
Στο νησί μας το τελευταίο διάστημα έχει γίνει πολύ κουβέντα για την ίδρυση απ’ το σχολικό έτος 2024-25, πειραματικού νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου και για το σκοπό αυτό επιλέχθηκαν το 3ο Νηπιαγωγείο Χίου (περιοχή Καπέλα-Σίφι-Κοφινά) και το 2ο Δημοτικό σχολείο Χίου (περιοχή Ευαγγελίστριας).
Απόφαση(βλ. Υπουργείου Παιδείας) που προκάλεσε τις εντονότατες διαμαρτυρίες του εκπαιδευτικού κόσμου της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και του συλλόγου των γονέων του σχολείου, αφού η επιλογή αυτή δεν έρχεται να απαντήσει στα μεγάλα ζητούμενα της εκπαίδευσης.
Οι προβληματισμοί πολλοί ,τα ερωτηματικά σημαντικά, αλλά και η αγωνία για τα μελλούμενα για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς έρχεται να «ταράξει» τις συνειδήσεις μας.
Η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων εισαγωγής στα Πρότυπα Σχολεία και ο σχετικός πίνακας1 με τις βάσεις τους, δηλ. τη βαθμολογία του τελευταίου εισαχθέντα υποψηφίου σε καθένα από αυτά, προσφέρεται για ανταλλαγή σκέψεων και συμπερασμάτων, για έναν θεσμό που η κυβέρνηση της ΝΔ έχει πολύ- διαφημίσει…
Κατά τη φετινή σχολική χρονιά έδωσαν εξετάσεις 8.405 μαθητές για 1.696 θέσεις στα 31 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια σε 10 Περιφέρειες της χώρας. Έτσι και μόνο από αυτό το στοιχείο φαίνεται ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Μ’ έναν τρόπο αυτό αποτυπώνεται και στις βάσεις που διαμορφώθηκαν, αφού βλέπουμε ότι αυτές για τα πρώτα σχολεία της Αττικής είναι αρκετά υψηλές. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην εκατοντάβαθμά κλίμακα και δείχνουν ότι στα πρώτα σχολεία ο «χειρότερος» μαθητής που εισάγεται έγραψε βαθμούς 16 και 17 στα 20, ενώ προφανώς η πλειοψηφία των εισαχθέντων είναι στην κατηγορία των αριστούχων. Στην προσπάθειά τους να πετύχουν μια θέση σε Πρότυπο Σχολείο, όπου τελικά περνάει ο ένας στους πέντε, υπάρχουν οικογένειες που ξεκινούν στα παιδιά τους ειδική φροντιστηριακή προετοιμασία ακόμα και έναν χρόνο πριν!
Γίνεται αντιληπτό ότι δεν ισχύει αυτό που ισχυρίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ, πως τα Πρότυπα είναι σχολεία που απευθύνονται στον λαό, στους πολλούς.
Γιατί και πάλι αυτός που δεν έχει τα μέσα (που κατά βάση είναι και οικονομικά) να προετοιμαστεί κατάλληλα, δύσκολα θα έχει ελπίδες να τα βγάλει πέρα με αυτόν τον ανταγωνισμό.
Από την άλλη, σε σχολεία που συγκεντρώνεται τόσος μεγάλος αριθμός υψηλόβαθμων μαθητών, χάνεται κάθε έννοια πειραματισμού. Έτσι: Οι νέες διδακτικές μέθοδοι, τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα που δοκιμάζονται πιλοτικά, η εκπαιδευτική, παιδαγωγική, διδακτική έρευνα, όλα αυτά δεν μπορεί να δοκιμάζονται σ’ ένα περιβάλλον υπερσυγκέντρωσης αριστούχων, γιατί έτσι θα είναι σαν να δοκιμάζονται σε γυάλα ειδικών συνθηκών.
Προγράμματα και διδακτικές μέθοδοι που δοκιμάζονται σε τάξεις με αποκλειστικά καλούς μαθητές του 17 και του 18, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν κατόπιν σε κανονικές τάξεις με μαθητές όλων επιπέδων.
