Χίος, Σάββατο 15 Αυγούστου

Ο ΙΑΒΕΡΗΣ ΣΤΟ ΟΜΗΡΕΙΟ: Να μπούν μετρητές βλακείας για τους οδηγούς.

Είναι ζήτημα ζωής και θανάτου η σωστή οδική συμπεριφορά.
Δείτε τις Φωτογραφίες
Τετ, 20/11/2019 - 22:42

Ένα δυναμικό, άμεσο και πολύ αποτελεσματικό σεμινάριο οδικής συμπεριφοράς, έδωσε στο Ομήρειο απόψε Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019 στις 6.30μ.μ. ο γνωστός σε όλους μας Ιαβέρης, ο οδηγός αγώνων αυτοκινήτου Αναστάσιος Μαρκουϊζος που έχει αφιερώσει τη ζωή και την ενεργητικότητα του τα τελευταία 30 χρόνια στην ενημέρωση μας για την διαφύλαξη της ζωής μας από τα τροχαία ατυχήματα.

 Αυτό δεν είναι απλώς ένα μείζον και σημαντικό θέμα, όπως τόνισε ο ίδιος, είναι το μείζον και το πιο σημαντικό ζήτημα που πρέπει να το χουμε πάντα στο μυαλό μας...γιατί η οδήγηση είναι στο καθημερινό μας ''μενού'' κι όποιος κρατάει ένα τιμόνι ή καβαλάει μια μηχανή πρέπει να γυρίσει ζωντανός και αρτιμελής στην οικογένειά του το μεσημέρι...και να μη σκοτώνει πεζούς σαν να πετάει χειροβομβίδες στο δρόμο.

 Η αίθουσα του Ομηρείου ξεχείλισε από κόσμο, ορθίους και καθήμενους μέχρι και τις σκάλες του 2ου ορόφου και αυτό είναι πολύ ευχάριστο γιατί δείχνει ευαισθητοποίηση πάνω στο θέμα από το κοινό της Χίου...Για να δούμε...μήπως αρχίζουμε να βελτιωνόμαστε και θα περιορίσουμε τα τροχαία;...Aνάμεσα στο κοινό που προσέξαμε και αρκετά κορίτσια κι αγόρια που προσφέρουν υπηρεσίες delivery με τα μηχανάκια τους πολλά χρόνια στη Χίο και είναι πασίγνωστα πρόσωπα...Αξίζουν συγχαρητήρια.

 Ο Ιαβέρης τόνισε ότι η οδήγηση δεν είναι ούτε διασκέδαση, ούτε τρόπος επίδειξης ικανοτήτων και είναι αδιανόητο να την παίρνουμε τόσο αψήφιστα και ελαφρά...γιατί έχει να κάνει με τη ζωή μας και τη ζωή των συνανθρώπων μας. Πρόσθεσε ότι η νομοθεσία θα πρέπει να γίνει πολύ πιο αυστηρή σε αυτά τα θέματα για να σταματήσει πια αυτός ο φόρος αίματος της ασφάλτου...κι ύστερα παραπονιόμαστε για το Δημογραφικό...αλλά και για να καταλάβει καλά ο κόσμος ότι όποιος οδηγεί με ανευθυνότητα...με τρόπους επικίνδυνους και επισφαλείς..μεθυσμένος ή ότι άλλο είναι διαπράττει έγκλημα φόνου...κι είναι φονιάς στην τελική...γιατί ο καθένας από μας από καθαρή τύχη δεν έχει σκοτώσει ακόμα πεζό...αφού οι παράγοντες που συνεπιδρούν στην οδήγησή μας είναι αμέτρητοι.

