Ένα πολύτιμο «εργαλείο» για την τουριστική, και όχι μόνο, ανάπτυξη της Χίου θα μπορούσε να αποτελέσει η έρευνα του Εργαστηρίου Καινοτόμου Τουριστικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η οποία εξέτασε και αποτυπώνει το τουριστικό προφίλ και της συμπεριφοράς των επισκεπτών στη Χίο, μέσα από ετήσια έρευνα.
Σύμφωνα με την παρουσίαση- ανάλυση των αποτελεσμάτων της από τους καθηγητές Θεόδωρο Σταυρινούδη και Αλέξιο Πατάπιο Κόντη, η Χίος είναι ένας δυναμικά ανερχόμενος τουριστικός προορισμός που μπορεί υπό προϋποθέσεις όχι μόνο να μπει στον τουριστικό χάρτη αλλά και να καταγράψει μια σημαντική μορφή ανάπτυξης ικανή να κρατήσει την νέα γενιά στο νησί.
Ένα βασικό στοιχειό της έρευνας είναι η αποτύπωση της «εξάρτησης» του τουρισμού από την γειτονική Τουρκία σε ποσοστό 58% εύρημα που χαρακτηρίστηκε ως «επικίνδυνο» όχι για την συγκεκριμένη αγορά, όπως διευκρίνισε ο κ. Σταυρινούδης αλλά για κάθε μονόπλευρη τουριστική αγορά. Σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα ένα μικρό ποσοστό προέρχεται από ευρωπαϊκές χώρες ενώ σημαντικά ευρήματά αναφορικά με την ασφάλεια αλλά και την σχέση ποιότητας -τιμής των παρεχόμενων υπηρεσιών μπορούν να αξιοποιηθούν κατάλληλα από τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Μεγάλο μερίδιο στην αγορά φαίνεται να καταλαμβάνει η διαμονή σε Airbnb δωμάτια, με τον κίνδυνο να ελλοχεύει αν οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν τουριστική κουλτούρα ενώ μακροχρόνια μπορεί να αποδυναμώσουν την αγορά ενοικιάσεως ακινήτων σε φοιτητές ή άλλους εργαζόμενους της Χίου.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που αποτυπώθηκε στην έρευνα είναι το υψηλό ποσοστό που καταγράφηκε αναφορικά με θεματικό τουρισμό όπως τοπική ιστορία και φυσικό περιβάλλον, καθώς αν η Χίος προωθεί σωστά σε αυτούς τους τομείς μπορεί να εξασφαλίσει τουρισμό καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η μελέτη θα παρουσιαστεί σε όλους τους εμπλεκομένους με τον τουρισμό αλλά και τους αιρετούς που έχουν την ευθύνη χάραξης της τουριστικής προβολής, με τους καθηγητές να εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα εποχή, με νέα δεδομένα που μπορεί να αποτελέσει με την κατάλληλη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, την βιωσιμότητα αλλά κυρίως την προώθηση της Χίου ως τουριστικό προορισμό.