"Πάμε και όπου βγεί" και στο θέμα της επέκτασης του Αεροδρομίου;

Επιστολή του Δ. Μυλωνάδη στον Υφυπουργό Ν. Ταχιάο με καίρια ερωτήματα για τα ΜΗ έργα της Χίου
Πέμ, 28/03/2024 - 18:10

Ακολουθεί αναλυτική επιστολή του Δ. Μυλωνάδη στον Κον Νίκον Ταχιάον - Υφυπουργόν Υποδομών - Μεταφορών.

«Αξιότιμε Κύριε Υφυπουργέ, με την ευκαιρία της επίσκεψής σας στο φιλόξενο νησί μας - τη Χίο - για να παραστείτε στις εκδηλώσεις της 25ης Μαρτίου και να περιηγηθείτε βασικά έργα προβληματικής εξέλιξης μέχρι στιγμής, όπως: α) η επέκταση κατά 350μ. του διαδρόμου Κ.Α.Χ.Ι. "ΟΜΗΡΟΣ" και η ανύψωση κατά 3,50μ. του βόρειου άκρου του (κατωφλίου) σε προσχωσιγενές έδαφος και περιοχή υψηλής σεισμικότητας, β) το φράγμα Κόρης Γεφύρι Χίου που έχει υπερβεί τον αιώνα αφ' ότου πρωτοσυζητήθηκε η αναγκαιότητα της κατασκευής του και 20 χρόνια από της έναρξής του, το οποίο σχετικά τελευταία ετέθη από την πολιτική και υπηρεσιακή εποπτεία του Υπουργείου σας, γ) το νέο Δικαστικό Μέγαρο που έχει συμπληρώσει 20ετία από της έναρξής του και δ) πιθανά την θέση Σαραπειό όπου προβλέπεται η κατασκευή μιας ή δυο Λιμνοδεξαμενών υποδοχής τριών εκ των βασικοτέρων πηγών της Β-Α Χίου (Δελφίνι, Ναγός και Ρίνα). Μέχρι στιγμής το νερό που φθάνει στα σπίτια είναι μη πόσιμο, σε αντίθεση με την οδηγία 60/2000 των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, με συνέπεια ιδιαίτερα μεγάλη πυκνότητα του πληθυσμού, να προσβάλλεται και να αποβιώνει από καρκίνους, θυρεοειδείς και παθήσεις νεφρών λόγω και των βαρέων μετάλλων που περιέχουν ορισμένες από τις πηγές (γεωτρήσεις) υδροδότησης στην περιοχή Κορακάρη.

Από τα έργα που κατά σειρά αναφέρθηκα, το μεν 1ο του Αεροδρομίου, ενώ είναι απολύτως απαραίτητο για να επανεκκινήσει ο Μηδενικός Τουρισμός από Ευρώπη κ.α., ενώ οι μελέτες που προηγήθηκαν ανέφεραν την χρήση σκληρών ασβεστολιθικών προϊόντων Λατομείου, με Πιστοποιητικά Ποιότητας της Ε.Ε. λόγω και της Συγχρηματοδότησης του έργου από Πόρους της Ε.Ε., εν τούτοις μέχρι στιγμής - όπως θα διαπιστώσετε - η Ανάδοχος Εταιρεία έχει μεταφέρει η ίδια ή με την άδειά της από τρίτους, προϊόντα χωμάτινων εκσκαφών υλυοαμμώδους ή ψαμμιτικής συστάσεως με αποτέλεσμα λόγω της πιο πάνω σύστασης των "υλικών", να φυτρώσουν χόρτα σημαντικού ύψους, τα οποία τις τελευταίες ημέρες για λόγους που άπτονται της επίσκεψής σας, επιχειρήθηκε να ξυσθούν με χωματουργικό μηχάνημα, τμήμα τους να κονιοποιηθεί και να επικαλύψει τους δύο σωρούς και να διαστρωθεί με 3Α στο πέριξ επίπεδο έδαφος.

Όπως καταλαβαίνετε: λόγω και της κοινής ιδιότητάς μας ως Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. η χρήση τέτοιων υλικών ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ στην επέκταση του διαδρόμου καθ' όλο το μήκος του για τους λόγους που προαναφέρθηκαν και προσωπική μου άποψη είναι ότι χρειάζονται πέραν της χρήσεως σκληρών ασβεστολιθικών υλικών πολύ καλά συμπιεσμένων κατά στρώσεις (1) ενός μέτρου και κατασκευή συνδετήριας πλάκας επί εκάστης στρώσης με διπλό οπλισμό για την αποφυγή κατακορύφων ρηγμάτων εξαιτίας των οριζοντίων σεισμικών δυνάμεων, με απρόβλεπτα αποτελέσματα εάν και όταν συμβούν.