 Ο Αναστάσιος Μαρκουϊζος, ο πασίγνωστος Ιαβέρης που επιτελεί σπουδαίο και ιερό κοινωνικό έργο με τις δυναμικές και ανεκτίμητες ομιλίες του για την οδική συμπεριφορά, επαίνεσε τον Διοικητή της Τροχαίας Χίου που είναι αυστηρός όπως πρέπει και αποτελεσματικός, γιατί όπως πληροφορήθηκε όλοι πλέον φοράνε κράνος και ζώνη...και όπως είπε χαρακτηριστικά ''είμαστε πολύ τυχεροί και πρέπει να τον κάνουμε εικόνισμα''. Τόνισε ότι χαίρεται που τον βλέπει παρόντα μαζί με την Εισαγγελέα Χίου και την Ελένη Βουτιέρου από το Νοσοκομείο Χίου...πρόσθεσε ότι είναι αξιέπαινο και ανεκτίμητα σπουδαίο κοινωνικό έργο και προσφορά...που διοργανώνουν  σεμινάρια προσέγγισης και οδικής διαπαιδαγώγησης για μικρούς και μεγάλους...γιατί η σωστή οδική συμπεριφορά είναι πρώτα-πρώτα θέμα συνείδησης και παιδείας του κάθε ανθρώπου και εκεί πρέπει να στοχεύουν όλες οι προσπάθειες.

 Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τις Ασφάλειες ''Μινέτα'' με την υποστήριξη του Δήμου Χίου και την παραχώρηση του Ομηρείου Πνευματικού Κέντρου. Ο Δήμαρχος Χίου Σταμάτης Κάρμαντζης που προλόγισε την εκδήλωση και τον Ιαβέρη τόνισε ότι τα ζητήματα αυτά αφορούν τη ζωή όλων μας και ότι η Δημοτική αρχή θα είναι πάντα αρρωγός σε τέτοιες προσπάθειες που διαφυλάττουν τη ζωή των νέων μας που είναι το μέλλον του τόπου.

Η πολύ ενδιαφέρουσα, πλούσια και κατατοπιστική ομιλία του ΙΑΒΕΡΗ κράτησε δύο ολόκληρες ώρες και δεν έφυγε ούτε ένας όρθιος...και δεν άδιασε ούτε μία καρέκλα. Μόλις η ομιλία ολοκληρώθηκε ο κόσμος, επαγγελματίες οδηγοί, πρόσκοποι, μαθητές κ.ο.κ...πλησίασαν τον Απόστολο Μαρκουϊζο-Ιαβέρη για να μιλήσουν μαζί του κι από κοντά.

 Ο ΙΑΒΕΡΗΣ τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι το πορτοκαλί φανάρι δεν είναι πράσινο για να επιταχύνουμε μόλις το βλέπουμε και πρέπει να σταματάμε...και ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας...που πρέπει να τον τηρούμε όπως και τα σήματα...δίνει γενικές οδηγίες για όσα μπορεί να προβλέψει...γιαυτό πρέπει να βάζουμε και το μυαλό μας να δουλεύει...γιατί είναι αδιανόητο να περνάς σε μια γειτονιά με Λα'ι'κή με 30 χιλιόμετρα ακόμα κι αν το επιτρέπουν τα σήματα.

 Διαφορετικά θα πρέπει εκτός από τους μετρητές του αλκοόλ...να αρχίσει να χρησιμοποιεί η τροχαία για ελέγχους σε μηχανάκια και αυτοκίνητα και ''μηχάνημα μέτρησης ηλιθιότητας''!...

 Ολόκληρη την ομιλία του Ιαβέρη μπορείτε να παρακολουθήσετε στην ΑΛΗΘΕΙΑTV.

Δ. Ζαφείρης

Σχετικά Άρθρα

Παρ, 14/08/2020 - 18:20

Μέσα στο πολυπληθές νέφος των νεομαρτύρων, οι οποίοι θυσίασαν την ίδια τους τη ζωή για τη χριστιανική πίστη κατά τη διάρκεια της σκοτεινής περιόδου της Τουρκοκρατίας και διδάσκουν τους σημερινούς νεοέλληνες με το αγωνιστικό τους φρόνημα και τη θαρραλέα ομολογία τους στον Ιησού Χριστό, συγκαταλέγεται και ο άγιος ένδοξος νεομάρτυς Σταμάτιος από το χωριό Άγιος Γεώργιος Νηλείας του Πηλίου, ο οποίος μαρτύρησε στην Κωνσταντινούπολη στις 15 Αυγούστου του 1680. Πληροφορίες για τον βίο και το μαρτύριο του αγίου μας παρέχουν ο Ιωάννης Καρυοφύλλης, ο οποίος συνέγραψε σύντομο μαρτύριο του ενδόξου νεομάρτυρος, το Νέο Μαρτυρολόγιο, το οποίο όμως αναφέρει λανθασμένα την ημερομηνία του μαρτυρίου του και ο Αγιορείτης μοναχός Ιάκωβος Κωφός ο Νεοσκητιώτης, ο οποίος μαζί με το μαρτύριο εποίησε και ασματική ακολουθία προς τιμήν του.

