
Η Tsakos Energy Navigation (TEN) ενισχύει την παρουσία της στη Βόρεια Αμερική με το άνοιγμα νέων γραφείων στη Madison Avenue της Νέας Υόρκης. Η κίνηση αυτή υπογραμμίζει τη στρατηγική εστίαση της εταιρείας στις αμερικανικές χρηματαγορές, δεδομένου ότι σχεδόν το 90% των επενδυτών της προέρχονται από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Συναντήσαμε τον Χάρη Κοσμάτο, CFO της TEN, στα νέα γραφεία στο περιθώριο του 3rd Capital Link Cyprus Business Forum και μας εξήγησε ότι η απόφαση αυτή αντανακλά την ανάγκη για στενότερη επαφή με τη Wall Street, τις τράπεζες και τους επενδυτές. «Όταν είσαι εισηγμένος στην Αμερική, η φυσική παρουσία παίζει σημαντικό ρόλο στη σχέση εμπιστοσύνης με την αγορά», σημειώνει. Παρούσα ήταν και η Νιόβη Χριστοπούλου η υποψήφια Ευρωβουλευτής που εκπροσώπησε τον απόδημο ελληνισμό των ΗΠΑ.
Η στρατηγική της TEN
«Η απόφαση για το νέο γραφείο στη Νέα Υόρκη συνδέεται και με τις νέες δραστηριότητες της εταιρείας στη Βραζιλία. «Θέλουμε να είμαστε πιο κοντά στα γεγονότα και να ενισχύσουμε την παρουσία μας σε μια από τις σημαντικότερες αγορές του κόσμου», αναφέρει ο CFO της TEN.
Με 23 χρόνια παρουσίας στις αμερικανικές χρηματαγορές, η εταιρεία θεωρεί κρίσιμο το να βρίσκεται σε άμεση επαφή με τους επενδυτές και τις τράπεζες, εξασφαλίζοντας τη δυναμική της ανάπτυξής της στο παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον.
Στο περιθώριο της επίσκεψης μας στα γραφεία , συζητήσαμε και την πολιτική δασμών της αμερικανικής κυβέρνησης υπό τον Ντόναλντ Τραμπ. Όπως επισημαίνει ο Χάρης Κοσμάτος, οι νέοι δασμοί δεν επηρεάζουν άμεσα τον τομέα των δεξαμενοπλοίων, καθώς αφορούν περισσότερο την αγορά των containers και του ξηρού φορτίου.

Αντίθετα, η ενεργειακή πολιτική του Τραμπ ενδέχεται να ευνοήσει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο trading των δεξαμενοπλοίων. «Η πολιτική για τις εξαγωγές πετρελαίου και η στήριξη στην αμερικανική παραγωγή θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξημένη ναυτιλιακή δραστηριότητα», επισημαίνει.
Ένα ακόμα ζήτημα που απασχολεί την αγορά είναι το κόστος των λιμένων (port costs) για τα κινεζικά πλοία, το οποίο βρίσκεται υπό δημόσια διαβούλευση. Παρότι η TEN δεν έχει μεγάλη έκθεση σε κινεζικά ναυπηγεία, ο Χάρης Κοσμάτος υπογραμμίζει ότι η ναυτιλιακή πολιτική θα πρέπει να εστιάζει περισσότερο στα περιβαλλοντικά κριτήρια παρά στην προέλευση των πλοίων.
«Με βάση την τρέχουσα πολιτική, προτιμάται ένα 20ετίας κορεάτικο πλοίο για τις εξαγωγές πετρελαίου αντί ενός νεόκτιστου κινεζικού πλοίου», ανέφερε και προσέθεσε:
«Αν όμως το σκεφτούμε από την πλευρά του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, το νέο κινεζικό πλοίο είναι σαφώς πιο αποδοτικό».
Τα ναυπηγεία της Κίνας έχουν εξαιρετικά ενισχυμένη παρουσία στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το 70% του global order book το 2024 ανήκει στην Κίνα, έναντι 52% το 2022. Αντίστοιχα, η Νότια Κορέα έπεσε από το 27,5% το 2022 στο 17% το 2024, ενώ η Ιαπωνία από 16% στο 11%.
Η διαφορά γίνεται ακόμη πιο εμφανής στον αριθμό των πλοίων που κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή:
Κίνα: 3.500 πλοία
Νότια Κορέα: 700 πλοία
ΗΠΑ: 25 πλοία (κυρίως για εγχώριο εμπόριο)
Το κόστος κατασκευής ενός πλοίου στις ΗΠΑ είναι τρεις φορές υψηλότερο από την Κίνα, καθιστώντας τις επενδύσεις στα αμερικανικά ναυπηγεία οικονομικά μη βιώσιμες, καθώς οι ναύλοι θα έπρεπε να είναι τέσσερις φορές υψηλότεροι για να καλυφθεί η διαφορά.








































