Χίος, Κυριακή 26 Ιανουαρίου

Γιάννης Καντώρος: «Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός συμβάλλει στην ευημερία των πολιτών»

Πέμ, 07/11/2019 - 07:54

Την ιδιαίτερη σημασία της εκπαίδευσης των πολιτών, από τις παιδικές ηλικίες, στις απαραίτητες  γνώσεις για την οικονομία, τη διαχείριση του χρήματος και την αξία της αποταμίευσης τόνισε ο Γιάννης Καντώρος, διευθύνων σύμβουλος της INTERAMERICAN, σε εκδήλωση που οργάνωσε το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά την Παγκόσμια Ημέρα της Αποταμίευσης (31 Οκτωβρίου).

 

«Στην Ελλάδα ειδικότερα, μετά την μακρά περίοδο της κρίσης που τόσα παιδιά τη βίωσαν μέχρι την ενηλικίωσή τους, είναι πολύ πιο σημαντικό να επιμείνουμε ώστε τα παιδιά να μεγαλώνουν γνωρίζοντας τις βασικές οικονομικές έννοιες» υπογράμμισε ο επικεφαλής της εταιρείας, επισημαίνοντας ότι από το 2005 μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης έχει αναδείξει την αναγκαιότητα του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης του ΟΟΣΑ, η έλλειψη σχετικής εκπαίδευσης στον σύγχρονο κόσμο καθιστά τα άτομα και τα νοικοκυριά πιο επιρρεπή στη δημιουργία χρέους και στην πτώχευση. Επιπλέον λόγος γι’ αυτή την τάση είναι το γεγονός ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές μεταβάλλονται συνεχώς, λόγω της παγκοσμιοποίησης και των τεχνολογικών εξελίξεων, ενώ τα χρηματοοικονομικά προϊόντα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα.

 

Χαρακτηριστικό της ελαφράς συνείδησης των Ελλήνων για τη διαχείριση των χρημάτων είναι το παράδειγμα που ανέφερε ο κ. Καντώρος: βάσει στοιχείων της Επιτροπής Τυχερών Παιγνίων, το 2018 διατέθηκαν περί τα 16 δισ. ευρώ σε τζόγο, όταν κατά την ίδια περίοδο -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ- οι πολίτες της χώρας μας κατανάλωσαν περί τα 24 δισ. σε είδη διατροφής και μόνο 9 δισ. για την υγεία τους!

 

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αναφέρθηκε, ακόμη, στις έρευνες του INTERAMERICAN Research Center, που καταδεικνύουν υψηλό βαθμό χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού σε φοιτητές, όπως επίσης και συνταξιοδοτικού αναλφαβητισμού σε ενηλίκους που βρίσκονται στην προ συνταξιοδότησης  περίοδο της ζωής τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το 17% των φοιτητών έχουν ικανοποιητικό χρηματοοικονομικές γνώσεις, ενώ το 28% των ερωτηθέντων είναι συνταξιοδοτικά εγγράμματοι, με την πλειοψηφία αυτών να είναι ήδη συνταξιούχοι. Μάλιστα, ο συνταξιοδοτικός αλφαβητισμός συνδέεται με σειρά κοινωνικοοικονομικών μεταβλητών: ηλικία συνταξιοδότησης, ακαθάριστο μηνιαίο εισόδημα, μείωση εισοδήματος κατά την περίοδο της κρίσης. Ο συνταξιοδοτικός αλφαβητισμός αποτελεί και παράγοντα του σωστού συνταξιοδοτικού προγραμματισμού (retirement planning).

 

Επισημαίνεται ότι η εταιρεία μελετά συστηματικά το φαινόμενο του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μέσω του INTERAMERICAN Research Center και σχεδιάζει την αντιμετώπισή του, στο πλαίσιο του προγράμματος εταιρικής υπευθυνότητας που αναπτύσσει, με σχετικές πρωτοβουλίες. Παράλληλα, για τον οικονομικό προγραμματισμό της ατομικής και οικογενειακής ζωής, η εταιρεία διαθέτει μία ομάδα «αιχμής» από χρηματοοικονομικούς συμβούλους (financial planners) στο εταιρικό της δίκτυο πωλήσεων. Στο σημερινό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, ο ρόλος των financial planners καθίσταται εξαιρετικά σημαντικός, δεδομένου ότι έχουν τη δυνατότητα να καταγράφουν και να αναλύουν τις εξατομικευμένες ανάγκες και να προσδιορίζουν τους στόχους των ατόμων και των οικογενειών τους, προτείνοντας αποταμιευτικά-επενδυτικά χαρτοφυλάκια, προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους.

