Zήτω το Μυροβόλο μας Νησί

Παρ, 24/03/2023 - 09:24
Βούλτσος Ηρακλής
Στις 30 Μαρτίου 1822 (Μεγάλη Πέμπτη), ο Τούρκος Καρά Αλής βρισκόταν στις βόρειες ακτές της Χίου με ισχυρότατο στόλο 34 πλοίων (κατά τον ιστορικό Κουτσονίκα με 46), ενώ οι Ψαριανοί παρακαλούσαν το «Μινιστέριον των ναυτικών» «να ενεργήσει τα πάντα, όσον τάχιστα δια να μην απελπισθούν οι αδελφοί μας, οι ευρισκόμενοι εις την Χίον, και ούτω χάσωμεν τοιαύτην αναγκαιοτάτην νήσον».
 
Έτσι λοιπόν η Μυροβόλος, η Πυτιούσα, η Αριούσα, η Οφιούσα, η Αιθάλη, η Αρέθουσα, το νησί του Ομήρου έμελλε να πληρώσει βαρύ τίμημα και να γνωρίσει από κοντά το γιαταγάνι του ανατολίτη, τα δε  κόκκαλα των μαρτύρων της ελευθερίας να βρίσκονται στοιβαγμένα στα ντουλάπια της Μονής του Αγ. Μηνά αντικείμενο έρευνας για τις επερχόμενες γενεές.
 
Ας θυμηθούμε ολίγα από στη σφαγή δεκάδων χιλιάδων Ελλήνων στη Χίο και των Ψαρών την ολόμαυρη ράχη  από τους Οθωμανούς Τούρκους στις 30 Μαρτίου 1822, ως αντίποινα για την κήρυξη της επανάστασης στο νησί από τον Σάμιο Λυκούργο Λογοθέτη.

 

Η έκρηξη της Επανάστασης βρήκε το πολυπληθές ελληνικό στοιχείο της Χίου να ευημερεί (117.000 έναντι 3.000 Οθωμανών Τούρκων και 100 Εβραίων). Με τον στόλο τους, το εμπορικό τους δαιμόνιο και τη διπλωματία τους, οι Χιώτες κυριαρχούσαν στη Μαύρη Θάλασσα, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο. Το γεγονός αυτό ώθησε τον Σουλτάνο να παραχωρήσει στο νησί πολλά προνόμια, που άγγιζαν το καθεστώς αυτονομίας.

Έτσι, οι κυρίαρχες τάξεις της Χίου δεν είχαν κανένα λόγο να ξεσηκωθούν κατά των Τούρκων. Το μαρτυρά και η αποτυχία του Τομπάζη τον Απρίλιο του 1821. Οι ντόπιοι πρόκριτοι είχαν και μία σοβαρή δικαιολογία να αντιδρούν στον ξεσηκωμό: Η Χίος βρίσκεται σχεδόν δύο μίλια από τη Μικρασιατική ενδοχώρα, με αποτέλεσμα κάθε απόπειρα εξέγερσης να είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

Στις 10 Μαρτίου 1822 ο Σάμιος Λυκούργος Λογοθέτης, με την προτροπή του Χιώτη Αντωνίου Μπουρνιά, αποβιβάστηκε στο νησί με 1.500 άνδρες και πέτυχε να συνεγείρει τους ντόπιους, κυρίως τους κατοίκους της υπαίθρου. Οι 3.000 Τούρκοι του νησιού πρόλαβαν να κλειστούν στο Κάστρο και η ολιγοήμερη πολιορκία τους δεν έφερε κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα, καθώς οι άνδρες του Λογοθέτη ήταν ανεπαρκώς εξοπλισμένοι.

O αντιναύαρχος Καρά-Αλή πασάς. Μόλις έφθασε το μαντάτο της εξέγερσης στην Υψηλή Πύλη, ο Σουλτάνος Μαχμούτ Β' την εξέλαβε ως αχαριστία των Χίων, αλλά και ως προσωπική προσβολή, επειδή η αδελφή του καρπούταν από το νησί τον φόρο από τα μαστιχόδεντρα. Έμπλεος οργής διέταξε αμέσως να φυλακιστούν όλοι οι Χιώτες της Κωνσταντινούπολης και εξήντα από αυτούς να αποκεφαλιστούν. Στη συνέχεια έδωσε την εντολή στον αντιναύαρχο Καρά-Αλή πασά να καταπλεύσει στον νησί και να τιμωρήσει παραδειγματικά τους εξεγερθέντες.

