Και Δαρμένοι και Νομάδες

Κυρ, 19/10/2025 - 22:44

Η καθημερινή τώρα και σε ρόλο Πυθίας...

Με συνεχή δημοσιεύματα από την καταστροφική φωτιά του φετινού Αυγούστου και ύστερα, είναι να απορεί κανείς με το ξαφνικό ενδιαφέρον της «Καθημερινής», η οποία, τώρα και σε ρόλο Πυθίας, με κροκοδείλια δάκρυα, βγάζει χρισμό για τη Σταυρινή ως  την «τελευταία τσοπάνισσα του Αίπους».*

 

Θυμίζουμε, όμως πως, όταν η Ελλάδα βρισκόταν στη δαγκάνα των ευρωπαϊκών μηχανισμών κατά την περίοδο των μνημονίων, η «Καθημερινή» ήταν βασιλικότερη του βασιλέως. Υποστήριξε την υπογραφή μνημονίων (ΓΑΠ, 2010 – Παπαδήμου 2012), ακόμα και του τρίτου και φαρμακερού του νεόκοπου «σωτήρος» του έθνους, κ. Αλέξη Τσίπρα το 2015.

 

Η Ελλάδα, μετά τα μνημόνια, μπήκε σε τροχιά ολίσθησης: πλήρης απαξίωση θεσμών, διάλυση της παιδείας, της υγείας, του εμπορίου, ανεργία που ξεπέρασε το 50%, υποβάθμιση της περιφέρειας, και άλλα δεινά που ακολούθησαν εκείνη τη “βρώμικη” περίοδο.

Κατά συνέπεια, είναι, αν μη τι άλλο, προκλητικό η «Καθημερινή» να έρχεται σήμερα να θρηνεί ως χαροκαμένη βάκχα την «αυθεντική Χίο» που χάνεται. 

 

...και σε ρόλο Βαπτιστή!

Παρακάτω, η  «Καθημερινή», με αλαζονική επιπολαιότητα, βαφτίζει τους Χιώτες κτηνοτρόφους «νομάδες», επειδή, δήθεν, μετακινούνται από βορρά προς νότο. Όμως η λέξη «νομάς» που έχει τις ρίζες της στους πληθυσμούς της αφρικανικής Νουμιδίας έχει μια πολύ συγκεκριμένη σημασία. Νομάς είναι αυτός που δεν έχει μόνιμο τόπο κατοικίας και μετακινείται περιοδικά από τόπο σε τόπο, συνήθως για λόγους επιβίωσης (π.χ. αναζήτηση τροφής και βοσκής).

Παραδοσιακά, ο όρος αφορά μετακινούμενους πληθυσμούς όπως Σαρακατσάνους, Βλάχους, Βεδουίνους, Ρομά κλπ.**

 

Κατά συνέπεια, αν κάποιος ζει σε ένα ελληνικό νησί και απλώς μετακινείται μεταξύ βορρά και νότου του νησιού — αλλά έχει σταθερή κατοικία, επάγγελμα, ταυτότητα, Α.Φ.Μ. και κοινωνική ζωή εκεί — τότε δεν θεωρείται νομάς. 
Απλώς μετακινείται εντός του τόπου διαμονής του.***

 

Άρα, ποιος νομαδισμός; Οι Χιώτες βοσκοί ριζωμένοι αιώνες στη γη τους, δεν είναι περιπλανώμενοι χωρίς πατρίδα, αλλά φύλακες της χιακής υπαίθρου! Η κυρία Σταυρινή και ο άντρας της ο Αντώνης, μπορεί να είναι κτηνοτρόφοι, να κινούνται μεταξύ Αίπους και Νοτιοχώρων αλλά έχουν σπίτι στο Βροντάδο. Δεν ζουν περιπλανόμενοι, ούτε διασχίζουν ως Βεδουίνοι καμηλιέρηδες την σαχάρα.

 

Αυτή η διαστρέβλωση, που τους ντύνει με το εξωτικοποιημένο ένδυμα του «Νομά περιηγητή», προσβάλλει κατάφορα τους βοσκούς της Χίου και εγείρει ερωτήματα σημειολογικού χαρακτήρα.

 

Αίτημα για νέο Χρισμό

Αν η «Πυθία» θέλει να πει την αλήθεια ας μας απαντήσει: Γιατί η «Καθημερινή» έχει πάθει εμμονή με τη Χίο;

*

https://www.kathimerini.gr/k/travel/563867899/chios-i-teleytaia-tsopanis...

 

**

Wikipedia – Egypt,_Bedouins_Pasturing_Camels,_Abusir

 

***

https://el.glosbe.com/en/el/nomad

 

 

Άλλες απόψεις: Του Νίκου Ζάππα