Χίος, Παρασκευή 29 Μαΐου

Χίος. Ένας κορωναϊός και δυό… βόμβες

Γιάννης Τζούμας
Πέμ, 12/03/2020 - 21:34

Από την σημερινή περιπέτεια του πλοίου της αγόνου γραμμής, πήραμε… γραμμή πόσο σοβαρά μπορούν να γίνουν τα πράγματα από την μια στιγμή στην άλλη, ή πόσο σοβαρά είναι.

Κατ’ αρχήν να πούμε ότι είναι θαύμα για την εξωστρεφή Χίο, με τους τόσους ναυτικούς και τις επαφές με άλλα μέρη του κόσμου, πως δεν έχουμε ακόμα κρούσμα, αλλά είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι κανείς δεν θα ξεφύγει του κανόνος.

Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι τα πρώτα δείγματα είναι καλά, σημάδι ότι η οικογένεια στο νησί καλά κρατεί. Πολλοί περίμεναν ότι τα πιτσιρίκια θα άφηναν τα θρανία και θα έπιαναν… στασίδι στις Καφετέριες. Κάτι τέτοιο δεν έγινε και καλά είναι να το κρατήσουμε.

Είναι επίσης σαφές ότι θα γνωρίσουμε πρωτόγνωρα πράγματα πολεμικού χαρακτήρα, όχι μόνο στην υγεία, όπου μπορεί να κρατηθούμε λόγω μεγέθους, σοβαρής Κυβερνητικής παρουσίας και συνοχής του κοινωνικού ιστού, αλλά στον τομέα της οικονομίας.

Μάλλον ότι ξέραμε θα το ξεχάσουμε, όχι μόνο εμείς αλλά όλος ο κόσμος. Το οικονομικό σοκ θα είναι σοβαρό, όλοι θα βρεθούμε στον αέρα και θα πρέπει να βάλουμε στοίχημα αλληλοϋποστήριξης ώστε κανείς να μην πέσει.

Όμως αν ο κορωνοϊός από μόνος του αποτελεί πρωτόγνωρο πλήγμα, θα πρέπει να εντείνουμε τις πιέσεις μας στην Κυβέρνηση, που πρέπει να δεί ότι επιπρόσθετα στη Χίο υπάρχουν και δύο βόμβες εν ενεργεία.

Η μια είναι η ανοικτή πόρτα προς την Τουρκία, που μόλις χθες ανακάλυψε ότι ο Κορωνοϊός μιλάει και τούρκικα, με αντιμετώπιση αλά…Τούρκα. Μπορεί εκ των πραγμάτων η δύσκολη αυτή κατάσταση να κόβει την όρεξη εκδρομών αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι σφραγίστηκε αυτή η τρύπα, κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα.

Όμως εκτός αυτού ο σημερινός καυγάς στην Λάδης θα πρέπει να θυμίσει στην Κυβέρνηση ότι εδώ έχει μια… εκκρεμότητα. Οι εξαγγελίες Μηταράκη για απεγκλωβισμό 15.000 ανθρώπων, αλλά και το επίδομα επιστροφής που δίνει σε 5000 η Ευρωπαϊκή Ένωση, σαφώς ανακουφίζουν το πρόβλημα αλλά… λεκτικά.

Εδώ όμως η πράξη είναι καθημερινή και σκληρή. Αν ο ντόπιος μπορεί να ανταποκριθεί στις οδηγίες του Ιατρικού Συλλόγου και στην πρώτη ίωση να επισκεφθεί τον γιατρό κ.λ.π. ισχύει το ίδιο και για τους 5000 που ζούν μέσα στις λάσπες στα επιταγμένα χωράφια της ΒΙΑΛ, ή στους 130 τόσους κλεισμένους σαν τα ποντίκια στην Λάδης ή τους άλλους 150 ξεροσταλιάζουν στο Μπούρτζι;

Έχουμε κάνει κανένα συμβόλαιο ότι ο κορωναϊός είναι… έλληνας;

Εδώ και χρόνια φωνάζουμε ότι οι Κυβερνήσεις εγκλημάτησαν με την μετατροπή των νησιών σε ανοικτές φυλακές. Χρειάστηκε ο Ερντογάν με την επίθεση στον Έβρο να ξυπνήσει και την Ελλάδα και την Ευρώπη. Εδώ όμως το έγκλημα συνεχίζεται. Αυτός όλος ο κόσμος πρέπει να φύγει από τα νησιά ΤΩΡΑ, τώρα και ΟΛΟΣ. Αν ο Ερντογάν μας ξύπνησε με τον Έβρο, ο κορωνοϊός ας ξυπνήσει επιτέλους τους κυβερνώντες.

