Χίος, Πέμπτη 2 Ιουλίου

Δυό πόλεις μας δείχνουν τον δρόμο για ποδήλατο, τον βλέπουμε;

Γιάννης Τζούμας
Πέμ, 28/05/2020 - 17:24

Όσοι κυκλοφορούσαμε στην πόλη τις μέρες του κορωνοϊού ξέρετε τι λέω.

Μιλάμε για την… απόλαυση, όχι μόνο για την έλλειψη κυκλοφοριακού φόρτου, αλλά κυρίως για την απουσία θορύβων, που εγώ υπολογίζω, χωρίς να είμαι ειδικός, ότι το 80% οφείλονται στα μηχανοκίνητα, μη ηλεκτρικά δίκυκλα.

Άραγε υπάρχει λύση γι’ αυτό και μήπως είναι ευκαιρία να την ξαναδούμε μιάς και λόγω πάλι κορωνοϊού, δεν έχει δόξες μόνο η… οδός Καρτάλη, αλλά μάθαμε ότι τα πόδια μας έχουν φτιαχτεί για περπάτημα, αλλά και για ποδηλασία, μιας και πρόκειται για κίνηση και άσκηση μαζί, εγώ δε θα συμπλήρωνα, επειδή το ζώ εδώ και αρκετά χρόνια είναι, και φιλοσοφία και τρόπος ζωής.

Να διευκρινίσω ότι δεν αναφέρομαι στην αγωνιστική ποδηλασία, που είναι άριστο και σκληρό άθλημα αλλά στην χαλαρή, που έχει σχέση με την μετακίνηση μας, χωρίς θόρυβο, με άσκηση και υγεία. Διευκρινίζω επίσης ότι αυτό αφορά από το απλό ποδήλατο μέχρι το ηλεκτρικό αφού στο δεύτερο δεν… λουφάρεις πετάλι, απλά σε βοηθάει να μην σου «βγαίνει η γλώσσα» στις ανηφόρες και η πόλη μας έχει αρκετά τέτοια σημεία.

Αφορμή για τον σημερινό προβληματισμό μου έδωσε όχι η Παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου, που πλησιάζει (3 Ιουνίου) αλλά το γεγονός ότι δύο ελληνικές πόλεις η Καρδίτσα και το Ρέθυμνο, βραβεύτηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις επιδόσεις τους στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για πεζούς και ποδηλάτες.

Οι επιτυχίες αυτές είναι αποτέλεσμα μιας συστηματικής προσπάθειας, που και στις δύο πόλεις ξεκίνησε πριν από μία 15ετία.

Από την σχετική ειδησεογραφία κράτησα τα λόγια του Βασίλη Τσιάκου Δημάρχου της Καρδίτσας.

«Η Καρδίτσα, είπε, είναι η πρώτη πόλη στο ποδήλατο στην Ελλάδα, με το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πάνω από 20.000 ποδήλατα στους δρόμους. Ξεκινήσαμε με τον πρώτο ποδηλατόδρομο πριν από 15 χρόνια και πλέον διαθέτουμε 7 χλμ. ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και συνολικά 15 χλμ. σε όλη την πόλη. Ο πατέρας μου, που είναι 86 ετών, κυκλοφορεί με το ποδήλατο, είναι πλέον στη νοοτροπία του Καρδιτσιώτη.

Πως έγινε όμως αυτό το θαύμα. Επειδή η Καρδίτσα έχει… ισιάδες;

Ο λόγος πάλι στον Δήμαρχο.

«Παρέχομε έκπτωση κατά 20% στα δημοτικά τέλη στις επιχειρήσεις των οποίων οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν ποδήλατο (π.χ. διανομείς), αλλά και κίνητρα στους δημοτικούς υπαλλήλους ώστε να μην χρησιμοποιούν Ι.Χ. για να πηγαίνουν στον χώρο εργασίας τους»

Ανάλογη είναι η πορεία του Ρεθύμνου. «Ξεκινήσαμε το 2007 και κάθε χρόνο κάνουμε κάτι επιπλέον», είπε ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινάκης. «Ημασταν οι πρώτοι στην Ελλάδα που ταξινομήσαμε ηλεκτρικό λεωφορείο - τα τελευταία τρία χρόνια οδηγώ κι εγώ ηλεκτρικό Ι.Χ. Παράλληλα, εργαστήκαμε συστηματικά στην απόδοση του δημόσιου χώρου στον πεζό και στον ποδηλάτη, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, δημιουργία ποδηλατοδρόμων και άλλα».