Άποψή μου κοινής αποδοχής: τα μη κατάλληλα χωμάτινα υλικά με μεγάλη αναλογία αργίλλου, να αφαιρεθούν από το έργο και να μεταφερθούν για την αποκατάσταση μη αποκατεστημμένων παλαιών λατομείων, ώστε: η τελική κατασκευή του υπό επέκταση και ανύψωση διαδρόμου να είναι ΑΣΦΑΛΗΣ ΥΠΟ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΣΕΙΣΜΙΚΗΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ. Αν αστοχήσει το έργο στο μεγάλο χρόνο ζωής του, θα δημιουργηθούν σε αναλογία νέα Τέμπη και ανάγκη πλήρους καθαίρεσης, απομάκρυνσης, ανακύκλωσης και δημιουργίας νέου έργου κατά τον τρόπο που προανέφερα, ενώ με μικρά δαπάνη εξασφαλίζεται η σταθερότητά του.

Το Φράγμα Κόρης Γεφύρι Χίου, σύμφωνα με τον Κ.Υ.Α., προβλέπεται μεν να χρησιμοποιηθεί για να "ξεκουραστούν" οι γεωτρήσεις της περιοχής του Λόφου Κορακάρη που αδρεύουν την Πόλη, τα Περίχωρα και τον Κάμπο της Χίου, οι οποίες: λόγω υπεράντλησης την οποία διαδέχθηκε υφαλμύρωση, παρουσίασαν λόγω ανταλλαγής ιόντων, Υδράργυρο μέχρι 7,1 φορές μεγαλύτερο του μέγιστου επιτρεπομένου.

Επί πλέον: επειδή επάνω (ανάντι) από την λεκάνη κατάκλυσης του φράγματος, έχει κατασκευασθεί ο Χ.Α.Δ.Α. της Χίου (Σκουπιδότοπος) στον οποίο έχουν γίνει μεν εργασίες αποκατάστασης και ανακύκλωσης των υγρών αποδόμησης, εν τούτοις για διαφόρους λόγους που γνωρίζω έχουν προς το παρόν αποτύχει, με συνέπεια να εκρέουν σ' αυτήν. Το δε Φράγμα λόγω σημαντικού ποσοστού κενών στο Σώμα του είναι μειωμένης στατικής ευστάθειας και χρειάζεται υποστήριξη με βραχορριπή ή άλλο τρόπο, τα δε υγρά του ΧΑΔΑ, ανακύκλωση ή παροχέτευση στον Βιολογικό Καθαρισμό της Πόλης, μαζί με την ολοκλήρωση του Περιμετρικού δρόμου του Φράγματος και Περίφραξη, για να μην πίνουν το συλλεγόμενο νερό τα αμνοερίφια της περιοχής με ότι βλαβερότερο γι' αυτά και την Δημόσια Υγεία.

Το Δικαστικό Μέγαρο: πέραν της μεγάλης καθυστέρησης, έχει πρόβλημα στην κυκλοφοριακή σύνδεση με τον εφαπτόμενο Περιφερειακό δρόμο της Πόλης, η οποία μπορεί να αντιμετωπισθεί με την δημιουργία (2) δύο κυκλικών κόμβων πριν και μετά το κτίριο, δια των οποίων, θα είναι εφικτή η είσοδος - έξοδος και κατά τας δύο κατευθύνσεις του Περιφερειακού.

Έχω ζητήσει από τις Υπηρεσίες σας, με (2) δύο αιτήσεις μου από 23/10/2023 και 6/2/2024 το τελικό Πόρισμα του καθ. κ. Γ. Γκαζέτα για να το μελετήσω και ως επί 5 1/2 χρόνια άμμισθος Τεχνικός Σύμβουλος 2 Αντιπεριφερειαρχών, το οποίο δεν μου έχει χορηγηθεί, δεν γνωρίζω για ποιόν λόγο, παρ' ότι ο Ν. 2690/1999 άρθρο  5, μου δίδει την δυνατότητα να το λάβω.

