Tupperware: Από τη χρυσή εποχή στην αβεβαιότητα

Πέμ, 13/04/2023 - 09:39

Λίνα Γιάνναρου

Στα «Φιλαράκια», η Μόνικα είχε μια ντουλάπα μονίμως κλειδωμένη γιατί ντρεπόταν να δει ο κόσμος πόσο ακατάστατη ήταν. Στο δικό μας σπιτικό, τον ρόλο αυτής της ντουλάπας έχει το ντουλάπι με τα τάπερ. Με όση επιμέλεια κι αν το έχω τακτοποιήσει, είναι βέβαιο ότι με το που θα το ανοίξω, ένα-δύο σκεύη θα εκσφενδονιστούν στο πάτωμα της κουζίνας, ένας πύργος από πλαστικά δοχεία θα καταρρεύσει και ένα καπάκι τάπερ θα χαθεί για πάντα από προσώπου γης (αλήθεια, πού πάνε;). Ομως, ακόμη και στο χάος υπάρχει πάντα μια τάξη, όπως τα «καλά» τάπερ στο βάθος του ντουλαπιού, δηλαδή τα ορίτζιναλ Tupperware, πολύχρωμη προίκα από τη μαμά και τη γιαγιά και συνώνυμο της φροντίδας τους. Ναι, το παραπαίον οικοδόμημα των τάπερ στο ντουλάπι στηρίζεται σε γερά θεμέλια. Θα αντέξουν όμως τους κραδασμούς που καταφθάνουν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού;

«Βουτιά» της μετοχής

Η μετοχή της αμερικανικής εταιρείας βρέθηκε τη Δευτέρα στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών, καταγράφοντας βουτιά έως 45%. Αιτία, η προειδοποίηση που εξέδωσε την Παρασκευή προς τις χρηματιστηριακές αρχές ο κατασκευαστής ειδών αποθήκευσης τροφίμων ότι το μέλλον του είναι θολό. Μεταξύ άλλων ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία έχει προσλάβει οικονομικούς συμβούλους για να τη βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, σημειώνοντας ότι λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και των αυξημένων επιπέδων χρέους μπορεί να μην έχει την απαιτούμενη ρευστότητα. Η Tupperware μάλιστα εξετάζει απολύσεις και πωλήσεις ακινήτων. Σύμφωνα με τους αναλυτές, στη βάση των προβλημάτων της εταιρείας, που έχει ιστορία 77 ετών, είναι η αδυναμία σύνδεσης με τους νεότερους καταναλωτές, η μείωση του αριθμού των πωλητών και η μείωση των δαπανών των νοικοκυριών για είδη οικιακής χρήσης.

Μολονότι πριν από ένα μήνα ανακοινώθηκε η αναστολή λειτουργίας της μονάδας παραγωγής του εργοστασίου της Tupperware στη Θήβα που λειτουργεί από το 1967 (τα προϊόντα που κατασκευάζονταν στην Ελλάδα προορίζονταν για εξαγωγές – τα άλλα τμήματα, αποθήκευσης και διανομής του εργοστασίου, λειτουργούν κανονικά), πωλητές της εταιρείας που μίλησαν στην «Κ» κάνουν λόγο για πολύ καλά αποτελέσματα με συνεχή αύξηση των πωλήσεών τους (τα περισσότερα προϊόντα που διακινούνται στην εγχώρια αγορά είναι εισαγόμενα). Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό, οι Ελληνες εξακολουθούν να εμπιστεύονται την Tupperware αγοράζοντας όχι μόνο τα κλασικά είδη, αλλά και τις πιο σύγχρονες σειρές, όπως τα ποτήρια με το ενσωματωμένο καλαμάκι (η κατάργηση του πλαστικού καλαμακίου μάς έκανε εφευρετικούς), τα θερμός, τα παιδικά σκεύη κ.λπ.

Καταγράφεται αδυναμία σύνδεσης με νεότερους καταναλωτές, ωστόσο, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό, στην Ελλάδα η δημοφιλία των προϊόντων παραμένει αναλλοίωτη.

Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας της Tupperware για τη Μάτα Βισβίκη, αρχηγό ομάδας. (Από τη δεκαετία του ’40 η εταιρεία προσεγγίζει τον καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις από τους λεγόμενους συνεργάτες της Tupperware, που σταδιακά ανελίσσονται σε αρχηγούς ομάδας και κατόπιν σε υπευθύνους περιοχών. Η λύση αυτή προκρίθηκε γιατί, παρά την επανάσταση που έφερνε το νέο προϊόν, δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, αφού οι καταναλωτές χρειάζονταν μια επίδειξη για να καταλάβουν τις χρήσεις και τη λειτουργία του.) «Ανταποκρίνεται κάθε φορά στις σύγχρονες τάσεις, από τη διάθεση για υγιεινή διατροφή και για οικιακή οικονομία μέχρι τις ανάγκες μιας σύγχρονης εργαζόμενης μητέρας», λέει η κ. Βισβίκη. «Οι πελάτισσές μου είναι όλες μεταξύ 35-45 ετών, εργάζονται, έχουν να ετοιμάσουν το φαΐ για τα παιδιά, τρέχουν όλη μέρα και θέλουν προϊόντα που τους προσφέρουν ασφάλεια και εκφράζουν τη φροντίδα τους».

Tupperware: Από τη χρυσή εποχή στην αβεβαιότητα-1
«Οι πελάτισσες ίσως έπεσαν κάποια στιγμή σε φθηνά προϊόντα, αλλά επιστρέφουν γιατί το fast fashion είναι μόδα που περνάει», λέει στην «Κ» η Μάτα Βισβίκη, συνεργάτις της εταιρείας.

Ηταν πριν από 12 χρόνια που η κ. Βισβίκη πήγε στην πρώτη της επίδειξη τάπερ (είναι από τις περιπτώσεις που το brand name έγινε συνώνυμο του προϊόντος, όπως το τζιπ και τα σπορτέξ). «Τα προϊόντα τα ήξερα και μου άρεσαν, όπως όμως το 90% των γυναικών, όταν μου είπαν “έλα σε επίδειξη”, είπα “μπα, υπάρχει ακόμη η Tupperware;”. Πήγα από περιέργεια να δω κάτι μουσειακό, να δω τα δοχεία που έχει η μαμά μου και εξεπλάγην με το πόσο προχωρημένα και βελτιωμένα είδη αντίκρισα. Τότε ήταν που αποφάσισα ότι άξιζε τον κόπο να αγοράσω τα δικά μου τάπερ, αφού η μαμά μου μού… δάγκωνε το λαρύγγι και δεν μου έδινε τα δικά της. Τα πήρα σε ωραιότερα χρώματα και ζήλευε». Οταν είδε ότι της άρεσε, ότι το χρησιμοποιούσε και ότι μπορούσε να το πουλήσει, αποφάσισε να γίνει συνεργάτης. «Είναι ένα προϊόν που δεν χρειάζεται να διαφημίσεις. Ολοι λένε “είχε η μαμά μου” ή “είχε η γιαγιά μου”. Οι ίδιες ίσως έπεσαν κάποια στιγμή σε φθηνά προϊόντα, αλλά επιστρέφουν γιατί το fast fashion είναι μόδα που περνάει. Ο κόσμος είδε ότι το ευρώ του είναι πολύτιμο και πρέπει να το ξοδέψει κάπου που να πιάσει τόπο».

Ξανά και ξανά

Κι ένα παράδοξο: Μολονότι τα είδη της Tupperware (το όνομα προήλθε από τον ιδρυτή της εταιρείας, Ερλ Τάπερ, όταν παρουσίασε το θρυλικό πλέον αεροστεγές κάλυμμά του που βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μη χάνει τη γεύση και το άρωμά του μέσα στο ψυγείο) θεωρούνται αναλλοίωτα στον χρόνο, οι καταναλωτές της Tupperware παραμένουν πιστοί, αγοράζοντας ξανά και ξανά δοχεία και άλλα είδη. Είναι επειδή τα χάνουμε διανέμοντας φαγητό δεξιά κι αριστερά; Είναι επειδή βγαίνουν συνεχώς νέα προϊόντα; Υπεύθυνη περιοχής της Tupperware που μίλησε στην «Κ» είχε τη δική της απάντηση: «Είναι μικρόβιο η Tupper. Αμα σου κολλήσει, τελείωσε».

Καθημερινή