Oι θέσεις της "Συμμαχίας Αξιών" για το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Χίου

Πέμ, 21/10/2021 - 16:11

«Το τεχνικό πρόγραμμα όπως έχει πολλάκις αναφερθεί αποτελεί τον οδικό χάρτη ανάπτυξης ενός τόπου. Τις τελευταίες δεκαετίες ωστόσο έλλειψε  απ’ το νησί μας αυτό που αποκαλούμε «στρατηγικός σχεδιασμός». Δε συζητείται ποτέ η ουσία: Ποιος ο προορισμός και ποια η φυσιογνωμία του τόπου μας», αναφέρει σε ανακοίνωση του ο συνδυασμός ΣυμμαΧία Αξιών, αναλυτικά σημειώνει:

«Με ποιο τρόπο η Χίος μας θα καταστεί ελκυστικός προορισμός για τους τουρίστες και ιδανικός τόπος για να ζουν οι ντόπιοι. Χρόνια τώρα βλέπουμε σκόρπιους κωδικούς να πηγαίνουν και να έρχονται πέρα δώθε σαν εκκρεμές. Εντούτοις το τεχνικό πρόγραμμα έπρεπε να μεταδίδει τη διάθεση προοπτικής όλων μας για τον τόπο.

Θα ξεκινήσω σήμερα την εισήγηση μου αναγνωρίζοντας όλα αυτά τα θετικά όπως εμείς τα αντιλαμβανόμαστε και έπειτα θα προχωρήσω στα αρνητικά διότι και ο ρόλος μας εδώ είναι να υποβάλλουμε προτάσεις για μια Χίο όπως την ονειρευόμαστε στο μέλλον και να παρεμβαίνουμε προτρέποντας τη μειοψηφική διοίκηση σας να πράττει προς όφελος του νησιού. Όχι για να το εκμεταλλευτούμε εκλογικά, όχι για να κερδίσουμε τις εντυπώσεις αλλά για να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλους αυτούς που μας εξέλεξαν θέτοντας ως προτεραιότητα την ποιότητα ζωής και την προκοπή αυτού του τόπου.

Στα συν του παρόντος τεχνικού προγράμματος λοιπόν οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ένα σημαντικότατο εμβληματικό για το νησί μας έργο το οποίο εντάσσεται σε αυτό και δεν είναι άλλο από το REX. Εντούτοις δεν βλέπω καμία στήριξη προς την Περιφέρεια για άλλα εμβληματικά έργα όπως το Λωβοκομείο, το εκθεσιακό Καλουτάς, έστω με μια προγραμματική, το οποίο οφείλει να αξιοποιηθεί από τον Δήμο, δε βλέπω ένταξη για το Ναυτικό Μουσείο Καρδαμύλων, ένα έργο τοπόσημο, το οποίο παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο με τη ναυτική παράδοση και την ιστορία των Καρδαμύλων καθώς ούτε και για το Κέντρο Ομηρικής Προβολής στη Δασκαλόπετρα. Σημαντικό λοιπόν είναι όλα αυτά τα έργα, το REX παρακαταθήκη ήδη με ενέργειες της προηγούμενης δημοτικής αρχής, η οποία το ενέταξε σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, να μην χαθούν και να μην απωλέσουμε τη χρηματοδότηση τους όπως αντίστοιχα κινδυνεύσαμε με τα αντιπλημμυρικά των Μεστών και του Καλοπλύτη όπου εάν δεν ασκούνταν εντονότατες πιέσεις και δεν παρέχονταν η απαιτούμενη συνδρομή από τη Συμμαχία και την Πρωτοβουλία ίσως αυτά να είχαν χαθεί.

Σε κάθε περίπτωση ακόμη και δια γυμνού οφθαλμού γίνεται ορατή η έλλειψη οράματος, η αδυναμία της δημοτικής αρχής να αφουγκραστεί τον παλμό και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Καθόλου τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι οι προτάσεις των τοπικών φορέων και κοινοτήτων ως επί τω πλείστων δεν έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα σας, το οποίο μάλιστα δε φαίνεται να προσβλέπει και σε κάποια αναπτυξιακή πορεία για το νομό μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απουσία οποιασδήποτε πρόβλεψης για το πρόβλημα στο Σηρικάρι που μπαίνει η θάλασσα μέσα στα σπίτια ταλαιπωρώντας τους κατοίκους. Η εγκατάλειψη των χωριών μας δεν επέρχεται τυχαία. Συντελούμε εμείς με τις πράξεις ή τις παραλείψεις μας. Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αμανή, ένας τόπο με συγκεκριμένη φυσιογνωμία και ανάγκη ιδιαίτερης μέριμνας, η οποία έχει εγκαταλειφθεί στη μοίρα της, καθιστώντας τη ρήτρα Αμανής κενό γράμμα. Εκεί για παράδειγμα θα περίμενα να δω μετά τα τελευταία γεγονότα με τις πυρκαγιές στη Βόρεια Χίο να έχουν ενταχθεί κάποια έργα αντιπυρικής προστασίας. Δεν το είδα. Θα περίμενα να δω διαμόρφωση χώρων στάθμευσης όπως σας ζήτησε το τοπικό συμβούλιο Βολισσού. Δεν το είδα. Επιπλέον θα περίμενα να φέρετε στο Δ.Σ. σε ανύποπτο χρόνο μια πρόταση για επέκταση της ρήτρας σε όλη τη Βόρεια Χίο. Δεν το πράξατε μέχρι σήμερα.