 

Η εκδήλωση οργανώθηκε από το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού και τον πρόεδρο και ιδρυτή του Νικόλαο Δ. Φίλιππα, καθηγητή Χρηματοοικονομικής  του Οικονομικού Πανεπιστημίου Πειραιώς, με κεντρικό θέμα την παρουσίαση του νέου βιβλίου του με τίτλο «Τα χρήματα δεν φυτρώνουν στα δέντρα», το οποίο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 10-12 ετών και όχι μόνον. Το βιβλίο, που παρουσίασε ο συγγραφέας, απαντά σε βασικά ερωτήματα για την έννοια και τη χρήση του χρήματος, την αξία του σωστού προύπολογισμού και της αποταμίευσης, την απαιτούμενη δράση για σωστή καθοδήγηση των παιδιών από τους γονείς, την έξυπνη κατανάλωση και την κατάλληλη προετοιμασία για τις σωστές χρηματοοικονομικές αποφάσεις κατά την ενηλικίωση, μέσα στο σύνθετο, σύγχρονο περιβάλλον.

 

Για την αποταμίευση και τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην εκδήλωση, που φιλοξενήθηκε στο κεντρικό κατάστημα της Τράπεζας της Ελλάδος, μίλησαν επίσης, ο Γιάννης Στουρνάρας, Διοικητής της ΤτΕ, η Όλγα Κεφαλογιάννη, βουλευτής, ο καθηγητής Άγγελος Κόττιος, πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και ο Κρις Αίσωπος, διευθύνων σύμβουλος της ALPHA TRUST ΑΕΔΑΚ. Η INTERAMERICAN είναι χορηγός της έκδοσης, όπως άλλωστε και των δύο βιβλίων του Νικολάου Δ. Φίλιππα για την αποταμίευση και τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό που έχουν προηγηθεί και απευθύνονται, ομοίως, σε παιδιά.

 

Σχετικά Άρθρα

Σάβ, 25/01/2020 - 11:32

 Πάνω από 1,35 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση είναι οι δαπάνες των Ελλήνων πλοιοκτητών για συντήρηση και επισκευές στα πλοία σύμφωνα με τη μελέτη της Deloitte που παρουσιάστηκε αποκλειστικά στο 5ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν», το οποίο πραγματοποιήθηκε προχθές Πέμπτη, στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ υπογραμμίστηκε ότι ένα μέρος αυτών των εργασιών μπορούν να γίνουν στην Ελλάδα εφόσον διαμορφωθεί το κατάλληλο ανταγωνιστικό πλαίσιο.

Παρουσιάζοντας τη μελέτη που έχει τίτλο «Impact Analysis of the Greek Shipping Industry», o κ. Χρήστος Θεοχαρόπουλος, Consulting Principal της Deloitte, αναφερόμενος στις ναυπηγικές και ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι μέχρι και το 2006 ο τζίρος στα ελληνικά ναυπηγεία ήταν στα 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο, όμως τα τελευταία χρόνια μειώθηκε στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά μόνο για συντηρήσεις και επισκευές σε διεθνή ναυπηγεία οι Έλληνες πλοιοκτήτες των 5.000 περίπου ελληνόκτητων πλοίων ξοδεύουν γύρω στο 1,35 δισ. δολάρια τον χρόνο.

