορίτσι του Τρένου’, χωρίς ωστόσο να συναντάμε την τεχνική της αφήγησης από διαφορετικές οπτικές γωνίες ποικίλων προσώπων και χωρίς να ενυπάρχει στο προσκήνιο το θέμα του αλκοολισμού και της ενδοιοικογενειακής βίας. Η ιδιαιτερότητα του μυθιστορήματος έγκειται στην ανατροπή του προς το τέλος καθώς και στην αργά βασανιστική και μυστηριώδη πλοκή του που ξεδιπλώνεται ράθυμα και εγείρει την περιέργεια του αναγνώστη. Επίσης το ενδιαφέρον του αναγνώστη προκαλείται κι απ’ το μυστήριο που ελλοχεύει στην ίδια την ιστορία της πρωταγωνίστριας, η οποία στην προσπάθεια να αποδεχτεί τα παρελθοντικά της τραύματα δεν μας τα αποκαλύπτει ευθύς αμέσως.
Το βιβλίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2021 σε σκηνοθεσία Joe Wright –σκηνοθέτη της κινηματογραφικής μεταφοράς του διάσημου βιβλίου της Τζέιν Όστιν Περηφάνια και Προκατάληψη (2005) και του εμβληματικού μυθιστορήματος του Λέον Τολστόι Άννα Καρένινα (2012) – με πρωταγωνιστές τους Amy Adams, Gary Oldman και Anthony Mackie. Την παραγωγή ανέλαβαν το 20th Century Studios και η Fox 2000 Pictures ενώ διανεμήθηκε από τη συνδρομητική πλατφόρμα Netflix, η οποία διαθέτει την ταινία και στην Ελλάδα με υπότιτλους. Η ταινία κέρδισε από περίπου 86.000 άτομα την βαθμολογία 5.7 στα 10 στο iMDb, 25% στο Rotten Tomatoes και 41στα 100 στο Metacritic. Η κριτική επιτροπή του Rotten Tomatoes αναφέρει: «Ένα ντροπαλό και μπερδεμένο θρίλερ που πνίγεται σε φρενήρεις φόρους τιμής, ‘Ή Γυναίκα στο Παράθυρο’ θα κάνει τους θεατές να κλείνουν από εδώ και πέρα τις κουρτίνες τους.»
Αμνησία

Το 2011 ο Βρετανός S. J. Watson κάνει το ντεμπούτο στον λογοτεχνικό χώρο με το βιβλίο του ‘Αμνησία (Before I Go to Sleep)’. Ακολούθησαν γι’ αυτόν άλλα δύο μυθιστορήματα, χωρίς κανένα όμως να ξεπερνάει την επιτυχία του πρώτου, το οποίο πούλησε τα δικαιώματα διανομής του σε 42 χώρες, με αποτέλεσμα να γίνει παγκόσμιο best seller. Χαρακτηριστικό του Watson ήταν η απόκλιση του από τον χώρο της συγγραφής. Έγραψε το μυθιστόρημα του ‘Αμνησία’ αφού συμμετείχε τυχαία σε ένα σεμινάριο συγγραφής δουλεύοντας παράλληλα και ως ωτορινολαρυγγολόγος. Η έκδοση του βιβλίου του καθώς και η θέση του ως best seller των New York Times και Sunday Times αλλά και η διάκριση του ως παγκόσμιο best seller με τεράστια επιτυχία σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, ο Καναδάς κι η Βουλγαρία ήταν μία ευχάριστη έκπληξη τόσο και για τον ίδιο όσο και για τους αναγνώστες και τους επαγγελματίες του χώρου.
Το μυθιστόρημα παρουσιάζει κοινά με τα προηγούμενα δύο, αφού στο επίκεντρο βρίσκεται πάλι μία ψυχικά διαταραγμένη και δυσλειτουργική γυναίκα η οποία, λόγω και της πάθησής της, έχει μία συγκεχυμένη εικόνα για τον εαυτό και το παρελθόν της. Επίσης, όπως και ‘Το Κορίτσι του Τρένου’ το μυθιστόρημα πραγματεύεται την ενδοοικογενειακή βία και την συζυγική κακοποίηση.
Η περίληψη του βιβλίου:
Κάθε πρωί, η Κριστίν ξυπνάει σε μια άγνωστη κρεβατοκάμαρα, δίπλα σ' έναν άγνωστο άντρα. Στον καθρέφτη του μπάνιου βλέπει το πρόσωπο μιας μεσήλικης γυναίκας την οποία δεν αναγνωρίζει. Και κάθε πρωί, ο σύζυγός της της εξηγεί υπομονετικά ότι είναι ο Μπεν, ο άντρας της, ότι εκείνη είναι σαράντα εφτά χρόνων και πως ένα ατύχημα πριν από πολύ καιρό της προκάλεσε μια περίεργη διαταραχή μνήμης.
Αντί για αναμνήσεις, η Κριστίν έχει κάποιες φωτογραφίες, έναν πίνακα σημειώσεων στην κουζίνα κι ένα ημερολόγιο κρυμμένο σε μια ντουλάπα. Γνωρίζει την ύπαρξη του ημερολογίου, γιατί της το θυμίζει κάθε μέρα ο δόκτωρ Νας, ένας νευρολόγος που ισχυρίζεται ότι την παρακολουθεί χωρίς να το ξέρει ο Μπεν.
Καθώς η Κριστίν γεμίζει τις σελίδες του ημερολογίου με όσα της συμβαίνουν κάθε μέρα αλλά και με κάποιες αναλαμπές από το παρελθόν της, αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι στη ζωή της υπάρχουν κάποια αλλόκοτα κενά. Προσπαθώντας να κολλήσει τα σπασμένα κομμάτια και να βρει απαντήσεις, πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην αλήθεια· μια αλήθεια που θα αποδειχθεί τρομακτική μα και θανάσιμη.