Σύμφωνα με το αρχικό πόρισμα και τις γεωτρήσεις στο Σώμα του Φράγματος, το τελευταίο λόγω κενών μέχρι 18% εμφανίζει μειωμένη ευστάθεια σε σεισμό μεγάλης διέγερσης και συνιστά (ο κ. καθηγητής) ελεγχόμενη πλήρωση (με ποιό τρόπο;) μέχρι του ημίσεως του ύψους (για το οποίο - προσθέτω - οι πιέσεις είναι το 1/4 και μετά θα αποφασισθεί ή όχι η σταδιακή πλήρωσή του μετά από ελέγχους δια ηχοβολιστικών μηχανημάτων που έχουν τοποθετηθεί στις γεωτρήσεις που έχουν γίνει στο Σώμα του.

Όπως καταλαβαίνετε κύριε Υφυπουργέ, τα προηγούμενα δεν πρέπει να μας καλύπτουν σαν Μηχανικούς, διότι εφόσον το Φράγμα εμφάνισε κενά στις γεωτρήσεις που έγιναν μέχρι 18%, πρέπει να ανατεθεί σε τρίτο φορέα - γνώστη Φραγμάτων Σκληρού επιχώματος - να υποδείξει τρόπους: α) πλήρους ευστάθειας υπό οποιεσδήποτε σεισμικές διεγέρσεις και β) πλήρωση χωρίς διακοπές για να είναι σε θέση να πληρωθεί και να ανταποκριθεί στην αποστολή και την χωρητικότητά του των 3.100.000 κ.μ.

Για τα προηγούμενα: έχω καταθέσει μαζί με άλλο ένα Δημότη τον κ. Πέτρο Ρισκάκη, που κατοικεί κατάντι του Φράγματος επιστολή στον Αντιπεριφερειάρχη Χίου με Α.Π. 763/2-6-22 αντίγραφο της οποίας έδωσα και στον κ. Παπαγιαννίδη κατά την εδώ παρουσία του στις 6-6-22 που έγιναν τα εγκαίνια στο Φράγμα.

Για το Σαραπειό, έχουν ανατεθεί με πρόταση Σωματείου που προήδρευσα από το 2003 Μελέτη Κατασκευής Λιμνοδεξαμενής.

Η Μελέτη προέβλεπε (5) πέντε θέσεις Λιμνοδεξαμενών.

Παρελήφθη από την πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση η οποία δυστυχώς προχώρησε με μικροπολιτικό τρόπο την μια απ΄ αυτές χωρίς να την ολοκληρώσει.

Με την βοήθειά σας θα μπορούσε (όπως είναι απαραίτητο) να επικαιροποιηθεί η Μελέτη από τον βασικό υπεύθυνο της Μελετητικής Ομάδας συνάδελφο κ. Νίκο Τράκο και να προχωρήσει βελτιούμενη λύνοντας το μακροχρόνιο πρόβλημα της ποιοτικής και ποσοτικής ανεπάρκειας της Ανατολικής Πλευράς του νησιού, δηλαδή του 70% του πληθυσμού του.

Για την ανακατασκευή των Ναυταθλητικών Εγκαταστάσεων του Ν.Ο. Χίου (φωτο) οι οποίες μελετήθηκαν από τα δύο μεγαλύτερα αδέλφια μου (Αρχιτέκτονα και Πολιτικό Μηχανικό) και μένα πριν από 57 χρόνια, θα σας αναφέρω, όταν με καλέσετε για να σας δώσω περισσότερες διευκρινήσεις στα θέματα που έθιξα με την παρούσα επιστολή μου.

Ωστόσο: ελπίζω βάσιμα, ότι: το πέρασμα σας από το νησί μας από τη μια θα βάλει τα πράγματα στη θέση τους με την χρήση κατάλληλων διαπιστευμένων υλικών στο έργο του Αεροδρομίου και την αποδοχή όσων αναφέρθηκαν στα εκκρεμή θέματα των υπολοίπων έργων και θα συμβάλλει ώστε να αποκατασταθεί το τρωθέν μέχρι στιγμής, κύρος του Υπουργείου, αποκλειομένης της μεταφοράς του θέματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που συγχρηματοδότησε τα έργα».

Με ιδιαίτερη εκτίμηση Δήμης Γ. Μυλωνάδης - Πολιτικός Μηχανικός Πολυτεχνικής Σχολής Α.Π.Θ.

Α.Μ.Τ.Ε.Ε. 12020/1967

Πρώην άμμισθος ειδικός Σύμβουλος Αντιπεριφερειαρχών Χίου

Χίος: Μουσείου 24, 82132

Τηλ: 6942-405304

Σχετικά Άρθρα