Το ερώτημα, σύμφωνα με τον κ. Θεοχαρόπουλο, είναι να μπορεί κάτι να μείνει στην Ελλάδα από τα παραπάνω χρήματα. Υπολογίζεται, συνέχισε, ότι το 20% των πλοίων αυτών κινείται συνεχώς στη Μεσόγειο, ενώ και ένα άλλο ποσοστό περνά από εδώ. Σύμφωνα με μία συντηρητική προσέγγιση κατά τον μελετητή η επαναλειτουργία των ναυπηγείων θα μπορούσε να δώσει πολύ γρήγορα 130 εκατ. ευρώ επιπλέον τζίρο και 1.700 θέσεις εργασίας. Δεν είναι συγκλονιστικά τα νούμερα που βρίσκουμε, αλλά σημασία έχει να κινείσαι, να προσπαθείς να πάρεις και σιγάσιγά να μεγαλώνεις, υπογράμμισε ο ομιλητής.

Πλεονέκτημα του Πειραιά

Μιλώντας γενικότερα για το cluster του Πειραιά, ο κ. Θεοχαρόπουλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι το οικοσύστημα της ναυτιλίας στον Πειραιά έχει στο κέντρο του την ποντοπόρο ναυτιλία. Είναι ένα φυσικό cluster με ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα, καθώς έχει εδώ κοντά τους ανθρώπους που ελέγχουν πάνω από 5.000 πλοία. Ο Πειραιάς λοιπόν είναι ένα πάρα πολύ καλό φυσικό cluster. Επίσης έχει και ένα οργανισμό που το διαχειρίζεται, τον Maritime Hellas, μια κοινή πρωτοβουλία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Ναυτικού Επιμελητηρίου και του ΕΒΕΠ. Ο ομιλητής ανέφερε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα στη συγκρότηση του cluster, συμπληρώνοντας ότι μπορεί να γίνουν και άλλα περισσότερα με στόχο την ενίσχυσή του. Εξήγησε ότι ένα πλεονέκτημα του cluster είναι η αυτοτροφοδότησή του έπειτα από κάποιο διάστημα και συμπλήρωσε ότι στη φάση αυτή χρειάζεται να λεχθεί πολύ καθαρά ποιο είναι το όραμα, ποια είναι η αποστολή και στη συνέχεια αναφέρθηκε σε παραδείγματα clusters του εξωτερικού.

Η αγορά εφοδιασμού

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Θεοχαρόπουλος στον εφοδιασμό της ναυτιλίας και ειδικά της ποντοπόρου, όπου πάρα πολύ μεγάλη σημασία έχει το θέμα της φορολογίας. Και υπάρχει ο ευρωπαϊκός τελωνειακός κώδικας που έχει προβλέψει τι πρέπει να γίνεται για να λειτουργεί σε αντίθεση με την Ελλάδα που «σε πάρα πολλά πράγματα έχουμε κάνει τις δικές μας ερμηνείες και διατάξεις ή φορολογικές και τελωνειακές αρχές».

Ανέφερε στη συνέχεια το παράδειγμα της επανεξαγωγής ενός ανταλλακτικού, το οποίο για να μη φορολογηθεί θα πρέπει να μείνει 60 ώρες, δυόμισι μέρες συνολικά, σε τελωνειακή αποθήκη. Που σημαίνει ότι αν η αποστολή του ανταλλακτικού είναι επείγουσα δεν πρόκειται να εξυπηρετηθεί ο ενδιαφερόμενος.

Οι διαδικασίες θα πρέπει να γίνουν πιο ευέλικτες με την αξιοποίηση της τεχνολογίας για να σταματήσει το φαινόμενο τα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά να εφοδιάζονται με προϊόντα που τα φέρνουν νταλίκες από την Ιταλία.

Εκπαίδευση και νηολόγιο

Αναφερόμενος στην απασχόληση Ελλήνων αξιωματικών σε ελληνόκτητα πλοία, ο ομιλητής σημείωσε μεταξύ άλλων ότι το κύριο πρόβλημα με το νηολόγιο είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί Έλληνες αξιωματικοί για να στελεχώσουν περισσότερα πλοία υπό ελληνική σημαία.

Επίσης οι διαδικασίες νηολόγησης πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Τι πρέπει να γίνει κατά τη μελέτη: Λειτουργία 24 ώρες το 24ωρο, 7 ώρες την εβδομάδα, όπως γίνεται με τους ανταγωνιστές. Διαδικασίες απλούστερες ή ψηφιοποιημένες. Το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες ψηφιοποίησης του νηολογίου.

