
Το παραπάνω πρότεινε, μεταξύ άλλων ο Βουλευτής, Κ. Τριαντάφυλλος, στη διημερίδα για την ακτοπλοΐα.
Αναλυτικά στο χαιρετισμό του αναφέρει:
«Ευελπιστώ τα συμπεράσματα να αποδειχθούν χρήσιμα για τα νησιά μας, κυρίως, όμως, να μετουσιωθούν σε πρωτοβουλίες και πράξεις άμεσης απόδοσης, αλλά και στρατηγικού σχεδιασμού.
Το βιώνουμε και το γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ίδια την ποιότητα της ζωής και της καθημερινότητάς μας, ως νησιώτες.
Η σχέση αυτή επηρεάζει άμεσα και καθοριστικά την οικονομική, την κοινωνική, την εμπορική δραστηριότητα, ακόμη, τις παροχές υπηρεσιών υγείας και την πρόσβαση μας σε αυτές.
Μιλώντας για τη Χίο, τα Ψαρά και τις Οινούσσες, εκτός από την μεταξύ τους σχέση αλληλεξάρτησης, τα νησιά του Νομού μας, ως σύνολο, επηρεάζονται και αλληλεπιδρούν από τη σύνδεσή τους με τα υπόλοιπα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και την ηπειρωτική χώρα.
Είναι φανερό ότι η οικονομική κρίση που βιώνουμε έχει αγγίξει και τη σύνδεση των νησιών μας, με μείωση της κίνησης επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων, με τις συνακόλουθες περικοπές ακτοπλοϊκών δρομολογίων, αλλά και την επιβράδυνση του χρόνου διάρκειας του ακτοπλοϊκού ταξιδιού. Ταυτόχρονα, βιώνουμε υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, με παράλληλη, άνοδο των τιμών των ναύλων, ενώ ο υψηλός βαθμός συγκέντρωσης της αγοράς μέσα από μια συνεχή διαδικασία συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι κάτι ανησυχητικό, και θα πρέπει να μας απασχολεί ιδιαίτερα.
Παρά το δυσμενές σκηνικό, οφείλουμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια βελτίωσης της κατάστασης.
Θεωρώ, ότι ειδικά εξαιτίας της δύσκολης περιόδου που διανύουμε, το μεταφορικό ισοδύναμο για τα νησιά, αποτελεί την μοναδική απάντηση, που μπορεί να διασφαλίσει την ισότιμη μεταχείριση των νησιωτών σε επαρκείς, συχνές και ποιοτικές θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Και αυτό γιατί, το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών σχετίζεται με την ίδια την οικονομική, κοινωνική και γεωγραφική συνοχή της χώρας μας. Αποτελεί την πρώτη προϋπόθεση για την όποια εφαρμογή περιφερειακού ή άλλου προγράμματος, που έχει να κάνει με την ίδια την ανάπτυξη στη νησιωτική χώρα.
Ποιος μπορεί να αρνηθεί ότι η παροχή ποιοτικών και απρόσκοπτων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι και αυτό έκφραση της κοινωνικής πολιτικής;
Ο επανασχεδιασμός του δικτύου των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, είναι μια σημαντική παράμετρος. Στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες πρέπει να συνδυάζεται η αρχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ή της ελεύθερης αγοράς, με την αποτελεσματική προστασία του δημόσιου συμφέροντος και των δημοσίων αγαθών, καθώς αυτός είναι ένας κατεξοχήν χώρος δημοσίου συμφέροντος.
Μια ειδική μέριμνα στην τιμολογιακή πολιτική για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, με την μείωση του ΦΠΑ για τα εισιτήρια, ίσως, τελικά, «τονώσει» την κίνηση.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, η εκμετάλλευση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για κατασκευή ή μετασκευή πλοίων, ώστε να μπορούν να κάνουν χρήση φθηνότερων μορφών ενέργειας θα μείωνε καθοριστικά το κόστος του ναύλου.
Πριν από έναν περίπου μήνα, ανέλαβα την πρωτοβουλία και πρότεινα τη σύγκληση από τον Υπουργό Ναυτιλίας της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, με τη συμμετοχή των Υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών, καθώς και των βουλευτών των νησιωτικών περιοχών, θέτοντας τρεις άξονες επί των οποίων πρέπει να κινηθεί η συζήτηση που αφορά την ακτοπλοΐα και τις άγονες γραμμές:
Πρώτος άξονας: Ο ανασχεδιασμός των γραμμών, των μακροχρόνιων συμβάσεων και των πόρων που διαθέτει το κράτος σε σχέση με τις χερσαίες, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές.
