
Η Ελένη Τζάνα με μεγάλη εμπειρία στην εκπαίδευση και την παιδαγωγική επιστήμη, διευθύντρια στο δημοτικό σχολείο «Καρράδειο», προσεγγίζει τον σχολικό εκφοβισμό ως σύνθετο κοινωνικοπαιδαγωγικό φαινόμενο μέσω του βιβλίου της «Ο Εκφοβισμός στο Σχολείο: Δραστηριότητες για μια Σχολική Κοινότητα χωρίς Φόβο».
Όπως είπε σε συνέντευξή της στο Ράδιο «Α» η ιδέα για το βιβλίο γεννήθηκε μέσα από τις εμπειρίες και τις παρατηρήσεις από την υπηρεσία της στα σχολεία, όπου διαπίστωσε πόσο μπορεί να επηρεάσει ένα παιδί ο εκφοβισμός.
«Ένιωσα την ανάγκη να συμβάλλω με το δικό μου τρόπο, έστω και λίγο…
…Στόχος μου ήταν να δημιουργηθεί ένα εργαλείο που θα ενδυναμώνει κυρίως το ρόλο του εκπαιδευτικού, θα καλλιεργεί την ενσυναίσθηση, τη συνεργασία, την αυτογνωσία στους μαθητές και τελικά με αυτόν τον τρόπο θα συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας σχολικής κουλτούρας, την οποία τη θεωρώ πάρα πολύ σημαντική, που θα βασίζεται στον σεβασμό και στην ασφάλεια», ανέφερε η κα Τζάνα.
Επικαλούμενη την εκπαιδευτική της εμπειρία τόνισε ότι το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι πολυδιάστατο και δεν αφορά μόνο τα εμπλεκόμενα μέρη, αλλά επηρεάζει συνολικά το σχολικό κλίμα. Παράλληλα – είπε- φαίνεται πως οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά, όταν υπάρχουν στοχευμένες δραστηριότητες, που προάγουν την ενσυναίσθηση, την αλληκατανόηση, την συνεργατική μάθηση.
«Το παιδί πρέπει να σε εμπιστευτεί και για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρχει ένα πλαίσιο στο σχολείο, να είναι προστατευμένο», ανέφερε η δασκάλα – συγγραφέας παραπέμποντας και στις δράσεις που οι ίδιοι προωθούν στο σχολείο που είναι διευθύντρια, έχοντας καταρτίσει πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης των μαθητών και κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
«Σε κάθε διάλειμμα τα παιδιά ξέρουν ότι θα παίξουν ένα άθλημα.
Άρα αυτό σημαίνει ότι απασχολούνται, ότι πρέπει να συνεργαστούν. Πάντα με την εποπτεία. Υπάρχει γωνιά βιβλιοθήκης όταν κάποιος θέλει να απομονωθεί, κάποιος θέλει να ξεκουραστεί, θα πιάσει να διαβάσει. Άρα είναι απασχολημένα δημιουργικά, αλλά πάντα κάτω από έλεγχο. Άρα θεωρώ λοιπόν το πιο σημαντικό είναι ότι υπάρχει οριοθέτηση μέσα στο σχολείο και πάντα έλεγχος. Να μην νιώθουν τα παιδιά ότι είναι ανεξέλεγκτα. Και επίσης να έχουν εμπιστοσύνη και αυτό που τους συμβαίνει να το αναφέρουν, να μην φοβούνται.»
Το βιβλίο της Ελένης Τζάνα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άλφα Πι







































