«Να πάμε πίσω στα χωριά προτού να… σκάσουμε»

Ο… Γκουρού των πολεοδόμων - συγκοινωνιολόγων Καθηγητής Θάνος Βλαστός στην Αλήθεια TV
Δείτε το ΒίντεοΔείτε τις Φωτογραφίες
Κυρ, 17/10/2021 - 20:59

Το 1960 σε ηλικία 8 χρόνων συνόδευε την μητέρα του στην Χίο, όταν ως εργαζόμενη στην Πρόνοια, επισκέπτονταν εκ μέρους του αρμόδιου Υπουργείου ευεργετούμενους από τα προγράμματα του.

«Είδα τότε την φτώχεια… αυτοπροσώπως» μας είπε ο Θάνος Βλαστός, τι σύμπτωση στην εκπομπή με το ίδιο όνομα στην ΑΛΗΘΕΙΑ ΤV.

Ποιός θα τούλεγε ότι πολύ αργότερα φτασμένος πιά Καθηγητής Πανεπιστημίου, θα ερωτεύονταν την Καλαμωτή, θα αγόραζε σπίτι αυτή και θα γίνονταν «ΝεοΚαλαμωτούσης» και μάλιστα θα μας προέτρεπε να εγκαταλείψομε τις πόλεις προτού να είναι αργά.

O Θάνος Βλαστός είναι Kαθηγητής Πολεοδομίας και Συγκοινωνιακού σχεδιασμού στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Διδάσκει επίσης στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ και στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Έχει μεγάλη εμπειρία σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας με έμφαση στην ανθρώπινη διάσταση της πολεοδομίας και των μεταφορών και το 2000 ίδρυσε στο ΕΜΠ τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας (ΜΒΚ).

Με μεστό απλό λόγο αναλύει στον Γιάννη Τζούμα την Πέμπτη στις 7.00 και στις 11.00 μ.μ. την άποψη του για την σημερινή ασφυξία, που έχουμε δημιουργήσει γύρω μας. 

«Οι πόλεις μας, είπε, στερούνται κοινοχρήστων χώρων. Κι αυτό συμβαίνει, επειδή εμείς το επιδιώξαμε, είτε μέσα από τις πολιτικές μας επιλογές, είτε μέσω των πιέσεων που ασκούμε στην πολιτική ηγεσία. Ανάλογη επιλογή αποτελεί το αυτοκίνητο, δηλαδή ένα επιθετικό και βίαιο μέσο μετακίνησης, που όχι μόνο το έχουμε αναγάγει σε κοινωνική αξία, αλλά επιλέξαμε να το φιλοξενούμε στο σαλόνι του σπιτιού μας, δηλαδή στους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους, γιατί οι δημόσιοι χώροι αποτελούν ή πρέπει να αποτελούν το σαλόνι της πόλης», τόνισε ο καθηγητής, ο οποίος παρόλο που είναι λάτρης του ποδηλάτου τάσσεται και υπέρ των άλλων μορφών βιώσιμης κινητικότητας, όπως το περπάτημα.

«Το ποδήλατο και οι άλλες μορφές βιώσιμης κινητικότητας, αποτελούν πολιτιστική κατάκτηση, δηλώνουν το πολιτιστικό επίπεδο μιας κοινωνίας. Μιας κοινωνίας, η οποία δεν λειτουργεί με τον τσαμπουκά, όπως υποδηλώνει η χρήση του αυτοκινήτου, δηλαδή ενός μέσου μετακίνησης που θωρακίζει τον οδηγό μέσα στις λαμαρίνες του και τον καθιστά, κατά έναν τρόπο, απρόσβλητο, από τα άλλα μέσα μετακίνησης», πρόσθεσε.

«Η Χίος δεν διαφέρει, συμπληρώνει, στην μελέτη που εκπονούμε για λογαριασμό του Δήμου προτείνουμε για παράδειγμα ως όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόμετρα. Το ιστορικό Κέντρο της πόλης μπορεί να γίνει όλο πεζόδρομος και να αναπτυχθεί ήπια πάντα η Προκυμαία και το παραλιακό μέτωπο από την Δασκαλόπετρα μέχρι το Αεροδρόμιο».

Τα υπόλοιπα δείτε τα τηλεοπτικά. Είναι μια συνέντευξη ντοκουμέντο, κατάθεση όχι μόνο επιστημονικής γνώσης αλλά… ψυχής.

 

 

aytoprosopos_me_ton_thano_vlasto

Σχετικά Άρθρα