Φτάνει πια με τα εικονοστάσια από τροχαία!

Άρθρο του Χρήστου Παπαχρήστου
Δείτε τις Φωτογραφίες
Τρί, 13/04/2021 - 07:00

Αγαπητοί φίλοι, δεν έχουν περάσει παρά λίγα εικοσιτετράωρα από το τελευταίο τραγικό τροχαίο στα Νένητα όπου ένα παλληκάρι 18 χρονών θυσιάστηκε στο βωμό της ασφάλτου κι άλλο ένα χαροπαλεύει στο νοσοκομείο.

Και δυστυχώς άλλο ένα εικονοστασάκι θα προστεθεί στην άκρη κάποιου δρόμου μ’ ένα εικόνισμα, ένα καντήλι και λίγα λουλούδια να συνοδεύουν τη φωτογραφία του αδικοχαμένου…

Επειδή βέβαια τα τροχαία οφείλονται κατά κύριο λόγο σε ανθρώπινους παράγοντες ή παραλείψεις (υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, κακοτεχνίες κλπ.) δεν μπορεί κανείς παρά να επικροτήσει τις όποιες παρεμβάσεις γίνονται από την τοπική αυτοδιοίκηση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας (π.χ. διαγραμμίσεις και μάτια γάτας στη νότια Χίο, κατασκευή νησίδων κλπ.).

Θεωρώντας λοιπόν ότι και πρέπει και μπορούμε να μηδενίσουμε τα θανατηφόρα τροχαία στον νησί θα ήθελα να καταθέσω δημόσια δύο προτάσεις που θα μπορούσαν να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων στα πλέον επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου όπως αυτά θα υποδειχθούν από την τροχαία.

Ηλεκτρονική πινακίδα-ραντάρ

Η πρώτη πρόταση αφορά στην προμήθεια και εγκατάσταση στα εν λόγω σημεία μιας ειδικής ηλεκτρονικής πινακίδας-ραντάρ. Πρόκειται για συστήματα που ανιχνεύουν την ταχύτητα του διερχόμενου οχήματος από απόσταση (στην ευθεία μέχρι κι από 250 μέτρα) και την εμφανίζουν έγκαιρα στον διερχόμενο οδηγό σε επιλεγμένα χρώματα (π.χ. κόκκινο σε περίπτωση υπέρβασης, πράσινο σε περίπτωση που η ταχύτητα είναι εντός του ορίου) συνοδευόμενη από αντίστοιχα μηνύματα ("μειώστε ταχύτητα", "κίνδυνος", "ευχαριστώ") ή/και από μια θυμωμένη ή χαρούμενη φατσούλα.

Το νόημα αυτής της ψυχολογικής παρέμβασης είναι η ευαισθητοποίηση του οδηγού εκθέτοντάς τον για ικανό χρονικό διάστημα στο γεγονός ότι οδηγεί με υπερβολική ταχύτητα κάτι που πολύ συχνά τον οδηγεί στην επιβράδυνση του οχήματός του (κατά μέσο όρο μείωση της ταχύτητας κατά 25%) και ως εκ τούτου σε μείωση του κινδύνου τροχαίου. Πρόκειται δε για καλαίσθητα συστήματα σχετικά χαμηλού κόστους που τοποθετούνται εύκολα σε υπάρχοντες στύλους και τροφοδοτούνται με ρεύμα είτε από το δίκτυο είτε από μικρό φωτοβολταϊκό πάνελ.

Κυκλικοί κόμβοι

Η δεύτερη πρόταση είναι χιλιοειπωμένη και αφορά στη δημιουργία κυκλικών κόμβων.

Τα πλεονεκτήματα τους πολλά: μείωση της ταχύτητας στην είσοδό τους, μείωση των καθυστερήσεων (επιτρέπουν την κατάργηση των φαναριών) καθώς και δυνατότητα ασφαλούς αναστροφής. Όσο γι’αυτό το τελευταίο καταθέτω και μια προσωπική μου εμπειρία καθώς κάποτε ως μέλλοντας γαμπρός πηγαίνοντας από την πόλη στην Παναγία τη Μούτσαινα έφτασα μέχρι τη Δασκαλόπετρα για να κάνω αναστροφή...! Ίδια και χειρότερη είναι και η κατάσταση στον περιφερειακό της πόλης ο οποίος μοιάζει με αδιαπέραστο τείχος.

Επιπλέον, οι κυκλικοί κόμβοι προσφέρουν και τη δυνατότητα εξωραϊσμού του αστικού χώρου με φυτεύσεις καλλωπιστικών φυτών, τοποθετήσεις σιντριβανιών, εικαστικών παρεμβάσεων κλπ. στα σημεία κατασκευής τους (συνημμένες φωτογραφίες από κυκλικούς κόμβους σε κωμοπόλεις της Ελβετίας). Στο νησί της μαστίχας και των ναυτικών δεν θα υπήρχαν χίλιοι δύο τρόποι να προβάλουμε το σχίνο ή τη ναυτική παράδοση;

Όσο για τη χρηματοδότηση αυτών των παρεμβάσεων, να υπενθυμίσουμε πως σε εθνικό επίπεδο έχουν εξασφαλιστεί πόροι ύψους 450 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα διοχετευθούν για στοχευμένες παρεμβάσεις αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα. Από αυτά τα 7.000 πόσα νομίζετε πως βρίσκονται στη Χίο…;

Στα καινούρια έργα διδαχθήκαμε άραγε τίποτα από τα λάθη του παρελθόντος;

Αντί να μετατρέπουμε ήδη όλους τους απαρχαιωμένους κι επικίνδυνους κόμβους σχήματος ταφ ή σταυρού σε κυκλικούς σχεδιάζουμε κι άλλους εν έτει 2021; Βλέπε συμβολή Λεωφόρου Ενώσεως με Ροδοκανάκη (έργο μετατόπισης του παραλιακού του αεροδρομίου), βλέπε νέο δρόμο του χειμάρρου της Αγίας Ειρήνης στη σύνδεση του με τον περιφερειακό κλπ.

Τελικά δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε...;

Χρήστος Παπαχρήστου

Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής

Γενεύη, 12.04.2021

 

Υ.Γ.1.: Για την είσοδο/έξοδο στο μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο του νησιού, τη Μαρίνα του Νοσοκομείου, τι έχει προβλεφθεί;

Υ.Γ.2.: Για την ιστορία, η μελέτη του συγκοινωνιολόγου Νίκου Τράκου που προέβλεπε 6 κυκλικούς κόμβους, πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο για τον παραλιακό του Βροντάδου παραμένει αναξιοποίητη από το 2014, καταχωνιασμένη σε κάποιο συρτάρι του δημαρχείου...

Σχετικά Άρθρα