Ο άγιος Σταμάτιος γεννήθηκε στο χωριό Άγιος Γεώργιος Νηλείας, το οποίο βρίσκεται κτισμένο σε υψόμετρο 620μ. στη βορειοδυτική πλευρά του Πηλίου. Ο ακριβής χρόνος γέννησής του δεν μας διεσώθηκε, αλλά σύμφωνα με την τοπική παράδοση υπήρξε απόγονος της μεγάλης οικογένειας των Σταματόπουλων. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι οι κάτοικοι του χωριού Άγιος Γεώργιος Νηλείας επιδεικνύουν μέχρι σήμερα ερείπια παλαιού σπιτιού, το οποίο θεωρείται ως το πατρικό σπίτι του αγίου, αλλά και παλαιά βρύση, η οποία φέρει την ονομασία «του Σταματόπουλου ή του Αγίου Σταματίου η βρύση».

Γύρω στο 1680 έφτασε στην πατρίδα του αγίου Σταματίου ένας αγάς ως εκπρόσωπος του Σουλτάνου για να μαζέψει τους βασιλικούς φόρους. Ο αγάς είχε τόσο μεγάλη αυταρχικότητα και ήταν τόσο παράλογες οι απαιτήσεις του, ώστε οι κάτοικοι αποφάσισαν να αποστείλουν στην Κωνσταντινούπολη ομάδα κατοίκων με επικεφαλής τον Σταμάτιο για να υπάρξει δίκαια κρίση και ελάφρυνση από τους δυσβάστακτους φόρους. Φτάνοντας στην Κωνσταντινούπολη ο Σταμάτιος με την αντιπροσωπεία των κατοίκων, απευθύνθηκαν στον βεζύρη, ο οποίος ήταν ο επίτροπος του Σουλτάνου. Όμως η προσπάθεια να βρουν ανταπόκριση και λύση στο πρόβλημά τους όχι μόνο δεν έφερε κανένα απολύτως αποτέλεσμα, αλλά απεναντίας προκάλεσε την οργή των Τούρκων, οι οποίοι τους καταδίωξαν με ξυλοδαρμούς και άγριες μαστιγώσεις. Μάλιστα ο Σταμάτιος ως επικεφαλής της αντιπροσωπείας επέδειξε ιδιαίτερη γενναιότητα και τόλμη στην προσπάθειά του να σταματήσει η βάναυση μεταχείριση και η ανεπίτρεπτη αδικία σε βάρος των συμπατριωτών του. Η θαρραλέα όμως στάση του εξόργισε τόσο πολύ τον αγά, ώστε τον συνέλαβαν και τον οδήγησαν στον βεζύρη με την κατηγορία ότι ήταν μουσουλμάνος, κάποια δε στιγμή αρνήθηκε τον μωαμεθανισμό και ασπάσθηκε τη χριστιανική θρησκεία. Ο Σταμάτιος επέδειξε ξεχωριστή γενναιότητα και με παρρησία ομολόγησε ότι ουδέποτε υπήρξε μουσουλμάνος.

Στη θαρραλέα επιμονή του αγίου ο βεζύρης τον παρέπεμψε στον ιεροδικαστή, στον οποίο και πάλι ο Σταμάτιος αρνήθηκε τη συκοφαντική κατηγορία ότι ήταν αρχικά μουσουλμάνος και έγινε μετά χριστιανός. Μάλιστα του προτάθηκε να ασπασθεί τώρα τον μωαμεθανισμό και του υποσχέθηκε την απόλαυση μεγάλων τιμών, αλλά και πλούτου και δόξας, εάν ανταποκριθεί θετικά σ’ αυτό το κάλεσμα. Ο Σταμάτιος παρέμεινε όμως σταθερός και ακλόνητος στη χριστιανική του πίστη και με παρρησία ομολόγησε τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό ως τον μόνο αληθινό Θεό. Η σταθερή επιμονή του αγίου προκάλεσε τον εγκλεισμό του στη φυλακή, ενώ υποβλήθηκε σε πλήθος βασανιστηρίων. Μετά από μερικές ημέρες οδηγήθηκε και πάλι στον βεζύρη πιστεύοντας ότι θα έχει καμφθεί το αγωνιστικό του φρόνημα και η ακλόνητη πίστη του στον Χριστό. Για να επιτύχει μάλιστα τον σκοπό του, του υποσχέθηκε ακόμη μεγαλύτερες τιμές και δόξες. Όμως ο Σταμάτιος ομολόγησε τη χριστιανική του πίστη με ακόμη μεγαλύτερη γενναιότητα, δηλώνοντας ότι είναι αποφασισμένος και πρόθυμος να μαρτυρήσει για τον Χριστό.