Αναφορικά με την απασχόληση Ελλήνων αξιωματικών, η μελέτη έκανε μια άσκηση συντηρητική, δηλαδή τι θα σήμαινε αν το 10% μόνο των ελληνόκτητων πλοίων επανέρχονταν στην ελληνική σημαία. Αν δηλαδή προστίθεντο στο νηολόγιο 450 πλοία. Με τι ανάλογες υποθέσεις και δεδομένες μισθοδοσίες αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα επιπλέον έσοδο ετησίως 220 εκατομμύρια σε μισθοδοσίες που θα έπεφταν στην ελληνική οικονομία και θα την ενίσχυαν και θα έδιναν δουλειά σε περίπου 3.600 αξιωματικούς.

Η μελέτη τονίζει ότι προκειμένου να προσκληθούν περισσότεροι νέοι στις Ακαδημίες Εμπορικού ναυτικού απαιτείται αφενός πιο σωστή και έξυπνη επικοινωνία. Χρειάζεται έξυπνο marketing και προώθηση με τα καινούργια μέσα, τόνισε ο κ. Θεοχαρόπουλος.

Αλλά δεν αρκεί μόνο το μήνυμα. Πρέπει να μπορείς να παρέχεις και την κατάλληλη υποδομή και εδώ χρειάζονται περαιτέρω βελτιώσεις, πρόσθεσε.

Η μελέτη αναγνωρίζει ότι τα τελευταία χρόνια έγιναν σοβαρές προσπάθειες και με τη συνδρομή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην αναβάθμιση των ΑΕΝ, ενώ μπήκαν και περισσότεροι στις σχολές αλλά και η ποιότητα έχει ανέβει. Επίσης δημιουργούνται εναλλακτικές λύσεις με την ανάπτυξη ιδιωτικών σχολών και στην Ελλάδα. Τέλος, η μελέτη θεωρεί ότι όλο το πλαίσιο της ναυτικής εκπαίδευσης πρέπει να επαναξιολογηθεί σε συνεργασία προφανώς υπουργείου και της βιομηχανίας. Και είναι μία από τις περιπτώσεις όπου κράτος, δηλαδή πολιτεία, και κλάδος πρέπει να δουλέψουνε μαζί για να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ενίσχυση ναυτιλιακού cluster​

Η Ελλάδα παραμένει μία πανίσχυρη ναυτιλιακή χώρα και η ναυτιλία συνεισφέρει πάρα πολύ σημαντικά στο ισοζύγιο υπηρεσιών, καταλήγει συμπερασματικά η μελέτη.

Το αποτέλεσμα της μελέτης είναι 12,9 δισ. ευρώ ετήσια συνεισφορά της ναυτιλίας στην οικονομία, γύρω στο 7% του ΑΕΠ, και 160.000 θέσεις εργασίας άμεσα ή έμμεσα. Σημειώνουμε, συνέχισε ο ομιλητής, ότι υπάρχει ευκαιρία για να αυξηθεί το αποτύπωμα, αλλά αρκετά από αυτά που έχουν εντοπιστεί, όπως για παράδειγμα το νηολόγιο, η εκπαίδευση, τα ναυπηγεία, οι τελωνειακοί κανονισμοί, εξαρτώνται και από το νομικό και κανονιστικό περιβάλλον, που σημαίνει εμπλοκή και του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο πρέπει να συνεργαστεί. Και επομένως χρειάζεται να ξανασκεφτεί κανείς τη στρατηγική τοποθέτηση της Ελλάδος απέναντι στη ναυτιλία. Χρειάζεται πολιτική θέληση να απλοποιήσεις τα πράγματα, να ψηφιοποιήσεις, να αυτοματοποιήσεις, χρειάζεται να σκεφτείς πώς θα κάνεις τα πράγματα με διαφορετικούς τρόπους. Και τελικά το πολύ σημαντικό, να σκεφτούμε πώς μπορεί να ενισχυθεί το ναυτιλιακό cluster, τόνισε ο κ. Χρήστος Θεοχαρόπουλος, Consulting Principal της Deloitte.

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής

Του Λάμπρου Καραγεώργου
lkar@naftemporiki.gr