
Ο ILO θα επανεξετάσει τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών καθώς μελέτη αποκαλύπτει ότι το 74% των ναυτικών εργάζονται περισσότερες ώρες από αυτές που επιτρέπονται
Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σκοπεύει να επανεξετάσει τις ώρες εργασίας και ξεκούρασης των ναυτικών στη σύνοδο της MLC, που θα γίνει τον Απρίλιο του 2025 στη Γενεύη.
Η ανάγκη αυτής της αναθεώρησης προέκυψε μετά τη δημοσίευση μιας λεπτομερούς μελέτης που έδειξε πως οι ναυτικοί εργάζονται πολύ περισσότερες ώρες από τις προβλεπόμενες από τα διεθνή πρότυπα, παραβιάζοντας συχνά τις υποχρεωτικές περιόδους ανάπαυσης.
Σύμφωνα με τη μελέτη του Παγκόσμιου Ναυτικού Πανεπιστημίου (WMU), οι ναυτικοί εργάζονται κατά μέσο όρο 11,5 ώρες την ημέρα και σχεδόν 75 ώρες την εβδομάδα — σχεδόν διπλάσιο του διεθνούς μέσου όρου των 43 ωρών.
Παρά τις απαιτήσεις για τουλάχιστον 10 ώρες ανάπαυσης, το 28% των ναυτικών παραδέχεται ότι δεν ξεκουράζεται αρκετά. Πολλοί κοιμούνται μόλις 7 ώρες και το 78% δήλωσε πως δεν είχε ούτε μία μέρα άδειας σε όλη τη διάρκεια της σύμβασής τους. Αυτή η ανεπαρκής ξεκούραση έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία και την απόδοση.
Ψευδείς αναφορές συμμόρφωσης: Ένα πρόβλημα πολιτικής φύσης
Οι έλεγχοι συχνά δείχνουν υψηλά επίπεδα συμμόρφωσης, αλλά αυτό είναι παραπλανητικό. Οι ναυτικοί δηλώνουν ψευδώς τις ώρες εργασίας τους για να αποφύγουν παρατηρήσεις από επιθεωρητές και λιμενικές αρχές ή αντίποινα από τους εργοδότες.
Ανεπαρκής επάνδρωση πλοίων: Μια βασική αιτία της υπερκόπωσης
Οι ειδικοί της ναυτιλίας αποδίδουν την υπερκόπωση στην ελλιπή επάνδρωση των πλοίων. Τα κράτη σημαίας εκδίδουν πιστοποιητικά που καθορίζουν τον ελάχιστο αριθμό πληρώματος, γεγονός που επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να μειώνουν το προσωπικό, αυξάνοντας όμως τον φόρτο εργασίας.
Μια προτεινόμενη λύση είναι η δημιουργία ενός διαδικτυακού συστήματος που θα καταγράφει τις πραγματικές ώρες εργασίας των ναυτικών, χωρίς τον φόβο τιμωρίας.
Υφιστάμενοι κανονισμοί για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης
Σύμφωνα με την MLC και τον Κώδικα STCW, οι βασικοί κανονισμοί για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης είναι οι εξής:
Μέγιστες ώρες εργασίας: 14 ώρες το 24ωρο και 72 ώρες την εβδομάδα.
Ελάχιστες ώρες ανάπαυσης: 10 ώρες το 24ωρο και 77 ώρες την εβδομάδα.
Παραβιάσεις αυτών των κανονισμών έχουν οδηγήσει σε ατυχήματα που σχετίζονται με την υπερκόπωση, όπως λανθασμένες αποφάσεις κατά την ναυσιπλοΐα.
Θέματα που θα συζητηθούν στη σύνοδο του 2025 στη Γενεύη
Εκτός από τους κανονισμούς για την εργασία και την ανάπαυση, η επικείμενη σύνοδος κορυφής του MLC θα ασχοληθεί με επιπλέον ζητήματα που αφορούν τη ναυτική εργασία, όπως:
- Η αντιμετώπιση της βίας και της παρενόχλησης στη θάλασσα
- Οι πολιτικές επαναπατρισμού ναυτικών
- Το δικαίωμα των ναυτικών να βγαίνουν στη στεριά
Συζητήσεις ηγετών του ναυτιλιακού κλάδου στην Αθήνα
Ηγέτες από οργανισμούς όπως η BIMCO, το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας (ICS), η INTERTANKO και η INTERCARGO συναντήθηκαν στην Αθήνα στις 6 Φεβρουαρίου για να συζητήσουν τις βασικές προκλήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ανάμεσα στα θέματα ήταν η μείωση των αερίων θερμοκηπίου, οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι και η ποινικοποίηση των ναυτικών.
Η αναθεώρηση των κανονισμών από τον ILO μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση των συνθηκών εργασίας των ναυτικών παγκοσμίως. Η εφαρμογή αυστηρότερων πολιτικών αναμένεται να μειώσει την υπερκόπωση και να ενισχύσει την ασφάλεια στη θάλασσα, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς.
e-nautilia.gr.