Στη Νότια Χίο όπου η ΕΝΩΣΗ ΜΑΣΤΙΧΟΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ρίχνει περί τα 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε 2.500 οικογένειες περίπου αντί να στοχεύσουμε στην τουριστική ανάπτυξη ούτως ώστε αυτό το κεφάλαιο να πολλαπλασιαστεί μέσα από προγράμματα ευρωπαϊκά και να χρηματοδοτήσουμε δράσεις εμείς δεν διεκδικούμε τίποτα και δεν διεκδικούμε τίποτα γιατί την ίδια στιγμή που ήταν όλοι οι Δήμαρχοι και οι Υπουργοί στη Θεσσαλονίκη για το συνέδριο της ΚΕΔΕ εμείς απουσιάζαμε. Έπρεπε λοιπόν να έχουμε στόχευση. Έπρεπε να μοχλεύσουμε στο κεφάλαιο του αγροτοτουριστικού κλάδου για να προσδώσουμε ταυτότητα στο νησί μας και να το αναδείξουμε επενδύοντας σε αυτό που το διαχωρίζει από τους άλλους τουριστικούς προορισμούς.

Εμείς προτείνουμε δύο Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις που πλέον έχουν γίνει ΤΑΠΤΟΚ (τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες τοπικών κοινωνιών). Ειδικότερα έχουμε προτείνει μια ΟΧΕ για τη Βόρεια Χίο για να καλύψει τις ανάγκες σε απαραίτητες υποδομές στα αναγκαία έργα που προτείνονται και μια για τη νότια Χίο για να καλύψει τις ανάγκες σε αναπλάσεις και υποστηρίξεις κτιρίων (στηρίξεις προσόψεων) προκειμένου να πάψει η κατάρρευση των οικισμών διότι καταρρέουν οι οικισμοί με ότι αυτό συνεπάγεται..

Κάτι ακόμη όμως που με προβλημάτισε ακόμη μια φορά είναι η απουσία κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία μάλιστα δεν έχει πραγματοποιηθεί για πάνω από μια δεκαπενταετία. Η τελευταία μάλιστα δεν είχε λάβει καν υπόψιν της τον νέο Περιφερειακό δρόμο.

Επομένως είναι τουλάχιστον άδικο να ακυρώνουμε οποιοδήποτε σχεδιασμό για το κλείσιμο της παραλιακής αρνούμενοι παράλληλα να προβούμε και στις απαιτούμενες ενέργειες για τη διενέργεια μιας τέτοιας μελέτης, η οποία θα μπορούσε να συντελεστεί με την ενεργή συμμετοχή και του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Είναι πάγιο αίτημα της χιακής κοινωνίας να αποδοθεί χώρος στον πεζό και στον ποδηλάτη και η δημοτική αρχή έπρεπε να το έχει λάβει υπόψιν της και να μην παρουσιάζει ως ανυπέρβλητα εμπόδια τις δικές της παραλείψεις για να καταστεί αυτό εφικτό.

Το παραλιακό μέτωπο ακόμη και έως σήμερα δεν έχει έρθει καν προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αποτέλεσμα να πηγαίνουμε σε αποτυπώσεις, να μη λαμβάνονται υπόψη οι προηγούμενες μελέτες, να μην τοποθετείται σε σχέση με τον Περιφερειακό του Κάστρου, ένα έργο το οποίο θα έλυνε μια για πάντα το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, να μην τοποθετείται αναφορικά με την μετατόπιση του δρόμου του αεροδρομίου αν θα δοθεί χώρος στον πεζό και στον ποδηλάτη.

Επομένως αυτό που απαιτείται είναι ένα master plan της πόλης, ένας στρατηγικός σχεδιασμός του αστικού ιστού της πόλης σε σχέση με χώρους στάθμευσης, δίκτυο πεζοδρόμων και πεζοδρομίων και μια σύγχρονη κυκλοφοριακή μελέτη.

Πάτε σε ατάκτως ερημένα έργα προκειμένου να παρουσιάσετε νούμερα. Αυτή η λογική της απορροφητικότητας είναι μια λογική του 1960 και του 1970 όχι του 2020. Η λογική του 2020 είναι πως θα καταφέρω να κάνω την πόλη μου πιο φιλική προς το περιβάλλον, πως θα μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν περισσότεροι άνθρωποι το ποδήλατο, πως θα είναι πιο ασφαλής η πόλη για τη μαμά, το παιδί και το καροτσάκι, τα άτομα με αναπηρία, πως θα υπάρχει ένα δίκτυο πεζοδρόμων που θα αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής μας.

Το δε Κάστρο της Χίου νιώθω ότι έχει αφεθεί κι αυτό στη μοίρα του. Εσωτερικά έχει εγκαταλειφθεί στα έργα που κάνει η αρχαιολογική υπηρεσία με ότι αυτό σημαίνει ενώ είναι 10 μέτρα από το Δημαρχείο. Επιπλέον αναφορικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό του Βροντάδου, ο οποίος είχε ενταχθεί μετά από πρόταση μας από το έτος 2019 και είχε μπει και αυτός σε μια λογική ατέρμονων παρατάσεων, δεν τον βλέπω καν στο τεχνικό σας πρόγραμμα. Διορθώστε με αν κάνω λάθος κε Ξενάκη. Όπως επίσης δεν έχουν γίνει υποκείμενες μελέτες για σχέδια πόλεως.

Τέλος εκτιμούμε ότι και τα έργα ψηφιακής πολιτικής που προχωρούν είναι μόνο τα αναγκαία, τα επιβεβλημένα από την κυβέρνηση. Ακόμη και το Κέντρο εξυπηρέτησης δημοτών που έστησε η δημοτική αρχή Βουρνού έχει περάσει σε απαξία. Θα ήθελα να δω την Δημοτική Αρχή να βγαίνει μπροστά και να προτάσσει νέες πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση».

Σχετικά Άρθρα