 

Στις 30 Μαρτίου 1822 και μετά από έντονο κανονιοβολισμό, ο Καρα - Αλής αποβίβασε στην ακτή 7.000 άνδρες και με τη συνδρομή της τουρκικής φρουράς κατέστειλε εύκολα και σύντομα την εξέγερση, εκμεταλλευόμενος τον κακό σχεδιασμό της και τις έριδες για την αρχηγία μεταξύ Μπουρνιά και Λογοθέτη. Στη συνέχεια πυρπόλησε όλα τα περίχωρα και την πρωτεύουσα του νησιού και επιδόθηκε σε ανήκουστες σφαγές. Υπολογίζεται ότι από τους 117.000 χριστιανούς κατοίκους του νησιού, 42.000 σφαγιάστηκαν, 50.000 πιάστηκαν αιχμάλωτοι και 23.000 διέφυγαν προς τις επαναστατημένες περιοχές της Ελλάδας και τη Δυτική Ευρώπη. Οι Τούρκοι έχασαν περίπου 600 άνδρες, ενώ αναφέρθηκαν και θύματα μεταξύ των Εβραίων, που διεκπεραιώθηκαν από τη Μικρασιατική ακτή στο νησί για να πλιατσικολογήσουν και επόπτευαν το δουλεμπόριο.

Τα αιματηρά γεγονότα της Χίου προκάλεσαν αλγεινή εντύπωση στην Ευρώπη. Η κοινή γνώμη ξεσηκώθηκε και οι τάξεις των φιλελλήνων πύκνωσαν. Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν τις φρικιαστικές σκηνές στις εφημερίδες, ζωγράφοι (Ντελακρουά) τις απεικόνισαν και ποιητές (Ουγκώ, Χέμανς, Πιέρποντ, Χιλ, Σιγκούρνεϊ) έψαλλαν τη θλιβερά καταστροφή. Πολλοί έκαναν λόγο για το ασυμβίβαστο της τουρκικής φυλής με τον ανθρωπισμό, ενώ άλλοι τόνισαν την αδυναμία συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων. Η ελληνική νέμεση θα έλθει σύντομα, με την ανατίναξη της τουρκικής ναυαρχίδας του Καρα-Αλή από τον Κωνσταντίνο Κανάρη (6 - 7 Ιουνίου 1822).

Στις 30 Μαρτίου 1822 (Μεγάλη Πέμπτη), ο Χίος  ο γιός του Ποσειδώνα ή του Ωκεανού , απο τον οποίο πήρε το όνομά της δεν μπόρεσε να αποτρέψει τον αφανισμό του νησιού του.

 
Σήμερα λοιπόν 201 χρόνια μετά ας αποτίσουμε φόρο τιμής σε ΕΚΕΙΝΟΥΣ που κείτονται στα ντουλάπια του Αγ. Μηνά και ας βρωντοφωνάξουμε σε αυτούς που σήμερα μας κουνούν το δάκτυλο ότι αυτοί που διέπραξαν σφαγές και διωγμούς, εθνοκαθάρσεις και πυρπολισμούς πόλεων - χωριών, παιδομαζώματα και βιασμούς, δολοφονίες αμάχων και καταστροφές, ξεριζωμούς, γενοκτονίες και αφανισμούς, ότι δεν έχουν το ηθικό ανάστημα και δικαίωμα να μας κάνουν μαθήματα. Αυτοί που ομιλούν για δημοκρατία, ελευθερίες και ανεξηθρησκείες (όρα Αγ. Σοφία κ.λπ.), δικαιοσύνη και πολιτισμό, ανθρώπινα δικαιώματα και φιλοσοφίες, αυτοί που θα έλθουν μιά νύχτα και ενοχλούνται από το κακάρισμα των χιώτικων κοκόρων, αυτοί που γνωρίζουν μόνο την γλώσσα του γιαταγανιού και της μάχαιρας, ας κοιταχτούν στον καθρέφτη της παγκόσμιας ιστορίας. Προσωπικα οι εναγκαλισμοί και τα φιλιά των ΥΠΕΞ μετά τον φονικό σεισμό της Τουρκίας και την Ελληνική συνδρομή με κάνουν πολύ αν όχι καθόλου επιφυλακτικό όταν μάλιστα 22/3/2023 ο αντιπολιτευόμενος τύπος με πηχυαίους τίτλους έκανε λόγο για 20 υπό κατοχή Ελληνικά νησιά.
 
Τέλος από το Βροντάδο της Ερμούπολης όπου κατέφυγαν  Χιώτες μετά την καταστροφή, αναφωνώ ζήτω το Μυροβόλο μας Νησί .
 
Βούλτσος Ηρακλής, Αντιστράτηγος ε.α. και τέως Γεν . Γραμ. Δήμου Ερμούπολης