Χίος, Τετάρτη 24 Απριλίου

Η ναυτιλία στην ψηφιακή εποχή

Σάβ, 23/02/2019 - 06:39

Ως ψηφιοποίηση σε οποιαδήποτε επιχείρηση ορίζεται η συνεχής βελτίωση και μετασχηματισμός των επιχειρησιακών λειτουργιών, μοντέλων και διαδικασιών, με απώτερο στόχο την αποτελεσματικότερη ανταλλαγή πληροφοριών εντός της επιχείρησης, αλλά και με εξωτερικούς φορείς. Αυτό επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, οι οποίες επιτρέπουν την ευρύτερη χρήση ψηφιοποιημένων δεδομένων και βελτιώνουν με αυτόν τον τρόπο τη γενική αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα. Οι περισσότερες εταιρείες στους περισσότερους τομείς έχουν ήδη αρχίσει να υιοθετούν και να εφαρμόζουν τις αλλαγές αυτές.

Αντίθετα, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μια από τις λίγες που χρησιμοποιούν ακόμη πολύπλοκα συστήματα που βασίζονται «στο χαρτί και στο μολύβι». Αυτό δημιουργεί αυτομάτως μία ασυνέχεια. Για παράδειγμα, κατά την πτώχευση της Hanjin βρέθηκαν in Limbo περισσότερα από 500.000 κοντέινερ, με προφανές αποτέλεσμα μία άνευ προηγουμένου σύγχυση στην αγορά. Ένα άλλο θέμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία το οποίο προέρχεται από τη μη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας είναι ότι συνήθως οι αποφάσεις βασίζονται στη ζήτηση και όχι στην πρόβλεψη. Σύμφωνα με μελέτες, τα πλοία ξοδεύουν περίπου το 40% του χρόνου τους στο λιμάνι, λόγω και του συστήματος κατανομής των slots στη λογική «first come - first served». Επιπλέον, τα πλοία ταξιδεύουν με ελλιπές φορτίο μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα τελικά να χρησιμοποιούν μόνο το 36% του χρόνου τους στη δημιουργία αξίας για τους ιδιοκτήτες τους. Στη βελτίωση αυτών των δεικτών θα βοηθούσε η ανάλυση δεδομένων (data analytics), ένα πεδίο με τεράστιες δυνατότητες για την κερδοφορία της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε στη Σιγκαπούρη το 2017 η πλατφόρμα portcast. Σκοπός της είναι να προβλέψει κερδοφόρες ναυτιλιακές διαδρομές στο εγγύς μέλλον, εντοπίζοντας αποτελεσματικά τη ζήτηση με χρήση τεχνητής νοημοσύνης και τεχνικών machine learning.

Πειρατεία

Ένας άλλος τομέας όπου απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή είναι η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, με καλύτερο παράδειγμα προς αποφυγή την πειρατεία των πληροφοριακών συστημάτων της Maersk στις 27 Ιουνίου του 2017. Για περίπου 10 ημέρες, τα συστήματα των ηλεκτρονικών υπολογιστών της εταιρείας ήταν εκτός λειτουργίας και οι διαδικασίες έπρεπε να πραγματοποιηθούν χειρωνακτικά, προκαλώντας ζημιές περίπου 300 εκατ. δολ. Αυτό είχε σημαντικό παγκόσμιο αντίκτυπο, καθώς η Maersk είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά περίπου 20% του παγκόσμιου εμπορίου. Το γεγονός αυτό οδήγησε τη Maersk σε διερεύνηση λύσεων στον τομέα του blockchain. 

Το blockchain είναι μια τεχνολογία στην οποία τα δεδομένα δεν συγκεντρώνονται σε server, αλλά μοιράζονται ανάμεσα σε πολλούς υπολογιστές που δημιουργούν ένα ασφαλές δίκτυο. Για παράδειγμα, σκεφτείτε να χρειάζεσθε να εισέλθετε παράνομα σε 50.000 υπολογιστές ξεχωριστά για την επίτευξη οποιουδήποτε στόχου, όπως για παράδειγμα την απόκτηση πληροφοριών για τους πελάτες. Αυτή η τεχνολογική δυνατότητα οδήγησε στη συνεργασία της Maersk με την IBM για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας πλατφόρμας εμπορικών συναλλαγών, η οποία ονομάστηκε TradeLens και η οποία τέθηκε σε λειτουργία στις 9 Αυγούστου 2018. Η πλατφόρμα αυτή στοχεύει να δώσει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να ψηφιοποιήσουν και να ανταλλάξουν εμπορικά δεδομένα όπως φορτωτικές, κτλ.  

Αυτόνομα πλοία

Τέλος, συχνά πλέον υπάρχει αναφορά στο θέμα των αυτόνομων πλοίων και παρότι οι εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας δηλώνουν ότι τα αυτόνομα πλοία δεν θα είναι πραγματικότητα για αρκετά χρόνια ακόμη, η Rolls-Royce έχει ήδη ξεκινήσει να σχεδιάζει ένα σκάφος με τηλεχειρισμό που θα παρουσιαστεί το 2020 και το οποίο θα οδηγήσει σε μια δεκαπενταετή διαδικασία και θα κορυφωθεί σε ένα αυτόνομο μη επανδρωμένο ποντοπόρο πλοίο έως το 2035. Και τελικά το ερώτημα παραμένει: είναι η ναυτιλία η οποία εισέρχεται στην ψηφιακή εποχή ή μήπως τελικά ο «ποταμός» της ψηφιοποίησης παρασύρει τη ναυτιλία; Τα συμπεράσματα δικά σας.   

