Χίος, Τετάρτη 12 Αυγούστου

Κερδίζουν θέσεις στην ελληνική ακτοπλοΐα τα ταχύπλοα σκάφη

Παρ, 30/08/2019 - 07:08

Ένα νέο ταχύπλοο θα πλέει σύντομα στα ελληνικά νερά ενδυναμώνοντας τον ανταγωνισμό στον κλάδο των ταχύπλοων πλοίων. Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Ν», προχθές 27/8 η εταιρεία Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη παρέλαβε ένα ταχύπλοο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο το οποίο θα πλαισιώσει τα υπόλοιπα τρία πλοία του στόλου της.

Η Fast Ferries είναι μία ακόμη ακτοπλοϊκή εταιρεία που αποφάσισε να επενδύσει στα ταχύπλοα πλοία. Τη μεγαλύτερη έκθεση στο συγκεκριμένο τύπο πλοίων στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά έχει η Sea Jets με 15 ταχύπλοα, ενώ ακολουθούν η Hellenic Seaways του ομίλου Attica Group με οκτώ, η Golden Star ferries με τρία ταχύπλοα, η Dodekanisos Seaways με δύο ταχύπλοα, η Aegean Speed Lines με ένα ταχύπλοο και οι Μινωικές γραμμές με ένα ταχύπλοο.

Απελευθέρωση το 2014

Η μεγάλη αλλαγή στον κλάδο των ταχύπλοων σκαφών συντελέστηκε το 2014 όταν «απελευθερώθηκε» το ισχύον καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων που τώρα είναι τέσσερις μήνες, εκ των οποίων οι τρεις υποχρεωτικά συνεχόμενοι, ενώ το προηγούμενο καθεστώς υποχρέωνε σε επτάμηνη δρομολόγηση του πλοίου και δεκάμηνη απασχόληση.

Η μερική λοιπόν απελευθέρωση έκανε τα ταχύπλοα περισσότερο ανταγωνιστικά με αποτέλεσμα να καταστούν και πιο ελκυστικά επενδυτικά. Επίσης, όπως εκτιμάται, η δρομολόγησή τους κυρίως στις γραμμές των Κυκλάδων από Πειραιά και Ραφήνα συνέβαλαν ουσιαστικά στην αύξηση της κίνησης. Όπως υποστηρίζουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι η προσφορά τους έγινε ιδιαίτερα αντιληπτή στα ενδιάμεσα δρομολόγια μεταξύ των νησιών καθώς αύξησαν τον αριθμό των υφιστάμενων δρομολογίων, λόγω και της ευελιξίας τους. Μάλιστα, με την αύξηση των αεροπορικών πτήσεων από το εξωτερικό προς τα αεροδρόμια των νησιών των Κυκλάδων, τα ταχύπλοα αποδεικνύονται μια πολύ καλή λύση για την εξυπηρέτηση των εκατοντάδων χιλιάδων ξένων τουριστών που θέλουν να επισκεφθούν περισσότερα από ένα νησί. Η εξέλιξη αυτή βέβαια λειτούργησε σε βάρος των συμβατικών πλοίων που «σηκώνουν» το βάρος της διασύνδεσης των νησιών όλο τον χρόνο και κυρίως τους χειμερινούς μήνες που η κίνηση είναι μειωμένη.

Ακριβότερα καύσιμα

Η «αχίλλειος πτέρνα» των ταχύπλοων είναι τα πολύ ακριβότερα ναυτιλιακά καύσιμα, ωστόσο παρά την άνοδο των τιμών τα τελευταία δύο χρόνια το γεγονός ότι δρομολογούνται μικρότερο διάστημα (τέσσερις μήνες αντί επτά) καταφέρνουν με αυξημένες πληρότητάς να παραμένουν βιώσιμα.

