Χίος, Τρίτη 4 Αυγούστου

"Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε" ο ΥΕΝ για τους εγκλωβισμένους ναυτικούς

Δευ, 29/06/2020 - 17:17

 

Θα πεί κανείς ότι είχε άλλο αντικείμενο, την επίσκεψη στους Λιμενικούς, αλλά όχι ότι ο ΥΕΝ Γιάννης Πλακιωτάκης δεν περίμενε ειδικά στη Χίο, να ερωτηθεί τι θα γίνει με τους χιλιάδες ναυτικούς, που παραμένουν εγκλωβισμένοι στα πλοία;

Αν έμεινε ο ίδιος ικανοποιημένος από την απάντηση ότι το έχει θέσει το ζήτημα σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς ενώ από την πλευρά της η Ελλάδα κάνει ότι μπορεί για να διευκολύνει τα πλοία να αλλάξουν πληρώματα εντός των χωρικών της υδάτων, έχει καλώς.

Αν πάντως ρωτήσει τους ναυτικούς του νησιού μας και τις οικογένειες τους, θα εισπράξει την απάντηση του… τίτλου.

Βεβαίως η κατάσταση διεθνώς δεν είναι ρόδινη. Πάνω από 200.000 ναυτικοί έχουν εγκλωβιστεί σε εμπορικά πλοία που μεταφέρουν κάθε είδους εμπορεύματα, από ιατρικό εξοπλισμό μέχρι σιτηρά και πετρέλαιο, με αποτέλεσμα να διατρέχουν άμεσα τον κίνδυνο ψυχικών και σωματικών νοσημάτων, καθώς οι περιορισμοί στα λιμάνια και οι ακυρώσεις πτήσεων καθιστά αδύνατη την αλλαγή πληρωμάτων για τα πλοία, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ΙCS).

Αν και παραμένουν «αόρατοι» για το καταναλωτικό κοινό, οι ναυτικοί είναι εκείνοι που κράτησαν όρθιο το διεθνές εμπόριο εν μέσω της χειρότερης ίσως ύφεσης εδώ και αρκετά χρόνια.

Αν και διεθνείς φορείς όπως το ICS έχουν προειδοποιήσει ότι ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με μια «ανθρωπιστική κρίση» που θέτει σε κίνδυνο τη ροή των αγαθών και ασκούν πιέσεις τις κυβερνήσεις προκειμένου να χαλαρώσουν τους περιορισμούς, τώρα κάποιοι πλοιοκτήτες και πληρώματα αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους.

Υπό κανονικές συνθήκες, περίπου 100.000 ναυτικοί αλλάζουν καράβια κάθε μήνα, όταν ξεφορτώνουν και παίρνουν νέο εμπόρευμα. Το μεγαλύτερο διάστημα που ένας ναυτικός πρέπει να είναι στο πλοίο είναι οι 11 μήνες, σύμφωνα με την σύμβαση εργασίας των ναυτικών.

Αλλά τώρα μόνο λίγα λιμάνια επιτρέπουν πλήρη ή μερική μεταφορά πληρώματος, σύμφωνα με λίστα της Inchcape Shipping Services. Και ο προγραμματισμός πτήσεων για τους ναυτικούς τη στιγμή που πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν προσγειώσει τους στόλους τους, περιπλέκει περαιτέρω την κατάσταση.

Μέχρι τα μέσα Ιουλίου περίπου 150.000 ναυτικοί τον μήνα θα χρειάζονται διεθνείς πτήσεις για τη διευκόλυνση της αλλαγής πληρώματος. Περίπου οι μισοί από αυτούς θα μπουν σε πλοία και οι άλλοι μισοί θα επιστρέψουν στο σπίτι τους.

Πως θα γίνει όμως αυτό. Δεν μπορεί λοιπόν ο ΥΕΝ της κυρίαρχης στον κόσμο της ναυτιλίας χώρας να δίνει μια απάντηση, ευχολόγιο.

Οι ναυτικοί απαιτούν συγκεκριμένα μέτρα απεγκλωβισμού τώρα.

Σχετικά Άρθρα

Τρί, 04/08/2020 - 07:22

Το θέμα ανέδειξε η εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ σημειώνοντας τα εξής:

Το να κλαίμε τη μοίρα μας είναι το ευκολότερο, το να φιλοσοφούμε ανάμεσα σε δύο φραπέδες ακόμα ευκολότερο, το να δούμε όμως την πραγματικότητα κατάμουτρα είναι το δυσκολότερο.

Και η πραγματικότητα λέει ότι ελλείψει ξένων εργατών, ο ένας πυλώνας του νησιού, που λέγεται μαστίχα, δεν μπορεί να δουλευτεί από χιώτικα εργατικά χέρια, πλην των ίδιων των παραγωγών, που δεν φτάνουν ή δεν μπορούν να αυξήσουν την παραγωγή τους.

Τα νούμερα είναι δυστυχώς αμείλικτα για το φαινόμενο πλέον της τεμπελιάς, εκτός και εδώ δεν τολμάμε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους.

Ας μιλήσουν όμως οι αριθμοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΕΔ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου είναι επίσημα καταγεγραμμένοι 17.348 άνεργοι. Να πούμε ότι 5.000 από αυτούς αφορούν τη Χίο;

Ας το υποθέσουμε για να πάμε σε ένα άλλο νούμερο. Η ΕΜΧ, πρωτοπόρα και σε αυτό, εδώ και ένα δίμηνο άνοιξε μια σελίδα στο διαδίκτυο, όπου από τη μία οι παραγωγοί ζητούν εργάτες και από την άλλη άνεργοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον για εργασία.

Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό και σοκαριστικό. Με δεδομένους αυτούς τους αριθμούς οι αιτούντες εργασία έλληνες άνεργοι είναι 14, από τους οποίους οι 10 Χιώτες, ηλικίας από 22 έως 52 χρόνων.

Αν κανείς θεωρήσει ότι το μεροκάματο ίσως είναι εξευτελιστικό να σημειώσουμε ότι όσοι προσλαμβάνονται, αυτό γίνεται υποχρεωτικά με εργόσημο, δηλαδή ο εργοδότης τους πληρώνει την ασφάλισή τους και προσφέρονται 5 ευρώ την ώρα. Λόγω της φύσης της εργασίας, αυτή γίνεται από τις 6 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι, χωρίς φυσικά να αποκλείει κανείς και εργασία περισσοτέρων ωρών.

Κοντολογίς ένας εργαζόμενος, σε χειρωνακτική φυσικά γεωργική απασχόληση, μπορεί να εισπράττει 30 ευρώ την ημέρα συν την ασφάλισή του.

Και όμως οι ενδιαφερόμενοι, επαναλαμβάνουμε, είναι μόνο 14, από τους οποίους ντόπιοι οι… 10.

Συγχαρητήρια, 10 για την κοινωνία που φτιάξαμε.

Τα υπόλοιπα σχόλια δικά σας.