Τα… τρένα που φεύγουν και το πρότυπο ΤΕΕΝΣ που έρχεται

Γιάννης Τζούμας
Δευ, 06/03/2023 - 21:56

Και μέσα στον ορυμαγδό του τρένου και για το δυστύχημα και για τα όσα τραβάει η κυρίως… δύστυχη χώρα μας, μια νότα αισιοδοξίας.

Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, το Ιδιωτικό Επαγγελματικό Λύκειο «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών σπουδών» το γνωστό μας ΤΕΕΝΣ, χαρακτηρίστηκε ΠΡΟΤΥΠΟ.

Το τι σημαίνει αυτό το γνωρίζουν όχι μόνο όσοι φοιτούν σ’ αυτό, αλλά και αυτοί που θα ακολουθήσουν, πρέπει και το νησί μας όμως να γνωρίζει ότι αυτή η τιμή μας ανεβάζει συνολικά και ειδικά γιατί αφορά το χώρο της Ναυτιλίας.

Γιατί χωρίς την ναυτιλία, και αυτό δεν είναι γενικό και αόριστο είναι τα στελέχη της, οι ναυτικοί μας, ΠΡΟΤΥΠΑ σπουδαγμένοι, η Χίος είναι σώμα χωρίς… αίμα.

Το αυτόν ισχύει και συνολικά για την χώρα μας, αλλά ποιός το καταλαβαίνει;

Γιατί δυστυχώς εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω πόσοι… πιάνουν την… ξένη λέξη, που είπε ο καπ. Παναγιώτης Τσάκος, ο εμπνευστής του ΤΕΕΝΣ σε λιτή δήλωση του στο άκουσμα της είδησης.

«Χαιρετίζω την αναβάθμιση του Λυκείου μας σαν ένα σταθμό – ορόσημο στην μέχρι τούδε αδιάλειπτα ανοδική πορεία του και σαν μία δίκαιη αναγνώριση από την Πολιτεία του εξαιρετικού έργου που επιτελείται σ’ αυτό… Προσδοκώ όταν, με το καλό, αποφοιτήσουν, οι μαθητές του, να ενταχθούν στις τάξεις της Εμπορικής μας Ναυτιλίας συνεχίζοντας, με τιμή και υπερηφάνεια, τις μακραίωνες παραδόσεις στη θάλασσα της Ναυσίβιας Φυλής μας.»

Πιά είναι η… ξένη λέξη; Μα το… «Ναυσίβια».

Ας ψάξουμε όλοι μας τι θα είμασταν χωρίς αυτό το χαρακτηριστικό.

Στα αυτιά μου ακόμα αντηχούν τα λόγια του Καπετάνιου και του ΤΕΕΝΣ στις πρόσφατες εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.

Ας τα κρατήσουν οι νέοι και ας τα κάνουν… Ευαγγέλιο.

Οι υπογραμμίσεις δικές μας.

 

«Ο Τούρκος Καπουδάν Πασάς Καρά Αλής, επιτιμώμενος από τον Άγγλο ναύαρχο Τόμας για τις αλλεπάλληλες ταπεινώσεις, που ένας μεγάλος πολεμικός στόλος υφίστατο από τους μέχρι πρότινος ραγιάδες που επέβαιναν σε μικρά εμπορικά πλοία, ομολόγησε: «Δεν νικούν τα πλοία αλλά οι άνθρωποι. Οι γκιαούρηδες έχουν μικρά πλοία αλλά η ναυτοσύνη τους είναι ανυπέρβλητη και ξέρουν πώς να τα μανουβράρουν όσο κανείς».

 Έρχονται εδώ στον νου τα λόγια της Μαρίας Ευθυμίου: «Η ιστορία των Ελλήνων ταξιδεύει στον χρόνο πάνω στο καράβι που ονομάζεται ελληνική γλώσσα. Ναυτοσύνη και γλώσσα έχουν διαχρονικά σμιλέψει τα χαρακτηριστικά αυτού του ανήσυχου λαού…».

