Με γερασμένα πυροσβεστικά οχήματα στη φωτιά!

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΟΛΑΦΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΤΗΝ Π.Υ. ΧΙΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ Ν. ΚΟΛΛΙΑΡΟΥ
Πέμ, 06/11/2025 - 14:38

Η φωτιά για να σβήσει πρέπει να πατήσει η μπότα του πυροσβέστη, επανέλαβε σήμερα στο Ράδιο «Α» ο Πρόεδρος της Ένωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Χίου, Νίκος Κολλιάρος, όμως όπως προκύπτει από τα όσα ανέφερε για τις ελλείψεις που υπάρχουν τοπικά, ο πυροσβέστης είναι… ξυπόλητος. Και μπορεί οι ίδιοι, όπως σημείωσε, να κάνουν ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν, με όσα μέσα και δυνάμεις έχουν, όμως η πολιτεία κωφεύει στις χρόνιες εκκλήσεις τους για αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Το νούμερο ένα πρόβλημα, όπως σημείωσε, είναι τα λίγα και γερασμένα πυροσβεστικά οχήματα που έχουν, για να τα ρίξουν στη μάχη της φωτιάς. Τα πιο καινούρια τους… 15ετίας, ενώ την ίδια στιγμή τα γκαράζ της υπηρεσίας έχουν γεμίσει με νέα οχήματα μεταφοράς προσωπικού!

Στα ζητούμενα και η ανθρώπινη δύναμη. 109 πυροσβέστες για όλη τη Χίο στους οποίους προστέθηκαν και οι 34 της ΕΜΟΔΕ (δασοκομάντος) που όμως με βάση τα ισχύοντα δεν έχουν δικά τους πυροσβεστικά οχήματα, ενώ επιχειρησιακά στα καθήκοντά τους δεν περιλαμβάνουν αστικά συμβάντα και επί της ουσίας δρουν επικουρικά σε άλλα συμβάντα (π.χ. πλημμύρες).

 

Ακολουθούν τμήματα της συνέντευξής του:

 

  • Στην Π.Υ. Χίου υπάρχουν 109 μόνιμοι πυροσβέστες (αριθμός που περιλαμβάνει και όσους βρίσκονται σε 5ετή θητεία και δεν έχουν ακόμη μονιμοποιηθεί). Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσά τους είναι και αξιωματικοί που έχουν διοικητικά καθήκοντα καθώς και εργαζόμενη στη γραμματεία, που σημαίνει ότι ο πραγματικός αριθμός των "μάχιμων" πυροσβεστών που είναι διαθέσιμοι για βάρδιες είναι πολύ μικρότερος.
  • Σε παραπάνω  προστίθενται 24 εποχικοί πυροσβέστες κατά τη θερινή περίοδο και η Ειδική Ομάδα (δασοκομάντος) με 34 άτομα
  • Το υφιστάμενο προσωπικό  πρέπει να καλύψει 8ωρες βάρδιες, 365 ημέρες το χρόνο, για ολόκληρο το νησί, με τον κο Κολλιάρο να λέει χαρακτηριστικά «δεν βγαίνουν τα νούμερα» και «είμαστε πάρα πολύ λίγοι».
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι μια τυπική καλοκαιρινή βάρδια στη Χίο αποτελείται από μόλις 8 άτομα.

 

Το καλοκαίρι τα κλιμάκια κλείνουν

Από το προσωπικό που αναφέρθηκε καλύπτονται επίσης τα δύο πυροσβεστικά κλιμάκια του νησιού, στ’ Αρμόλια και στα Καρδάμυλα.

Κατά τις περιόδους υψηλού κινδύνου (δείκτης κινδύνου 3 ή 4), αυτά τα κλιμάκια αναγκάζονται να κλείσουν. Το προσωπικό (π.χ. 2 πυροσβέστες) πρέπει να φύγει από το σταθμό για να επανδρώσει περιπολικά οχήματα, όπως απαιτεί ο επιχειρησιακός σχεδιασμός.

