Ρουκετοπόλεμος. Το ζήσαμε και αυτό!

Κυρ, 08/05/2016 - 07:30

Το ζήσαμε και αυτό!
Μετά από εκατό και πλέον χρόνια, ένα απο τα φαντασμαγορικότερα έθιμα παγκοσμίως να μη διεξαχθεί "εν έτει 2016"
Πολλά ακούστηκαν, πολλά γράφτηκαν.
Ο συνδυασμός "Όλοι μαζί για τη Χίο μας" θέλει να καταθέσει και τη δική του άποψη ως εμπλεκόμενος τα προηγούμενα χρόνια με το έθιμο από το τιμόνι της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και του Δήμου Χίου.
Ήταν το 1998 όταν ο τότε Δήμος Ομηρούπολης (επί Δημαρχιας Μάρκου Μεννή) αποφάσιζε οτι δεν πρέπει να "σφυρίζει κλέφτικα", ούτε να έχει "έξω την ουρά του" σε ένα έθιμο που κάθε χρονιά υπήρχαν ατυχήματα με αποκορύφωμα τον άδικο χαμό δυο νεαρών συμπολιτών μας λίγα χρόνια πριν.
Μια απόφαση που είχε ως γνώμονα την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής, των περίοικων των δυο εκκλησιών, των πιστών που προσήρχοντο στις δύο εκκλησίες, Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερυθειανής την ώρα της Αναστάσεως, καθώς και των κατοικιών πέριξ των δύο ναών.
Έτσι ξεκίνησε ένας αγώνας για το πώς πρέπει να οργανώνεται ο Ρουκετοπόλεμος με κανόνες ώστε να μηδενιστούν (ή να μειωθούν στο ελάχιστο) τα όποια ατυχήματα.
Ο συνδυασμός μας (ως Δημοτική Αρχή) συνεχίζοντας και βελτιώνοντας τους κανόνες διεξαγωγής του εθίμου προέβη στα παρακάτω:
- Τα σπίτια και οι εκκλησίες ντύνονταν με σύρμα.
- Οι εκτοξεύσεις γίνονταν από συγκεκριμένα σημεία ώστε να γνωρίζουν οι πάντες από που να φυλάγονται
- Υπήρχε ώρα έναρξης και λήξης του εθίμου, αλλά και παύση ρουκετών μισή ώρα πριν τις 23.00 και από τις 00.30 έως 00.45 για να προσέλθουν ή να αποχωρήσουν οι πιστοί πρός και από τις δυο εκκλησίες.
- Λεωφορεία του Δήμου και των τουριστικών πρακτορείων μετέφεραν τους επισκέπτες από πέντε σημεία της Πόλης και του Βροντάδου προς Άγιο Μακάριο και Τσουμπάρι για να μη δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο.
- Υπήρχε μονοδρόμηση και κλείσιμο συγκεκριμένων οδών όπου απαγορευόταν αυστηρά η κίνηση οχημάτων και πεζών στην επικίνδυνη ζώνη πέριξ των δυο εκκλησιών.
- Τροχαία, Πυροσβεστική υπηρεσία, ΕΚΑΒ, οι εθελοντικές ομάδες "ΟΜΙΚΡΟΝ" και "Ι", οι Πρόσκοποι, οι Οδηγοί, καθώς και πλήθος εθελοντών, επώνυμων και ανώνυμων, βοηθούσαν και επέμβαιναν σε περίπτωση φωτιάς ή άλλης ανάγκης.
- Ειδικά φυλλάδια του Δήμου ενημέρωναν για όλα τα παραπάνω τους χιλιάδες επισκέπτες.
Και είναι αλήθεια οτι παρά την αύξηση του αριθμού των ρουκετών τα τελευταία χρόνια, δεν είχαμε κανένα σοβαρό ατύχημα
Όμως κάθε χρόνο υπήρχε όλο και αυξανόμενη η δυσαρέσκεια συμπολιτών μας που τα σπίτια τους βρίσκονταν πλησίον των δύο ενοριών, και κανείς δεν μπορεί να τους ρίξει άδικο, παρά το γεγονός οτι σε μεγάλο βαθμό η προστασία από σύρματα κάθε χρόνο αυξανόταν, όπως και ο αριθμός των κατοικιών που καλύπτονταν.
Υπήρχε μάλιστα οικία που προστατεύονταν με τρείς σειρές σύρμα και μάλιστα καινούργιο κατ'απαίτηση του ιδιοκτήτη, ενώ κάθε χρόνο αρνούνταν να "ντύσει" το σπίτι του μέχρι την τελευταία στιγμή.
Σ'αυτό το σημείο θέλουμε να αναφέρουμε οτι ουδέ ποτέ ο Δήμος επί Δημαρχίας Λαμπρινούδη προέβη σε οιποιασδήποτε μορφής οικονομική συναλλαγή με κάποιον από τους θιγόμενους.
 