Τα νησιά δεν μπορούν να αντέξουν και την χειροβομβίδα του κορωναϊού και την νάρκη του προσφυγικού. Η μία θα σκάσει σίγουρα η δεύτερη θα μας αποτελειώσει.

 

Υ.Γ. Χαιρετίζουμε την δήλωση Νότη Μηταράκη για άμεσο επεγκλωβισμό από τα νησιά 15.000 μεταναστών – προσφύγων, μέχρι τέλος Μαρτίου, που αν δεν κάνουμε λάθος του απομένουν ακόμα 19 μέρες. Εκείνος ας διαβάσει ξανά τον μύθο του Αισώπου για τον… ψεύτη βοσκό.

 

Σχετικά Άρθρα

Γιάννης Τζούμας
Πέμ, 28/05/2020 - 17:26

Όσοι κυκλοφορούσαμε στην πόλη τις μέρες του κορωνοϊού ξέρετε τι λέω.

Μιλάμε για την… απόλαυση, όχι μόνο για την έλλειψη κυκλοφοριακού φόρτου, αλλά κυρίως για την απουσία θορύβων, που εγώ υπολογίζω, χωρίς να είμαι ειδικός, ότι το 80% οφείλονται στα μηχανοκίνητα, μη ηλεκτρικά δίκυκλα.

Άραγε υπάρχει λύση γι’ αυτό και μήπως είναι ευκαιρία να την ξαναδούμε μιάς και λόγω πάλι κορωνοϊού, δεν έχει δόξες μόνο η… οδός Καρτάλη, αλλά μάθαμε ότι τα πόδια μας έχουν φτιαχτεί για περπάτημα, αλλά και για ποδηλασία, μιας και πρόκειται για κίνηση και άσκηση μαζί, εγώ δε θα συμπλήρωνα, επειδή το ζώ εδώ και αρκετά χρόνια είναι, και φιλοσοφία και τρόπος ζωής.

Να διευκρινίσω ότι δεν αναφέρομαι στην αγωνιστική ποδηλασία, που είναι άριστο και σκληρό άθλημα αλλά στην χαλαρή, που έχει σχέση με την μετακίνηση μας, χωρίς θόρυβο, με άσκηση και υγεία. Διευκρινίζω επίσης ότι αυτό αφορά από το απλό ποδήλατο μέχρι το ηλεκτρικό αφού στο δεύτερο δεν… λουφάρεις πετάλι, απλά σε βοηθάει να μην σου «βγαίνει η γλώσσα» στις ανηφόρες και η πόλη μας έχει αρκετά τέτοια σημεία.

Αφορμή για τον σημερινό προβληματισμό μου έδωσε όχι η Παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου, που πλησιάζει (3 Ιουνίου) αλλά το γεγονός ότι δύο ελληνικές πόλεις η Καρδίτσα και το Ρέθυμνο, βραβεύτηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις επιδόσεις τους στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για πεζούς και ποδηλάτες.

Οι επιτυχίες αυτές είναι αποτέλεσμα μιας συστηματικής προσπάθειας, που και στις δύο πόλεις ξεκίνησε πριν από μία 15ετία.

Από την σχετική ειδησεογραφία κράτησα τα λόγια του Βασίλη Τσιάκου Δημάρχου της Καρδίτσας.