Πρακτικά αυτό σημαίνει, όπως εξήγησε ο κος Κολλιάρος, ότι εάν ξεσπάσει μια αστική πυρκαγιά (π.χ. σε σπίτι) στα Αρμόλια, το πλήρωμα που βρίσκεται σε περιπολία (π.χ. στο κοντινό Πυργί) πρέπει πρώτα να επιστρέψει στο σταθμό των Αρμολίων για να πάρει το σωστό αστικό πυροσβεστικό όχημα (καθώς το περιπολικό είναι για δασικές πυρκαγιές), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αντιμετώπιση του περιστατικού.

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα να γίνει το πυροσβεστικό κλιμάκιο της Βολισσού.

 

Η Νέα Ειδική Μονάδα (ΕΜΟΔΕ)

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Πυροσβεστών μίλησε και για την ΕΜΟΔΕ σημειώνοντας ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει διεύρυνση των καθηκόντων της. Όπως εξήγησε έχουν καθορισμένα καθήκοντα που τους απαγορεύουν να επανδρώσουν ένα πυροσβεστικό όχημα ή να ανταποκριθούν σε ένα συμβάν αυτόνομα.

Ο ρόλος τους είναι αυστηρά επικουρικός. Μπορούν να βοηθήσουν τα μόνιμα πληρώματα επί τόπου σε μια δασική πυρκαγιά ή το χειμώνα σε πλημμύρες, αλλά δεν μπορούν να σταλούν σε μια αστική πυρκαγιά σε σπίτι, θεωρώντας ότι αυτό καθιστά αυτούς τους νέους, ικανούς πυροσβέστες ουσιαστικά «ανενεργούς» όσον αφορά τη βασική πυρόσβεση.

 

Πάνω από 50 χρονών οι περισσότεροι πυροσβέστες

Σύμφωνα με τον κο Κολλιάρο, τα τελευταία 10 χρόνια, παρόλο που υπήρξαν 5 θάνατοι συναδέλφων τους και 8 συνταξιοδοτήσεις, μόνο 2 νέοι πυροσβέστες έχουν τοποθετηθεί στη Χίο από την ακαδημία.

Αυτή τη στιγμή, ο μέσος όρος ηλικίας των πυροσβεστών στη Χίο έχει πλέον ξεπεράσει τα 50 έτη, με τον Πρόεδρο της Ένωσης Πυροσβεστών Χίου να τονίζει ότι όλα αυτά τα προβλήματα και οι κίνδυνοι από την υποστελέχωση έχουν αναφερθεί εγγράφως και επανειλημμένα σε κάθε πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία, όμως δεν υπάρχει η ανταπόκριση που θα έπρεπε.

 

Γερασμένος και ο στόλος των οχημάτων

Το βασικότερο πρόβλημα κατά τον κο Κολλιάρο είναι ο στόλος οχημάτων που διαθέτουν ο οποίος είναι γερασμένος.

Υπάρχουν 7 κατασβεστικά οχήματα της δεκαετίας του 80, 6 της δεκαετίας του 90, 11 του 2000 και 3 του 2010.

«Χρειαζόμαστε τουλάχιστον διπλάσια, σύγχρονα οχήματα», ανέφερε

 

Τι χρειάζεται να γίνει

«Οι πυρκαγιές δεν είναι όπως παλιά. Έχουν αλλάξει όλα. Η κλιματική αλλαγή, οτιδήποτε άλλο έχει επέλθει, έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα», ανέφερε και συνέχισε:

« Μια παρόμοια πυρκαγιά μ’ αυτήν που εκδηλώθηκε στη Βολισσό είχαμε και το 2009. Ε, δεν πήρε τις διαστάσεις αυτές. Ξεκίνησε περίπου από το ίδιο σημείο. Τότε δεν κινδύνεψε ούτε η Βολισσός, ούτε μπήκε μέσα στα σπίτια, ούτε τίποτα. Τώρα σε μισή ώρα από την Ποταμιά έφτασε μέσα στα σπίτια της Βολισσού. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει. Δεν είναι οι συνθήκες όπως ήταν παλιότερα. Τα φαινόμενα γιγαντώνονται σε πολύ λίγο χρόνο. Επομένως, χρειάζεται συνεργασία, επαγρύπνηση, καλή οργάνωση από όλους. Και από τους αρμόδιους φορείς που έχουν σχέση με την καταστολή των δασικών πυρκαγιών, αλλά και από τους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι και εκείνοι θα πρέπει να κάνουν αυτά που πρέπει, προκειμένου να διασφαλίσουν τις περιουσίες τους».

Στο επιχειρησιακό κομμάτι που αφορά την πυροσβεστική εκτός από την ενίσχυση του στόλου των πυροσβεστικών οχημάτων, επεσήμανε ότι είναι αναγκαίο να αλλάξει το καθηκοντολόγιο και τις αρμοδιότητες της ΕΜΟΔΕ ώστε να ασκούν τα καθήκοντα που ασκούν και οι μόνιμοι πυροσβέστες και να αυξηθεί ο αριθμός προσλήψεων εποχιακού προσωπικού (όπου υπολειπόμαστε σημαντικά από τα γειτονικά νησιά Λέσβου και Σάμου).

 

«Κάναμε ότι ήταν ανθρωπίνως δυνατό στην φωτιά της Αμανής»

Πώς απαντά όμως ο Πρόεδρος των πυροσβεστών της Χίου και στα όσα ακούστηκαν μετά την καταστροφική φωτιά της βόρειας Χίου ότι υπήρχαν πυροσβέστες που δεν πάλεψαν όπως θα έπρεπε, με τι φωτιά;

«Από σεβασμό και μόνο προς τους ανθρώπους που επλήγησαν και έχασαν τις περιουσίες τους, δεν βγήκε κανένας από μας ούτε να εκφέρει λόγο, ούτε να 'ρθει σε αντιπαράθεση με κανέναν από τα σχόλια, που όπως λέτε, ειπώθηκαν, ότι οι πυροσβέστες δε δούλεψαν, ότι ήταν απόντες και τα λοιπά.

Θα πω μόνο το εξής: ότι στη φωτιά της Βολισσού, που εκεί δημιουργήθηκε, νομίζω, το μεγαλύτερο θέμα, είχαμε 16 οχήματα από τα 21 που υπήρχαν στο μέτωπο της πυρκαγιάς έσβηναν φωτιές μέσα στη Βολισσό. Αν σε κάποιους ανθρώπους δεν μπορέσαμε να πάμε ή δεν κατέστη δυνατό να σωθεί η περιουσία τους, αυτό που λέω εγώ είναι μακάρι να είμαστε περισσότεροι και μακάρι να είμαστε τόσοι ούτως ώστε να ήταν ένα πυροσβεστικό όχημα έξω από κάθε σπίτι.

Οι συνάδελφοι έδωσαν κάτι παραπάνω από την ψυχή τους προκειμένου να σβήσουν και να καταφέρουν να σώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα σπίτια και περιουσίες. Έκαναν τα αδύνατα δυνατά. Δεν μπορούσε να γίνει κάτι παραπάνω. Αυτή είναι η δύναμή μας, αυτά είναι τα οχήματά μας. Σύμφωνα με τις δυνατότητες που έχουμε αυτό είναι το αποτέλεσμα που μπορούμε να κάνουμε. Αν δεν είναι επαρκές, ζητάμε συγγνώμη, αλλά δεν εξαρτάται από μας. Εμείς κάνουμε το ανθρώπινο δυνατόν και πολλές φορές παραπάνω από αυτό».

Σχετικά Άρθρα