Του Απόστολου Σίγουρα*

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής

 

*Ο Απόστολος Σίγουρας είναι διευθυντής στο Συμβουλευτικό Τμήμα της KPMG 

Σχετικά Άρθρα

Τετ, 24/04/2019 - 10:12

Η νέα φάση του Δικτύου Πωλήσεων της INTERAMERICAN υπογραμμίζει τον προσανατολισμό ανταπόκρισης της εταιρείας στις σύγχρονες ασφαλιστικές ανάγκες. Όπως αναδείχθηκε και κατά το πρόσφατο Συνέδριό της, η INTERAMERICAN ενισχύει τον ρόλο του Δικτύου των αποκλειστικών συνεργατών της, στη βάση της ισχυρής παράδοσης των 50 ετών στις πωλήσεις, με νέα χαρακτηριστικά:

  • αναβάθμιση του ρόλου του ασφαλιστικού συμβούλου, που κατευθύνεται στη συμβουλευτική πώληση,
  • παροχή μοναδικών ασφαλιστικών πλεονεκτημάτων, όπως το νέο σύστημα υγείας “bewell” και η χρήση των ιδιόκτητων υποδομών σε υπηρεσίες, όπως αυτές της υγείας και βοήθειας,
  • συστηματοποίηση της εργασίας και απόλυτη αξιοποίηση του ψηφιακού γραφείου, που ακολουθεί τον συνολικό ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας βελτιώνοντας την επαγγελματική καθημερινότητα του συνεργάτη και τη σχέση του με τον πελάτη,
  • δημιουργία νέας γενιάς managers για τα γραφεία πωλήσεων, μέσα από την προηγμένη εκπαίδευση που παρέχει η εταιρεία με την πρότυπη Σχολή Management, σε συνεργασία με παγκόσμιους οργανισμούς ανάπτυξης της ασφαλιστικής γνώσης,
  • επαγγελματικό περιβάλλον υψηλών προδιαγραφών, με σύγχρονη λογική ολοκληρωμένης ασφαλιστικής υποστήριξης απέναντι στον πελάτη (μετάβαση από τα προϊόντα στα ευέλικτα συστήματα), αλλά και
  • εξασφάλιση, ταυτόχρονα, του συνεργάτη με τη δημιουργία του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης συνεργατών.

Η εταιρεία κατευθύνεται προς τη δημιουργία αποτελεσματικών και βιώσιμων γραφείων πωλήσεων, συνεκτιμώντας τις διαμορφούμενες συνθήκες σήμερα στη διανομή από φυσικά δίκτυα, με εστίαση στις διευρυμένες υπηρεσίες και τη νέα εμπειρία, καθώς και τη συνολική προστασία του ασφαλισμένου.

Τα παραπάνω σημεία υπογραμμίστηκαν κατά το Συνέδριο της INTERAMERICAN από τον Τάσο Ηλιακόπουλο, γενικό διευθυντή πωλήσεων και marketing. Ο επικεφαλής των πωλήσεων επεσήμανε ως βάσεις του επαγγελματία συμβούλου τις εξατομικευμένες λύσεις που παρέχει η εταιρεία στον πελάτη, τη χρήση της τεχνολογίας και τη συνεχή εκπαίδευση, τονίζοντας ότι το επάγγελμα του χρηματοοικονομικού συμβούλου -σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας των Η.Π.Α.- αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό κατά πολύ υψηλότερο από τον μέσο όρο των άλλων επαγγελμάτων.

«Ο πελάτης θέλει, πάντα, να έχει μια φυσική επαφή μαζί μας - αυτό είναι δεδομένο. Η εταιρεία, σήμερα, παρέχει τη δυνατότητα αυτό να γίνεται απλά, γρήγορα και τη στιγμή που το χρειάζεται» παρατήρησε ο κ. Ηλιακόπουλος, που αναφέρθηκε σε νέους τρόπους προσέγγισης και δημιουργίας σχέσης με τον δυνητικό πελάτη, όπως είναι για παράδειγμα το webinar διατροφής για καλή υγεία, το οποίο λάνσαρε πρόσφατα η εταιρεία.

 

Οι βραβεύσεις

Ακολούθησαν στο δεύτερο μέρος του Συνεδρίου, οι βραβεύσεις των διακεκριμένων συνεργατών του Δικτύου Πωλήσεων Agency, καθώς και του Δικτύου των συνεργαζομένων πρακτόρων και μεσιτών. Κορυφαία στιγμή των βραβεύσεων και φέτος, ήταν η απονομή του Βραβείου Αξίας «Αλέξανδρος Ταμπουράς» για την επιχειρηματική αριστεία στην ασφαλιστική σύμβουλο Αθηνά Μπούμη, ενώ απόδειξη αναγνώρισης της αξίας του πελάτη ήταν η συμβολική απόδοση τιμής σε ασφαλισμένο -για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό Συνέδριο- για τα περισσότερα από 40 χρόνια σταθερής εμπιστοσύνης του στην INTERAMERICAN. Ακόμη, βραβεύθηκε ο ΜΚΟ «Διογένης», για το έργο του στην αντιμετώπιση της φτώχειας και της περιθωριοποίησης. Σημειώνεται ότι η εταιρεία υποστηρίζει τον οργανισμό εδώ και 12 χρόνια και με αυτή τη βράβευση, ανέδειξε το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της για την απόδοση κοινωνικής αξίας.