Επισημαίνεται ότι το ταχύπλοο που αγόρασε η Fast Ferries είναι το πρώην HSC Turgut Ozal της τουρκικής εταιρείας Ido, το οποίο έως πρόσφατα εκτελούσε δρομολόγια στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης, μεταξύ της ευρωπαϊκής και ασιατικής ακτής.

Το πλοίο που ήδη ύψωσε την ελληνική σημαία μετονομάστηκε σε «Thunder» και σε λίγες μέρες πρόκειται να βρίσκεται στη χώρα μας. Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία της Austal, στην Αυστραλία το 1998, και παραδόθηκε στην Ιdo τον Ιανουάριο του 1998. Έχει ολικό μήκος 86 μέτρα, πλάτος 24 και μεταφέρει 962 επιβάτες και 200 Ι.Χ. αυτοκίνητα με ταχύτητα 35 κόμβων.

Η Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη και δραστηριοποιείται σήμερα με τρία συμβατικά πλοία στις γραμμές της Ραφήνας. Ξεκίνησε το 2007 με το «Θεολόγος Π», ενώ το 2012 η εταιρεία προσθέτει στη γραμμή Ραφήνα - Άνδρος - Τήνος - Μύκονος ένα ακόμη πλοίο, το «Αικατερίνη Π». Από τον Αύγουστο του 2015, τον στόλο της πλαισίωσε και το «Fast Ferries Andros» (1989/Ιαπωνία), το πρώην «Επτάνησος» της Strintzis Ferries, που βρισκόταν για αρκετό καιρό παροπλισμένο στην Ελευσίνα. Το πλοίο μετασκευάστηκε στα Ναυπηγεία Παναγιωτάκη στη Σαλαμίνα. Το 2018, στη γραμμή δραστηριοποίησης της εταιρείας πέρα από την Άνδρο, την Τήνο και τη Μύκονο, προστίθεται και η Νάξος. Τo 2019 η εταιρεία δρομολογεί τα πλοία της στις ίδιες γραμμές, αλλά ναυλώνει και το Hellenic Highspeed της Hellenic Seaways στη γραμμή Ραφήνα - Τήνο - Μύκονο - Νάξο σε αντικατάσταση του «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π», το οποίο υπέστη μηχανική βλάβη και θα χάσει όλη τη θερινή σεζόν. 

Από την έντυπη έκδοση Ναυτεμπορική

Του Λάμπρου Καραγεώργου
lkar@naftemporiki.gr

Σχετικά Άρθρα

Τετ, 12/08/2020 - 17:38

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και επίκαιρες, λόγω της αναζωπύρωσης των κρουσμάτων, ήταν οι επισημάνσεις και απόψεις που κατέθεσε σε διαδικτυακή συζήτηση πρόσφατα ο Ηλίας Μόσιαλος, καθηγητής Πολιτικής της Υγείας του London School of Economics και εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης στους διεθνείς οργανισμούς για ζητήματα που αφορούν στην πανδημία του νέου κορονοϊού. Θέμα της συζήτησης, που οργάνωσε η Ένωση Ασθενών Ελλάδος και συντόνισε ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας, ήταν «Η πανδημία Covid-19 και ο ρόλος των πολιτών στη δημόσια υγεία».

 

Η INTERAMERICAN συμμετείχε χορηγικά στην εκδήλωση, στο πλαίσιο της συνεχούς υποστήριξης ενεργειών για την ανάσχεση και αντιμετώπιση της πανδημίας, καθώς και μιας συντονισμένης στρατηγικής για τη σύγχρονη προσέγγιση προάσπισης της δημόσιας υγείας. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία από την πρώτη στιγμή της πανδημίας έχει αναπτύξει ευρέως φάσματος δέσμη πρωτοβουλιών για την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας, την υποστήριξη των υγειονομικών δομών της τοπικής αυτοδιοίκησης, την ενημέρωση των πολιτών για τον νέο κορονοϊό, την ψηφιακή εκπαίδευση εξ αποστάσεως υπό τις ειδικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν στην παιδεία, καθώς και την κάλυψη εκτάκτων αναγκών των ευπαθών πολιτών.