Το γεγονός αυτό ισχύει(βλ. σχετικό πίνακα) μόνο για τα σχολεία της Αττικής, ενώ από εκεί και πέρα ο πίνακας παρουσιάζει μια μεγάλη κατηγοριοποίηση μεταξύ των πρότυπων σχολείων, με σαφώς πιο υποβαθμισμένα τα σχολεία της επαρχίας. Παρατηρούμε, δηλαδή, ότι οι πρώτες έντεκα θέσεις της κατάταξης καταλαμβάνονται από τα σχολεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και από τη δωδέκατη θέση και κάτω συγκεντρώνονται με χαμηλότερες βαθμολογίες όλα τα Πρότυπα Σχολεία της επαρχίας. Οι περιπτώσεις δε των δυο τελευταίων σχολείων της Τρίπολης και της Πρέβεζας μοιάζουν να είναι έως και... «απαξιωμένα», αφού οι τελευταίοι εισαχθέντες σε αυτά είχαν βαθμούς 2 και 3 στα 20.
Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν πολλά π σημεία στο δίκτυο των Προτύπων Σχολείων που έχει φτιάξει η κυβέρνηση και που στο προεκλογικό της πρόγραμμα η ΝΔ εξαγγέλλει μάλιστα τη διεύρυνσή του. Θυμίζουμε ότι τον «ελιτίστικο» θεσμό των Πρότυπων Σχολείων, που νομιμοποιεί και εντείνει την κοινωνική ανισότητα στην Εκπαίδευση, τον είχε διατηρήσει προηγουμένως και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις φανφάρες του τότε υπουργού Αρ. Μπαλτά ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά»...
Την ίδια στιγμή η διεύρυνση του δικτύου των Πειραματικών Σχολείων που έφερε η κυβέρνηση της ΝΔ- και πανηγύριζε ο τοπικός κυβερνητικός βουλευτής - και η από κοινού αντιμετώπισή τους με τα Πρότυπα (αναφέρονται συχνά από κοινού ως Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία) τόσο από την παρούσα όσο και από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, διαστρεβλώνει τον χαρακτήρα και τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων και θα το βιώσουμε και εμείς ,ως τοπική κοινωνία.
Στην αντίληψη του ΚΚΕ, ένα σύστημα Πειραματικών - και όχι Πρότυπων - Σχολείων έχει νόημα ύπαρξης, για να μελετά και να αξιοποιεί νέα πορίσματα στον κλάδο της Παιδαγωγικής, της αναπτυξιακής ψυχολογίας, της διδακτικής κ.ά., να μελετά σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα τις εξελίξεις και να προωθεί την καινοτομία, που στη συνέχεια θα διαχέεται στο σύνολο της Εκπαίδευσης.
Για να εξασφαλίζεται όμως ο πειραματικός χαρακτήρας των σχολείων αυτών, από τη μια η εισαγωγή των μαθητών σ’ αυτά θα πρέπει να γίνεται με κλήρωση και όχι εξετάσεις και από την άλλη τα σχολεία που χαρακτηρίζονται Πειραματικά θα πρέπει να εναλλάσσονται σε εύλογα χρονικά διαστήματα (3 - 6 χρόνια), για να εξασφαλίζεται έτσι η τυχαιότητα του δείγματος των μαθητών από διάφορες περιοχές και να μην παγιώνουν μια πιο «ελιτίστικη» φυσιογνωμία από τα σχολεία της γειτονιάς.
Οι στρατηγικοί στόχοι λοιπόν απ’ τα αστικά κόμματα είναι ότι δημιουργούν σχολεία αριστείας με ταξικό πρόσημο και με εισβολή χορηγών και χαρακτηριστικά ιδιωτικών σχολείων, ακόμα ως προς την επιλογή και των δήθεν προσοντούχων εκπαιδευτικών…
Γι’ αυτό το ΚΚΕ θέλει ένα ενιαίο σχολείο χωρίς διαχωρισμούς, που θα μορφώνει ολόπλευρα όλα τα παιδιά του λαού.
Χίος 18 Μάη 2023 - Γιώργης Η. Αμπαζής - Δάσκαλος, υποψήφιος βουλευτής Χίου του ΚΚΕ.
Ο πίνακας των βάσεων για τα Γυμνάσια, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα και για τα Λύκεια.


