Ένα εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ που θα κάνει τον αναγνώστη να αναρωτηθεί: Υπάρχουν πράγματα στη ζωή που είναι καλύτερο να μη θυμάσαι; Ποιος είσαι αν δεν ξέρεις το παρελθόν σου; Πώς μπορείς να αγαπάς χωρίς μνήμη;
Το βιβλίο πούλησε τα δικαιώματα του λίγο μετά την έκδοση του και η ομότιτλη ταινία κυκλοφόρησε το 2014, σε σκηνοθεσία του Rowan Joffé (σκηνοθέτη της ταινίας του 2010 Brighton Rock, η οποία πάλι αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου) και με πρωταγωνιστές τους Nicole Kidman, Mark Strong, Colin Firth και Anne-Marie Duff. Η ταινία κέρδισε 6.3 στα 10 στο iMDb, 37% στο Rotten Tomatoes και 41 στα 100 στο Metacritic. Πολλοί κριτικοί παραλλήλισαν την ταινία με το αμερικάνικο νεό-νουάρ ψυχολογικό θρίλερ του 2000 Memento, θεωρώντας την ωστόσο κατώτερη. Ενώ η ταινία έλαβε μικτές κριτικές, καθώς κρίθηκε ότι ακολουθούσε σε μερικές στιγμές άτοπα και χιλιοπαιγμένα κλισέ, ωστόσο η ερμηνεία της Nicole Kidman αποθεώθηκε.
Σκοτεινός Τόπος

Η ταλαντούχα Gillian Flynn έκανε το ντεμπούτο της το 2006 με το μυθιστόρημα της ‘Αιχμηρά Αντικείμενα’, το οποίο πολύ αργότερα, το 2018, μεταφέρθηκε σε ομότιτλη μίνι-σειρά στην συνδρομητική πλατφόρμα HBO. Ο ‘Σκοτεινός Τόπος’ αποτελεί το δεύτερο μυθιστόρημα της, που προηγείται χρονολογικά από ‘Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε’, αφού εκδόθηκε το 2009. Παρέμεινε στην λίστα με τα best sellers των New York Times για δύο συνεχόμενες εβδομάδες και κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2012 ενώ αργότερα επανεκδόθηκε σε καινούρια έκδοση pocket το 2014. H Gillian Flynn έχει εκδώσει συνολικά τέσσερα μυθιστορήματα, με το τελευταίο της να έχει εκδοθεί το 2015 και υπολογίζεται πως τα βιβλία της έχουν μεταφραστεί σε πάνω από 40 γλώσσες.
Ο ‘Σκοτεινός Τόπος’, όπως και ‘Το Κορίτσι του Τρένου’, ακολουθεί αφηγήσεις από διαφορετικά πρόσωπα, με συνεχείς αναδρομές στο παρελθόν και πίσω στο παρόν. Πραγματεύεται μία σειρά θεμάτων: το τραύμα, την κακοποίηση, την φτώχεια, την εφηβεία, την εγκληματικότητα, την περιθωριοποίηση και πολλά άλλα. Διακρίνεται κυρίως για το σκληρό και ωμό του ύφος, που πολλές φορές δεν αφήνει περιθώρια και περιττούς συναισθηματισμούς. Όπως ανέφεραν και οι New York Times, πρόκειται για ένα θρίλερ «που σπάει κόκκαλα».
Η περίληψη του βιβλίου:
Η Λίμπι Ντέι ήταν επτά όταν η μητέρα και οι δύο αδελφές της δολοφονήθηκαν στην αποκαλούμενη Σατανιστική Σφαγή του Κίνακι. Εκείνη κατάφερε να διαφύγει και να αναγνωρίσει στο πρόσωπο του δεκαπεντάχρονου αδελφού της τον δολοφόνο. Είκοσι τέσσερα χρόνια αργότερα η δυσλειτουργική Λίμπι, προκειμένου να επιβιώσει, πουλά την ιστορία της. Έτσι αναγκάζεται να ανατρέξει στο παρελθόν, να ξαναζήσει τα γεγονότα από την αρχή, βήμα προς βήμα, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει πως τελικά η σωτηρία της απέχει πολύ ακόμη.
Το 2014 το βιβλίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία του Γάλλου Gilles Paquet-Brenner με πρωταγωνιστές τους Charlize Theron, Christina Hendricks, Nicholas Hoult και Chloë Grace Moretz. Η ταινία έλαβε 6.2 στα 10 στο iMDb, 23% στο Rotten Tomatoes και 39 στα 100 στο Metacritic. O Peter Debruge ανέφερε συγκεκριμένα για την ταινία στο περιοδικό Variety: «Όσον αφορά τις γυναίκες ηρωίδες, είναι αναζωογονητικό να βλέπεις μια τόσο σύνθετη όπως αυτή: Όταν οι ψυχικά τραυματισμένοι γυναικείοι χαρακτήρες εμφανίζονται σε θρίλερ, συνήθως παρουσιάζονται ως τρεμάμενα θύματα που το πολύ-πολύ να κινητοποιήσουν μία ομάδα ανδρών αστυνομικών, αλλά εδώ, η Λίμπι κάνει δικό της ερευνητικό έργο, ενώ η Hendricks δίνει αέρα αστέρα του Χόλιγουντ στις ιστορικές αναδρομές της ταινίας.» Ωστόσο, αποκάλεσε την ταινία στο σύνολό της «μια σχετική απογοήτευση.»
alithia.gr
