Τί άλλαξε φέτος;
ένα από τα κύρια αιτήματα των "θιγόμενων" ήταν η μείωση του αριθμού των ρουκετών που πράγματι είχαν αυξηθεί υπερβολικά τα τελευταία χρόνια.
Έφταιγε λέει ο Δήμος που το διαφήμιζε.
Ο Δήμος διαφήμιζε και τη Μόστρα των Θυμιανών, και το έθιμο των Αγάδων (δεν τα έκανε εκείνος) και τις λαλάδες (δεν του ανήκουν) και τις παραλίες και τα καστροχώρια (δεν είναι δικά του) και οτιδήποτε θα μπορούσε να βοηθήσει στην τουριστική προβολή του νησιού μας.
Οι ρουκέτες φέτος μειώθηκαν στις 20.000, κι όμως το έθιμο δεν έγινε.
 
Γιατί;
- Γιατι (και ελλείψει Αντιδημάρχου στον Βροντάδο) οι επαφές με τους "θιγόμενους" έγιναν πολύ αργά, όταν πια είχαν προχωρήσει οι νομικές διαδικασίες από τους ίδιους.
- Γιατι ο Δήμαρχος έριξε το βάρος μόνο στην προσπάθεια διαδικασίας νομιμοποίησης του εθίμου (δεν είναι κακό αυτό).
- Κυρίως όμως γιατι κατά βάθος δεν ήθελαν στον Δήμο καμία ευθύνη, καμία εμπλοκή (πέραν της τοποθέτησης συρμάτων). Γενικά ήθελαν να "βγάλουν την ουρά τους έξω".
Αυτό δήλωνε ο Αντιδήμαρχος Στρ.Γδύσης όταν σε κείμενο του έγραφε "Γιατί εμείς κάνουμε τη Μόστρα;"
Αυτά δήλωνε και ο Δήμαρχος σε συνέντευξη του θέλοντας να ρίξει τις ευθύνες (όπως πάντα) στους προηγούμενους λέγοντας μάλιστα οτι ο τουρισμός τα προηγούμενα χρόνια στηριζόταν στην τύχη ("Πολίτης" 5/5/16) την στιγμή που τους τελευταίους δώδεκα μήνες έχει συνεδριάσει η Επιτροπή Τουριστικής Προβολής τόσες φορές που δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα του ενός χεριού.
Και αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός οτι αν έστω την τελευταία στιγμή δινόταν λύση, καμία προετοιμασία δεν είχε γίνει (όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω) με αποτέλεσμα να δημιουργούνταν χάος.
 