Στις μέρες μας, όμως, παρατηρείται το εξής παράδοξο: Ενώ ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων αυξάνεται σταθερά από χρόνο σε χρόνο, ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών φθίνει: από περίπου 145.000 τη 10ετία του ’50, σε λιγότερους από 20.000 σήμερα.

Αν όλοι μας –πολιτεία, εφοπλισμός και ναυτεργασία– δεν αφυπνισθούμε και πάρουμε, χωρίς χρονοτριβή, μέτρα δραστικά, δυναμικά, καλά συντονισμένα και ανταγωνιστικά, η ναυτιλία μας θα αφελληνισθεί, θα χαθεί η ψυχή της που είναι οι Έλληνες ναυτικοί, και η Ιστορία δεν θα συγχωρήσει την όποια αμέλεια, ολιγωρία ή αδιαφορία μας. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει ν’ αποδοθεί στην παιδεία και εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων, αγοριών και κοριτσιών, ξεκινώντας από την αδήριτη ανάγκη να τους κάνουμε να αγαπήσουν τη θάλασσα, πηγή ευλογίας και όλων των καλών που γνώρισε, στη μακραίωνη διαδρομή της, η ναυσίβια φυλή μας. Και από μικρή ηλικία να τους εμπεδώσουμε τη συνείδηση ότι, αποφασίζοντας να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα, θα γίνουν, όταν επιστεί η στιγμή, πρεσβευτές ανά τον κόσμο της ελληνικής ναυτικής παράδοσης, της ελληνικής λεβεντιάς και του ελληνικού φιλότιμου.

Και αν δεν τα κάνουμε αυτά και τελικά, μείνουμε μια ναυτιλία με μία δράκα μόνο Ελλήνων ναυτικών να τη διαφεντεύουν, πώς θα δοθεί στους αυριανούς ναυτίλους μας, άνδρες και γυναίκες, η ευκαιρία να ξεπηδήσει από τις τάξεις τους ένας Μιαούλης, ένας Κανάρης, ένας Τομπάζης, Σαχτούρης, Κουντουριώτης, μια Μπουμπουλίνα ή μια Μαντώ Μαυρογένους – ένας Λιβανός, ένας Ωνάσης κι ένας Νιάρχος; Για να διατηρούν ελληνικές τις ελληνικές θάλασσες και να επιδεικνύουν με καμάρι τη Γαλανόλευκη σε όλα τα πλάτη και μήκη του κόσμου, αντλώντας δύναμη από τη δύναμη της και ριγώντας από αισθήματα εθνικής υπερηφάνειας – αντί την έπαρση και υποστολή σημαίας στα καράβια μας να την κάνουν τώρα, μηχανικά και χωρίς ενσυναίσθηση, τα αλλοδαπά πληρώματα, στα οποία καταφεύγουμε σήμερα ελλείψει ελληνικών!..

Έχει κανένας μας προσμετρήσει ή έστω φανταστεί τη δύναμη και τη δόξα που θα αποκτήσει η πατρίδα μας και τον πλούτο που θα αποκτήσει η κοινωνία μας, όταν τα ελληνόκτητα πλοία μας φέρουν τη Γαλανόλευκη και είναι επανδρωμένα με ελληνικά πληρώματα; Μόνον οι μισθοί υπερβαίνουν τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο.»

 

Υ.Γ: Oι νέοι, γιατί σ’ αυτούς αφιερώνονται τα παραπάνω λόγια ας κρατήσουν μια άλλη… λεπτομέρεια. Αυτά ο Π. Τσάκος δεν τα είπε μόνο, τα έγραψε σε σχετικό αφιέρωμα στην Καθημερινή και ξέρετε πως υπέγραψε; Παναγιώτης Ν. Τσάκος πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού.

 


 

 

Σχετικά Άρθρα