Τι συμβουλεύουν οι δύο δήμαρχοι τους συναδέλφους τους;

«Να ξεκινήσουν από τα σχολεία. Να εκπαιδεύσουν τα παιδιά και να δημιουργήσουν ποδηλατολωρίδες από το κέντρο της πόλης προς τα σχολεία και τα βασικά σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Ετσι θα καλλιεργήσουν σταδιακά την αλλαγή νοοτροπίας», λέει ο δήμαρχος Καρδίτσας.

 «Οταν ξεκινήσαμε, είχαμε πολλές αντιδράσεις από κατεστημένα συμφέροντα που είχαν μάθει να εκμεταλλεύονται τον δημόσιο χώρο», αναφέρει ο δήμαρχος Ρεθύμνου. «Σήμερα, αυτά που κάποτε “παζαρεύαμε” έχουν τελειώσει. Όποιοι προτιμούν οι πόλεις τους να ασφυκτιούν από το αυτοκίνητο, ας μην κάνουν τίποτα. Να ξέρουν, όμως, ότι δεν θα βρίσκουν ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις ούτε για μισό έργο. Οι καιροί πλέον άλλαξαν».

Το τελευταίο ας το κρατήσουμε και εμείς, θα το βρούμε μπροστά μας.

Ας κάνει την πρώτη αρχή ο Δήμος, ήδη το έδαφος έχει καλλιεργηθεί. Αν δοθούν κίνητρα, αν φτιαχτεί ο πρώτος ποδηλατόδρομος, πιστέψτε με θα δούμε μια πόλη ζηλευτή, θα νοιώσουμε εκτός από την ελευθερία του ποδηλάτη και την ευτυχία να ζείς χωρίς θορύβους.

Βεβαίως εδώ μαζί με την επίκληση της… Αθηνάς χρειάζεται να κουνήσουμε και τα χέρια μας ή μάλλον για την περίσταση τα… πόδια μας και αυτό πιστέψτε με δεν είναι εύκολο.

 

Υ.Γ.: Το έχω ξαναγράψει. Αν όσοι με έχουν ρωτήσει για την λειτουργικότητα του ηλεκτρικού ποδηλάτου, ειδικά ρωτούν αν κάνεις… πετάλι και τους απαντώ ότι αν δεν θέλουν ας πάρουν… μονόγκαζο, αν όλοι αυτοί προχωρούσαν και στην αγορά, ο Μιχάλης ο Γιαννιώδης θα είχε πουλήσει καμιά εκατοσταριά ποδήλατα, ενώ βίας έχει δώσει 4-5.

Σχετικά Άρθρα

Γιάννης Τζούμας
Τετ, 01/07/2020 - 18:10

Θεωρητικό το ερώτημα ικανό όμως να μας ταρακουνήσει ότι δεν θα είμαστε πάντα… τυχεροί.

Γιατί σ’ αυτήν την πυρκαγιά στους Βαβύλους είμαστε.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Εκδηλώθηκε στις 10.30 π.μ. μια ωραία ώρα για την ιδανική κινητοποίηση όλων, από τον κρατικό μηχανισμό μέχρι τους κατοίκους.

Για σκεφτείτε αντί για 10.30 το πρωϊ να εκδηλώνονταν 10.30 το βράδυ;

Αμέσως μετά εκδηλώθηκε με σχεδόν άπνοια.

Για να φανταστούμε την ίδια πυρκαγιά με 7-8 μποφόρ Βορείους ανέμους;

Συνεπώς, επειδή δεν θα είναι η μοναδική πυρκαγιά του καλοκαιριού, ας σημειώσουμε μερικά πράγματα και ας πάρει ο καθένας τις ευθύνες του.

