Μνήμες Covid ξυπνούν για το παγκόσμιο εμπόριο;

Τετ, 29/05/2024 - 18:19

Το παγκόσμιο εμπόριο δείχνει σημάδια ανάκαμψης μετά την περσινή επιβράδυνση, με αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων και της ζήτησης για τους διαχειριστές της εφοδιαστικής αλυσίδας, που διακόπηκε απότομα πριν από τρία χρόνια.

«Αυτή η κατάσταση θα φέρει πίσω τις μνήμες του χάους και των εκτοξευόμενων ναύλων κατά τη διάρκεια της πανδημίας», δήλωσε η Emily Stausbøll, ανώτερη ναυτιλιακή αναλύτρια της Xeneta, μιας πλατφόρμας ανάλυσης εμπορευμάτων με έδρα το Όσλο. «Οι ναυλωτές έχουν πάρει το μάθημά τους μετά τον Covid-19 και ορισμένοι επιταχύνουν τις εισαγωγές τους, ενόψει της περιόδου αιχμής και της πιθανότητας συμπίεσης της χωρητικότητας».

Καταλυτικοί παράγοντες για την αύξηση στους ναύλους είναι η ανησυχία για τη συμφόρηση των λιμανιών στην Ασία, οι απεργίες εργαζομένων στη Βόρεια Αμερική, που απειλούν να «βραχυκυκλώσουν» τα λιμάνια, και οι αυξημένες εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.

Η ποντοπόρος ναυτιλία αντιμετώπισε από την αρχή της τρέχουσας χρονιάς αποσταθεροποιητικές εντάσεις, μετά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, που ανάγκασαν τα πλοία να κάνουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη νότια Αφρική και όχι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Η A.P. Moller-Maersk A/S, η νούμερο δύο liner εταιρεία στον κόσμο, υπολόγισε την απώλεια χωρητικότητας σε 15-20% αυτό το τρίμηνο σε δρομολόγια προς τη Βόρεια Ευρώπη από την Ασία.

Οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς σε όλη την Ασία, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη βλέπουν συνήθως τα φορτία να αυξάνονται από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, καθώς το λιανικό εμπόριο κινείται ανοδικά πριν από την επιστροφή στο σχολείο, το Halloween και τις γιορτές στο τέλος του χρόνου. Ωστόσο, αυτή η έκρηξη παραγγελιών φαίνεται να συμβαίνει τώρα, όπως είπαν οι αναλυτές, σε μια εποχή που η πλεονάζουσα χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων είναι περιορισμένη.

Οι ναύλοι για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων προς τη Βόρεια Ευρώπη από την Ασία επίσης αυξάνονται, φτάνοντας τα $4.882 την περασμένη εβδομάδα, πάνω από τρεις φορές υψηλότερα από ό,τι πριν από έναν χρόνο, σύμφωνα με τη Freightos.

Μάλιστα πολλοί είναι οι μεταφορείς που έχουν ανακοινώσει περισσότερες αυξήσεις για τον Ιούνιο, πράγμα που σημαίνει πως «δεν αναμένουν ότι οι συνθήκες θα εξομαλυνθούν βραχυπρόθεσμα».

Στα λιμάνια του Qingdao, της Shanghai και του Ningbo, τα πλοία περιμένουν μία έως τέσσερις ημέρες για μια θέση ελλιμενισμού, λόγω της «συσσώρευσης πλοίων» και των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Οι χρόνοι αναμονής είναι επίσης αυξημένοι στη Σιγκαπούρη και στη Μαλαισία. Αυτού του είδους οι καθυστερήσεις συμβάλλουν ώστε η ζήτηση στον Ειρηνικό για θαλάσσιες μεταφορές να μην καλύπτεται.

Εν τω μεταξύ, εν μέσω της τελευταίας αύξησης των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε περισσότερους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές ‒ ενδεχομένως μπροστά στην επείγουσα ανάγκη των εταιρειών για αποθέματα άμεσα, σύμφωνα με τους αναλυτές. «Οι εταιρείες που ανησυχούν για τους νέους δασμούς των ΗΠΑ προχωρούν σε εισαγωγές προτού επιβληθούν», σύμφωνα με ανάρτηση στο X από τον Ryan Petersen, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Flexport Inc.

https://www.naftikachronika.gr.

 

Σχετικά Άρθρα