 

Ο Ηλίας Μόσιαλος υπογράμμισε, κατά τη συζήτηση, την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις από τις αρμόδιες αρχές με βάση την επιστημονική τεκμηρίωση και την τήρηση των μέτρων από την κοινωνία, ώστε να αποφευχθεί-ελεγχθεί ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας στην Ελλάδα. Ο καθηγητής ανέδειξε τη σημασία της ευρείας χρήσης των μέσων ατομικής προστασίας. Σε επίπεδο πολιτικής, συνέστησε τη λήψη μέτρων με τη συνεκτίμηση των συνολικών επιπτώσεων και των επιστημονικών δεδομένων. Όπως τόνισε, η πιθανότητα διασποράς από επισκέπτες που προέρχονται από χώρες όπου η πανδημία έχει ελεγχθεί, είναι ελάχιστη.

 

Ο κ. Μόσιαλος συνόψισε τα πιο πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα, αναφέροντας ότι σύμφωνα με επιδημιολογικές μελέτες η θνητότητα εξ αιτίας του νέου κορονοϊού κυμαίνεται από 0,6% έως 1,2% έναντι της εποχικής γρίπης, όπου τα ποσοστά δεν υπερβαίνουν το 0,2% και τα οποία στην πράξη είναι ακόμη μικρότερα λόγω του εκτεταμένου εμβολιασμού. Αναφορικά με την ανάπτυξη εμβολίου, εξέφρασε την αισιοδοξία ότι πολύ σύντομα η επιστημονική έρευνα θα καρποφορήσει, καθώς έχουν αναπτυχθεί περί τις 150 πρωτοβουλίες, εκ των οποίων τρεις βρίσκονται στην τρίτη φάση και 15 στη δεύτερη φάση.

 

Αναφορικά με τα διδάγματα της πανδημίας για την επόμενη ημέρα του υγειονομικού συστήματος στη χώρα μας, ο κ. Μόσιαλος χαρακτήρισε ενθαρρυντική τη σύγκλιση των πολιτικών δυνάμεων στην ανάγκη ενίσχυσης του δημόσιου χαρακτήρα του Ε.Σ.Υ. Σε αυτή τη βάση, πρότεινε την επένδυση σε τρεις κύριους πυλώνες που αφορούν:

  • Στην αναδιάρθρωση της χρηματοδότησης του συστήματος και την αναβάθμιση του ρόλου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
  • Στην ψηφιοποίηση με μια ενιαία βάση δεδομένων
  • Στην αξιολόγηση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών υγείας και την αναδιοργάνωση του νοσοκομειακού χάρτη.

Όπως τόνισε ο διακεκριμένος καθηγητής, είναι επιτακτική η ανάγκη αλλαγής της συνολικής κουλτούρας στο υγειονομικό σύστημα με την ανάδυση ενός περισσότερο ενεργού ρόλου για τους ίδιους τους χρήστες των υπηρεσιών του συστήματος, καθώς και του συνόλου των επαγγελματιών υγείας όσον αφορά στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των μεταρρυθμίσεων.

 

Η INTERAMERICAN, με τον τομέα της υγείας στην αιχμή των δραστηριοτήτων της, υπογραμμίζει την ανάγκη ενός ενισχυμένου συστήματος πρόληψης και πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας με τις ευρύτερες δυνατές συμπράξεις, ώστε να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα αντιμετώπισης καταστάσεων όπως αυτή της πανδημίας. Εν προκειμένω, το επίπεδο του ενεργού ρόλου των πολιτών προσδιορίζεται, σε σημαντικό βαθμό, από το περιεχόμενο και συστηματικότητα της ενημέρωσης που λαμβάνει και από τη δυνατότητα επίδρασης στις αποφάσεις.