«Η Καρδίτσα, είπε, είναι η πρώτη πόλη στο ποδήλατο στην Ελλάδα, με το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πάνω από 20.000 ποδήλατα στους δρόμους. Ξεκινήσαμε με τον πρώτο ποδηλατόδρομο πριν από 15 χρόνια και πλέον διαθέτουμε 7 χλμ. ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και συνολικά 15 χλμ. σε όλη την πόλη. Ο πατέρας μου, που είναι 86 ετών, κυκλοφορεί με το ποδήλατο, είναι πλέον στη νοοτροπία του Καρδιτσιώτη.

Πως έγινε όμως αυτό το θαύμα. Επειδή η Καρδίτσα έχει… ισιάδες;

Ο λόγος πάλι στον Δήμαρχο.

«Παρέχομε έκπτωση κατά 20% στα δημοτικά τέλη στις επιχειρήσεις των οποίων οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν ποδήλατο (π.χ. διανομείς), αλλά και κίνητρα στους δημοτικούς υπαλλήλους ώστε να μην χρησιμοποιούν Ι.Χ. για να πηγαίνουν στον χώρο εργασίας τους»

Ανάλογη είναι η πορεία του Ρεθύμνου. «Ξεκινήσαμε το 2007 και κάθε χρόνο κάνουμε κάτι επιπλέον», είπε ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινάκης. «Ημασταν οι πρώτοι στην Ελλάδα που ταξινομήσαμε ηλεκτρικό λεωφορείο - τα τελευταία τρία χρόνια οδηγώ κι εγώ ηλεκτρικό Ι.Χ. Παράλληλα, εργαστήκαμε συστηματικά στην απόδοση του δημόσιου χώρου στον πεζό και στον ποδηλάτη, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, δημιουργία ποδηλατοδρόμων και άλλα».

Τι συμβουλεύουν οι δύο δήμαρχοι τους συναδέλφους τους;

«Να ξεκινήσουν από τα σχολεία. Να εκπαιδεύσουν τα παιδιά και να δημιουργήσουν ποδηλατολωρίδες από το κέντρο της πόλης προς τα σχολεία και τα βασικά σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Ετσι θα καλλιεργήσουν σταδιακά την αλλαγή νοοτροπίας», λέει ο δήμαρχος Καρδίτσας.

 «Οταν ξεκινήσαμε, είχαμε πολλές αντιδράσεις από κατεστημένα συμφέροντα που είχαν μάθει να εκμεταλλεύονται τον δημόσιο χώρο», αναφέρει ο δήμαρχος Ρεθύμνου. «Σήμερα, αυτά που κάποτε “παζαρεύαμε” έχουν τελειώσει. Όποιοι προτιμούν οι πόλεις τους να ασφυκτιούν από το αυτοκίνητο, ας μην κάνουν τίποτα. Να ξέρουν, όμως, ότι δεν θα βρίσκουν ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις ούτε για μισό έργο. Οι καιροί πλέον άλλαξαν».

Το τελευταίο ας το κρατήσουμε και εμείς, θα το βρούμε μπροστά μας.

Ας κάνει την πρώτη αρχή ο Δήμος, ήδη το έδαφος έχει καλλιεργηθεί. Αν δοθούν κίνητρα, αν φτιαχτεί ο πρώτος ποδηλατόδρομος, πιστέψτε με θα δούμε μια πόλη ζηλευτή, θα νοιώσουμε εκτός από την ελευθερία του ποδηλάτη και την ευτυχία να ζείς χωρίς θορύβους.

Βεβαίως εδώ μαζί με την επίκληση της… Αθηνάς χρειάζεται να κουνήσουμε και τα χέρια μας ή μάλλον για την περίσταση τα… πόδια μας και αυτό πιστέψτε με δεν είναι εύκολο.

 

Υ.Γ.: Το έχω ξαναγράψει. Αν όσοι με έχουν ρωτήσει για την λειτουργικότητα του ηλεκτρικού ποδηλάτου, ειδικά ρωτούν αν κάνεις… πετάλι και τους απαντώ ότι αν δεν θέλουν ας πάρουν… μονόγκαζο, αν όλοι αυτοί προχωρούσαν και στην αγορά, ο Μιχάλης ο Γιαννιώδης θα είχε πουλήσει καμιά εκατοσταριά ποδήλατα, ενώ βίας έχει δώσει 4-5.