Δύο εναλλακτικές αντί του υπερσιβηρικού

Παρ, 02/12/2022 - 09:23

Μπορεί η Τουρκία να προσφέρει μια βιώσιμη εναλλακτική στον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο και να μετατραπεί σε κόμβο για τη διακίνηση εμπορευμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη; Ρεπορτάζ της γερμανικής εφημερίδας FAZ στον σιδηροδρομικό κόμβο του Ερζερούμ, στην ανατολική Τουρκία, διαπιστώνει ότι η κίνηση έχει αυξηθεί μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά η αύξηση είναι ελάχιστη μπροστά στον όγκο των εμπορευμάτων που συνεχίζουν να διακινούνται με τον υπερσιβηρικό, από την Κίνα μέσω Μογγολίας, Σιβηρίας, Μόσχας, Λευκορωσίας και Πολωνίας.

Ο εναλλακτικός διάδρομος παρακάμπτει τη Ρωσία και περνάει από την Κίνα στο Καζακστάν, διασχίζει την Κασπία Θάλασσα έως το Αζερμπαϊτζάν και εν συνεχεία τον Καύκασο έως την Τιφλίδα της Γεωργίας. Εκεί υπάρχουν δύο εναλλακτικές: είτε η διάσχιση της Μαύρης Θάλασσας μέχρι την Κονστάντσα της Ρουμανίας είτε το σιδηροδρομικό πέρασμα από τη Γεωργία στην Τουρκία και από εκεί, μέσω της σήραγγας του Βοσπόρου, στην ευρωπαϊκή Τουρκία και τη Βουλγαρία.Δύο εναλλακτικές αντί του υπερσιβηρικού-1

Παρότι η διαδρομή αυτή είναι πιο αργή από τον υπερσιβηρικό, παραμένει ταχύτερη από την τρίτη εναλλακτική, τη μεταφορά διά θαλάσσης από την Κίνα έως την Ευρώπη μέσω Σουέζ. Η σιδηροδρομική σύνδεση από την Κεντρική Ασία διαρκεί από 12 έως 18 ημέρες, δηλαδή μπορεί να φθάσει και το διπλάσιο του χρόνου που απαιτεί ο υπερσιβηρικός. Επίσης, το μεταφορικό κόστος είναι διπλάσιο. «Για τους λόγους αυτούς, στο ορατό μέλλον και για όσο το επιτρέπουν οι κυρώσεις, ο κυρίαρχος διάδρομος θα παραμείνει ο υπερσιβηρικός», σημειώνει ο επικεφαλής εμπορευματικών μεταφορών των αυστριακών σιδηροδρόμων, OeBB, Κλέμενς Φερστ. Ωστόσο, ο Φερστ εκτιμά πως η σημασία του μεσαίου διαδρόμου «θα αυξηθεί πολύ». Για τον λόγο αυτόν, οι αυστριακοί σιδηρόδρομοι ίδρυσαν μεταφορική εταιρεία στη Σαγκάη που ειδικεύεται στις μεταφορές μέσω Κεντρικής Ασίας.

Οι άλλοι δρόμοι χρειάζονται περισσότερο χρόνο και κοστίζουν ακριβότερα.

Εταιρείες μεταφορών

Παρόμοια σχέδια κάνουν και οι εταιρείες οδικών μεταφορών, όπως η αυστριακή εταιρεία των αδελφών Βάις που άνοιξε παράρτημα στην Τιφλίδα. Θα έχει όμως η Τουρκία ρόλο σε όλα αυτά; Η Γεωργία προτιμά σαφώς να παρακάμψει την Αγκυρα και να αναπτύξει τις θαλάσσιες μεταφορές από το Μπατούμι έως την Κονστάντσα, αλλά το ρουμανικό λιμάνι είναι υπερφορτωμένο εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.

Στα σύνορα Γεωργίας – Τουρκίας, τα κοντέινερ πρέπει να μεταφερθούν από τη φαρδύτερη γραμμή της Γεωργίας στη στενότερη της Τουρκίας, αλλά αυτό είναι το λιγότερο. Τα σοβαρότερα προβλήματα εντοπίζονται στο δυτικό άκρο της Τουρκίας, στη διάσχιση του Βοσπόρου. Η υφιστάμενη σιδηροδρομική σήραγγα, μήκους 13 χιλιομέτρων, χρησιμοποιείται διαρκώς από επιβατικούς συρμούς και το μόνο περιθώριο για τη διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών είναι οι νυχτερινές ώρες. Αυτό είναι απαράδεκτο, αν πρόκειται η γραμμή να χρησιμοποιηθεί για κάτι περισσότερο από το τωρινό, μικρό μεταφορικό έργο. Οι τουρκικές αρχές σκοπεύουν να προσθέσουν διπλή σιδηροδρομική γραμμή στην τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου, που σήμερα χρησιμοποιείται μόνο από αυτοκίνητα, έργο που αναμένεται να κοστίσει 6 δισεκατομμύρια ευρώ και να ολοκληρωθεί το 2028.

«Από τη σκοπιά του Πεκίνου, ο τουρκικός σιδηρόδρομος είναι η σιδηρά συνέχιση του “Δρόμου του Μεταξιού”. Ενσωματώνοντας την Τουρκία, η Κίνα απέκτησε μία ακόμη στρατηγική επιλογή στη διασύνδεση των υποδομών της με τις ευρωπαϊκές», σχολίασε ο Γενς Μπαστιάν, ειδικός που ασχολείται χρόνια με τον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού». Ομως, σημειώνει ο Μπαστιάν, «η ταχεία ανάπτυξή του προσκρούει σε πολλαπλά γεωγραφικά, τεχνικά, οικονομικά και διακρατικά εμπόδια».

Δικαστήριο θέλει η Φον ντερ Λάιεν

A.P.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε χθες ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση θα επιχειρήσει να οικοδομήσει «την ευρύτερη δυνατή διεθνή υποστήριξη» για την πρόταση ίδρυσης δικαστηρίου που θα ερευνήσει την πιθανή διάπραξη εγκλημάτων πολέμου από τη Ρωσία στην Ουκρανία. Η Ρωσία συγκαταλέγεται στις χώρες που δεν αναγνωρίζουν τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, γι’ αυτό η Κομισιόν παρουσίασε τις εξής δύο εναλλακτικές: «Είτε ένα ειδικό ανεξάρτητο διεθνές δικαστήριο, που θα βασίζεται σε κάποια πολυμερή συνθήκη, είτε κάποιο εξειδικευμένο δικαστήριο, που θα εντάσσεται στο δικαστικό σύστημα κάποιας χώρας αλλά θα στελεχώνεται από διεθνείς δικαστές – ένα υβριδικό δικαστήριο», είπε. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσέθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση θα επιδιώξει να κατασχεθούν τα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας, που έχουν «παγώσει» στις ευρωπαϊκές τράπεζες εξαιτίας των κυρώσεων, και να χρησιμοποιηθούν ώστε να ανοικοδομηθεί η Ουκρανία.