Η θαρραλέα ομολογία πίστεως από τον Σταμάτιο προκάλεσε τόσο πολύ την οργή του βεζύρη, ώστε αποφάσισε να θανατώσει τον ένδοξο αθλητή και ομολογητή της πίστεώς μας. Έτσι δόθηκε αμέσως η εντολή να παραδοθεί ο άγιος στον έπαρχο και στη συνέχεια να αποκεφαλισθεί. Ο Σταμάτιος σύρθηκε με βιαιότητα και οδηγήθηκε μπροστά στο βασιλικό παλάτι, το οποίο βρισκόταν δίπλα στην Αγία Σοφία, όπου στις 15 Αυγούστου του έτους 1680 έλαβε χώρα η δι' αποκεφαλισμού μαρτυρική του τελείωση. Μ’ αυτό τον τρόπο ο γενναίος αθλητής του Χριστού έλαβε τον αμάραντο στέφανο της δόξας για να λάμπει παντοτινά ως φαεινός αστέρας μέσα στο πνευματικό στερέωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Οι αθλητικοί αγώνες και η θαρραλέα ομολογία πίστεως υμνούνται και γεραίρονται και μέσα από τις δύο ασματικές ακολουθίες, που συντάχθηκαν προς τιμήν του ενδόξου νεομάρτυρος. Η πρώτη ακολουθία εποιήθη το 1860, δηλαδή 180 χρόνια μετά το μαρτύριο του αγίου, από τον Αγιορείτη μοναχό Ιάκωβο Κωφό τον Νεοσκητιώτη και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1991 με δαπάνη του θεολόγου - συγγραφέως κ. Αποστόλου Ζαχαρού. Η δεύτερη ακολουθία εκδόθηκε το 1924 με δαπάνη του Γεωργίου Ιω. Παππόπουλου, ο οποίος και τη συνέθεσε, εκφράζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την τιμή και την ευλάβειά του στον άγιο νεομάρτυρα Σταμάτιο.

Η μνήμη του αγίου Σταματίου τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία μας την επομένη του μαρτυρίου του, δηλαδή στις 16 Αυγούστου, αφού η ημέρα της μαρτυρικής τελειώσεώς του συμπίπτει με τη μεγάλη εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου. Με απόφαση του αειμνήστου Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού κυρού Χριστοδούλου (του και μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος) ορίστηκε να τιμάται η μνήμη του αγίου Σταματίου στην Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος την πρώτη Κυριακή μετά τις 15 Αυγούστου. Η απόφαση αυτή ελήφθη, διότι στις 16 Αυγούστου εορτάζεται πανηγυρικά στο χωριό Άγιος Λαυρέντιος του Πηλίου ο άγιος ένδοξος νεομάρτυς Απόστολος ο Νέος, ο οποίος μαρτύρησε δι’ αποκεφαλισμού στην Κωνσταντινούπολη στις 16 Αυγούστου του 1686. Το γεγονός αυτό και σε συνδυασμό με το Νέο Μαρτυρολόγιο, στο οποίο ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης τοποθετεί το μαρτύριο του αγίου Σταματίου στις 16 Αυγούστου, ημέρα μαρτυρίου του αγίου Αποστόλου του Νέου, οδήγησε για πολλά χρόνια στην εσφαλμένη ταύτιση των δύο νεομαρτύρων Σταματίου και Αποστόλου, δεδομένου ότι και οι δύο μαρτύρησαν δι’ αποκεφαλισμού στην Κωνσταντινούπολη με διαφορά μιας μόνο ημέρας, επιπλέον δε κατάγονταν και από γειτονικά χωριά του Πηλίου.