Επίσημο πόρισμα για την αιτία της πυρκαγιάς των Βαβύλων δεν υπάρχει.

Ποιός όμως θα πείσει όχι τους κατοίκους της περιοχής, αλλά κάθε λογικό άνθρωπο ότι αυτή είναι άσχετη με το άπλωμα του ΚΥΤ της ΒΙΑΛ, που οι σκηνίτες όσο και αν φαίνεται παράξενο είναι πιό κοντά στους Βαβύλους παρά στο… Χαλκειός;

Άρα, δεν μπορούμε να συζητάμε με την παραμονή αυτού του υπερπληθυσμού. Στην Χίο έχουμε μηδενικές ροές εδώ και ένα δίμηνο. Εδώ το υπουργείο Μετανάστευσης παίρνει άριστα. Όμως τι βαθμό παίρνει για τον πληθυσμό που παραμένει;

Αν, αν λέμε συνεχιστεί η ίδια μηδενική ροή, μέχρι ας πούμε τον Δεκέμβριο του 2020 με πιά λογική η ΒΙΑΛ θα πρέπει να έχει 5000 ανθρώπους και όχι 1000;

Αμέσως μετά και εδώ φαίνεται ότι ο Δήμαρχος Χίου, όπως προκύπτει από δηλώσεις του, παίρνει την κατάσταση πάνω του, θα συζητάμε επ’ άπειρον για την αντιπυρική ζώνη της ΒΙΑΛ; Ότι αποφασίστηκε πρέπει να γίνει. Η περιοχή πρέπει να καθαριστεί και να… ξυριστεί. Οι δε έτσι κι’ αλλιώς θιγόμενοι κάτοικοι να αποζημιωθούν.

Όμως αν δούμε μόνο την ΒΙΑΛ, συγνώμη αλλά κάνουμε ότι και η… στρουθοκάμηλος.

Αλήθεια, ποιός θα στείλει το παιδί του σε κατασκήνωση στα Σκλαβιά, με αυτή την κατάσταση, που είδαμε εμείς σήμερα;

Ο κύριος Βουράκης θα δώσει άδεια πυροπροστασίας, επειδή πέριξ των κατασκηνώσεων θα υπάρχουν όχι τυπικά αλλά ουσιαστικά πυροσβεστικές φωλιές. Να σβήσουν τι;

Το δάσος των Σκλαβιών υπάρχει σήμερα μόνο από τύχη. Τα κλαδιά όχι ακουμπούν το ένα το άλλο στην άλλη άκρη του δρόμου, στην ουσία έχουν εξαφανίσει τους δρόμους.

Αν ω μη γένοιτο εκδηλωθεί πυρκαγιά εκεί με αέρα, η φωτιά σε 15’ λεπτά θα τα έχει κάνει όλα στάχτη από τους Βαβύλους μέχρι το Θολόποταμι.

Αν υπήρχε βέβαια οργανωμένο κράτος, θα βάζαμε τους φιλοξενούμενους στο ΚΥΤ έναντι τουλάχιστον της δωρεά τροφής τους να έχουν… γλύψει όχι μόνο τα Σκλαβιά αλλά και άλλους δασικούς πυρήνες.

Κάτι τέτοιο όμως δεν υπάρχει.

Άρα, άρα ας μην βαυκαλιζόμαστε και συγχαίρομε αλλήλους, γιατί τα καταφέραμε στην φωτιά των Βαβύλων.

Βεβαίως και δεν μηδενίζουμε τίποτα, βεβαίως και καταφέραμε όλοι μαζί, αλλά κυρίως είμαστε τυχεροί, αλλά αυτό δεν είναι δεδομένο και για την επόμενη πυρκαγιά, που καραδοκεί.

 

Υ.Γ: Δεν φοβερίζω κανέναν, δεν υποκαθιστώ κανέναν, λέω ευθαρσώς και υπογράφω την άποψη μου. Δεν θα έστελνα υπό αυτάς τας συνθήκας το παιδί μου σε κατασκήνωση στα Σκλαβιά.