Και τί σημαίνει η πρόταση νομιμοποίησης του εθίμου;
Αφου τελευταία στιγμή διαπίστωσε η Δημοτική Αρχή τις αντιδράσεις που υπήρξαν από τη μη διεξαγωγή του εθίμου προσπάθησε να "χρυσώσει το χάπι".
- Είχε προηγηθεί η φωτοβολίδα του τοπικού βουλευτή της Ν.Δπέντε μέρες πριν το Πάσχα για κατάθεση στη Βουλή Τροπολογίας για την νομιμοποίηση του εθίμου
- Και ακολούθησε η πρόταση του Δημάρχου που λέει τί;
Δημιουργία Νομικού Προσώπου (ως εδώ καλά) με τη συμμετοχή του Δήμου (δηλαδη εγώ θα βάζω τα σύρματα), των ρουκετατζήδων (δηλαδή επώνυμα), των θιγομένων (;) και δεν γνωρίζουμε ποιων άλλων, οι οποίοι ΑΦΟΥ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΤΟ ΕΘΙΜΟ (το θεωρεί δεδομένο;) θα ρίχνουν τις ρουκέτεςσυγκεκριμένα άτομα με εδική άδεια για αυτό και καθ' ύψος φυσικά γιατι καμία Τροπολογία δε θα εγκρίνει την οριζόντια ρίψη ρουκετών.
Και όλα αυτά τα θεωρεί εφικτά.
Και μάλιστα δεχόμενος πλήθος διαμαρτυριών ορίζει καταλυτική ημερομηνία ψήφισης του από το Δημοτικό Συμβούλιο τον Ιούλιο
ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΙΜΟΥ
Εξάλλου και επί Δημαρχιάς Μάρκου Μεννή είχε ξαναγίνει παρόμοια προσπάθεια χωρίς αποτέλεσμα
Όμως αν δεν έχει και τώρα αποτέλεσμα η προσπάθεια αυτή, τί θα γίνει του χρόνου;
Ποιά θα είναι η θέση της Δημοτικής Αρχής; Να πάει το έθιμο στη θάλασσα, ή να βγάλει και πάλι έξω την ουρά της;
 
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
- Ένα έθιμο που γίνεται για πάνω απο εκατό χρόνια πρέπει να συνεχιστεί.
- Να γίνεται εκεί που γίνεται όλα αυτά τα χρόνια, στις ενορίες Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερυθειανής, αλλά να τεθούν αυστηρότεροι όροι.
- Να πρωτοστατήσει στη σύσταση φορέα ο Δήμος (π.χ "Φίλοι του Ρουκετοπόλεμου") στον οποίο να συμμετάσχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι (Δήμος, Περιφέρεια, Εκκλησία, Βουλευτές, Ρουκετατζήδες, θιγόμενοι, Επιμελητήριο -κυρίως οι επαγγελματίες του τουρισμού-, εθελοντές) και να ορίσουν κανόνες και όρους για τον τρόπο διεξαγωγής του εθίμου αλλάκυρίως να τηρήσουν τα συμφωνηθέντα όλοι. Και προπάντων να συμβάλλουν οικονομικά όλοι (κυρίως οι επαγγελματίες) και όχι μόνο ο Δήμος.
- Να συνεχίσει την προσπάθεια νομιμοποίησης ο Δήμος ελπίζοντας ότι κάτι καλό θα προκύψει από αυτό.
- Να "ρίξουν νερό στο κρασί τους" και οι κάτοικοι που θίγονται περισσότερο, μιάς και ένας από τους όρους θα πρέπει να είναι να μην ξεπερνούν τις 20.000 οι ρουκέτες που εκτοξεύονται προς τις δύο εκκλησίες.
Είμαστε σίγουροι οτι την ημέρα του Πάσχα ακόμα και οι ίδιοι οι προσφεύγοντες στη δικαιοσύνη δεν ήταν ευτυχείς με το θέαμα της απουσίας ρουκετών από τον ουρανό του Βροντάδου.
Όσον αφορά τη στάση των ρουκετατζήδων, μας εξέπληξαν θετικά, γιατι επέμειναν στην απόφαση τους να μη ρίξουν. Ετσι αποφεύχθηκαν ζημιες και ανεξέλεγκτες καταστάσεις κατι που σημαίνει οτι και οι ίδιοι είναι πρόθυμοι να συζητήσουν και να συμφωνήσουν σε νέους κανόνες, όρους και προϋποθέσεις.
Εξάλλου και η ηγεσία της τοπικής μας Εκκλησίας στηρίζει διαχρονικά το έθιμο όπως και η συντρηπτική πλειοψηφία τόσο των Βρονταδούσων, όσο και όλων των κατοίκων της Χίου.
 
                                                                                                                                                        Χριστός Ανέστη
                                                                                                                                                   Δημοτικός Συνδυασμός 
                                                                                                                                                   "Όλοι μαζί για τη Χίο μας".
                                                                                                                                                    

Άλλες απόψεις: Του Νίκου Νύκτα