Επίκεντρο των λατρευτικών εκδηλώσεων προς τιμήν του αγίου Σταματίου αποτελεί ο νεόδμητος ενοριακός ναός του Αγίου Γεωργίου στο χωριό Άγιος Γεώργιος Νηλείας, στον οποίο έχει αφιερωθεί παρεκκλήσιο προς τιμήν του. Επίσης παρεκκλήσιο επ’ ονόματι του αγίου υπάρχει και στην Ιερά Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχών Νηλείας Πηλίου, όπου φυλάσσεται και μικρό τεμάχιο ιερού λειψάνου του.

Ο άγιος Σταμάτιος τιμάται επίσης με ξεχωριστή ευλάβεια και στον ενοριακό ναό της Κοιμήσεως Θεοτόκου στην κωμόπολη Γυμνό της Εύβοιας, αλλά και στο ακριτικό αιγαιοπελαγίτικο νησί της Χίου, όπου στη θρησκευτική συνείδηση των κατοίκων οι φέροντες τα ονόματα Σταμάτιος και Σταματία εορτάζουν στις 16 Αυγούστου. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι στις 16 Αυγούστου 1992 τελέσθηκαν από τον αοίδιμο Μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κυρό Διονύσιο τα εγκαίνια του περικαλλούς παρεκκλησίου του Αγίου Σταματίου, το οποίο ανεγέρθηκε με δαπάνη του εφοπλιστού κ. Σταματίου Φαφαλιού δίπλα από τον ιερό ναό της Ευαγγελιστρίας (Παναγίας Μουτσαίνης) στην κωμόπολη του Βροντάδου. Ο λαοφιλής στη μυροβόλο και αγιοτόκο νήσο Χίο άγιος Σταμάτιος τιμάται επίσης στον ιερό ενοριακό ναό του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου πόλεως Χίου, όπου το αριστερό κλίτος είναι αφιερωμένο στη μνήμη του, καθώς και στο εξωκκλήσιο του Αγίου Γεωργίου -Αγίου Σταματίου στο χωριό Βερβεράτο της Χίου, όπου τελείται πανήγυρις με μεγάλη προσέλευση πιστών από όλο το νησί.Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί και η ύπαρξη φορητών εικόνων του αγίου τόσο σε ναούς της Χίου,όπως στον ιερό προσκυνηματικό ναό του Αγίου Μακαρίου Βροντάδου,όσο και σε ιδιωτικές συλλογές ευσεβών Χιωτών,όπως η πιθανότατα παλαιότερη σωζόμενη εικόνα του αγίου,η οποία ιστορήθηκε το 1860,έτος ποιήσεως της πρώτης ακολουθίας του,αλλά και λαϊκής τεχνοτροπίας εικόνα,όπου πάνω από τον άγιο απεικονίζεται το Άγιο Μανδήλιο που συνεορτάζει στις 16 Αυγούστου,ενώ κάτω αριστερά  συναπεικονίζεται και ο επίσης τιμώμενος στις 16 Αυγούστου άγιος μάρτυς Διομήδης ο ιατρός και ανάργυρος,του οποίου ο μοναδικός στην Ελλάδα ναός,ανεγερθείς από την "Αδελφότητα των Μαυροπαπουτσήδων" και χρονολογούμενος στην πρώτη του κτιριακή μορφή από το 1743,βρίσκεται στη Χίο,στην περιοχή της Ευρετής.

Με τη διάδοση της τιμής του αγίου Σταματίου και πέρα από τα στενά γεωγραφικά όρια του Πηλίου και της ευρύτερης περιοχής της Μαγνησίας δίδεται η ευκαιρία στους φιλάγιους χριστιανούς να οικοδομηθούν πνευματικά από την άθληση και το μαρτύριο του αγίου,αλλά και να ομολογήσουν με παρρησία το άφθαστο μεγαλείο της χριστιανικής πίστεως στους δύσκολους και απαιτητικούς καιρούς μας.

Αριστείδης Γ. Θεοδωρόπουλος
Εκπαιδευτικός