Ακόμη και 10.000 ευρώ οφειλόμενα, ανά εξάμηνο σε επιχειρήσεις από το Μεταφορικό Ισοδύναμο

Αναστασία Λιβανού στο Ράδιο "Αλήθεια": Ακόμα δεν έχουν πληρωθεί ποσά από το 2ο εξάμηνο του 2022
Παρ, 14/02/2025 - 15:26
Αναστασία Λιβανού

Το μεταφορικό ισοδύναμο, ένα μέτρο αναπτυξιακό, το μόνο για τη νησιωτικότητα, εφαρμόζεται με τόσες δυσκολίες που αρκετές επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται – κυρίως στο εμπορικό κομμάτι (βλ. δραστηριοποιούμενοι στην Απλωταριά) δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία να το αξιοποιήσουν,  ενώ επιχειρήσεις που έχουν μεγαλύτερο όγκο δραστηριότητας και άρα μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς μένουν απλήρωτες, όχι για μήνες αλλά για χρόνια, αφού αρχές του 2025 και ακόμη οφείλονται ποσά από το 2ο εξάμηνο του 2022!

Σε συνέντευξή της η Γ. Γραμματέας του Επιμελητηρίου, Αναστασία Λιβανού περιέγραψε τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφαρμογή του μέτρου, για τα οποία αναλαμβάνει δράση το επιμελητήριο Χίου, επιχειρώντας να υπάρξει συλλογική διεκδίκηση από όλα τα νησιά (μέσω ΕΟΑΕΝ), ενώ παράλληλα φέρνει εκ νέου το θέμα και στους τοπικούς Βουλευτές.

«Το μέτρο τα πρώτα χρόνια εφαρμόζονταν στο ακέραιο και ήταν αρκετά τονωτικό για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να μπορούν και να μειώνουν τα μεταφορικά κόστη για να ισορροπούν σε σχέση με την ξηρά και να μπορούν κάποιες επιχειρήσεις να είναι ανταγωνιστικές γιατί εκτός απ’ το εμπόριο είναι κάτι το οποίο χρησιμοποιείται και στις μεταποιητικές μας επιχειρήσεις, οι οποίες προσπαθούν να δημιουργήσουν την εξωστρέφεια τους, παράγοντας προϊόντα που βγαίνουν απ'τη Χίο.», ανέφερε κα Λιβανού, σημειώνοντας ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που μπορεί ανά εξάμηνο να έχουν να λαμβάνουν άνω των 10.000 ευρώ!

Σημειώνεται ότι με επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που κοινοποιείται στον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα και τους τοπικούς βουλευτές ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου αναφέρει για το ίδιο θέμα τα εξής:

«Δυστυχώς υποχρεούμαστε να επανέλθουμε για πολλοστή φορά στο θέμα των δυσλειτουργιών που εντοπίζονται στη διαχείριση του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, καθώς δεν διαφαίνεται κάποιο σημείο βελτίωσης στις εφαρμοζόμενες διαδικασίες.

Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενες επιστολές μας, το μέτρο παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες, οι οποίες το θέτουν εντελώς εκτός των στόχων τους οποίους η θέσπιση του ευαγγελιζόταν να υπηρετεί.

Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου υπήρξε ένα αισιόδοξο μήνυμα μετριασμού της ανισότητας που αφορά το κόστος  μεταφοράς προϊόντων και της μετακίνησης των νησιωτών. Η θέσπιση του υπήρξε αίτημα δεκαετιών και σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε να υποβαθμιστεί σε τέτοιο βαθμό που τελικά θα κινδυνεύσει να αποσβεσθεί  η ευεργετική ισχύς του.

Οι εξαιρετικά μεγάλες καθυστερήσεις ως προς την εκκαθάριση των δαπανών και η εξαντλητική  γραφειοκρατία κατά τη διαδικασία ελέγχων, αποτελούν κρίσιμες αδυναμίες του μέτρου που το καθιστούν πλήρως δυσλειτουργικό.

Σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον όπου οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμόζονται με ταχύτατους ρυθμούς σε οποιαδήποτε αλλαγή, οι δυσλειτουργίες του μέτρου καταλήγουν να επιβαρύνουν χρηματοοικονομικά τον επιχειρηματία, ο οποίος έχει ήδη μετακυλήσει στην προσφερόμενη -χαμηλότερη- τιμή του τη δυνητική ελάφρυνση που θα προκύψει από την καταβολή του ΑΝΗΚΟ (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους) την οποία τελικά λαμβάνει με καθυστέρηση άνω των 2 ετών.

Δυστυχώς, εξακολουθούμε να αισθανόμαστε ότι η νησιωτική Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλά στις προτεραιότητες της Κυβερνητικής πολιτικής και ότι υποχρεούμαστε να επαναφέρουμε ζητήματα, τα οποία αισιοδοξούσαμε ότι είχαν αναγνωρισθεί μέσω της θέσπισης του μέτρου.

Δεδομένου ότι σκοπός του συγκεκριμένου μέτρου είναι ο θετικός αντίκτυπος στις νησιωτικές οικονομίες, σας προτρέπουμε εκ νέου να μεριμνήσετε ώστε να διευθετηθούν όλες οι στρεβλώσεις που σήμερα κάνουν το μέτρο να υπολειτουργεί.»

Σχετικά Άρθρα