Δεύτερος άξονας: Η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ της κατασκευής νέων πλοίων ή της μετασκευής σε σχέση με το καύσιμο, το οποίο είναι πολύ ακριβό. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκπονήσει ένα σημαντικό πρόγραμμα, με μεσοπρόθεσμο στόχο να μετατρέψει όλα τα πετρελαιοκίνητα επιβατηγά πλοία σε κινητήρες που θα κινούνται με φυσικό αέριο.
Τρίτος άξονας: Οι απλήρωτοι εργαζόμενοι. Δεν είναι δυνατόν ένας πλοιοκτήτης να λαμβάνει επιδότηση και την ίδια ώρα να έχει απλήρωτους εργαζόμενους. Υπάρχουν τα νομοθετικά εργαλεία, ούτως ώστε μέρος της επιδότησης να πηγαίνει κατευθείαν στους εργαζόμενους και να μην έχει ο συγκεκριμένος πλοιοκτήτης απλήρωτο το προσωπικό για μήνες, εκθέτοντας την ελληνική πολιτεία, η οποία καταβάλλει από τα χρήματα των φορολογουμένων την επιδότηση και, ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι ναυτικοί δεν λαμβάνουν τις νόμιμες αμοιβές τους.
Σε μια τέτοια συζήτηση θα ήταν πολύ σημαντική συνεισφορά τα συμπεράσματα της σημερινής διημερίδας.
Τέλος, θα ήθελα να καταθέσω τρεις προτάσεις σε σχέση με την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου:
Δημιουργία μιας γραμμής Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος – Καβάλα, που θα λειτουργήσει αναπτυξιακά σε πολύ μεγάλο βαθμό. Η γραμμή αυτή διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο: Ξεφεύγουμε από την άγονη λογική της στείρας επιδότησης, συγκροτώντας γραμμές με αναπτυξιακή λογική. Έτσι είναι δυνατόν να επιλυθεί ταυτόχρονα το ζήτημα αφενός της σύνδεσης της Λήμνου με τον Πειραιά και αφετέρου του Βορειοανατολικού Αιγαίου με την Βόρεια Ελλάδα, ανοίγοντας έτσι ξανά μια τουριστική και εμπορική αγορά πολύ κρίσιμη για την ανάπτυξη της Περιφέρειας μας.
Επανασχεδιασμός της γραμμής Πειραιάς – Σάμος, μέσω Μεστών, κάποιες μέρες της εβδομάδας, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Αυτό θα επιβοηθήσει στην επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος της Σάμου, ενισχύοντας την γραμμή, ενώ ταυτόχρονα θα έχει θετικά αποτελέσματα και για την δυτική πύλη της Χίου.
Διατήρηση της σύνδεσης των Ψαρών με την ηπειρωτική χώρα (Πειραιά ή Λαύριο), με αξιόπιστη συγκοινωνιακή γραμμή.
Είμαι βέβαιος ότι προτάσεις και εναλλακτικές για τη βελτίωση της σημερινής κατάστασης υπάρχουν, φθάνει να υπάρχει βούληση και συναίνεση, σε συνδυασμό με καλόπιστο διάλογο και γνώση του προβλήματος σε όλες του τις διαστάσεις.
Κάθε περίπτωση, δηλαδή η κατάσταση που επικρατεί σε κάθε νησί, είναι διαφορετική. Όλοι μας, όμως, σε τελική ανάλυση αντιμετωπίζουμε τις ίδιες συνέπειες του προβλήματος. Βρισκόμαστε όλοι στον ίδιο παρονομαστή.
Το βέβαιο είναι ότι, οι λύσεις δεν έρχονται με «κορώνες», μεγαλοστομίες και λαϊκισμούς. Λύσεις θα έχουμε μόνο με γνώση, σύνεση, έλεγχο και ρεαλιστική προσέγγιση.
Στην προσπάθεια αυτή κανείς δεν περισσεύει και ο καθένας έχει το ρόλο του."






































